Mat till mina pojkar!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Enya

Trådstartare
Som en del av er säkert vet så är jag mindre bra på matlagning. Dessutom tycker jag att det är skittråkigt att laga mat. Så min fantasi när det gäller mat till barnen ... ja jag kan säga så här att jag vääldigt gärna vill ha tips på frukost lunch och middag till mina pojkar, som är lätta att laga och inte konstiga för barn. Den ena av de två äter allt, men har börjat säga att han itne tycker om svamp trots att han alltid tyckt om det innan, och den andra äter på sin höjd lite gurka och tomat och paprika, resten får man muta i honom. Har fått honom att inse att kokta grönsaker ska han äta liiiite av så det går nu i alla fall.

I går åt de frukost,, mackor och mjölk, mellanmål var en frukt, lunch var korv stroganoff med ris ( hade i korv, paprika, krossad tomat, majs och purjolök bla), mellanmål var en macka och mjölk och så middag på kvällen var chili con carne. Men min fantasi är helt väck så jag kommer liksom inte på nåt som är lätt att göra och inte betyder en massa krångel. Någon som har bra ideer? Gärna matsedel för en vecka:rofl: :angel:

Den äldsta, Eric får man muta lite för att han ska äta lite mer än en mus, han är liten i maten och är född sån men så tror jag att han kommit på att det är praktiskt med att vägra äta för då börjar jag tjata. Lite, att bollen är på hans sida typ.

Sv: Mat till mina pojkar!

Det här är min favoritmat just nu:angel:

stek champinjoner och hackad lök (kan ju byta champinjonerna mot nått annat om den ena killen inte gillar det) i en stor stekpanna samtidigt som du kokar fullkornsmakaroner.
Krydda svampen och löken med salt, dragon och timjan.
När pastan är klar häller du i den i stekpannan och rör om så det blandar sig.
Häll i kelda ostsås(8%) och blanda så det blir en röra, rör runt några sekunder så såsen blir varm.
tag av plattan och servera:D

Serveras med valfritt protein!
jag som är vegetarian brukar äta gourmetbullar, vegburgare, sojakorv eller nått till, men du kan ju ta köttbullar, hotdogs eller nått annat barnvänligt!

Går såklart att ta vilken pasta som helst!

annars är omelett lätt att göra (steka typ potatis och grönsaker,korvslantar, ja vadsomhelst, hälla på vispade ägg och vänta till det stannar), gott är det också!

Gör en stor sats köttfärssås med rivna morötter i och spara i "dagsdoser" - lätt att komplettera med pasta, potatis eller ris.

Fullkornssnabbmakaroner gör man på 5 min i mikron :angel:

Fiskbullar i sås med majskorn gillas också här.

Varma mackor blir som mini-pizza och man har på diverse nyttigheter under osten. Vitkål är gott som sallad om man skär den med osthyvel och gör "pizzasallad".

Och broccoli gillar många barn faktiskt, här slåss vi om den :cool:

Det smartaste man kan göra är att alltid servera grönsakerna och äta av dem själv, rätt som det är kommer något barn i ett härmningsstadium :idea:

Överblivna kokta grönsaker skär man i småbitar i omelett eller köttfärssås..

Varma mackor! :p :D

/Timsetim

Nu valde jag att göra dem i ugnen:D så det tog lite extra tid fniss!

Brödet är inget fint bröd utan innehåller tydligen 54% fullkorn ( vad nu det betyder) men nyttigt verkar det vara så jag tog det, bredde på smör, ( ica lätt), på med präst ost och kokt medvurst och sedan en paprikaring:p och sist ost igen. De står i ugnen och blir goda nu. Fan jag glömde svamp på mina juuuuu:mad: :mad: :mad: :mad:

Nu valde jag att göra dem i ugnen:D så det tog lite extra tid fniss!

Brödet är inget fint bröd utan innehåller tydligen 54% fullkorn ( vad nu det betyder) men nyttigt verkar det vara så jag tog det, bredde på smör, ( ica lätt), på med präst ost och kokt medvurst och sedan en paprikaring:p och sist ost igen. De står i ugnen och blir goda nu. Fan jag glömde svamp på mina juuuuu:mad: :mad: :mad: :mad:

Är de klara än?? Du och din stenåldersugn! :rofl:

Annars låter kombinationen helt ok! :)

/Timsetim

Det här är min favoritmat just nu:angel:

stek champinjoner och hackad lök (kan ju byta champinjonerna mot nått annat om den ena killen inte gillar det) i en stor stekpanna samtidigt som du kokar fullkornsmakaroner.
Krydda svampen och löken med salt, dragon och timjan.
När pastan är klar häller du i den i stekpannan och rör om så det blandar sig.
Häll i kelda ostsås(8%) och blanda så det blir en röra, rör runt några sekunder så såsen blir varm.
tag av plattan och servera:D

Serveras med valfritt protein!
jag som är vegetarian brukar äta gourmetbullar, vegburgare, sojakorv eller nått till, men du kan ju ta köttbullar, hotdogs eller nått annat barnvänligt!

Går såklart att ta vilken pasta som helst!

annars är omelett lätt att göra (steka typ potatis och grönsaker,korvslantar, ja vadsomhelst, hälla på vispade ägg och vänta till det stannar), gott är det också!

Det lät verkligen jättegott, förutom en sak:D Löken! Vi äter inte lök i den här familjen:angel: Eller jo, Isaac äter nog det, han gillar det till och med rå ( inte mina gener det vill jag lova;) ) Men jag tror man kan ta annat än lök faktiskt elelr purjolök kanske! Jag brukar muta den som inte äter svamp med att han kan ju äta två så blir jag sååå glad och det går rätt bra. Så någon svampfri rätt till honom gör jag inte, däremot tar vi bort svampen utom två och det tycke han är jättebra!

Men omelett har jag itne ens tänkt på!!! Hur nyttig är det förresten?

Omelett kan vara jättenyttigt, och det kan vara ganska onyttigt:D

Det finns ju de som har i grädde och feta korvar och steker i massa smör, och då kanske det inte är jättenyttigt;)

Men med bra ingredienser, vispa äggen med lite vatten/lättmjölk och stek i lite rapsolja/flytande margarin så är det en väldigt bra måltid:)

Sen kan man göra frittata genom att steka ris (och annat också om man vill!) och ha omelettsmet på, det är också gott!

Det går ju att skippa löken;)

Gillar de blodpudding?

Det blir det här några/någon gång i veckan, sonen älskar det, och jag avskyr att laga mat...snabbt, enkelt och smidigt att göra 2 min.

Gör en stor sats köttfärssås med rivna morötter i och spara i "dagsdoser" - lätt att komplettera med pasta, potatis eller ris.

Fullkornssnabbmakaroner gör man på 5 min i mikron :angel:

Fiskbullar i sås med majskorn gillas också här.

Varma mackor blir som mini-pizza och man har på diverse nyttigheter under osten. Vitkål är gott som sallad om man skär den med osthyvel och gör "pizzasallad".

Och broccoli gillar många barn faktiskt, här slåss vi om den :cool:

Det smartaste man kan göra är att alltid servera grönsakerna och äta av dem själv, rätt som det är kommer något barn i ett härmningsstadium :idea:

Överblivna kokta grönsaker skär man i småbitar i omelett eller köttfärssås..

Har fryst in chili con carne och korvstroganoff i frysen, där är även nåt annat infryst nån annan dag men jag minns inte vad det är:D Att man kan ha morötter i köttfärssås visste agi inte, har nog aldrig ätit det. Får vi testa!

Fiskbullar uppskattas INTE här:( Det måste vara mormors gener för hon avskyr sånt. Jag, däremot, gillar det!

Jag äter grönsaker, älskar de här kokta grönsakerna med smör i, och svamp ska vi inte tala om hur gått det är, och tacos äter vi ganska ofta här och det går ner hos dem båda två. Men Eric har alltid hatat grönsaker och sånt som är nyttigt!

Gillar de blodpudding?

Det blir det här några/någon gång i veckan, sonen älskar det, och jag avskyr att laga mat...snabbt, enkelt och smidigt att göra 2 min.

Du, har ingen aning:rofl: Jag har aldrig bjudit på det för deras pappa åt inget sånt. Själv äter jag blodkorv men har inte ätit det sedan skoltiden. Nu kan jag ta tillbaka sånt som han eller Elins pappa inte gillade!:) Men vad är blodpudding egntligen?

Just omelett har jag aldrig tänkt som ok mat av någon anledning. Ok mat är typ potatis, sås och kött för mig så det är ett helt nytt sätt att tänka tror jag. Men barnen vill mer än gärna ha makaroner och fiskpinnar varje dag två gånger om dagen men för mig känns det inte ok att ge så ofta. Så därför försöker jag variera mig, men det ÄR svårt. Jag vet itne direkt hur nyttigt makaroner och fiskpinnar egentligen är...

Har du provat med dipsåser och råa grönsaker? Perfekt för barnen att pilla med innan maten. Grönsakerna måste inte vara i eller till maten.

Hos oss är dip och grönsaker en stående klassiker, trots att barnen börjar bli stora. Morötter i stavar är den absoluta favoriten, och ofta har vi bara det.

Bra dipsås kan tex vara gräddfil med chilisås, vitlök, s&p. Perfekt, eftersom man kan göra en stor sats och ha i kylen ett par dagar.

Fullkornssnabbmakaroner gör man på 3 min på spisen:devil:

fast du kanske menar att man inte behöver koka upp vattnet före i mikron?:p

Exakt ! Jag har snigelplattor så på spisen krävs minst en kvart och så full passning så inte den minsta kommer åt. Men i micron (sitter högt) stoppar man bara in en bytta med kallt vatten och makaroner och vrider på 5 min = smidigt :banana:

Tips för grönsaksätning är att alltid lägga upp det först på tallriken (lite gurka, tomat, melon etc). Barnen kan då sitta och plocka medan de väntar på att maten blir klar. Det slinker garanterat ner en del om de är hungriga.
Att gratinera kokta grönsaker med ost brukar också vara poppis. Dipp med grönsaker är också ett vinnande koncept.
Gör du eget potatismos så låt en morot slinka med, gör egna "pommes frites" av strimlade potatisar och rotfrukter som morötter, palsternacka, rotselleri etc - ha lite olja i botten på plåten och krydda med färska örter ex.vis timjan.

Angående löken, river du den fint och steker den mjuk och gyllene så kommer det att höja maträtten utan att för den del dominera, prova rödlök eller scharlottenlök som har ännu mildare smak - lök finns i de allra flesta maträtter så det är bra att vänja barnen redan när de är små. Lycka till i köket!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Sonen äter inte så mycket mat. Vid frukost, lunch och middag sitter vi till bords och han får smaka på allting som vi har på tallriken...
2
Svar
20
· Visningar
1 567
Senast: amsway
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 701
Småbarn Vår femåring är så sjukt kräsen när det kommer till mat 😩 När hon var liten åt hon allt, sen blev hon lite mer återhållsam när det kom...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 562
Senast: Guldaskig
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 528
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar