Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Mina barn är dessutom allergiska, vi lägger säkert 10 000 kr per månad på mat....två vuxna, tre barn. Jag har inte vågat räkna. Bara en liter mjölk som är laktosfri och eko kostar runt 20 kr. En liter.
Javisst. Men jag skrev det för att jag tycker det är löjligt med normen 1300 kr eller vad det nu är.Vi är 2 vuxna och 2 barn. Det går åt kanske 2 liter mjölk i veckan här. Hade lätt kunnat betala 20kr/liter om ett vanligt mjölkpaket kostade det. För böndernas skull.
Javisst. Men jag skrev det för att jag tycker det är löjligt med normen 1300 kr eller vad det nu är.
Nä men man kan ju såklart skita i miljön om man har ett val. Med det menar jag inte att man måste köpa eko och kravmärkt om man inte har råd såklart, men i valet mellan en utlandsresa och att alltid köpa eko och krav så väljer jag det sistnämnda. Dessutom vill jag inte ge mina barn en massa onödiga gifter som finns i den mat som inte är eko.
Som ett tillägg. Vi köper enbart eko.kött, men äter mycket vegetarisk.Vi är två vuxna och två småbarn.
Vi har ett bankkort där vi sätter in en bestämd summa pengar (5000:-) på varje månad.
Sen ska de pengarna räcka hela månaden.
Vi veckohandlar varje måndag, då har vi skrivit en matsedel och även alla varor (och uppskattat varupris) som behövs för att laga matsedeln plus övrig mat såsom frukost, kvällsmat etc. I Excel såklart
Vi ser i förväg till att kostnaden för varje vecka understiger 1000:-, om den inte gör det måste något ändras.
Älskar kalkyler![]()
Ja de där ekologiska laktosfria mjölklitrarna är jättedyra! Tror de tar 18,50:- i vår butik.Mina barn är dessutom allergiska, vi lägger säkert 10 000 kr per månad på mat....två vuxna, tre barn. Jag har inte vågat räkna. Bara en liter mjölk som är laktosfri och eko kostar runt 20 kr. En liter.
+1 på det här! För mig innebär det ca 2000kr per månad för en person. Exklusive någon enstaka utelunch och fika här och där.Trots fattig student så är mat det jag undviker att spara in på så långt jag kanDels för att jag älskar mat och dels för att jag hellre lägger lite mer på bra, näringsrik mat istället för att äta massa tillsatser och halvfabrikat och riskera hälsan (det blir dyrt i slutändan!)
Jag brukar hålla koll på veckans annonsblad och planera maten utifrån det. Finns massa pengar att spara där! Butikerna själva brukar dessutom ha bra pris på säsongsaktuella varor, vilket blir win-win då det både är billigt och ofta närproducerat![]()
Som ett tillägg. Vi köper enbart eko.kött, men äter mycket vegetarisk.
Jag och dottern äter inte gluten, och jag äter bara laktosfria produkter.
I vår budget ingår hygienartiklar, dvs tvål, schampo, blöjor, toapapper etc.
Vi hade inte klarat av att hålla så pass hög kvalitet på maten till det satta priset om vi inte hållt oss till de förberedda inköpslistorna när vi handlar.
Det är helt sjukt lätt att man bara plockar i ett par varor extra och så slutar veckohandlingen på flera hundra mer än tänkt![]()
Haha, ja precis!Jag kan gå in för att köpa två burkar såsbas och i kassan blir det ändå 450kr
(Inte när ekonomin verkligen inte tillåter men annars... Jisses liksom. Gick det att shoppa mat på nätet här skulle vi spara massor.)
Egentligen är det väl så att man får skita i miljön när man inte har ett val?Nä men man kan ju såklart skita i miljön om man har ett val.
Har nu bott i nya lyan i 1,5 vecka och jag behöver sätta mig ned och göra en matbudget. Vi är tre i hushållet och behöver ett vettigt system att lägga upp det på.
Kära buke-gurus, hjälp! Hur gör jag detta på smidigast vis? Hur har ni gjort!?![]()