Mat när man ammar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Enya

Trådstartare
Sitter här och funderar på hur och vad man ska äta när man ammar en bebis. Ska ju i alal fall försöka amma bebisen i magen, även om jag faktiskt inte har någon större förhoppning om att det går.

Men så diskuterade jag och en kompis mat..... vissa barn reagerar ju mot en del mat mamman äter. Men vad är vanligast bebisar kan reagera mot?
Jag som inte tål mjölk bör kanske undvika mjölk när jag ammar? Båda barnen har vid 1 års åldern reagerat mot mjölk, men har vuxit ifrån det och kan dricka det utan problem nu.

Vad är det mer man kankse ska undvika när man ammar?
 
Sv: Mat när man ammar.

Jag som inte tål mjölk bör kanske undvika mjölk när jag ammar?
Om du inte tål mjölk, borde du inte alltid undvika det? ;)

Annars kan det väl vara saker som baljväxter, lök, vitkål och annat gasbildande som bebisen kan reagera på. Fast de vänjer sig ju också, jag är vegetarian och äter mycket bönor och linser och min son hade aldrig problem med magont när han ammades.

Om barnet kan ha starka anlag för födoämnesallergier kanske man ska vara förstiktigt med nötter och dylikt, men det där kan jag inte så mycket om.

I stort sett ska du äta bra mat, och tillräckligt mycket :) Och så ska du se till att få i dig kalcium samt omega 3 (om du inte äter fet fisk ofta, så ta kapslar. Det har stor betydelse för utvecklingen av barnets hjärna).
 
Sv: Mat när man ammar.

Tack för ditt svar!!:)

Där var flera punkter jag inte visste om. Till at börja med.... mjölk bör jag nog undvika alltid men det är ju sååå gott:D:D och jag försöker ha en låg mängd så jag ska slipap få magknip som en liten bebis, men ibland blir det lite mycket ändå, som tex creme fraichen till middagen i går. :angel:

Efterosm jag inte tål nötter eller curry så undviker jag ju det helt och så även när jag ammar. allt det adra du räknade upp har jag inte tänkt på alls faktiskt. Jag har för mig att jag har hört något om att choklad inte är bra, stämmer det?

Omega3 hade jag ingen aning om och inte det där med extra kalcium ( finns inte det i mjölk:angel: )

Tack igen:D
 
Sv: Mat när man ammar.

Jag menade inte att du måste ta kalciumtillskott om du äter hyfsat kalkrik kost. Jag dricker inte så mycket mjölkprodukter och så, så jag brukar ta lite extra kalcium när jag är gravid och ammar, men de flesta behöver nog inte det.
 
Sv: Mat när man ammar.

Vad i mjölken är det du inte tål? Laktosen? Laktosintoleranta brukar kunna äta tex hårdost och det innehåller ju också kalcium. Bröstmjölken tillverkas av det man äter och för att inte bli urkalkad själv (vilket faktiskt är ett stort, dolt problem för ammande kvinnor och efteråt med) så är det viktigt att få i sig tillräckligt med kalcium. Dels så att det täcker bebisens behov och dels ditt eget. Har för mig att broccoli är väldigt kalciumrikt?

Järnrik mat är också att rekommendera!

För övrigt varierad, balanserad kost, så att det täcker alla näringsämnena.

När man ammar har man ett större vätskebehov. Man svettas ofta väldigt mycket rätt länge efter att man fött barn och det kräver också extra vätska. Det ökade vätskebehovet kan ge sig till känna som sötsug! Inte alla som vet det... Men man kan bli grymt godissugen när man ammar och då ska man först och främst dricka mer ;-)

Omega 3 ska man helst börja med redan i slutet av graviditeten, då bebisens hjärna växer som mest. Och sen under amningen och efter det kan man ge bebisen/barnet omega 3 i kosten. Finns även i rapsolja och som alltid är variation det bästa!

Undvik det du inte tål själv. Min bebis reagerade inte på något som jag åt, så jag slapp det problemet. Annars är det vanligt med bebismagknip av tex lök, baljväxter, choklad, koffein, citrusfrukter. Men det är väldigt individuellt. Alla reagerar som sagt inte.

De bebisar som reagerar mot mjölkprodukter brukar vara mjölk*protein*allergiska (komjölk), det är väldigt ovanligt med laktosintoleranta spädbarn.

Jag kommer inte på nåt mer just nu. Lycka till!
 
Sv: Mat när man ammar.

Går det inte behöver du inte ha ångest över det.

Enligt en färsk undersökning från Nya Zealand har barn som matats med ersättning mindre allergier än de barn som ammats.
Man tror det beror på mammornas kostvanor (felaktig kost/färgämnen/konserveringsmedel/andra onaturliga tillsatser).

Detta hörde jag på radion förra veckan. Det var en läkare som uttalade sig om amning kontra ersättning.
Han menade kortfattat att ersättning var nästintill lika bra som amning om man bortsåg från att amning är billigare och mer lätt-tillgänglig.

Läkaren har dessutom skrivit om detta i en läkartidning.
Jag skrev upp det, tror lappen ligger i bilen, om ngn är nyfiken.
 
Sv: Mat när man ammar.

Fisk, fisk och fisk!
På tv förra veckan tror jag det var så visade de forskning om att man ska äta mycket fisk, i slutet av grav och sen när man ammar, då blir barnen smartare :banana: !
Det går ju alltid att testa, frågan är ju bara hur de har testat det, hur vet de att just de här barnen har blivit smartare än vad de skulle ha blivit annars *flummar*.

Ät bra mat helt enkelt, inte en massa snabbmat med fett.
Bra för gravidvikten också! :bow:
 
Sv: Mat när man ammar.

På tv förra veckan tror jag det var så visade de forskning om att man ska äta mycket fisk, i slutet av grav och sen när man ammar, då blir barnen smartare :banana: !
Det går ju alltid att testa, frågan är ju bara hur de har testat det, hur vet de att just de här barnen har blivit smartare än vad de skulle ha blivit annars *flummar*.

Inte bara smartare, de får bättre motorik också :)

Man har genomfört studier på mammor som inte ätit omega 3 och de som gjort det, och jämfört deras barn vid fyra års ålder. Bedrivs ganska mycket forskning på det området nu.
 
Sv: Mat när man ammar.

Jag menade inte att du måste ta kalciumtillskott om du äter hyfsat kalkrik kost. Jag dricker inte så mycket mjölkprodukter och så, så jag brukar ta lite extra kalcium när jag är gravid och ammar, men de flesta behöver nog inte det.

Nej mina intag av mjölkprodukter är iofs inte stora så det är kankse nåt jag borde tänka på att äta, även jag.
 
Sv: Mat när man ammar.

Tack för ditt utförliga svar!:)

Jag vet faktiskt inte vad i mjölk jag inte tål, har aldrig kollat upp det ordentligt då jag liksom känt att jag bara kan dra ner på mjölkintaget så reagerar jag inte. Nu under grav. har jag reagerat oftare än vanligt på mjölken så då har jag helt enkelt undvikit det en tid.

Järntabletter tyckte bm att jag skulle ta även om värdet låg på 125 så det kommer jag att göra. Kanske även efteråt? Tyvärr äter jag inte nyttigt eller så att jag får i mig allt jag behöver, jag vet nog inte hur man ska göra för att det ska bli så bra helt enkelt. Mat är svårt.

Det verkar så krångligt det här med mat när man ammar! Lättare med ersättning faktiskt:angel:

Slutligen; tack!!:)
 
Sv: Mat när man ammar.

Nej någon ångest har jag inte om jag inte kan amma. Jag tänker inte heller kämpa mig blå för amningen för det är inte värt det i mitt tycke. Då blir det att jag pumpar ur så länge jag kan och så får bebisen ersättning istället och min mjölk också i flaska. Har två flaskuppfödda barn som bara har fått lite mjölk från mig och de har varit väldigt friska, så jag har förhoppningar om att det även ska gå bra med detta barnet, vilket sätt det än får i sig maten.

Däremot så är det ju flera fördelar med amning och därför vill jag testa, men som jag brukar säga ; försöka duger!


Intressant det där du tog upp! Har du mer info om det?
 
Sv: Mat när man ammar.

Fisk, fisk och fisk!
På tv förra veckan tror jag det var så visade de forskning om att man ska äta mycket fisk, i slutet av grav och sen när man ammar, då blir barnen smartare :banana: !
Det går ju alltid att testa, frågan är ju bara hur de har testat det, hur vet de att just de här barnen har blivit smartare än vad de skulle ha blivit annars *flummar*.

Ät bra mat helt enkelt, inte en massa snabbmat med fett.
Bra för gravidvikten också! :bow:

Oj då..... jag är så dålig på matlagning!!! :angel:

Fisk äter jag faktisktk inte så mycekt har jag kommit på! Borde äta mer!!! Tack för tipset och intressant att det skulle ge smartare barn:D
 
Sv: Mat när man ammar.

Varsågod!

En liten varning bara...finns ingen anledning att ta järntillskott om man har bra värde. Tvärtom! För högt järnvärde (Hb) kan ge blodproppar i moderkakan och därigenom riskera fostrets liv. Tyvärr tror många BM fortfarande att ju högre värde desto bättre, men det finns faktiskt rekommendationer att kvinnor med Hb över 150 (eller om det var strax under, tyo 145?) ska klassas som högriskgraviditeter! Blodproppar i livmodern gör att delar dör och näringen till fostret försämras med allt vad det kan innebära.

Kontrollera ditt värde med jämna mellanrum, men ta inte järntabletter i onödan om du har ett bra värde. Efter förlossningen kan du däremot ta tillskott. Dels förlorar man oftast lite blod plus att bebisen kräver mycket järn via bröstmjölken för sin tillväxt.
 
Sv: Mat när man ammar.

Intressant!

Kan tillägga att här i Norge rekommenderas inte järntillskott ens om man har lågt järnvärde (vet dock inte om det gäller hur lågt som helst). Istället tas ettt prov i början på "järnförrådet" och om man har bra sådant får inget järntillskott alls. Det du nämner kan vara anledningen, jag vet inte (vi stackars patienter får ju aldrig reda på VARFÖR man behandlas si eller så, men jag misstänker att många barnmorskor helt enkelt inte vet...).

Till TS; gå in på Livsmedelsverkets hemsida, det har bra rekommendationer!
 
Sv: Mat när man ammar.

Men med ett värde på 125 under graviditet så behöver man inte vara rädd för blodproppar i moderkakan. Risken ökar om Hb ligger över 146. De flesta sjunker ju under graviditeten då blodvolymen blir större och blodet mer "utspätt". Sjönk själv från 141 vid inskrivningen i v 13 till 120 i v 20 och fick börja med järn (Niferex), gick trots Niferex inte över 123 i Hb. Så med 125 i Hb så behöver man inte vara direkt orolig för proppar.

pemi *hematologi ssk*
 
Sv: Mat när man ammar.

Oj då..... jag är så dålig på matlagning!!! :angel:

Fisk äter jag faktisktk inte så mycekt har jag kommit på! Borde äta mer!!! Tack för tipset och intressant att det skulle ge smartare barn:D

Men du, tänk på vilken fisk du äter; ingen insjöfisk eller östersjöfisk eller Hälleflundra pgs miljögifter. Mer utförlig lista på Livsmedelsverket !
 
Sv: Mat när man ammar.

Japp, det är ju det jag säger! Men hon behöver samtidigt inte ta nåt tillskott heller...inte i dagsläget i alla fall.
 
Sv: Mat när man ammar.

Beror ju på när Hb var 125, var det vid inskrivningen behövs troligen järntillskott i v 20, är det ett värde taget v 20 eller senare så behövs inte järn i dagsläget.

Jag frågade desutom på BB om järn efter förlossningen och behövde inte ta det längre då jag hade ett Hb på ca 120 och inte hade förlorat så mycket blod. Vanligtvis rekomenderar de inte järn efteråt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
1 973
Senast: Lingon
·
Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
1 140
Senast: Fetaost
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 755
Övr. Barn Frågeställning enligt rubriken. Mina barn är så stora nu att det är mer regel än undantag med kompisar på besök i huset. Det börjar...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
11 102
Senast: startpompe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp