Matbudget hur sjutton gör man?

Jag bor också trångt med mycket begränsade förrådsutrymmen + liten halvfrys så jag inte kunnat utnyttja extrapriser. Nu efter att ha inköpt en frys som komplement så är förhoppningen att jag ska kunna leva lite billigare. Själv använder jag fryspåsar för att det ska ta så liten plats som möjligt. Det kan bli lite spännande eftersom jag inte märker upp dem, så vad som ryms i fryspåsen är inte alltid vad man tror :D

Mat har definitivt blivit lite dyrare och jag orkar ofta inte jaga extrapris. Tyvärr är jag en av de där idioterna som kollar på kilopriser och köper storpack (en person + katt) och sedan får slänga hälften.
 
]
Visst är det så. Jag har bott i USA i drygt 10 år, och jag minns inte att osthyvel användes där (i alla fall inte den svenska varianten). Men där fanns det ändå gott om hela ostar färdigpacketerade i kyldisken. Jag kan inte minnas att vi någonsin köpte skivad ost faktiskt.
Jag köper inga jättemängder av ost ändå. Men en normal förpackning kan ligga på 140 gram och det är lagom för en vecka.
 
Visst är det så. Jag har bott i USA i drygt 10 år, och jag minns inte att osthyvel användes där (i alla fall inte den svenska varianten). Men där fanns det ändå gott om hela ostar färdigpacketerade i kyldisken. Jag kan inte minnas att vi någonsin köpte skivad ost faktiskt.

De ostar som inte ar skivade har i USA ar "battre" ost, merlot ost, parmesan, och liknande fran delin. Atminstone i alla stater jag handlat stammer det aven om det blir mer och mer ost pa bit. (Jag har dock aldrig handlat i Wisconsin, osten's paradis, sa "who knows"?) Darfor ar det aven har oftast billigare att kopa fardigskivad ost an en bit ost man skar med osthyvel sjalv.

Och farska bar ... det ar en sadan avgrunds skillnad pa smaken av frysta bar att det inte ens gar att jamfora. VIsst ar farska bar dyrare, men jag koper farska bar aret runt ... just nu nar de fortfarande ar billiga MASSOR, men personligen drar jag hellre in pa annat an mina farska bar och jag tanker dra ner pa matkostnad.
 
Ok. Nu har googlat.
Man delade upp matkostnaderna i olika katergorier. Jag är körd...

Extrem sparsam: 100 €

Socialbidragstagare: 147.83 €

Fortfarande sparsam: 200 €

Ej sparsam: 300 €

Konsumsionsstark: 400 €
 
De ostar som inte ar skivade har i USA ar "battre" ost, merlot ost, parmesan, och liknande fran delin. Atminstone i alla stater jag handlat stammer det aven om det blir mer och mer ost pa bit. (Jag har dock aldrig handlat i Wisconsin, osten's paradis, sa "who knows"?) Darfor ar det aven har oftast billigare att kopa fardigskivad ost an en bit ost man skar med osthyvel sjalv.

Och farska bar ... det ar en sadan avgrunds skillnad pa smaken av frysta bar att det inte ens gar att jamfora. VIsst ar farska bar dyrare, men jag koper farska bar aret runt ... just nu nar de fortfarande ar billiga MASSOR, men personligen drar jag hellre in pa annat an mina farska bar och jag tanker dra ner pa matkostnad.
När vi bodde i Kalifornien och Ohio köpte vi alltid cheddarost i bit från kyldisken.
 
Vi är två och handlar mat för ca 5000. Då tänker vi inte alls på vad vi köper utan tar det vi är sugna på. Som tur väl är gillar vi saker som linser och kikärtor, det är rätt billigt. Inga animalier alls. Det som drar upp vår budget är utemat (min man älskar pizza).
Nu har vi skaffat ICA betalkort för att få bättre koll på just matkontot. Planen är att komma ner åtminstone en tusenlapp. Det ska väl inte bli alltför svårt.

Vi har ett litet skafferi, en kyl/frys och en liten frysbox i källaren. Inte överdrivet mycket plats att förvara mat på. Vi försöker storhandla en gång i månaden, sen blir det alltid en massa ströhandlande efter det.
 
När vi bodde i Kalifornien och Ohio köpte vi alltid cheddarost i bit från kyldisken.


Ja visst ja ... Cheddar. :angel: Nar vi forst kom till USA fanns har Cheddar ... och CHEDDAR och cheddar och Pepper Jack och CHEDdar och CHedDAR och ... Visst kan man kopa cheddar (mild, medium, sharp, och extra sharp) i bit overallt och har kunnat i de 25+ aren jag varit har. Jag raknar dock inte cheddar som ost for smorgas langre.:o Utom en vit cheddar super extra sharp. Kanske om jag inte har nagot annat.:cautious:
 
Ja visst ja ... Cheddar. :angel: Nar vi forst kom till USA fanns har Cheddar ... och CHEDDAR och cheddar och Pepper Jack och CHEDdar och CHedDAR och ... Visst kan man kopa cheddar (mild, medium, sharp, och extra sharp) i bit overallt och har kunnat i de 25+ aren jag varit har. Jag raknar dock inte cheddar som ost for smorgas langre.:o Utom en vit cheddar super extra sharp. Kanske om jag inte har nagot annat.:cautious:
Nämn INTE det för min man.... Sharp cheddar är hans favoritost :D ! Men nu när vi bor i Sverige funkar en vällagrad prästost också rätt bra..... :)
 
Nämn INTE det för min man.... Sharp cheddar är hans favoritost :D ! Men nu när vi bor i Sverige funkar en vällagrad prästost också rätt bra..... :)

Prastost ar gott ... Vasterbotten ost och jag ar i himmelriket :D Fast ... Merlot ost, och flera andra av alla vara nya special ostar i delin ar inte att forakta. Trader Joe's har en super fantastisk ost disk ... vilket gor att manga andra har mycket bra ost ocksa nufortiden. :d
 
Då får jag inte plats för nån annan mat :meh: Har bara 3 lådor i min lilla frys...
En låda hos mig rymmer 16 liter blåbär. Klarar mig egentligen på 10 liter på ett år, men när det finns mer går det år mer 🤷‍♀️
Är en väldigt kort period det är riktigt fullt i bärlådan, går snart att fylla på med annat i den lådan också.
(Har stor frys men är dålig på det där med mat, så det är mest bär och egenbakat bröd i den. Ibland några matlådor.)
 
Enligt konsumentverket ska en vanlig vuxen klara sig på mellan 2490-2950 kr per månad om man äter alla måltider hemma. Jag köper knappt kött utan det är mycket pasta med veggiesåser. Väljer märkesvaror bara när jag har provat "no name" och inte blivit nöjd. Mat måste ändå vara god...Jag har haft koll på matkostnaderna en tid och så lite som konsumentverkets siffror klarar jag aldrig. Vad lever man på om man har så låg kostnad? Väljer inga lyxvaror och handlar oftast på Lidl. Kollar alltid pris inför köp och väljer därefter.

Så, om man inte vill leva enbart på potatis, linser och kvarg, hur gör man? Som singel med platsbrist kan jag inte köpa storpack om det inte är lång hållbarhet.

Låter som en rimlig summa tycker jag. Jag snittar på runt 1400 kr/mån när gubben jobbar och bor borta. Så på oss två så kanske ca 2400 kr tillsammans om båda handlar och äter hemma.
 
Visst är det så. Jag har bott i USA i drygt 10 år, och jag minns inte att osthyvel användes där (i alla fall inte den svenska varianten). Men där fanns det ändå gott om hela ostar färdigpacketerade i kyldisken. Jag kan inte minnas att vi någonsin köpte skivad ost faktiskt.
Ja, det finns osthyvlar bland övriga köksredskap på Target i Californien tex. Norsk uppfinning, finns över stora delar av världen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Unga brottslingar
  • Tjockistråden 4
  • Roliga saker som barn säger

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp