mat en ggn om dagen

Sv: mat en ggn om dagen

Menar du att ja ska jämföra deras foder mot mitt foder?
Ja ser fortfarande inte problemet då det fortfarande verkar som att våran hund inte har någon som helst brist på något.

Menar du att ja ska jämföra deras foder mot mitt foder?
Ja ser fortfarande inte problemet då det fortfarande verkar som att våran hund inte har någon som helst brist på något.
Självklart får du utfodra din hund med vad du vill, vill du jämföra innehållet med kvalitetsfoder får du göra det, vill du inte så kan ingen tvinga dig.
Vill du fortsätta att utfodra din hund med ett foder som till största delen består av spannmål, färgämnen o kemikalier står det dig naturligtvis fritt att göra så.
Näringsbrister kan ta lång tid innan de märks.

Allmänt foderintresserad undrar jag över innehållsdeklarationen på Friskies- lyckas inte hitta den på nätet - och eftersom du skriver att fodret innehåller kemikalier och färgämnen skulle jag vilja ta del av deklarationen. Har du den?

Vallhund- hur många år pratar vi om nu? Hon har snart ätit det i två år. Hon har bara blivit finare var dag som går så låg tror inte hon har brist på nått.

Pigan- Ja kan skriva innehållet ikväll då jag inte är hemma nu.

Maten heter friskis life plus nutrition.

Det står så här i innehållsförteckningen:
Spännmål, kött och animaliska biprodukter (varav min. 4% kyckling och min. 4% färskt kött i de mjuka bitarna), vegetabiliska proteinestrakt, vegetabiliska biprodukter, oljor och fetter, socker, mineraler, grönsaker (min. 0,3% grönsaker, min 0,3% morötter).

Vad jag ser så finns det inga kemikalier och färgämnen i detta..

Vart tror du färgen på fodret kommer ifrån.......?

Saken är den att ja, många hundar klarar sig fint på dessa skitfoder. Men skulle förmodligen må bättre på ett kvaliétsfoder.
Sedan kan jag ju även bara påpeka att ja visst, det är billigt. Men hunden skiter dessvärre ut större delen av innehållet.
Hundens mage är inte gjord för att bryta ner innehållet på ett vettigt sätt.
Sedan är ju råvarorna i billiga foder rena katastrofen. Du får ju inte ens ett kg havegryn för samma pris som ett kilo hundfoder av dom värsta sorterna. Vad tror du då det är du stoppar i din hund..

Kan även tillägga vad som menas med animaliska biprodukter. Det är sådana mysiga saker som skinn, hovar, ben, fjädrar, matavfall m.m.

Senast ändrad:

*knapplån*

Våra hundar oavsett ålder ras o kön har alltid haft fri tillgång på ett bra foder .
Varför svälta sina djur så dom äter när det passar er ?! Vem tjänar på det ? Du eller hunden ?
Kan ni som matar era hundar en gång om dagen svära på att era djur inte går runt hungriga resten av dygnet ? Mina vovvar är alla i gott hull med tjocka o fina pälsar , behöver inga tillskott el dyl . Dom äter ett jaktfoder då det innehåller mer än ett vanligt o är godare .Har man en hund som inte vill äta då bör man byta foder !

Vad gäller unghunden så äter han inte fast det finns mat framme. När vi är norrut bara han och jag (utan gammelvovven) har han fri tillgång, och då äter han en mastodontportion på kvällen varannan dag ungefär. Ojoj.. Du vet inte hur många foder jag har provat. Tror inte att det finns något foder kvar på marknaden som vi inte testat. Det han äter bäst av är just nu en blandning av Robur och RC 4800 blandat med VoH. Skulle han få välja helt själv så skulle han stoppa i sig Frolic. Inte ett alternativ i min värld.
Gamlingen har jag provat ge fri tillgång. Jag slutade med fria tillgången när hunden var uppe på 30 kg (normal matchvikt 24). Jag skulle behöva ge något foder med i princip ingen energi i för att han inte ska svälla som en ballong.

Däremot kan mina få ett varsitt märgben under dagen, eller ett grisöra eller vad jag nu råkar ha hemma. Vi kan även köra lite godisregn och gömma mat under dagen som aktivering - men mat erbjuds en gång per dag. De kan även få en halv fryst klasskorv när det är varmt för att erbjuda lite svalka.

Senast ändrad:

Men nu får vi ju se från hundens perspektiv. En hund i det fria äter både kött, ben, mage, tarmar osv. Det vi ser som äckligt såsom tarmar, hjärta, magsäck, lungor osv ser hunden som en fest måltid.

Färgerna tror jag kommer från tex grönsakerna och köttet dom har i.

Ja tror dock inte att hon kan må mycket bättre än vad hon redan gör. Och jag tror heller inte att det är några ben och hovar i maten men de finns nog en del tarmar och sånt i.

KL Vad som står först i innehållsförteckningen säger inte allt! Det beror på hur man delar upp råvarorna.
Spannmål kött köttavfall kan innebära exakt samma som köttråvara ris korn. Skall man veta så skall det stå hur stor del av proteinet som kommer som kommer från animalier resp vegetabilier, problemet med animaliskt ickeproteinkväve som räknas som råprotein kvarstår dock.
För en vuxen lättfödd icke särskilt aktiv hund ser jag inga problem med att använda ett billigt foder så länge som analysen ligger inom vad man menar är ok vilket alla helfoder på marknaden gör.
PL

Ger min två gånger om dagen.

Försökte ge en gång om dagen men eftersom jag gav det klockan sju varje morgon hann han äta upp det till lunch och sedan på kvällen var han vrålhungrig och stod och pep vid hundmatstunnan hela tiden :(

Han får därför mat två gånger om dagen. Mellan 07-09 och mellan 17-19. Fungerar bättre :)

kl

Vi ger vår hund två gånger om dagen. Har oftast gett RC.
Men oftast ger vi kvällmålet ute på vår mark, sprider ut den på ett område så han får leta. Brukar ta en halvtimme sen kommer han in och dricker lite, lägger sig och sover gott.

Vi hade hund när jag växte upp och den hunden fick mat en gång om dagen. Vet inte varför men mina föräldrar gav honom en gång om dagen.

Fast nu var det inte prat om att animaliska biprodukter var inälvor. Utan som sagt päls, hovar, fjädrar, till och med sådant som djuret haft i sin mage. Detta är inte foder för mig och inget jag vill slänga pengar på.
Dessutom var det socker i fodret vilket är fruktansvärt onödigt att stoppa i en hund.

Personligen lägger jag hellre pengar på ett foder som faktiskt innehåller saker som är näringsrikt FODER och inte har fyllt ut med diverse bukfylla. Det säger ju sig självt att foder som du knappt ger en tia-tjuga per kilo för inte innehåller något speciellt näringsrikt.

Fast nu var det inte prat om att animaliska biprodukter var inälvor. Utan som sagt päls, hovar, fjädrar, till och med sådant som djuret haft i sin mage. Detta är inte foder för mig och inget jag vill slänga pengar på.
Dessutom var det socker i fodret vilket är fruktansvärt onödigt att stoppa i en hund.

Personligen lägger jag hellre pengar på ett foder som faktiskt innehåller saker som är näringsrikt FODER och inte har fyllt ut med diverse bukfylla. Det säger ju sig självt att foder som du knappt ger en tia-tjuga per kilo för inte innehåller något speciellt näringsrikt.

Nä helt rätt inte foder för dig men smaskens för t ex en hund eller annat rovdjur som med förtjusning äter maginnehåll. Eftersom alla foder som säljs i Sverige fyller nomen dvs behoven precis som PL säger vill jag påstå att du har helt fel i det du skriver i andra stycket.

Kanske ska du också tänka på att det stora problemet för svenska hundar är övervikt beroende på att vi ger för mycket foder vilket är lätt med de näringstäta fodren.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 057
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 994
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 813
Senast: Otherside
·
Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
1 014
Senast: Rumpnissen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈