mat en ggn om dagen

Sv: mat en ggn om dagen

Jag ger på morgonen efter promenaden,då äter gamlingen upp allt sitt,och valpen äter lite av sitt,sen lägger dom sig och vilar. Valpen går sedan och småäter lite under dagen,sen vid 18-19 så får dom igen,men då brukar ingen av dom äta upp allt,så då går dom och småäter lite hela kvällen,vid nattkisset så är det dock alltid slut.

kl

Uno får mat 1 gång per dag. Händer ibland att en dag missas, tex vid tågresor. Han hade nog gärna fått äta när hälst han vill, men jag tror det är bättre för mag och tarmsystemet med mat endast 1 gång per dag. Ger fö på kvällen, efter vi gjort eventuella aktiviteter och mest ska slappa.

Jag gav den ena hunden mat på natten innan vi skaffade hund nummer 2. Han ville helt enkelt inte äta under dagen utan fick all sin mat på natten och det funkade bra. När hund nummer 2 kom började han äta när maten serveras. Numera får dom två gånger om dagen.

När vi fick hem våran när hon var 5 månader så sa uppfödaren att vi skulle fortsätta att ge henne mat 2 ggr per dag tills hon antingen inte ville äta 2 ggr/dag eller så vill hon det. En månad kanske hon åt 2 mål om dagen, sen ville hon bara ha på kvällarna.

Nu är hon jädrans grinig på mat så får man i henne en gång per dag är det bra. Går på Klass färskfoder. Får hon maten upptinat/halv upptinat i skål pillrar hon bara i sig lite och går därifrån :o Nu får hon 1 kg frusen mat antingen ute på gården eller på sin bädd på kvällarna, brukar bara skölja maten med varmvatten så ytan blir lite mjuk. Då äter hon allt när hon får ligga och pillra med den ca 15 minuter.

Har försökt det mesta men får hon inte att äta på något annat sätt. Hon verkar gärna gå omkring och se ut som ett spjälstaket.... :grin: Har fri tillgång på torrfoder som hon pillrar lite i när vi kommer tillbaka från promenader.

När vi fick hem våran när hon var 5 månader så sa uppfödaren att vi skulle fortsätta att ge henne mat 2 ggr per dag tills hon antingen inte ville äta 2 ggr/dag eller så vill hon det. En månad kanske hon åt 2 mål om dagen, sen ville hon bara ha på kvällarna.

Nu är hon jädrans grinig på mat så får man i henne en gång per dag är det bra. Går på Klass färskfoder. Får hon maten upptinat/halv upptinat i skål pillrar hon bara i sig lite och går därifrån :o Nu får hon 1 kg frusen mat antingen ute på gården eller på sin bädd på kvällarna, brukar bara skölja maten med varmvatten så ytan blir lite mjuk. Då äter hon allt när hon får ligga och pillra med den ca 15 minuter.

Har försökt det mesta men får hon inte att äta på något annat sätt. Hon verkar gärna gå omkring och se ut som ett spjälstaket.... :grin: Har fri tillgång på torrfoder som hon pillrar lite i när vi kommer tillbaka från promenader.

det där är jag däremot i mot att bara ge 2ggr när dom är så unga sm 5mån då ska dom ha mat oftare , jag ger då mina 4ggr om dagen när dom är så unga runt 6mån så blir det 3 ggr per dag.

Dels växer dom och behöver mycket energi sen ge dom så få gånger gör ju att mer eller mindre kommer vara aktiverade med en jäkla massa mat i magen. Eftersom valpar sover en stund race en stund sen sova

det där är jag däremot i mot att bara ge 2ggr när dom är så unga sm 5mån då ska dom ha mat oftare , jag ger då mina 4ggr om dagen när dom är så unga runt 6mån så blir det 3 ggr per dag.

Dels växer dom och behöver mycket energi sen ge dom så få gånger gör ju att mer eller mindre kommer vara aktiverade med en jäkla massa mat i magen. Eftersom valpar sover en stund race en stund sen sova

Beror väl på tycker jag. Tycker min uppfödare har lagt upp en vettigt upplägg för våran ras. Spinonen är en stor och ganska tung ras och behöver bygga på sig muskler och en stark benstomme sakta men säkert, inte i rekordfart och därför går valparna över till vuxenmat redan vid ca 4 månaders ålder. Det minimerar risken för hälta pga för snabb tillväxt.

3 månader - 4 mål/dag
3-6 månader - 3 mål/dag
6 månader till vuxen - 2 mål/dag

Eller då 1 mål per dag när hunden själv väljer det. Deras valpar får mat 4 ggr/dag från att de är 4 veckor gammal.

Men som sagt det beror ju helt på ras. Våran racade aldrig omkring efter att hon hade sovit :confused: Sånt ägnade hon sig bara åt utomhus, inomhus är det vila och avkoppling som gäller. Skulle varit nånting det med en 30 kg-klump som skuttade omkring, lek på lagom nivå inomhus.

Ja det är väl klart att en hungrig hund är mer intensiv. Konstigt vore väl annars ;). Men det blir lite konstig hundhållning om man ser till sina egna behov först, och hundens sedan. Är hunden så hungrig att den kräks om den är utan mat, så tycker jag att det är grymt att låta den vara utan. Att äta sin frukost i ett näringsspår är däremot ett bra sätt att komma runt problemet!

Personligen har jag lite svårt för romantiseringen av "det naturliga". Naturen är hård, grym och orättvis, och inte något att eftersträva enligt min mening. Se istället till vad som är optimalt, och vad som funkar för just din individ. Funkar det med en gång om dagen så är det ju alldeles utmärkt. Funkar det inte, så får man ju ändra på sig.

Så himla bra skrivet :bow:

*kl*

Terriern fick ett mål om dagen (morgon efter promenaden) tidigare, men sedan valpen kom hem har jag delat upp hennes mål.
Började med fyra gånger om dagen, sedan tre och nu två (åtta månader) medan vi arbetar oss ned till ett igen.

Är det däremot så att vi arbetat hårt en dag får båda hundarna mellanmål och/eller extramål (märgben t.ex). De är båda rätt enkla att läsa, och om de är Riktigt hungriga är det självklart för mig att stoppa i dem lite extra. Samma sak om de faller ur när det är dags för löp/fällning/pälssättning.
Man får som sagt döma efter don och person tycker jag, helt klart. ; )

Beror väl på tycker jag. Tycker min uppfödare har lagt upp en vettigt upplägg för våran ras. Spinonen är en stor och ganska tung ras och behöver bygga på sig muskler och en stark benstomme sakta men säkert, inte i rekordfart och därför går valparna över till vuxenmat redan vid ca 4 månaders ålder. Det minimerar risken för hälta pga för snabb tillväxt.

3 månader - 4 mål/dag
3-6 månader - 3 mål/dag
6 månader till vuxen - 2 mål/dag

Eller då 1 mål per dag när hunden själv väljer det. Deras valpar får mat 4 ggr/dag från att de är 4 veckor gammal.

Men som sagt det beror ju helt på ras. Våran racade aldrig omkring efter att hon hade sovit :confused: Sånt ägnade hon sig bara åt utomhus, inomhus är det vila och avkoppling som gäller. Skulle varit nånting det med en 30 kg-klump som skuttade omkring, lek på lagom nivå inomhus.

Din uppfödare borde läsa på litegrann. Du kan inte styra valpens tillväxt genom utfodring - utöver undernäring - utan det är genetiskt hur fort dom växer, hur höga dom blir etc.
Att ge vuxenfoder till en snabbväxande ras är inte alls särskilt bra faktiskt, eftersom dom behöver mer kalcium än vad som för det mesta finns i dom fodren.

TS: Mina äter en gång om dagen i vuxen ålder, färskfoder allihop. Utöver det så käkar dom godis om vi tränar, märgben/revben lite nu och då och dom brukar alltid diska tallrikarna och sådant också.

Knapplån

Jag ger en gång om dagen och sedan har han det hela dygnet och går och äter när han har lust.

Min hund vill sällan äta på morgonen, jag brukar ställa fram mat men hon rör den oftast inte, alternativt tar ett par tuggor bara.
Hon äter desto mer på kvällen :)

Våra hundar äter sin mat på kvällen. Den ena vill inte ha på morgonen, så då har det blivit så att bägge får äta sitt mål på kvällen istället.

Din uppfödare borde läsa på litegrann. Du kan inte styra valpens tillväxt genom utfodring - utöver undernäring - utan det är genetiskt hur fort dom växer, hur höga dom blir etc.
Att ge vuxenfoder till en snabbväxande ras är inte alls särskilt bra faktiskt, eftersom dom behöver mer kalcium än vad som för det mesta finns i dom fodren.

Vad jag fick förklarat för mig så gjorde hon så efter hennes tid som veterinärsassistent i 6 år. Spinonen är ingen snabbväxande ras så kan då inte se att det ska vara skadligt på något vis hur hon gör som, min är 2 år och 3 månader och kommer förhoppningsvis utveckla sitt förbröst mer och massan kommer med åren.

*kl*

Kanske har en korkad fråga men jag frågar ändå:o

Om man ställer fram mat till hunden på morgonen (exempelvis 2 dl om hunden ska ha 4 dl totalt per dag) som den inte äter upp förrän på kvällen (när den egentligen ska ha en ny giva med 2 dl) skulle ni då hälla på 2 dl extra mat eftersom hunden egentligen fått för lite? Eller blir det för mycket mat på en gång? Ska man istället vänta ett par timmar och ge nästa giva senare på kvällen/natten?

Hoppas någon förstår hur jag menar:)

Hyfsat snabbväxande är dom ju, eftersom dom blir rätt så stora under en kort valptid. Massan och bredden kommer alltid i vuxen ålder, på alla hundar.

Det kan vara skadligt om dom får i sig för lite kalcium, vitaminer etc när dom växer, även om man sällan kan se något från det tack och lov. Men att underlätta för lederna genom att hålla sin växande valp tunn och välmusklad är bara bra - men mer än så kan man inte göra. Förbröstet, bredden, höjden och mycket annat finns i hundens gener - inte i dess utfodring.

Dom kan få all mat på kvällen istället då, bara se till så att hunden har tillgång till ännu mer vatten och lugn och ro efter maten. Den sväller ju till minst dubbel storlek i magen, torra kulor.

Jo visst styrs valpens tillväxt genom utfodring det är därför valpfoder för stora hundar innehåller mindre energi i förrhållande till protein o annat än vad valpfoder för små hundar gör.
Ett bra vuxenfoder innehåller ung lika mkt kalk i förhållande till energin som valpfoder så det är inte där problemet ligger.
PL

Okej, så enligt dig så kan man alltså sänka valpens tillväxthastighet om man ger mindre protein, exempelvis? Eller få den att växa fortare, bli större och utvecklas för fort med mycket protein och fett i maten?

Jag trodde seriöst att alla veterinärer försökte hålla sig a´jour med forskningen..

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 057
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 994
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 813
Senast: Otherside
·
Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
1 014
Senast: Rumpnissen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Klippa hund