Steka kött rätt kräver träning. Det är inget jag gör utan att vara noggrann. Gällande bränna mat och stormkoka så är det ju ganska lätt. Sänk värmen så att maten kokar lugnt och fint, sänk värmen på såskastrullen och stå vid spisen och rör i såsen, fråga pappa hur han får bra yta på köttbiten.
Jag är ganska säker på att du inte är ett hopplöst fall. Alla kan lära sig laga "normal" mat så länge man tränar. Det är trots allt väldigt nödvändig kunskap.
Det finns många aktörer i livsmedelsindustrin som livnär sig på människor som inte orkar, vill eller kan laga mat. Du har hela restaurangbranchen som erbjuder nylagad mat, kyl- och frysdiskar som erbjuder kyld och fryst färdigmat.
Och prefab är inte alls på något sätt nödvändigtvis sämre än någons klassiskt gjorda flygande jakob på egenuppfödd kyckling. Kollar man bara innehållet så kan man snabbt sålla bort de sorter som inte faller en i smak sett till näringssammansättning och kaloriinnehåll.
Så att laga mat är absolut ingen nödvändig kunskap längre. Däremot är det en ekonomiskt bra kunskap att ha, och ganska rolig tycker jag.