Matbudget - Hur gör ni?

Notthejello

Trådstartare
Efter att ha läst i lite olika trådar här märker jag ett himla spännande fenomen, nämligen att många av er här är väldigt bra på att spendera ganska lite (enligt mig) pengar på mat. Vissa köper till och med mest ekologiskt! :bow:

Jag och min sambo spenderar ungefär 5.000 kr/mån på mat och lite hushållsartiklar såsom duschkrämer, toapapper och diskmedel. Behövs det tvättmedel eller annat som inte förbrukas fort måste vi gå över matbudgeten.

Hur gör ni för att hålla ner kostnaderna?
Jag tycker inte att vi handlar så dyrt, köper endast svenskt kött men annars tar vi bara det märket som smakar bäst och är billigast. Handlar på "vanliga" affärer såsom Coop (det stora ni vet..), Rusta och Willys.

Sv: Matbudget - Hur gör ni?

Hemlagad mat gjord på billiga råvaror med grönsaker som utgångspunkt. Väldigt, väldigt begränsat med animaliska produkter (kattmat och då och då en ost). Linser och bönor köps torkade och kokas hemma. Bakar en del bröd och gör hemmagjort pålägg (röror på bönor och grönsaker).

Får erkänna att jag för det mesta prioriterar lågt pris framför ekologiskt.

Landar på 2000/månaden för två personer och en katt.

Efter att ha läst i lite olika trådar här märker jag ett himla spännande fenomen, nämligen att många av er här är väldigt bra på att spendera ganska lite (enligt mig) pengar på mat. Vissa köper till och med mest ekologiskt! :bow:

Jag och min sambo spenderar ungefär 5.000 kr/mån på mat och lite hushållsartiklar såsom duschkrämer, toapapper och diskmedel. Behövs det tvättmedel eller annat som inte förbrukas fort måste vi gå över matbudgeten.

Hur gör ni för att hålla ner kostnaderna?
Jag tycker inte att vi handlar så dyrt, köper endast svenskt kött men annars tar vi bara det märket som smakar bäst och är billigast. Handlar på "vanliga" affärer såsom Coop (det stora ni vet..), Rusta och Willys.

När jag levde billigt som student, så åt jag ganska lite kött, nästan aldrig helt kött utan typ strimlad kyckling i wok, köttfärssås, osv. Köpte oftast kött på extrapris och frös in, och åt nästan aldrig färskt kött. Mycket rotfrukter, burktomater och bönor/linser (inte färdigkokta, utan blötlägga torra, koka och frysa in), som brukar vara väldigt billigt. Ovanjordsgrönsaker frysta eller i säsong. Pasta däremot har jag aldrig uppfattat som särskilt billig mat, däremot snabb och enkel att laga, givetvis. Drack vatten som måltidsdryck, inte mjölk/öl/mineralvatten för att släcka törsten, aldrig juice eller läsk. Enkla pålägg, oftast ost/smör/marmelad, mer sällan skinka etc.

Aldrig kasta mat, utan göra av med alla rester eller frysa in dem.

Jag fattar inte hur folk kan slösa så mycket på mat och hushållsartiklar.

Jag tror vi i snitt använder drygt 3000kr/mån utan att för den delen snåla. Vi köper det vi vill ha, men kollar naturligtvis efter de billiga priserna, erbjudanden och sånt.

Jag gör ingen budget, och bestämmer inte vad vi ska äta förrän i butiken.

Men ingen av oss äter lunch ute. Min man äter hemma, och oftast gårdagens rester eller nån snabbmat som varit -50%. Jag äter nästintill gratis på jobbet, och ofta inget alls om jag är hemma på lunchen.

Äter ute ett par gånger i månaden, och då typ kinamat eller nåt annat ganska billigt.

Vi kastar dessutom en del mat. Så jag kan tänka mig att vi kunde leva bra på 2000-2500kr om vi riktigt planerade och frös in mera.

Vadå slösa?

Jag lägger rätt mycket på mat därför att jag gillar att handla mat, laga mat och att äta mat.

Nu när jag inte måste, vill jag inte äta billigaste möjliga. Under studentåren och andra fattigare perioder, har jag ätit ungefär som Mabuse beskrev det.

Matschema och veckohandling är viktiga nycklar för att hålla nere matkostnaderna, liksom att minska ner på mängden kött och lyxkonsumtion (godis, glass, fika, läsk, tidningar etc). Orkar man inte planera själv så är matkasse en bra grej.

Vi har nu en ekologisk vegetarisk matkasse, fyra middagar för två, för endast 355 kr/vecka. Portionerna är stora så ofta räcker det till matlåda. Vi lagar mat enligt matkassens recept på vardagarna och planerar fritt till helgen. De ekonomiska fördelarna med matkassen är att vi får maten hem och inte behöver handla så ofta (risk för impulsköp när man är i affären annars) och att alla ingredienser går åt så det blir inget svinn.

Jag gör för övrigt inga stora insatser för att hålla nere matkostnaderna utan försöker köpa så mycket som möjligt ekologiskt, och då blir det ju dyrare pga det.

Bra point. Använda? Spendera?

Min point var att jag tycker mig redan köpa det jag vill ha, fina filéer, bra råvaror och annat gott, utan att komma upp i några större summor. Samtidigt känner jag att jag kan äta minst lika lyxigt och gott även om jag drog ner på matutgifterna.
:)

Matschema och veckohandling är viktiga nycklar för att hålla nere matkostnaderna, liksom att minska ner på mängden kött och lyxkonsumtion (godis, glass, fika, läsk, tidningar etc). Orkar man inte planera själv så är matkasse en bra grej.

Vi har nu en ekologisk vegetarisk matkasse, fyra middagar för två, för endast 355 kr/vecka. Portionerna är stora så ofta räcker det till matlåda. Vi lagar mat enligt matkassens recept på vardagarna och planerar fritt till helgen. De ekonomiska fördelarna med matkassen är att vi får maten hem och inte behöver handla så ofta (risk för impulsköp när man är i affären annars) och att alla ingredienser går åt så det blir inget svinn.

Jag gör för övrigt inga stora insatser för att hålla nere matkostnaderna utan försöker köpa så mycket som möjligt ekologiskt, och då blir det ju dyrare pga det.

Det låter som en billig matkasse. Är det en klar matkassse man får hemlevererad? De matkassar jag haft har varit dyrare. Får du berätta här vilket märke ellr får man inte göra reklam?

Relativt den disponibla inkomsten, så har matkostnaderna sjunkit konstant i decennier. För mig räcker egentligen det för att jag inte ska gå runt och tänka att mat är så hemskt dyrt och att maten borde vara billigare.

Maten har aldrig varit billigare än nu.

Miljöskäl, arbetarskyddskäl och djuretiska skäl talar dessutom för att maten bör bli en hel del dyrare.

Dessutom ser jag mat som ett av livets främsta glädjeämnen.

Miljöskäl, arbetarskyddskäl och djuretiska skäl talar dessutom för att maten bör bli en hel del dyrare.

Precis, och jag förstår faktiskt inte hur man tycka att man fyndar i matbutiken när man tex hittar billigt utländskt kött (eller hur man ens kan tänka sig att köpa det, förutsatt att man inte är extremt fattig då).

Jag lägger väldigt mycket mer på mat nu än tidigare, och skillnaden som jag ser det är:

*Ekologiskt kött, inte längre jaga extrapriser och frysa in, utan köpa det som ser bäst ut och jag känner mig sugen på.
*Ekologiska grönsaker
*Grönsaker av högre kvalitet: skogschampinjoner istället för vanliga, frysta bär istället för sylt i morgonyoghurten, romanticatomater istället för vanliga, muttitomater på burk istället för Coops egna märke, etc.
*Inte planera, laga, släpa med sig och diska matlådor, utan kan köpa en god lunch ute istället
*Ha skinka/leverpastej hemma som standard
*Bageribröd istället för fabriksbröd
*Bättre viner, kunna ha öl som måltidsdryck till vardags
*Lagar nästan aldrig mat från frysta råvaror, utan kan köpa det mesta färskt
*Kan handla i den butiken som är roligast att handla i, inte den billigaste
*Köpa "lyxvaror" ibland, som färsk anka, engelska julkakor, färsk svensk sparris, fin marmelad, etc.
*Kunna välja premiumvarianten, Ica Selection istället för Eldorado, Brämhults färskpressade juice istället för billigaste tetran, etc. Alltså det som är godast, inte det som är billigast.

Så nog äter jag bättre och godare nu än när mina matkostnader var hälften så stora. Även om jag blev mätt då också.

Det låter ju dessvärre som reklam när jag skriver som jag gör, men jag är de facto väldigt nöjd med den. Företaget heter Årstiderna och de levererar bara i Stockholm och Skåne (om jag minns rätt).

vi gor manadshandling :) fyller pa med mjölk och möjligtvis brod (om vi inte bakar själva) under manaden. Katten barfas men det kostar ungefär lika mycket som bra kvalitets hardisar/pas mat (han kommer val upp i 150kr/manad).

Kott till oss brukar vi inte kopa mycket av i manadshandlingen (den gores pa Citty gross for dem har katt mats kott lol), utan varat lokala Ica har en kyldisk dar dem lagger ner saker med kortdatum till rabatterat pris, dem dagar vi hittar nagot bra gor vi middag av det.

Kommer undan med under 2000kr/manad for tva pers och en katt. Da snalar vi egentligen inte pa chips etc ;) skulle kunna leva mycket billigare om vi var tvungna, lyckades med ca 100kr/vecka for en person nar jag verkligen var snorpank som student (bra mat var det också, prioriterade vegetariskt men fick visserligen agg gratis fran hemmahons).

Jag har en mat- och hushållsbudget på 1300:-/ månad. Det räcker till mat, toapapper, diskmedel osv. och någon lunch ute varje månad. Jag skulle kunna komma undan runt 1000-lappen om jag blev bättre på att verkligen äta det jag har tänkt ist. för att köpa nåt som ser gott ut, men lite livskvalitet ska man ju ha! Kommer ev. få öka matbudgeten lite när jag kan sätta igång att träna mer = behöver mer mat.

Jag äter inget kött förutom fisk och skaldjur. Och fisk äter jag väldigt sällan. Isf är det när det finns på extrapris. Äter väldigt sällan "köttsubstitut" (typ quorn). Äter ganska mycket ekologiskt (alltid ekologiska ägg, lax, mejeriprodukter och bananer).

Jag gör en matlista varje vecka. Använder mig av matpriskollen för att se vad det finns för erbjudanden och planerar därefter.
Lagar i princip all mat från grunden. (Dock är jag inte riktigt så hurtig att jag blötlägger mina egna bönor, gjorde det dock när jag hade frys - vilket jag inte har nu.)
Lagar "lagom" mycket mat. Dvs 1 portion + matlåda, så det inte blir sådant över som sedan slängs.
Använder rester så gott jag kan.
Äter grönsaker och frukt efter säsong och pris. Det är inte bara billigt, dessutom är man garanterad att få bra variation och man slipper fastna i en tråkig sallad med isberg, tomat och gurka ;)
Köper ost när det är extrapris.
Köper bröd som inte bara är billigt utan även mycket för pengarna. (Ex. i "min" butik kan man få en långfranska för en 10a, men då måste jag äter kanske 4 skivor för att bli mätt, fullkornsbröd för dubbla priset räcker kanske 3 gånger så länge.)
Har tur som älskar havregrynsgröt. :D
Tänker mer i termer om "vad blir priset/portion" än "vad blir priset/produkt".
Lagar GOD mat och äter mig MÄTT, så jag inte lockas att köpa skit på väg hem ex. Det spelar ingen roll att ärtsoppa nästan är gratis om man inte gillar ärtsoppa. Det ska inte vara en plåga att leva billigt. :)

Jag tycker inte att vi handlar så dyrt
När vi jämför i umgängeskretsen så har vi kommit fram till att de som har högst matbudget är de som inte dricker kranvatten. Istället köps det vatten på flaska, läsk, saft, cider, öl, osv osv osv.

Jag köper också sånt ibland så jag ska inte säga någonting, men det är en extremt onödig kostnad att köpa vatten på flaska ifall man vill hålla kostnaderna nere!

En annan grej är hur mycket tillbehör man har till. Tex, ska man laga middag så säg att det för en familj blir kött, potatis och någon grönsak och kanske sås. I den andra familjen blir det kött, potatis, flera olika grönsaker, två såser att välja mellan, något bröd som tilltugg. Det är skillnad på hur komplicerade eller hur enkla rätter folk gör.

Det låter ju dessvärre som reklam när jag skriver som jag gör, men jag är de facto väldigt nöjd med den. Företaget heter Årstiderna och de levererar bara i Stockholm och Skåne (om jag minns rätt).

De levererar även i Göteborg :).
Jag har samma matkasse och är nöjd!

Jag förstår inte hur vissa kan spendera så LITE på mat. Jag och sambon spenderar mellan 4000-5000 kr på mat varje månad (då är lunchlåda till jobb respektive skola inkluderat, vilket jag tror är en viktig parameter att ha med i beräkningen).

Vi äter dessutom vegetariskt 2-3 dagar/vecka. Däremot köper vi enbart svenskt kött, och gärna ekologiskt (både kött och andra produkter) i den utsträckning det är möjligt. Vi äter sällan "rena köttbitar" utan det vi konsumerar är framför allt köttfärs, fisk, kyckling. Vi äter så gott som inga helfabrikat och bara "vanliga" halvfabrikat (som pasta, mjöl o.s.v.). Jag upplever det som att mina klasskamrater (som har betydligt lägre matkostnader än vad jag har) faktiskt äter mycket fler hel- och halvfabrikat, så ibland för jag för mig att det faktiskt är dyrare att laga maten själv.

Vi dricker vatten till maten, varje dag. Vi veckohandlar så i princip alla inköp är planerade sådana. Vi slänger inte heller mat, så nästan allt tas till vara på in i minsta beståndsdel.

Jag tycker vi gör det mesta "rätt" och att vi borde ha en lägre matkostnad, men jag antar att allt ekologiskt och svenskproducerat kostar. Vi är dessutom lite "matsnobbar" och väljer också hellre något dyrare märken. En del av matkostnaden vet jag drar iväg för att vi köper och äter mycket gott på helgen, men det borde inte vara mer än 500 kr/månad. Borde kanske räkna på det för att vara säker. Vi har inte heller tillgång till bil så vi är beroende av affärerna i närområdet, och vi bor mitt i stan så förmodligen är priserna något högre i dessa matbutiker också. Precis som Ramona skrev så lagar vi också gärna lite mer "komplicerade" maträtter som består av fler komponenter än bara lite potatis och en köttbit. Olika sorters grönsaker, olika röror/såser (som i sin tur innehåller många komponenter) o.s.v.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 521
Senast: cassiopeja
·
Juridik & Ekonomi Enligt konsumentverket ska en vanlig vuxen klara sig på mellan 2490-2950 kr per månad om man äter alla måltider hemma. Jag köper knappt...
8 9 10
Svar
183
· Visningar
12 980
Senast: alazzi
·
Mat Jag vet, jag är fortfarande igång och försöka lära mig privatekonomi och framför allt matbudget. Jag försöker just nu skala ner det till...
19 20 21
Svar
419
· Visningar
30 559
Senast: honung
·
Gravid - 1år Nu har lillan ätit smakisar i 1 ½ månad ungefär och har än så länge bara ätit burkmat. Nu läste jag en artikel om barnmat i burk som...
2
Svar
24
· Visningar
2 199
Senast: Koltinna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar