Sv: mat en ggn om dagen
Nej, jag skriver inte att man bör ge valpfoder. Jag skriver att man inte ska ge ett energilågt (standard)vuxenfoder till växande valpar, eftersom att dom behöver en hel del för att tillväxten ska ske jämnt och att dom ska kunna hålla både hull och muskler i bra form.
Folk tror att en valp växer långsammare och under en längre period, för att sen nå sin ideala vuxenstorlek, om man ger ett foder för vuxna hundar som rent generellt ligger en hel del lägre i både protein och fett, bland annat. Det är inte sant.
Jag har fått följa väldigt många Grand Danois under sin uppväxt, och EN enda av dom ca 150 hundarna har växt långsamt och utvecklats under en längre tid än vad dom är normalt för rasen. Den hunden led av näringsbrist under hela sin uppväxt, och blev mycket mindre än alla andra. Dom andra växte fort som satan allihop, trots att det varierade från billigt skitfoder för vuxna hundar till mycket energitätt foder för slädhundar/valpar etc - det som skiljde hundarna åt var att dom med låga värden hade ett dåligt hull och obefintliga muskler medan dom med ordentligt med energi hade samma takt men ett bra hull och mycket muskler. Dom hade inte heller sämre ledstatus, eller andra problem, i större grad än normalt inom rasen då.
Men proteinet är viktigast av allt. Där många envisas med att ge ett foder med väldigt lågt värde, eftersom man då ska kunna få valpen att växa långsamt och inte få exempelvis HD/ED.
Att valpar behöver dubbelt så mycket energi som en vuxen hund verkar ingen förstå heller.
Det finns ju dessutom forskning som visar att ett bra foder med högt med protein inte kan skada en växande valp, så länge som den ges en normal giva och inte övermotioneras, bland annat. Däremot om man ger samma foder men motionerar valpen för hårt, så får den skador - men det har inte med fodret i sig att göra ju.
Jag kanske borde berätta för mina uppfödningar ur senaste kullen att dom alla ska ha växt snabbare egentligen? Stackarna som fick äta mycket protein, och även mycket energi - för att kunna hålla sitt hull uppe - växte alla långsamt och är rätt små i storleken, eftersom generna bakom dom nedärver just det.