Jag mår som bäst när jag äter lite men ofta, så en vanlig dag för mig brukar se ut som följer:
Frukost ca 7.30: Smoothie med frukt, chiafrön och havregryn
eller helfet grekisk yoghurt med frukt, nötter och honung. Ibland blir det havregrynsgröt med äpple och kanel istället. Alltid en espresso med mjölk till.
Mellis ca 10.30: En näve russin och nötter, en kopp kaffe med mjölk. Såhär års slinker det även ner en pepparkaka eller två.
Lunch ca 12.30: Soppa med smörgås/sallad eller rester från middagen.
Runt 15.30 blir det ibland ett mellis, beroende på hur mättande lunchen var och ifall jag ska träna efter jobbet. Den här tiden på dagen är då jag har som allra lättast att falla för diverse sockerfällor, men jag lyckas nästan alltid hålla mig i schack och välja något nyttigare
Middag ca 18: Varm hemlagad mat. Grytor, soppor, pastarätter...
Mellis ca 21: Antingen ett par kex, lite yoghurt, en kopp varm choklad, någon bulle från frysen, en knäckemacka eller något annat litet.
På helgen äter jag inte alls lika ofta och regelbundet, utan då blir det ofta en senare frukost, ingen lunch och betydligt mer fritt vad gäller kakor, godis och snacks.
Jag tycker det är lite svårt att få till de där rekommenderade fem frukterna/grönsakerna varje dag, och äter säkert lite för mycket socker precis som så många andra, men annars är jag rätt nöjd med min kosthållning