Mat under en dag

Tänkte att det var sockret eftersom det nämnts flera gånger som det största problemet med just min kost. Skulle verkligen behöva sluta äta snacks varje dag, även om det inte är några mängder så blir blir det en hel del i slutändan.
Det finns en obefogad rädsla för måttlga mängder socker. Varför det tas upp i din tråd där du beskriver dig som välmående och normalviktig är ganska märkligt.

Tänk inte så mkt på att sluta med snacks. Tänk istället att du ska öka upp mängden mat och matiga mellanmål och att du får till regelbundna måltider. Då kommer du vara mätt och nöjd och inte särskilt sugen på snacks.

Alltså jag kan följa ett recept, därmed inte sagt att det blir lika bra som i recpetet. Men ja, enklare rätter kan jag väl absolut, men inte rätter där man måste göra 511 saker parallellt eller liksom värsta "söndagsmiddagen" :)
Men ja, jag kan koka pasta, jag kan steka kötbullar, jag kan nog kanske göra köttfärssås och sådär :)

Har ju dock haft "föremånen" att ha pappa som gjort middag i stort sett varje dag i mitt liv, så har aldrig haft anledning att lära mig. :o
Och har ingen varit hemma har det blivit fryspizza...

Men vadå inte lika bra? Glömmer du bort att du lagar mat så att den bränns eller tappar du saltkaret eller vad blir fel?
Koka pasta och steka (färdiga?) köttbullar räknar jag öht inte som matlagning.

Och nej, det är definitivt ingen förmån du har haft. Det är ett föräldraskap som inte har rustat barnet för vuxenlivet.
Från 5-6 års ålder hade jag ansvaret för middagen en dag per vecka. Mamma en lunch. Pappa en lunch. Övrig tid kunde man äta rester eller fixa sin egen mat. Jag svalt inte ihjäl ett enda dugg. Tvärtom så kunde jag när jag flyttade hemifrån vid 18 års ålder laga en himla massa goda maträtter.

Kan inte uttala mig om det är mycket/lite, men följande äter jag under en normal dag:

Frukost (07-09):
1 skiva Lingongrova med Nutella + 1 glas mjölk.

Lunch:
Äter ytterst sällan lunch.

När jag kommer hem från stallet/skolan (15-17):
- 1 micropizza typ Coops Vegetariska + 1 glas mjölk.

Middag (19-21):
Det pappa lagar, t.ex. nudelwok, kottletter och pasta, spagetti och köttfärssås etc. etc. + 1 glas mjölk.

Har aldrig reflekterat över mina kostvanor faktiskt. Mår bra som jag äter nu, och har +/- något kilo vägt samma sak sedan jag var 10 år gammal. Ser ingen anledning att förändra något, helt enkelt :)
Om jag åt sött bröd med socker till frukost och sedan ingen lunch skulle jag få en sockerkick fram till 10, vilja mörda alla korkade jävla IDIOTER vid 13 och ligga i fosterställning och grina över att alla världens orättvisor ska drabba just mig vid 16-tiden.
Tur att vi är olika. :D

Om jag åt sött bröd med socker till frukost och sedan ingen lunch skulle jag få en sockerkick fram till 10, vilja mörda alla korkade jävla IDIOTER vid 13 och ligga i fosterställning och grina över att alla världens orättvisor ska drabba just mig vid 16-tiden.
Tur att vi är olika. :D

Vilken härlig och ärlig beskrivning av vad som händer med oss som hanterar kolhydrater... kreativt...

Tycker ni är onödigt hårda mot dressyrtjejen...

Jag kunde nog räkna på mina fingrar hur många gånger jag lagade mat hemma innan jag fick eget boende vid 20-års ålder.

Det blev både en anständig och självständig människa av mig ändå, som dessutom spenderade 3,5 år i restaurangbranchen (i köket) medan jag pluggade...

Själv har jag börjat med äggmuffins till frukost, för att försöka dra ner till ett minimum av kolhydrater i början på dagen. Jag gör dem i muffinsformen, lägger i en skiva skinka, knäcker ett ägg. Salt och peppar, lite parmesanost. In i ugnen och ut när ägget är motsvarande mjukkokt. Förvaras färdiga i kylskåpet till det är frukostdax.

Men vadå inte lika bra? Glömmer du bort att du lagar mat så att den bränns eller tappar du saltkaret eller vad blir fel?
Koka pasta och steka (färdiga?) köttbullar räknar jag öht inte som matlagning.

Och nej, det är definitivt ingen förmån du har haft. Det är ett föräldraskap som inte har rustat barnet för vuxenlivet.
Från 5-6 års ålder hade jag ansvaret för middagen en dag per vecka. Mamma en lunch. Pappa en lunch. Övrig tid kunde man äta rester eller fixa sin egen mat. Jag svalt inte ihjäl ett enda dugg. Tvärtom så kunde jag när jag flyttade hemifrån vid 18 års ålder laga en himla massa goda maträtter.

Alltså t.ex. om jag ska försöka steka en köttbit kanske den inte får exakt samma perfekt yta som när pappa gör detsamma, jag tenderar att stormkoka det mesta jag kokar, såser bränner fast i kastrullen så inte bara såsen utan hela kastrullen sedermera får slängas (för att man inte får ren den) etc. etc.

Jag tänker snarare att alla oavsett hur lite eller mycket de själva lagar maten eller om någon annan gör det. Oavsett matvanor ska kunna svara här utan att behöva känna sig dumma :)
Jag har fått bra tips redan och intressant att höra vad och hur ofta/hur mycket ni äter, kul om fler vill/vågar skriva om sina vanor :)!

En normal dag:
Frukost:
Två rostade mackor med smör och några lager ost.

Fem stora matskedar med gröt och äppelmos med grädde och mjölk till.
Ca 3 koppar kaffe med mjölk.
Sen oftast 2 koppar på eftermiddagen så totalt 5 koppar kaffe.
Ca 1-2 koppar te.

Lunch: varierande tex en stor portion soppa eller potatis med tex köttbullar och lingonsylt med brunsås.

Middag: också varierande men tex pasta med korv och sås.

Övrigt: filmjölk på kvällen med sylt och müsli.
En kexchoklad.
Några halstabletter.
Ofta lite chips eller liknande alternativt smoothie.
Ett glas saft.
Vatten.

Min fråga är om detta är normalt med mat eller mycket/lite? Och ungefär vad detta skulle landa på kalorimässigt under en dag?
Sen är jag nyfiken på ungefär vad ni brukar äta under en dag.

Jag skulle säga att det är mycket. Själv tröstäter jag när jag är stressad, mår dåligt eller är trött men en vanlig dag dvs utan tröstätande ser ut såhär:

Frukost: smoothie på 1dl kvarg, 2dl färskpressade äppeljuice, 1 banan, 1dl frusen spenat, 2dl frusna bär.

Lunch: 1 port lagad mat

Middag: 1 port lagad mat

Under dagen dricker jag te utan ngt i samt mineralvatten. Ibland blir det en frukt innan lunch.

I perioder tröstäter jag som sagt. Nu är jag inte i en sådan. Föräldraledig där stora barnet dessutom har kruppanfall varje vecka = sömnbrist. Samtidigt som vi bor i byggkaos.

Just nu ser en dag ut såhär:
Frukost: 2-3 rostade med skinka
Lunch: 1 port lagad mat
Middag: 1 port lagad mat
När stora äntligen somnat och man måste hålla sig vaken för att tvätta/ städa osv.. : 1 litet choklad eller några småkakor, cola zero.

Under dagen: alldeles för lite vatten.

Så som det ser ut nu är alltså för mycket

Alltså t.ex. om jag ska försöka steka en köttbit kanske den inte får exakt samma perfekt yta som när pappa gör detsamma, jag tenderar att stormkoka det mesta jag kokar, såser bränner fast i kastrullen så inte bara såsen utan hela kastrullen sedermera får slängas (för att man inte får ren den) etc. etc.

Steka kött rätt kräver träning. Det är inget jag gör utan att vara noggrann. Gällande bränna mat och stormkoka så är det ju ganska lätt. Sänk värmen så att maten kokar lugnt och fint, sänk värmen på såskastrullen och stå vid spisen och rör i såsen, fråga pappa hur han får bra yta på köttbiten.
Jag är ganska säker på att du inte är ett hopplöst fall. Alla kan lära sig laga "normal" mat så länge man tränar. Det är trots allt väldigt nödvändig kunskap.

Steka kött rätt kräver träning. Det är inget jag gör utan att vara noggrann. Gällande bränna mat och stormkoka så är det ju ganska lätt. Sänk värmen så att maten kokar lugnt och fint, sänk värmen på såskastrullen och stå vid spisen och rör i såsen, fråga pappa hur han får bra yta på köttbiten.
Jag är ganska säker på att du inte är ett hopplöst fall. Alla kan lära sig laga "normal" mat så länge man tränar. Det är trots allt väldigt nödvändig kunskap.

Våran 20 år gamla spis har tyvärr bara två lägen i realiteten: On och off. (Där 1-4 är off och 5-9 är on). Så det gör det inte lättare tyvärr.
Men även med en vettig spis så blir inte såserna perfekta och köttet oftast lite småsegt.

Våran 20 år gamla spis har tyvärr bara två lägen i realiteten: On och off. (Där 1-4 är off och 5-9 är on). Så det gör det inte lättare tyvärr.
Men även med en vettig spis så blir inte såserna perfekta och köttet oftast lite småsegt.
Men om din pappa lyckas laga god mat på samma spis så är det ju bara att stå bredvid när han lagar och fråga hur han gör, vad han gör, varför han gör det osv och sen upprepa själv. Finns gott om mat som inte är kött eller varma såser. Lax i ugn är enkelt med antingen såsen ovanpå eller kall sås till.
If there is a will, there is a way!

Det är klart att inget blir perfekt när du är nybörjare som inte tränar, vad har du för förväntningar egentligen? Passa på att lära dig nu när du uppenbarligen har bra hjälp tillhands.

(Edit: Ursäkta om det lät hårt, jag menade bara att "bra" matlagning är en övningssak, i allra högsta grad.)

Senast ändrad:
Men om din pappa lyckas laga god mat på samma spis så är det ju bara att stå bredvid när han lagar och fråga hur han gör, vad han gör, varför han gör det osv och sen upprepa själv. Finns gott om mat som inte är kött eller varma såser. Lax i ugn är enkelt med antingen såsen ovanpå eller kall sås till.
If there is a will, there is a way!

Jag tål inte fisk, så allt sådant går bort.

Jag är föräldraledig och tränar inget och rör mig lite promenader. Jag skulle vilja gå ner lite men har lärt mig att det just nu är denna vikten jag har när jag inte förtjänar bättre och rör mig för lite...
Frukost: 2 rostmackor med marmelad ost och smör. Lite fruktyoggi. Kaffe med mjölk ( 3% annars :wtf:) eller 1 stor tallrik fil och müsli med 1 banan i och kaffe. Eller ibland havregrynsgröt och banan och mjölk.
Till kaffet okynnesäter jag en 5-6 ostskivor till.

Lunch: oftast liknande frukosten. Eller keso med frukt, rester från middag, knäckemackor etc
Kaffe
Ibland en frukt eller bulle eller kaka när äldsta barnet kommer hem

Middag redig portion vanlig mat typ pasta köttfärssås, lax och klyftpotatis, eller fryst krögarpytt med ägg.

Kvällsfika yoghurt och flingor, macka med te, eller rester av fredagsmyset... Typ chips eller nån god ost. Ibland blir det bara ett glas vatten för att jag tänker att jag får skärpa mig...

Äter väldigt olika mycket just nu. Massor en dag och mindre och nyttigare nästa.
Om jag äter såhär men rör mig mer kommer jag gå ner 2 kg. Jag skulle vilja ner 3 kg och då måste jag ändra hela livsstilen tror jag...

Liknande trådar

Övr. Barn Ja, vad brukar ni laga för middagar hemma? Varför jag undrar är för att själv är jag sådan att jag vill ha varierande mat hemma och det...
2
Svar
37
· Visningar
3 825
Senast: Mabuse
·
Gravid - 1år Hej! Jag skrev ju en tråd för ett tag sen om My som bara åt och åt och åt och åt (på mig alltså). Tänkte att ni kanske ville veta hur...
Svar
8
· Visningar
1 183
Senast: Björk
·
Övr. Barn Ja, rubriken säger väl det mesta tror jag. Vi har stött på lite problem, och jag behöver bolla lite funderingar och frågor med folk som...
Svar
13
· Visningar
1 507
Senast: Bebben
·
  • Låst
Övr. Barn I alla föräldratidningar tycker jag man läser om mammor som skäms över att de inte kunnat/velat amma och hur insändare vill att man...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 102
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar