Mat under en dag

Nej, men jag lär väl leva på frysmat typ, iaf första tiden.

Alltså typ koka pasta och steka köttbullar kan jag väl någorlunda, men t.ex. pappas supergoda nudelwok skulle jag aldrig i hela livet kunna återskapa... Hemkunskap var aldrig heller "mitt ämne", och det mesta jag gör blir oätligt. Så tillsvidare är jag väldigt glad att jag har en personlig kock :p

Men skulle det inte kännas mycket bättre att kunna laga mat den dagen du flyttar hemifrån? Inte bara värma färdigmat (dit räknar jag steka frysköttbullar) utan faktiskt LAGA mat?
Du har ju ett perfekt tillfälle att träna nu. Ta över middagslagningen 1-2 ggr i veckan, och be din pappa lära dig några av sina paradrätter. Du är vuxen och det är inte hållbart att din pappa ("personlig kock", är det inte du som kallar honom chaufför osv också?) lagar all mat åt dig. Snart kommer du ju behöva stå på egna ben.

När jag åt som dej + lite mer godis tyckte jag oxå att det fungerade toppen, inga problem alls.
Först när jag började äta bättre märkte jag hur hur mycket piggare jag blev och hur mycket bättre jag kunde hålla fokus men tyckte inte det var ett problem innan men märkte ändå stor skillnad.
+1 jag gjorde precis samma sak, pluggade och jobbade i stall och tyckte det funkade toppen tills det inte gjorde det längre. Började äta mer regelbundet och inte så mycket färdigmat/skräpmat och oj vilken skillnad det blev! Dessutom har man tillbaka att äta bra längre fram, kroppen är inte gjord för att fungera på lite och dålig mat.

Alltså typ koka pasta och steka köttbullar kan jag väl någorlunda, men t.ex. pappas supergoda nudelwok skulle jag aldrig i hela livet kunna återskapa... Hemkunskap var aldrig heller "mitt ämne", och det mesta jag gör blir oätligt. Så tillsvidare är jag väldigt glad att jag har en personlig kock :p
Jag fick precis godkänt på hemkunskapen :meh:. Tror inte läraren tyckte om mig speciellt mycket för så dålig kan jag väl aldrig ha varit :angel:
Men det finns bra sidor med recept med steg för steg så det går att laga god och vettig mat med. Bara du vill så :)!:up:

Jag gillar inte såna här trådar. Alls. Tycker det lätt blir ett ohälsosamt jämförande och lite överdrivet hälsotänk.
Något som är mycket för en person är lite för någon annan. Alla har olika behov, olika förutsättningar osv. Det en går upp i vikt av går en annan ner i vikt av. Osv.

Men om jag ska kommentera ditt matintag, så tycker jag inte maten i sig är det viktiga. Utan hur du mår och vad du själv tycker. Om du mår bra och tycker att det fungerar, så är det antagligen helt okej.
Men kanske skulle du kunna äta något mer, lite nyttigare mellanmål/kvällsmål? Även om du kalorimässigt har plats för chips etc, så är det ju inte vad kroppen mår bäst av egentligen.

Vad jag äter under en dag vill jag inte ens gå in på. Jag har katastrofala matvanor och en lång historia av ätstörningar. Skulle skämmas ihjäl om jag berättade om min matdag här :o

Frukost: Macka + te
Mellanmål 1: frukt
Mellanmål 2: frukt och te
Lunch: Lagad mat, oftast hälften grönsaker.
Mellanmål 3: frukt och te
Mellanmål 4: frukt
Kvällsmat: Frukt alternativt macka. Jobbar sambon fm är det lagad mat på kvällen.

Eh jag äter mycket frukt :angel:

Utöver detta dricker jag mycket vatten, mjölk och 1-3 små koppar glögg per dag :D
Ja verkligen :D
Är det någon speciell frukt du äter mest av?

Jag gillar inte såna här trådar. Alls. Tycker det lätt blir ett ohälsosamt jämförande och lite överdrivet hälsotänk.
Något som är mycket för en person är lite för någon annan. Alla har olika behov, olika förutsättningar osv. Det en går upp i vikt av går en annan ner i vikt av. Osv.

Men om jag ska kommentera ditt matintag, så tycker jag inte maten i sig är det viktiga. Utan hur du mår och vad du själv tycker. Om du mår bra och tycker att det fungerar, så är det antagligen helt okej.
Men kanske skulle du kunna äta något mer, lite nyttigare mellanmål/kvällsmål? Även om du kalorimässigt har plats för chips etc, så är det ju inte vad kroppen mår bäst av egentligen.

Vad jag äter under en dag vill jag inte ens gå in på. Jag har katastrofala matvanor och en lång historia av ätstörningar. Skulle skämmas ihjäl om jag berättade om min matdag här :o
Jo visst är det så att det är olika för alla vad/hur mycket mat och även hur ofta :).
Jag hade gärna velat klara mig på mindre ibland när tiden är knapp. Men jag måste verkligen prioritera att äta. Slarvar jag, dvs hoppar över måltider får jag betala för det sen.
Tycker inte att du ska skämmas. Finns många med ätstörningar tyvärr. Men såklart upp till dig om du vill berätta eller inte men du ska absolut inte skämmas för det :)

Frukost: 1 dl (1 portion) fiberberikad havregrynsgröt med en banan och lite kanel, ett glas te.
Lunch: 500g keso och 500g majs.
Fika: En frukt
Kvällsmat: Någon slags lagad mat beroende på ork, tid, hungernivå och vad som finns hemma.

En normal dag:
Frukost:
Två rostade mackor med smör och några lager ost.

Fem stora matskedar med gröt och äppelmos med grädde och mjölk till.
Ca 3 koppar kaffe med mjölk.
Sen oftast 2 koppar på eftermiddagen så totalt 5 koppar kaffe.
Ca 1-2 koppar te.

Lunch: varierande tex en stor portion soppa eller potatis med tex köttbullar och lingonsylt med brunsås.

Middag: också varierande men tex pasta med korv och sås.

Övrigt: filmjölk på kvällen med sylt och müsli.
En kexchoklad.
Några halstabletter.
Ofta lite chips eller liknande alternativt smoothie.
Ett glas saft.
Vatten.

Min fråga är om detta är normalt med mat eller mycket/lite? Och ungefär vad detta skulle landa på kalorimässigt under en dag?
Sen är jag nyfiken på ungefär vad ni brukar äta under en dag.

För mig personligen hade det där varit jättemycket mat, jag går upp i vikt väldigt lätt. Tyvärr för jag älskar god mat och inte alltid den nyttigaste maten men det har bara varit att inse att med stigande ålder så avtar ämnesomsättningen mer och då är det bara att äta så nyttigt som möjligt på vardagar och unna sig lite extra på helgen. Har också ett stillasittande jobb. Sen har jag i och för sig varit tvungen att äta ganska nyttigt hela livet för att hålla vikten någorlunda men nu har jag fått dra ner ännu mera.

Men om detta är mycket mat för dig kan ju bara du svara på. Det beror ju på aktivitetsnivå, din ämnesomsättning och andra saker. Om du är nöjd med din vikt så behöver du väl inte ändra så mycket. Såg i ett annat inlägg här i tråden att du tidigare haft problem med undervikt (eller blandar jag ihop dig med någon annan i tråden nu?) och då behöver du ju uppenbarligen äta ganska mycket för att hålla din vikt. Jag har träffat en person som hade problem med extremt hög ämnesomsättning och till lunch åt han en gigantisk portion t.ex. köttfärssås och spagetti (tänk 2-litersmatlåda typ bigpackglassförpackning som nästan är full)och på eftermiddagen var han tvungen att äta lika mycket igen. Men han hade ju ett medicinskt fel som orsakade det. Olika människor behöver olika mycket mat helt enkelt.

Jag är inte så mycket för gröt egentligen. Men det är det eller två kokta ägg på morgonen.
De rostade bröden äter jag ganska tidigt tillsammans med en kopp te sen en kopp kaffe. Vid ca 09:30 brukar jag äta lite mer ordentlig frukost, med gröten eller äggen alltså :).
Äppelmoset är hemlagad och innehåller nästan ingen socker alls.

Smothien istället för något chips och liknande består oftast av två bananer, mjölk, lite grädde och lite vaniljsocker. Den äter jag inte varje dag men om det ska vara lite lyxigare än bara nått annat sött.

Köper oftast ekologiskt och närproducerat så långt det går.
Kastar aldrig mat.
Så på så viss äter jag ju vettigt men kanske för mycket socker allt som allt med tanke på kexchokladen?
Äter en hel del sallad i målen. Lite sämre just denna årstid. Men sommar och höst äts det mycket sådant. Tycker sallader är väldigt gott, men så har jag också i mycket av allt i :o.
Nej alltså, det är inte sockermängden som är problemet så det behöver du inte oroa dig över sålänge du mår bra. Men mat till mellanmål mår man oftast bättre av än snacks varje dag.

Nej alltså, det är inte sockermängden som är problemet så det behöver du inte oroa dig över sålänge du mår bra. Men mat till mellanmål mår man oftast bättre av än snacks varje dag.
Tänkte att det var sockret eftersom det nämnts flera gånger som det största problemet med just min kost. Skulle verkligen behöva sluta äta snacks varje dag, även om det inte är några mängder så blir blir det en hel del i slutändan.

Men du, du är 20 år gammal. Menar du på allvar att du inte kan följa ett basic recept typ korv stroganoff med ris, köttfärsås med pasta eller panerad fisk med kokt potatis?

Utnyttja möjligheten att du kan få hjälp och lär dig laga mat. Riktig mat. Gör man ovanstående rätter oätliga så blir jag lite orolig. (I princip tror jag att min 6-åriga dotter skulle klara av att följa recepten jag nämnde.)

Men, känns det inte lite konstigt att som 20-åring få allting serverat? Du verkar ju inte heller betala någon hyra hemma och få en hel del hjälp med din häst. Hade det inte känts rimligt att du lagade mat till familjen iaf ett par gånger i veckan? Både för din egen skull så du faktiskt kan överleva den dagen du flyttar hemifrån men också för att visa uppskattning och avlasta dina föräldrar?
Enkla recept kan verkligen ALLA göra; korv stroganoff och ris, spagetti och köttförssås, lax i ugn med tillbehör.
Jag började laga egen mat när jag kom hem från skolan eller stallet när jag var 11 år, enkel mat absolut men jag fixade den och jag fixade middag till resten av familjen när det behövdes från att jag var 13. Det var så självklart att jag skulle hjälpa till hemma, för att jag ville.

Men du, du är 20 år gammal. Menar du på allvar att du inte kan följa ett basic recept typ korv stroganoff med ris, köttfärsås med pasta eller panerad fisk med kokt potatis?

Utnyttja möjligheten att du kan få hjälp och lär dig laga mat. Riktig mat. Gör man ovanstående rätter oätliga så blir jag lite orolig. (I princip tror jag att min 6-åriga dotter skulle klara av att följa recepten jag nämnde.)

Alltså jag kan följa ett recept, därmed inte sagt att det blir lika bra som i recpetet. Men ja, enklare rätter kan jag väl absolut, men inte rätter där man måste göra 511 saker parallellt eller liksom värsta "söndagsmiddagen" :)
Men ja, jag kan koka pasta, jag kan steka kötbullar, jag kan nog kanske göra köttfärssås och sådär :)

Har ju dock haft "föremånen" att ha pappa som gjort middag i stort sett varje dag i mitt liv, så har aldrig haft anledning att lära mig. :o
Och har ingen varit hemma har det blivit fryspizza...

Men, känns det inte lite konstigt att som 20-åring få allting serverat? Du verkar ju inte heller betala någon hyra hemma och få en hel del hjälp med din häst. Hade det inte känts rimligt att du lagade mat till familjen iaf ett par gånger i veckan? Både för din egen skull så du faktiskt kan överleva den dagen du flyttar hemifrån men också för att visa uppskattning och avlasta dina föräldrar?
Enkla recept kan verkligen ALLA göra; korv stroganoff och ris, spagetti och köttförssås, lax i ugn med tillbehör.
Jag började laga egen mat när jag kom hem från skolan eller stallet när jag var 11 år, enkel mat absolut men jag fixade den och jag fixade middag till resten av familjen när det behövdes från att jag var 13. Det var så självklart att jag skulle hjälpa till hemma, för att jag ville.

Alltså, det finns folk i min omgivning som helt seriöst hotat att anmäla mig till Ung & Bortskämd. Så illa är det.
Men ja, jag är mina föräldrars lilla hundvalp och fått allt serverat alltid.

Alltså, det finns folk i min omgivning som helt seriöst hotat att anmäla mig till Ung & Bortskämd. Så illa är det.
Men ja, jag är mina föräldrars lilla hundvalp och fått allt serverat alltid.
Fast bara för att det alltid varit så så behöver det ju inte innebära att det alltid ska vara så. Du är ju väl medveten om hur priviligerad du är med all hjälp du får och ekonomisk stöttning så varför inte självmant hjälpa till med något så enkelt som matlagning? Varför inte ta eget initiativ till att avlasta? Bara för att någon alltid gör allt åt en så behöver man inte ta emot hjälpen. Man kan säga "nej tack, idag är det jag som lagar middag"

Håller med.

Kan också säga att om jag skrev ner allt jag åt på en dag, då skulle andra snabbt säga "Oj, det där går jag upp 10kg i veckan av!" och när jag läser vad många här äter så undrar jag hur folk inte svälter ihjäl. Grejen är inte att jag har hög ämnesomsättning eller så, men jag är inte speciellt förtjust i att sitta stilla :p

En vanlig dag äter jag: Frukost, lunch, middag, kvällsmat + någon form av godis/glass.
Har jag en riktig slappardag så försvinner lätt middagen.

Liknande trådar

Övr. Barn Ja, vad brukar ni laga för middagar hemma? Varför jag undrar är för att själv är jag sådan att jag vill ha varierande mat hemma och det...
2
Svar
37
· Visningar
3 825
Senast: Mabuse
·
Gravid - 1år Hej! Jag skrev ju en tråd för ett tag sen om My som bara åt och åt och åt och åt (på mig alltså). Tänkte att ni kanske ville veta hur...
Svar
8
· Visningar
1 183
Senast: Björk
·
Övr. Barn Ja, rubriken säger väl det mesta tror jag. Vi har stött på lite problem, och jag behöver bolla lite funderingar och frågor med folk som...
Svar
13
· Visningar
1 507
Senast: Bebben
·
  • Låst
Övr. Barn I alla föräldratidningar tycker jag man läser om mammor som skäms över att de inte kunnat/velat amma och hur insändare vill att man...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 102
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar