Matbudget! Hjälp!

LindgrenV

Trådstartare
Har nu bott i nya lyan i 1,5 vecka och jag behöver sätta mig ned och göra en matbudget. Vi är tre i hushållet och behöver ett vettigt system att lägga upp det på.

Kära buke-gurus, hjälp! Hur gör jag detta på smidigast vis? Hur har ni gjort!? :D

Har nu bott i nya lyan i 1,5 vecka och jag behöver sätta mig ned och göra en matbudget. Vi är tre i hushållet och behöver ett vettigt system att lägga upp det på.

Kära buke-gurus, hjälp! Hur gör jag detta på smidigast vis? Hur har ni gjort!? :D

Vilken bra tråd! Jag skulle också behöva göra någon slags matbudget, har ingen aning om hur mycket jag spenderar på mat. :angel:

Vi är två vuxna och två småbarn.

Vi har ett bankkort där vi sätter in en bestämd summa pengar (5000:-) på varje månad.
Sen ska de pengarna räcka hela månaden.
Vi veckohandlar varje måndag, då har vi skrivit en matsedel och även alla varor (och uppskattat varupris) som behövs för att laga matsedeln plus övrig mat såsom frukost, kvällsmat etc. I Excel såklart :love::angel:
Vi ser i förväg till att kostnaden för varje vecka understiger 1000:-, om den inte gör det måste något ändras.

Älskar kalkyler :laugh:

Yowsa gud vad ni är bra på att planera och få ner matkostnaderna. Iofs räknar jag alltid på alla dagligvaror som diskmedel, toapapper osv, men fattar ändå inte var pengarna tar vägen. Det är inte precis som att jag lever lyxliv.

Vi är bara två men har en matbudget på ca 3000:- / månad. Vi planerar alltid veckovis vad vi ska äta, det fungerar bäst för oss när vi vill hålla kostnaderna på en för oss lagom nivå. Det blir ofta dyrare om man inte planerar :P

Kolla på konsumentverkets hemsida, där finns siffror att utgå ifrån på matkostnader och annat.
Men om man har matallergier blir maten mycket dyrare....vill man handla ekologiskt så blir det ännu dyrare. Jag tycker det där med att man ska klara sig på 1300 i månaden( eller vad nu verket menar) för en vuxen person är rent löjligt eftersom ekologisk mat är så mycket dyrare.

Men om man har matallergier blir maten mycket dyrare....vill man handla ekologiskt så blir det ännu dyrare. Jag tycker det där med att man ska klara sig på 1300 i månaden( eller vad nu verket menar) för en vuxen person är rent löjligt eftersom ekologisk mat är så mycket dyrare.
Tar de hänsyn till var man bor i uträkningen? Maten är ju mycket billigare i mindre städer än i Stockholm.

Själva spenderar vi 6500 kr/mån på mat och blöjor (två vuxna, en 2-åring) men då snålar vi inte precis.

Jag minns förresten att jag klarade mig på 800 kr/mån när jag var student för 10-12 år sen. Då åt jag väldigt lite frukt och grönt och köpte allt billigast möjligt. 1300 kr/vuxen låter jättelite.

Ja 1300 blir ca 43 kr per dag...

Vad kan en rimlig budget vara för en person? Flyttar snart hemifrån och har ingen koll öht..
Men ngn budget får jag ha att gå efter i början, så man inte spenderar allt på choklad :angel:

Man klarar sig dock utan ekologisk mat. Det är ett val man gör att köpa eko inte ett måste för att bli mätt.

Vill man snäva till sin matbudget extra mycket kanske man måste avstå ekologiskt?

Annars är väl planering a och o. Veta vad man ska äta och försöka veckohandla och då undvika småhandlingen där det gärna åker med lite smått och gott. Räcker om det gör det en gång i veckan i stället för 7.
Anpassa sina middagar efter vad som är på extrapris och köpa frukt och grönt efter säsong.

Vad kan en rimlig budget vara för en person? Flyttar snart hemifrån och har ingen koll öht..
Men ngn budget får jag ha att gå efter i början, så man inte spenderar allt på choklad :angel:

Jag klarde mig på 1500/månad när jag flyttade ut lite till och från, men jag lade lite extra pengar på green giant majs/närproducerat kött/överlag lite finare märken ist för euroshopper då det är så förbannat äckligt. Köpte en hel del frukt och dyra pålägg, men åt mindre mängder istället.
Jag äter hellre lite mindre men gott än mycket och bara ätbart:p
Men bryr man sig inte om det kan du lätt spara några hundralappar.

Du kan ju börja redan nu att skriva ner vad du köper eller spara kvittosom andra köpt, sen stryka det du tycker är onödigt och se ungefär.

Vi lägger nog ca 8000 kr per månad för mat på två vuxna :) Inklusive allt som köpt i mataffär (toapapper, hygienartiklar etc, samt uteluncher)

Vi är två personer och lägger nog 6000kr på mat varje månad. Inklusive sånt som köps i mataffärer och uteluncher. Äter bara vegetariskt och möjligtvis fisk, till stor det eko.

Man klarar sig dock utan ekologisk mat. Det är ett val man gör att köpa eko inte ett måste för att bli mätt.
Nä men man kan ju såklart skita i miljön om man har ett val. Med det menar jag inte att man måste köpa eko och kravmärkt om man inte har råd såklart, men i valet mellan en utlandsresa och att alltid köpa eko och krav så väljer jag det sistnämnda. Dessutom vill jag inte ge mina barn en massa onödiga gifter som finns i den mat som inte är eko.

Mina barn är dessutom allergiska, vi lägger säkert 10 000 kr per månad på mat....två vuxna, tre barn. Jag har inte vågat räkna. Bara en liter mjölk som är laktosfri och eko kostar runt 20 kr. En liter.

Jag skulle nog klara mig på 1300kr om jag planerade lite. Ligger på 15-1700 nu och då köper jag svenskt och ekologiskt om jag kan och tycker jag unnar mig det jag vill ha. Äter lunch ute ca en dag i veckan. Jag är dock inte finsmakare som vill ha oxfilé till helgen osv.

Jag är dessutom singel så storpack går ju oftast bort men kikar efter extrapriser, nedsatt med kort datum och fryser in, skivspill till pyttipanna, köper på mig massa hygienprodukter när det är kupongrabatt på sånt jag använder osv.

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 627
Senast: monster1
·
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga...
48 49 50
Svar
988
· Visningar
13 389
Senast: qitis
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 661
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
494
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka