Visst är det så! Och är det redan fullt under sängen, i garderoben, bokhyllor, skrymslen och vrår man kan tänka sig med andra saker man behöver och kanske måste ha så är det svårt att samla mat.Fast nej. Har man flyttat till mindre boende och maste gora sig av med en massa "bra att ha" eller "oh sa fiiiina" saker man samlat pa sig under ett helt liv ar det inte ett medvetet val. Da har man helt enkelt inte plats att kopa mat i bulk. Att gora sig av med minnen ar inte alltid latt och maste fa ta sin tid.
Dessutom vill jag lägga till att för att kunna hålla en vettig matbudget är en bra och stor frys en bra grej.
Jag bor i en trea med tre barn och har en halva av vardera- ett skåp. Eller hade tills för några veckor sedan. Det tar sin lilla tid, men även kylen kommer att bytas ut här. Jag har ingen bil, dåligt med förvaring i lägenheten också. Oerhört frustrerande med så liten kyl och frys. Storkok är inte lönt liksom. Hansla hem till extrapris är jävligt svårt när det inte kan förvaras i kyl och frys som sig bör... NU har jag stor frys och det är en frihet på ett helt annat plan, jag kan köpa mer till extrapris än förut!
Baka bröd har jag ingen ork eller lust till. visst är det billigare, men tiden och orken. Har man sedan kräsna barn som bara äter visst bröd, så blir det också lite dyrare. Ost fryser jag inte, tycker det smular, ena sonen äter BARA gräddost, vägrar allt annat och vägrar annan pålägg egentligen- och vägrar frukost om han inte kan äta macka med ost.... och jag tycker han måste äta något för att orka med skolan. Han kan äta skinka, men en viss sorts skinka....
Svamp plockar jag inte och odla suger jag på....
Skitsvårt att vara snål med maten här även om jag snålar rätt bra ändå