Mat-fixerad / aggressiv

Seabaz

Trådstartare
Såg precis ett klipp med en matfixerad hund som valtar sin mat/matskål och bet någon när den kände sig hotad om sin mat.

Väldigt extremfall men ändå, fick mig att undra.

Vi är i tankarna att skaffa hundvalp och hur gör ni när det kommer till mat, ge mat, matskål osv till era hundar eller hur ni gjort när de var valpar.

Byteshandel med leksaker är jag helt med på och kanske att lära hunden sitta och vänta innan den får mat.
Jag tänker dock att det är skillnad på matskål och leksaker.

Så när hunden väl får mat ur sin egen matskål (dag ut och dag in) är det lönt att träna in att man ska kunna ta matskålen från hunden?

Självklart tänker jag att det är bra att kunna men samtidigt typ "kan man inte låta den äta ifred i 5 min"? Hoppas ni förstår hur jag menar.

Jag tänker också att det är skillnad på mat ur matskål och ben, grisöron, snacks osv... där är det ju bra att kunna ta ifrån om nu hunden hittar nåt olämpligt ruttet att gnaga på.

Hur tänker ni?

Jag tror enda gången vi faktiskt behövt ta matskålen från någon av våra hundar är när mamma typ gett Tinja Benjis matskål med medicin i eller liknande. Då har vi bara gjort det och det har gått bra, men så har de ju fått rätt matskål direkt efter, så de har inte 'förlorat' något. Dock har ju våra hundar inte tillstymmelse till resursförsvar.

Tinja har ett auto-släpp-kommando som jag präntade in hårt i henne som valp, det heter "låt bli". Så fort hon plockade upp något som valp på promenad så sa jag glatt "låt bli!" och drog fram bästa leksaken och lekte järnet. Idag släpper hon vad som helst om jag säger låt bli, inklusive en halv korvmacka och ruttna fåglar. Så jag har faktiskt aldrig behövt ta något ur munnen på henne, eftersom hon alltid släpper om jag ber :up:

Jag har aldrig haft ett problem med resursförsvar vad gäller ätbara saker eller annat i vardagen.

Jag skulle aldrig hålla på med att hålla på och ta matskålen ifrån min valp. Jag tycker att de generellt sett ska ha lugn och ro när de äter, och att hålla på och jiddra med matskålen kan i värsta fall stressa dem eller skapa upp ett större problem och höja resursförsvaret (givetvis beroende på individ/ras osv). Jag ger bara hundarna skålarna rätt upp och ner och låter dem äta som de vill, men brukar mer då och då lägga i godsaker i skålarna samtidigt som hundarna äter, så de känner redan från början att de inte behöver känna sig ”hotade” om någon närmar sig deras matskål.

Jag tränar byteshandel och förbudskommando i andra situationer än vid matskålen, och har aldrig haft några problem med vare sig att be en hund att ”vänta” och inte slänga sig ner i matskålen, att hindra en hund att äta upp ngt äckligt eller att ta ifrån hundarna föremål eller annat om så skulle krävas.

Varulven backar från matskålen när jag säger till, jag försöker inte ta den medan han äter utan säger till först och tar den sen om jag öht behöver göra det. Oftast är det snarare att jag lägger ner något åt honom, ser ingen större vits med att ta ifrån honom den.

Vi har inte haft några hundar med resusförsvar mot oss, bara mot andra hundar.
Men jag tillhör dem som inte fattar varför man ska ta maten från hunden. Om hunden har resursförsvar gällande saker förstår jag att man behöver träna in en metod för att ta ifrån den "bytet", tex byteshandel, men maten tycker jag den ska få äta ifred.

Jag blir så ledsen. Varför ska du tänka dig att ta maten från hunden ?
Låt den blivande hundstackarn äta sin mat ifred.
Byteshandel är en helt annan sak. Du lär in ett kommando för det. Jag använder byt . Och från början betyder det alltid att hunden får jaga boll som tack. Vilket är mina hundars bästa belöning.

Sen är det långt från alla hundar som har resursförsvar mot människor..har du en känsligare individ kan du få stora problem med att hunden börjar matvägra istället pga stress och rädsla kring maten .

Att hålla på att ta maten från en valp kan faktiskt skapa problem som från början inte fanns.
Det är inte svårt att tänka sig känslan att hungrig sätta sig till bords och ständigt få tallriken bortplockad och ditställd.
Jag hade blivit jäkligt frustrerad och grinig på den personen och i längden stressad och slängt i mig maten innan tallriken försvann.

@Bonica Du behöver inte bli ledsen. Det finns ingen som skrivit att de vill ta bort maten, och det finns ingen hundstackare. Det enda som finns är välmenade frågor på ett forum.

Vi har inga problem med matagressivitet. Hunden har fått äta i fred men i köket, och samtidigt som vi fixar och trixar med t.ex. matlagning och disk. Vi har någon gång ibland puttat matskålen lite åt sidan, eller lagt i något gott medans han ätit och på det sättet "säkrat" att han är okej med att man kanske ibland behöver vara där och pilla, utan att han skall känna oro över att maten försvinner.

Vi umgås mycket med mindre barn och vill kunna mata honom var som helst hur som helst utan att oroa oss över att han skall bli girig vid matskålen. :)

Resursförsvar är ju till viss del ärftligt med, och de kan ha resursförsvar mot folk men inte mot andra hundar och vice versa.

Jag hade aldrig tagit skålen för hunden, tycker det är att be om problem - men jag har jobbat med byteshandel i andra situationer. Mest för att Ammo ska komma och visa det han tjuvat dock (vilket funkar bra! Han brukar komma och lämna av det han snott för att få godis)

Ingen av de hundar jag/vi haft (haft hund i familjen sen jag var barn) har hållit på att vakta sin mat mot oss människor. Vi har aldrig tränat på att kunna plocka av dem maten, det tycker jag verkar rätt korkat tbh, men det fåtal gånger det har behövts (typ medicin i ena maten, eller en valp och en vuxen som äter olika mat, och de har fått fel) har det bara varit att byta. Inga sura miner.

Att träna borttag av matskål är enligt mig helt poänglöst. Ge maten, backa och låt hunden äta ifred. Är valpen orolig i början så kan du sätta sig på golvet med ryggen till en bit bort och knappa på mobilen medan den äter så att den har dig där men inte upplever dig som "övervakande" eller hotfull. Att träna att ta bort matskålen är ett rätt säkert kort för att skapa resursförsvar som annars inte hade uppstått.

Sambons hund morrar om man försöker ta av henne tuggben med tvång och tyvärr försökte både sambon och hans mamma som dagpassat henne innan att "lösa" det genom att bli arga och gräla på henne när hon morrade vilket resulterade i att hon naffsade sambons mamma i handen en gång. Lärde sambon om byteshandel med godis och han lärde (försökte) sin mamma i sin tur.

Min erfarenhet är att så länge man inte håller på och triggar resursförsvar genom att ta saker i parti och minut så minskar risken markant att det uppstår från första början och när man väl då måste ta bort något så är det inga problem. Sen finns det vissa hundar som har detta genetiskt på ett helt annat och plan där man kan behöva göra på andra sätt.

Att hålla på att ta maten från en valp kan faktiskt skapa problem som från början inte fanns.
Det är inte svårt att tänka sig känslan att hungrig sätta sig till bords och ständigt få tallriken bortplockad och ditställd.
Jag hade blivit jäkligt frustrerad och grinig på den personen och i längden stressad och slängt i mig maten innan tallriken försvann.
Jag håller med.
Låt hunden få ha sin mat ifred. Skapa ett tillitsfullt förhållande till hunden genom din relation med den istället, så kommer du antagligen kunna bara ta matskålen om du skulle behöva någon gång.

Resursförsvar är ju till viss del ärftligt med, och de kan ha resursförsvar mot folk men inte mot andra hundar och vice versa.

Jag hade aldrig tagit skålen för hunden, tycker det är att be om problem - men jag har jobbat med byteshandel i andra situationer. Mest för att Ammo ska komma och visa det han tjuvat dock (vilket funkar bra! Han brukar komma och lämna av det han snott för att få godis)

Den gor Princess Diva ocksa :p hon med ett oerhort stort resursforsvar. Jag har kort byteshandel med henne sedan hon var runt 10-12 veckor nar det borjade och hon lamnar over det jag ber henne ... men jag maste hela tiden komma ihag att ga tillbaka till byteshandel da och da for att hon inte ska vilja halla i ben eller annat av hogt varde. Da hon har sa valdigt mycket resursforsvar lagger jag i lite "battre" godis i hennes matskal da och da for att kunna ta den av henne utan att forlora handen, om jag nagonsin skulle behova gora det.

Jag håller med övriga i tråden. Jag låter mina hundar ha sina matskålar i fred men tränar byteshandel med godsaker och ben särskilt med den ena som har lite resursförsvar och som gärna tjuvar från den andra när det kommer till extremt goda grejer. Och det är egentligen bara för att jag vill kunna ta olämpliga saker ifrån honom om det skulle behövas, inte för att jag ska kunna ta de ben och godisbitar han fått av mig.

Såg precis ett klipp med en matfixerad hund som valtar sin mat/matskål och bet någon när den kände sig hotad om sin mat.

Väldigt extremfall men ändå, fick mig att undra.

Vi är i tankarna att skaffa hundvalp och hur gör ni när det kommer till mat, ge mat, matskål osv till era hundar eller hur ni gjort när de var valpar.

Byteshandel med leksaker är jag helt med på och kanske att lära hunden sitta och vänta innan den får mat.
Jag tänker dock att det är skillnad på matskål och leksaker.

Så när hunden väl får mat ur sin egen matskål (dag ut och dag in) är det lönt att träna in att man ska kunna ta matskålen från hunden?

Självklart tänker jag att det är bra att kunna men samtidigt typ "kan man inte låta den äta ifred i 5 min"? Hoppas ni förstår hur jag menar.

Jag tänker också att det är skillnad på mat ur matskål och ben, grisöron, snacks osv... där är det ju bra att kunna ta ifrån om nu hunden hittar nåt olämpligt ruttet att gnaga på.

Hur tänker ni?

Min hund har inget resursförsvar gentemot oss eller andra människor. Han är nästan 10. Jag har svårt att tänka mig att han nånsin skulle göra det. Vi har aldrig sysslat med att ta någon matskål ifrån honom när han fått sin mat. Vi har klappat honom när han ätit och liknande bara för att se om där finns nån tendens, men nej. Inget. Han får äta sin mat ifred. Punkt slut.
Det låter taskigt i mina öron att ta ifrån en hunds matskål? Om man präglat hunden på det sätt att den ser upp till den behöver man förhoppningsvis aldrig fundera på detta eller ens ha en hund som utvecklar detta beteendet?

Ta matskålen ser jag ingen större anledning till men ibland får mina hundar tag på saker som kanske inte är lämpliga att äta även om de själva anser det, särskilt när de var yngre. Eller att den benbit de tuggat på håller på att bli så liten att de kan svälja den hel vilket jag helst undviker. Då vill jag att de känner sig trygga med att jag tar deras "skatt" av dem. Den äldre har aldrig haft något "försvar", han kunde springa iväg med saker som valp men vaktade dem aldrig så med honom har jag inte "tränat" bara sagt tack tagit saken och kanske gett en godbit i utbyte.

Den yngre märkte jag tidigt att det fanns ett visst resursförsvar hos så jag började tidigt gå fram och lägga godsaker i skålen eller vid honom när han hade ett ben när han åt. Så att han kopplande att jag kom fram under tiden han åt med något trevligt. Det gick bra för nu kan jag ta de saker från honom som han inte ska ha utan att det blir någon negativ reaktion alls från hans sida. Han får i princip alltid något annat gott i utbyte fortfarande.

Jag har alltså inte använt hot för att få sakerna och har aldrig tagit saker han får äta bara för att visa att det är jag som bestämmer.

Jag övade mycket med min valp att jag får lov att ta hans mat, tuggisar och leksaker, MEN han fick alltid tillbaka dem två-tre sekunder senare.

Typ: "Heej killen, wow har du ett ben. Får jag titta?" (Tar upp o synas några sekunder, sen ger tillbaka) "jättefin, ät du på den!" Hund superlycklig igen.

Idag ger han gärna bort sina leksaker och tuggisar till alla sina människobarn, för han vet att han alltid får tillbaka dem :)

Dvs ingen byteshandel, bara några sekunders lån...

Jag är helt övertygad om att man genom att ta maten från hunden lätt skapar problem som inte alls hade behövt finnas där. Kan tilläggas att det fåtal gånger jag träffat hundar som haft stort resursförsvar även när det gäller matskålen har varit just de gånger som ägarna försökt träna på att ta skålen från hunden...

Att på ett trevligt sätt träna in ett "loss"-kommando och sedan använda det med svårare och svårare saker räcker långt. Med hjälp av ett bra loss-kommando går det att få det allra mesta från hunden, om den tex plockar upp något olämpligt ute.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 579
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 367
Senast: Hellhound
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 299
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 362
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar