Matbudget! Hjälp!

Mina barn är dessutom allergiska, vi lägger säkert 10 000 kr per månad på mat....två vuxna, tre barn. Jag har inte vågat räkna. Bara en liter mjölk som är laktosfri och eko kostar runt 20 kr. En liter.

Vi är 2 vuxna och 2 barn. Det går åt kanske 2 liter mjölk i veckan här. Hade lätt kunnat betala 20kr/liter om ett vanligt mjölkpaket kostade det. För böndernas skull.
Men visst, dricker man 2 liter om dagen är det ju andra bullar (pengar).

Vi är 2 vuxna och 2 barn. Det går åt kanske 2 liter mjölk i veckan här. Hade lätt kunnat betala 20kr/liter om ett vanligt mjölkpaket kostade det. För böndernas skull.
Javisst. Men jag skrev det för att jag tycker det är löjligt med normen 1300 kr eller vad det nu är.

Javisst. Men jag skrev det för att jag tycker det är löjligt med normen 1300 kr eller vad det nu är.

Ja men normen speglar väl det "normala", det vanligaste. Och det inkluderar nog inte allergier.

Mat är ju en njutning och jag tycker egentligen inte man ska tävla om vem som kommer undan billigast i månaden. För hur kul är det att leva på kålrötter och linser och alltid jaga utgånget kött?! ;)
Nej då har jag hellre lite högre och kan äta det jag gillar.

3500 i månaden inkl allt i mataffär Inkl Kattmat för ca 200. Sen blir Det utemat för säg en 500 till högt räknat. Två vuxna, två barn. Äter mycket kött, aldrig eko dock. Barnen är dessutom blöjbarn!

Nä men man kan ju såklart skita i miljön om man har ett val. Med det menar jag inte att man måste köpa eko och kravmärkt om man inte har råd såklart, men i valet mellan en utlandsresa och att alltid köpa eko och krav så väljer jag det sistnämnda. Dessutom vill jag inte ge mina barn en massa onödiga gifter som finns i den mat som inte är eko.

Men så klart. Men det är fortffarande ett val du gör.
Konsumentverket säger en siffra som man bör klara sig på, vill man ha eko får man ju lägga på det om man vill.
Om man inte går på resturang sparar man ännu mer man kan lägga på eko, eller säljer bilen och promenerar överallt så blir det en massa pengar på eko kassan. Men man kan ju skita i miljön och ha kvar bil, mobil, dator, kylskåp och andra värdsliga saker också.

Allergier kan man ju tyvärr inte hjälpa.

Vi är två vuxna och två småbarn.

Vi har ett bankkort där vi sätter in en bestämd summa pengar (5000:-) på varje månad.
Sen ska de pengarna räcka hela månaden.
Vi veckohandlar varje måndag, då har vi skrivit en matsedel och även alla varor (och uppskattat varupris) som behövs för att laga matsedeln plus övrig mat såsom frukost, kvällsmat etc. I Excel såklart :love::angel:
Vi ser i förväg till att kostnaden för varje vecka understiger 1000:-, om den inte gör det måste något ändras.

Älskar kalkyler :laugh:
Som ett tillägg. Vi köper enbart eko.kött, men äter mycket vegetarisk.
Jag och dottern äter inte gluten, och jag äter bara laktosfria produkter.
I vår budget ingår hygienartiklar, dvs tvål, schampo, blöjor, toapapper etc.

Vi hade inte klarat av att hålla så pass hög kvalitet på maten till det satta priset om vi inte hållt oss till de förberedda inköpslistorna när vi handlar.
Det är helt sjukt lätt att man bara plockar i ett par varor extra och så slutar veckohandlingen på flera hundra mer än tänkt :confused::angel:

Mina barn är dessutom allergiska, vi lägger säkert 10 000 kr per månad på mat....två vuxna, tre barn. Jag har inte vågat räkna. Bara en liter mjölk som är laktosfri och eko kostar runt 20 kr. En liter.
Ja de där ekologiska laktosfria mjölklitrarna är jättedyra! Tror de tar 18,50:- i vår butik.
Eller iofs, det är väl inte de som är dyra,det är den vanliga mjölken som är för billig :)

Lite ot. Vi har ett företag i kommunen som säljer ekomjölk som man får tappa upp på flaska, pastöriserad men ej homogeniserad, 18:- litern. Mjölken kommer från en bonde i byn och bonden får dubbelt så mycket betalt mot i vanliga fall. :up:
Slut OT!

2000 per månad har jag i min budget, är ensamstående. Jag räknar in förbrukningsvaror och vissa hygienartiklar i den summan.

Trots fattig student så är mat det jag undviker att spara in på så långt jag kan :) Dels för att jag älskar mat och dels för att jag hellre lägger lite mer på bra, näringsrik mat istället för att äta massa tillsatser och halvfabrikat och riskera hälsan (det blir dyrt i slutändan!)

Jag brukar hålla koll på veckans annonsblad och planera maten utifrån det. Finns massa pengar att spara där! Butikerna själva brukar dessutom ha bra pris på säsongsaktuella varor, vilket blir win-win då det både är billigt och ofta närproducerat :D

Vi har väl ingen budget så, men brukar lägga ca. 8-9 000 kr/mån på mat. Då är vi 3 st vuxna (20, 58, 59 år gamla räknat på 2017). Vi handlar inte överdrivet mycket ekologiskt eller så heller. Dock bor vi ju utanför Sthlm, så allt är väl lite dyrare här...

Trots fattig student så är mat det jag undviker att spara in på så långt jag kan :) Dels för att jag älskar mat och dels för att jag hellre lägger lite mer på bra, näringsrik mat istället för att äta massa tillsatser och halvfabrikat och riskera hälsan (det blir dyrt i slutändan!)

Jag brukar hålla koll på veckans annonsblad och planera maten utifrån det. Finns massa pengar att spara där! Butikerna själva brukar dessutom ha bra pris på säsongsaktuella varor, vilket blir win-win då det både är billigt och ofta närproducerat :D
+1 på det här! För mig innebär det ca 2000kr per månad för en person. Exklusive någon enstaka utelunch och fika här och där.

Som ett tillägg. Vi köper enbart eko.kött, men äter mycket vegetarisk.
Jag och dottern äter inte gluten, och jag äter bara laktosfria produkter.
I vår budget ingår hygienartiklar, dvs tvål, schampo, blöjor, toapapper etc.

Vi hade inte klarat av att hålla så pass hög kvalitet på maten till det satta priset om vi inte hållt oss till de förberedda inköpslistorna när vi handlar.
Det är helt sjukt lätt att man bara plockar i ett par varor extra och så slutar veckohandlingen på flera hundra mer än tänkt :confused::angel:

Jag kan gå in för att köpa två burkar såsbas och i kassan blir det ändå 450kr :confused:

(Inte när ekonomin verkligen inte tillåter men annars... Jisses liksom. Gick det att shoppa mat på nätet här skulle vi spara massor.)

Jag kan gå in för att köpa två burkar såsbas och i kassan blir det ändå 450kr :confused:

(Inte när ekonomin verkligen inte tillåter men annars... Jisses liksom. Gick det att shoppa mat på nätet här skulle vi spara massor.)
Haha, ja precis!
Jag skulle också vilja shoppa på nätet, men vi bor för outside för det (ännu).

Lägger mycket på mat. Jag älskar mat och köper oftast det jag tycker är gott, inte det som är billigast. Men kollar såklart på priser och är prismedveten.
Jag bor själv och orkar därför inte alltid laga mat vilket betyder att det blir take away emellanåt och en hel del halvfabrikat och helfabrikat ("mikromat").
Jag gillar dessutom att gå ut och äta på restaurang och bor i Stockholm så då försvinner det ganska mycket på bara en middag. Äter väl ute på det sättet 1-2 gånger i månaden i snitt.
Köper laktosfria produkter samt äter inte kött, blir tyvärr en del ersättningsprodukter som quorn, oumph osv och de kostar ju...
Har tre marsvin som jag köper mycket grönsaker till varje vecka. Hundmat ibland men ofta går hundmaten på ett annat konto.
Lägger ca 3000-4800 kr på mat per månad.
Har ett kort som jag använder till att betala allt jag äter och dricker med. Dvs inte bara matvaror utan även utemiddag, kaffe på macken, fika etc.
På så sätt har jag bra koll på vad maten kostar mig.

Om jag behöver dra ner mina inköp under en månad gör jag ogärna det på maten. Jag kan skippa take away/restaurangmiddag men ändrar inte direkt på det jag köper i matvarubutiken. Mat är viktigt för mig.
Handlar för övrigt nästan bara på stormarknad, har flera i min närhet. Handlar väldigt sällan på mindre, dyrare butiker som Konsum osv.

Matbudget för 2 vuxna där jag inte äter gluten eller komjölkprotein (nästan allt lagas från grunden och halvfabrikat är snordyrt) landar på 5200-6900 i månaden inklusive små grejer som schampo exklusive alkohol och större diverseköp.
Köper eko, krav eller rättvisemärkt så fort möjligheten finns så det lägger ju på en del på priset. Försöker använda mer grönt och mindre kött samt vegetariskt minst en gång i veckan.
Vi siktar alltid på 5200 och har detaljerad veckomatsedel med inköpslista för allt som ska med hem.
Men vissa månader drar iväg av någon anledning, tyvärr fler månader än juli och december. :crazy:
En stor handling en gång i veckan på stor mataffär och en eller två komplementhandlingar på jätteliten affär runt hörnet.

Vi har alla våra utgifter i Excel och har haft så flera år vilket är så skönt så där går det att se vad vi faktiskt lägger våra pengar på.

När jag var singel hade jag en matpost på 2500 varje månad, lade hellre pengar på mat än prylar då jag kunde göra det valet då jag alltid tyckt att god mat är vardagslyx. :)

Vi är två vuxna och två barn (snart 2 och 5 år) plus två katter som också har sina matinköp ihop med våra :p Övriga djur har egen matbudget ;)

Vi handlar alltid på Ica (ibland kan det åka med ett par mjölkliter från OK) och drar vårt Icakort vid betalningen. Vi får varje månad en sammanställning av vad mycket vi handlat och det brukar landa mellan 4500-5000 kr varje månad. Vi veckohandlar och skriver då en matlista för 7-8 dagar och handlar utefter den plus annat som behövs, blöjor, kattmat, frukostgrejer, tvättmedel osv. Den här planeringen gör att det sällan åker med onödiga extrasaker.

Jag försöker jämföra lite priser medan jag går och plockar i affären och snappar upp om något har extrapris. Vi snålar inte men försöker vara smarta i alla fall :)

Har nu bott i nya lyan i 1,5 vecka och jag behöver sätta mig ned och göra en matbudget. Vi är tre i hushållet och behöver ett vettigt system att lägga upp det på.

Kära buke-gurus, hjälp! Hur gör jag detta på smidigast vis? Hur har ni gjort!? :D

Här kommer mina tips till hur du kan lägga upp en matbudget:

För det första, har du något att basera en månadskostnad mat för er på (tex snitt av tidigare månadskostnad) så kan det vara en bra utgångspunkt. Om det istället är ekonomin som ska styra, (tex begränsa matkostnaderna) så börja istället där.

Fundera sedan på vad som ingår i begreppet "matbudget" för er. Är det bara mat eller ska det få plats schampo, toapapper, städprodukter o dyl? Ska restaurangbesök ingå? I sådana fall behöver du ta hänsyn till detta i din budget.

Jag har bildat ett system för hela grejen kring handling av mat. Vi går alltid till samma affär så jag vet ungefär vad saker kostar. De har självscanning vilket gör att jag under hela shoppingturen har koll på beloppet och i värsta fall kan plocka bort något om vi går över budget. Jag kikar igenom affärens annonsblad innan jag skriver ner en lista för veckohandling för att se om det går att spara lite extra. När man håller sig till att bara handla en gång/v så är det enkelt att hålla koll på budgeten. Småköp här och där glöms lätt bort.

På detta vis brukar vi klara oss på ca 2700kr/månad 2 pers, budgeten ligger på 3000kr så då lägger vi över det sista på spar alt gör något roligt för dem. Det blir lite som en belöning för att man lyckats hålla sig inom budget:) Vi köper enbart svenskt kött/fågel och äter en varierad kost med åtminstone en vegetarisk rätt varje v.

Hoppas detta kan vara till ngn hjälp!

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 627
Senast: monster1
·
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga...
48 49 50
Svar
988
· Visningar
13 389
Senast: qitis
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 661
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
494
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka