mat en ggn om dagen

Senast ändrad:
Sv: mat en ggn om dagen

Glömde att hos nattmatte så får alla hundar något att gnaga på när de nattas, det varierar vad de får, kan vara en kalkonfot, kycklingvinge eller ett märgben

Du är inte rädd när du ger dem kycklingben? Jag är så himla itutad att man inte ska ge den typen av ben till hundar..

Menar du att även om hunden får för lite näring under sin uppväxt så blir den ändå ex 65 cm hög och får ett bröstomfång på ca 86 cm eftersom den var "genetiskt programerad" till det från början?

(Nu har jag inte hunnit läsa dina länkar ännu, förlåt för det!)

Jag känner en finsk lapphund som är väldigt liten. Syskonen är i rätt storlek och grova i stommen. Just denna lilla hanen har alltid ätit dåligt och ägaren tror att han är så liten just pga det. Men det stämmer alltså inte? Han hade inte fått en annan storlek oavsett foderintag?

Nej, jag skriver inte att man bör ge valpfoder. Jag skriver att man inte ska ge ett energilågt (standard)vuxenfoder till växande valpar, eftersom att dom behöver en hel del för att tillväxten ska ske jämnt och att dom ska kunna hålla både hull och muskler i bra form.

Folk tror att en valp växer långsammare och under en längre period, för att sen nå sin ideala vuxenstorlek, om man ger ett foder för vuxna hundar som rent generellt ligger en hel del lägre i både protein och fett, bland annat. Det är inte sant.
Jag har fått följa väldigt många Grand Danois under sin uppväxt, och EN enda av dom ca 150 hundarna har växt långsamt och utvecklats under en längre tid än vad dom är normalt för rasen. Den hunden led av näringsbrist under hela sin uppväxt, och blev mycket mindre än alla andra. Dom andra växte fort som satan allihop, trots att det varierade från billigt skitfoder för vuxna hundar till mycket energitätt foder för slädhundar/valpar etc - det som skiljde hundarna åt var att dom med låga värden hade ett dåligt hull och obefintliga muskler medan dom med ordentligt med energi hade samma takt men ett bra hull och mycket muskler. Dom hade inte heller sämre ledstatus, eller andra problem, i större grad än normalt inom rasen då.

Men proteinet är viktigast av allt. Där många envisas med att ge ett foder med väldigt lågt värde, eftersom man då ska kunna få valpen att växa långsamt och inte få exempelvis HD/ED.
Att valpar behöver dubbelt så mycket energi som en vuxen hund verkar ingen förstå heller.
Det finns ju dessutom forskning som visar att ett bra foder med högt med protein inte kan skada en växande valp, så länge som den ges en normal giva och inte övermotioneras, bland annat. Däremot om man ger samma foder men motionerar valpen för hårt, så får den skador - men det har inte med fodret i sig att göra ju.

Jag kanske borde berätta för mina uppfödningar ur senaste kullen att dom alla ska ha växt snabbare egentligen? Stackarna som fick äta mycket protein, och även mycket energi - för att kunna hålla sitt hull uppe - växte alla långsamt och är rätt små i storleken, eftersom generna bakom dom nedärver just det.

Bara som en parentes så kan jag berätta att min ena tik här hemma, född och uppvuxen här, alltid har ätit dåligt. Hon har haft problem med tonsillerna av och till bland annat, och är sen kräsen på det.
Alltid mindre portioner än alla andra, och många mål som helt blivit överhoppade - och hon rör sig väldigt mycket och är intensiv, så hon har ett rätt så högt behov.

Hon är riktigt kraftigt byggd, och blev till och med högre än sin mamma och en hel del av tikarna som finns bakom henne också. Som 6 mån var hon klar på höjden, och hyfsat klar på bredden också - det har bara kommit lite mognad åren efter det..
Hennes mamma tog längre tid på sig att bli färdig i kroppen, trots bra aptit och bra foder under uppväxten. Båda är mycket kraftiga om man ska se till rasens genomsnitt för tikar.

När jag hade egen hund gav jag torrfoder morgon och middag. Nu när jag tar hand om min mors hund har jag anammat deras vanor och ger middag (runt kl 16) samt nattmat innan vi går och lägger oss. Nattmaten äter hon antingen under natten eller på morgonen, ibland inte alls.

En gång till!
Jag har aldrig påstått att man skall styra tillväxten genom att dra ner på protein eller på något annat sätt ge hunden näringsbrist.
PL

*lånar en knapp i högen*

Våran tik får mat 3 gånger om dagen, förut fick hon 1-2 men efter att ha haft magkatarr (orsakad av bakterier) så mår hon bäst om hon får mat 3 gånger.
Hon får frukost vid 8, efter morgonpromenad.
Tränar oftast två kortare pass vid 12 och 16 (ca) eller ett längre pass som kan vara hela den tiden.
Rastning och middag vid 19.
Kvällskiss och nattmat vid 22.

*knapplån*

Våra hundar oavsett ålder ras o kön har alltid haft fri tillgång på ett bra foder .
Varför svälta sina djur så dom äter när det passar er ?! Vem tjänar på det ? Du eller hunden ?
Kan ni som matar era hundar en gång om dagen svära på att era djur inte går runt hungriga resten av dygnet ? Mina vovvar är alla i gott hull med tjocka o fina pälsar , behöver inga tillskott el dyl . Dom äter ett jaktfoder då det innehåller mer än ett vanligt o är godare .Har man en hund som inte vill äta då bör man byta foder !

Skulle bli ganska snuskigt o äckligt med rått kött o rå fisk liggandes framme dygnet runt.
Mina hundar får den mat de behöver o i tillräcklig mängd för att vara i gott hull utan att vara vare sig feta eller undernärda o klara av den aktivitet som råder under olika årstider.

*knapplån*

Våra hundar oavsett ålder ras o kön har alltid haft fri tillgång på ett bra foder .
Varför svälta sina djur så dom äter när det passar er ?! Vem tjänar på det ? Du eller hunden ?
Kan ni som matar era hundar en gång om dagen svära på att era djur inte går runt hungriga resten av dygnet ? Mina vovvar är alla i gott hull med tjocka o fina pälsar , behöver inga tillskott el dyl . Dom äter ett jaktfoder då det innehåller mer än ett vanligt o är godare .Har man en hund som inte vill äta då bör man byta foder !

Ja, jag tror att jag kan svära på att min hund inte är hungrig resten av dygnet.

Han barfas, så jag kan inte ha rå mat liggande i huset när han inte vill äta, däremot erbjuder jag honom mat två-tre gånger om dagen men han äter i princip alltid bara en gång.

Vissa dagar kan han äta två gånger men då äter han garanterat inget dagen efter.

Som parantes, mellanpudel 11 månader i utmärkt hull och kondition för åldern, drygt 11 kg.

Våran hund på ca 25kg med massor av energi äter endast en halv liter torrfoder en gång om dagen. Visst hon är ett matvrak och äter mer än gärna upp hela 25kgs påsen med mat 10 ggr per dag, men jag kan fortfarande inte tro att hon är hungrig tills nästa dag. Hon är fin i hullet, pälsen och psyket. Hon är ute flera timmar per dag och springer samt leker med annan hund på gården och hon är alltid lika go och glad. Hon är 3,5 år gammal, blandning mellan vorste, jämthund och schäfer och äter fr*sk*s torrfoder.
Det älskar hon. Förr åt hon ett annat torrfoder men det gillade hon inte så mycket och hade tillgång till det dygnet runt och då va hon nästan underviktig. Nu när hon får betydligt mindre mat och mer motion så mår hon fin fint.

KL

Mina hundar har fått mat 2 ggr om dagen, nu får de 3 ggr om dagen på veterinärens inrådan.

Magomvridning kan inte helt undvikas bara för att hunden får vila efter maten, min hund fick mat 19:00. 4 timmar senare hade han enbart legat i sin bädd, 20 min efter det var han på väg in till djursjukhuset med svåra smärtor och höll på att stryka med.

Nej, minst 2 ggr per dag här !

Varför inte? Det är det enda fodret hon tyckt om och hon är fin i hull samt pälsen och hon är fortfarande en glad och sprallighund. Ja ser inte problemet?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 057
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 994
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 813
Senast: Otherside
·
Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
1 014
Senast: Rumpnissen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Klippa hund