Sv: Amningsohysteri?
När jag fick min första pojke trodde jag i min enfald att amningen var nåt som automatiskt kom igång och att jag skulle amma honom så länge som möjligt...
Det blev en ren chock för mig att inse att jag inte alls kunde amma!
Han hade helt fel sugteknik och jag hade blödande sår på bröstvårtorna redan dag två på BB.
Med ständig "hjälp" av silikon-skydd över bröstvårtorna (som bara läckte in luft hela tiden) och insmörjning efter varje pass tvingade jag mig att fortsätta, trots att jag grät och mådde illa av smärta hela tiden. Det skar som knivar i vårtan.
Han låg vid mitt bröst i en till en och en halv tilmme per mål, sen ville han ha mer redan efter trettio minuter igen... Han var aldrig nöjd, hade alltid en rynka mellan ögonbrynen och sov oroligt. Grät ofta, både före- under och efter amningen.
Sköterskan på BVC hejade på mig och tyckte att jag skulle fortsätta, -för amma ska man ju göra!
Min syster, som har fyra barn och aldrig någonsin haft problem med amning, tyckte att jag skulle försöka ge honom tillägg för att avlasta mina bröstvårtor, men jag vågade helt enkelt inte!
Sen vid tvåmånaders kontrollen sa plötsligt barnsköterskan: "Men snälla, han har ju bara gått upp några få gram! Detta kallas ju 'svält vid bröstet'! Du måste ju ge honom tillägg!!"
Jag satt som förstenad. Jag var den mest bombade och olämpligaste mamma som fanns! Tänk att jag ens fick kalla mig mamma... Jag svalt mitt barn vid bröstet av "egoistiska" skäl, att jag bara måste amma... så oansvarigt!
Jag var så olycklig när jag kom hem att jag bara skrek och grät. Jag sa till min sambo att pojken nog skulle ha det bättre hos någon annan kvinna än mig...
Tänk att där hade jag suttit och beskrivit mina problem med amningen och den grymma smärtan det medförde, sonens oförmåga att suga på bröstet, att han aldrig var riktigt nöjd, all luft han tvingades svälja på grund av att de där förb***ade silikonnapparna bara lossnade på sidorna, för sköterskan på BVC och hon hade lutat sig lite bakåt i stolen och med överseende min förklarat för mig att amning var nåt som alla gjorde. "-Alla kan amma". Punkt slut!
Så denna kalldusch!
Snacka om kovändning.
Jag köpte ersättning och gav honom samma dag. Han fick bara i sig tio ml första dagen. Hans magsäck var så liten... Av all smärta jag kännt kunde jag inte ge ner mjölken när han skulle suga.
Efter envecka åt han femtio ml varje mål och var lugn och trygg. Han sov plötsligt bra och av rynkan mellan ögonen fanns inte ett spår!
Jag ammade honom ändå några gånger per dag i en månad, men sen ratade han mitt bröst. Det gick lättare med flaskan, ju!
Han gick upp i vikt i rasande fart och jag började plötsligt leva!
När jag tänker tillbaka på de två första månaderna med min förste son, minns jag bara smärta och ångest...
När jag så fick son nr två hade jag redan bestämt mig: funkade inte amningen 100% redan första gången jag la honom till bröstet skulle jag avbryta direkt och ge ersättning från dag ett.
Trots att jag verkligen hoppades att amnigen skulle funka den här gången, så insåg jag genast, i samma stund som han sög fast på bröstvårtan i förlossningssalen, att det skulle bli precis som förra gången.
Jag bad ändå personalen om hjälp, men det hjälpte inte. Blåsorna, såren och smärtan uppstod direkt.
Men denna gång kände jag mig stark och tog själv beslutet att avstå från amning helt. Ingen, varken barnmorskor, BVC-personal eller barnläkare, ifrågasatte mitt beslut denna gång.
Jag är stolt över mig själv som mamma!