Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fast 5 msk gröt är ju typ ingenting.hälften så mycket gröt
Nej verkligen inteFast 5 msk gröt är ju typ ingenting.
Jag tycker förövrigt att buke är sämst på vad som är normala mängder mat. Alldeles för många här lever på orimligt små matmängder, eller det är iallafall de som brukar svara i dessa trådar.
Jag tycker förövrigt att buke är sämst på vad som är normala mängder mat. Alldeles för många här lever på orimligt små matmängder, eller det är iallafall de som brukar svara i dessa trådar.
Jag tittar ganska ofta i dessa trådar och jag kan garantera att många har jättekonstiga tankar om vad normalt ätande innebär.Nu skriver jag inte i mattrådar så ofta så jag har inte koll på hur de brukar gå. Men för en människa med stillasittande jobb som tränar på gym lite nu och då... Där rinner kalorimängden lätt iväg. Utgår krasst från mig själv bara, givetvis är det inte lika för alla.
Ja så är det säkert!Åtminstone framstår det så i skrift. Jag tror dock lagom mycket på när folk säger att de ätit müsli med två matskedar (dvs 30 ml) yoghurt eller liknande. Jag tror att folk tror på att de har koll, men jag tror inte att särskilt många har koll eftersom de flesta inte mäter eller väger sin mat.
För övrigt är ALLA såna här redovisningar helt värdelösa utan att allt har vägts. Det ts redovisar kan motsvara 1500 kcal eller 4000 kcal, det är helt omöjligt att veta. Sen att ställa det mot vad som är normalt blir ju också lite av en ”Hur långt är ett snöre?”-frågeställning, för man vet ju inte hur mycket energi och i vilken sammansättning ts behöver utifrån en given målsättning (gå upp/ner, vara viktstabil, bygga muskler, bara må bra etc).
Inte idag men har haft problem tidigare med undervikt. Jag är rädd att tappa i vikt om jag slutar med sötsaker och kolhydrater. Varför jag startade denna tråden är för att det verkar som folk överlag äter mindre än vad jag gör under en dag och ändå har problem med övervikt. Men kan vara att jag helt enkelt gör av med betydligt mer?Har du något mattelaterat problem, eftersom du frågar? Övervikt, undervikt, eller något annat?
För mig ser det ut som mycket mat, men jag har ett stillasittande arbete och tränar mindre än jag tycker att jag borde.
du har helt rätt. Kexchokladen och sånt är egentligen helt onödigt. Men ibland måste jag ha sött och det fort!Jag tycker inte alls det låter mycket. Om jag förutsätter att lunch och middag är normalstora portioner.
Däremot är det ju inte så nödvändigt att äta kexchoklad och chips varje dag. Du kanske behöver ett till mellanmål istället så du inte blir sugen på snacks?
Så kanske det är. Att folk som svarar överlag äter mindre än genomsnittet och jag i min tur ligger runt genomsnittet av matintag? Jag har aldrig räknat kalorier. Vet inte hur man gör. Grädde och sånt innehåller mycket så det äter jag en del av. Dessutom är det gott.Jag tycker förövrigt att buke är sämst på vad som är normala mängder mat. Alldeles för många här lever på orimligt små matmängder, eller det är iallafall de som brukar svara i dessa trådar.
Idag väger hag 55 kg mot mina 165 cm så känner mig väldigt nöjd med vikten. Ser inte tanig ut eller nått och har muskler. Mest nyfiken hur andra resonerar jag vet inte om jag vågar äta mindre heller, äter oftast normalt stora portioner, ibland lite mer, ibland lite mindre.
Jo jag äter en hel del vegetariskt medFast då är det ju bara bra, om du är nöjd, känner dig energisk och vardagen flyter på smidigt!
Som vegetarian skulle jag ändå vilja vara lite självgod och påminna om att det finns annat än kött som funkar fint till middag. Antingen köttsubstitut som corn/oumpf/seitan/jackfruit/tofu eller protein från grönsaksvärlden som bönor/linser/groddar/jordnötter, etc...
Jag tillhör inte den kolhydratskrämda falangen alls. Jag reagerar inte på smörgås och gröt till frukost för att det skulle vara för mycket spannmål. För mig är varianter av spannmål vedertagen frukostmat.Inte idag men har haft problem tidigare med undervikt. Jag är rädd att tappa i vikt om jag slutar med sötsaker och kolhydrater. Varför jag startade denna tråden är för att det verkar som folk överlag äter mindre än vad jag gör under en dag och ändå har problem med övervikt. Men kan vara att jag helt enkelt gör av med betydligt mer?
Sen blur jag grinig om jag slarvar med maten. Mycket kolhydrater mår jag bäst av. Fibrer får det inte vara för mycket av min mage börjar protestera då.
du har helt rätt. Kexchokladen och sånt är egentligen helt onödigt. Men ibland måste jag ha sött och det fort!
Så kanske det är. Att folk som svarar överlag äter mindre än genomsnittet och jag i min tur ligger runt genomsnittet av matintag? Jag har aldrig räknat kalorier. Vet inte hur man gör. Grädde och sånt innehåller mycket så det äter jag en del av. Dessutom är det gott.
Idag väger hag 55 kg mot mina 165 cm så känner mig väldigt nöjd med vikten. Ser inte tanig ut eller nått och har muskler. Mest nyfiken hur andra resonerar jag vet inte om jag vågar äta mindre heller, äter oftast normalt stora portioner, ibland lite mer, ibland lite mindre.
nötter borde jag äta betydligt mer av. Ska försöka göra det till en vanaJag tillhör inte den kolhydratskrämda falangen alls. Jag reagerar inte på smörgås och gröt till frukost för att det skulle vara för mycket spannmål. För mig är varianter av spannmål vedertagen frukostmat.
Men om du snarare har problem med undervikt än motsatsen, så finns det ju inget skäl för dig att äta mindre i alla fall! Tvärtom. Om du vill höga energimängden utan att äta för mycket godis etc, så är väl tex nötter en bra idé istället för chips och kexchoklad, men jag ser inget skäl att göra någon stor affär av det.
Jag tror också att den portion jag tänker mig, är större än de portioner du äter. Främst för att jag själv äter lite väl sällan, och då blir det ju naturligt rätt mycket per gång (vilket jag trivs med).
jo det är väl helt enkelt väldigt individuellt. Jag är ju smal men har ändå sas kurvor och muskler. Förr syntes revbenen tydligt och jag var smalare även i ansiktet och armarna mm. Så jag har fått kämpa till att komma upp i dessa mängder med mat, förr kunde jag slarva. Förra året var jag sjuk i nån virus och det tog flera månader att komma ikapp viktmässigt fast jag inte var sjuk mer än nån vecka. Det verkar som att de flesta har mer problem fast åt andra hållet?Jag tänker vikt,matintag,aktiviteter osv.. kanske i grunden har man ändå olika kroppar med förbränning ,behov och kroppstyper.
Jag är bara 163 cm lång ,och väger 55 kilo, men ser riktigt smal ut, har platt mage ,smala ben och hela köret, folk brukar gissa att jag väger 48 50 kg bara.
Nånting annat än endast matintaget måste ju vikt o kroppshydda bero på..
För mig är det här väldigt intressant. Jag vet att alla är olika och kroppar är olika. Men att man kan äta så olika dvs jag skulle aldrig kunna vara normalviktig på den kosten även om det förstås beror på storlek på portioner. Intressant.Idag väger hag 55 kg mot mina 165 cm så känner mig väldigt nöjd med vikten. Ser inte tanig ut eller nått och har muskler. Mest nyfiken hur andra resonerar jag vet inte om jag vågar äta mindre heller, äter oftast normalt stora portioner, ibland lite mer, ibland lite mindre.