mat en ggn om dagen

tipsy

Trådstartare
är det bara jag som ger min hund mat en gång om dagen? tycker det verkar som att alla ger minst 2 ggr. men jag tyckte inte att min hund åt så bra när hon fick 2 ggr så därför har hon fått 1 ggn om dan de senaste 10 åren. och om man tänker på hundens magsäck så är den väl inte gjord för att äta ofta egentligen? för hur ofta äter vargarna egentligen?

Sv: mat en ggn om dagen

jag ger en gång om dagen, helt enkelt för att hundarna vägrar äta på morgnarna, och för att omplaceringen vi har var van med det sedan innan.
hur ofta man "ska" ge mat beror ju på hunden, en del tomkräks ju om de fått gå för länge utan mat, och andra vägrar äta om de serveras för ofta. alla metoder är ju rätt om hunden mår bra.
tror dock att de flesta hundar anpassar sig efter hur man ger dem. fodrar man två gånger per dag så äter de och samma sak om det är en gång eller tre. så till stor del kan man styra själv utifrån hur det fungerar rent praktiskt i ens liv.

Senast ändrad:

Min hund fick enbart man på kvällen under en period eftersom hon ratade maten på morgonen. Nu har vi bytt foder och hon äter mer än gärna 2 ggr per dag.

Vi ger vår ( helghund ) mat 2ggr på dagen. Fast han har typ torrfoder framme hela dagen sen får han.. Jag vet inte vad det heter men typ burkmat ( Äcklig brun sörja i burk ;) ) 2 ggr om dagen.

Hos oss äter han nästan alltid men hos matte kan han vägra och då får han bli utan.
Men det finns väl inget "ska". Man gör det som är bäst för hunden! :)

Hundars magsäck magsäck kan vidgas väldigt mycket, så dom kan färre gånger men strörre portionern. Vargarna trycker väll i sig allt dom kan när dom dödat ett djur :)

Vet några som ger/gav sina hundar en gång om dagen. Hundar är olika, vissa är det bäst för om dom får 1 gång per dag andra funkar bättre med 2 gånger till exempel. :laugh:

Jag ger mina en 1ggr per dag . Dels för det är mycket mer naturligt för en hund att äta en gång per dag.

Hur vargar gör är egentligen ointressant, för hundar är inga vargar. Dessutom är allt som är naturligt inte optimalt eller ens bra. Men hade vargarna fått som de ville så hade de sannolikt haft fri tillgång till mat och ätit flera gånger om dagen. För hundar är det lite annorlunda. De behöver inte svälta och därför kan en del vara lite kinkiga med att äta ofta. Och då får de väl äta en gång om dagen istället. Det man bör tänka på är att risken för magsäcksomvridning ökar om de äter väldigt stora portioner åt gången. Så man bör kanske hålla nere mängden lite, och istället ge ett mer energitätt foder.

Mina vuxna hundar äter 2 gånger om dagen. Tiken kräks om hon är utan mat längre, och hanen är konstant hungrig så det hade varit grymt att låta honom gå hungrig ännu längre.

När han kom fick han fyra gånger om dagen. Nu får han ett mål färskfoder på kvällen och sen under dagen får han "mängder" med torrfoder som godis.

Hur vargar gör är egentligen ointressant, för hundar är inga vargar. Dessutom är allt som är naturligt inte optimalt eller ens bra. Men hade vargarna fått som de ville så hade de sannolikt haft fri tillgång till mat och ätit flera gånger om dagen. För hundar är det lite annorlunda. De behöver inte svälta och därför kan en del vara lite kinkiga med att äta ofta. Och då får de väl äta en gång om dagen istället. Det man bör tänka på är att risken för magsäcksomvridning ökar om de äter väldigt stora portioner åt gången. Så man bör kanske hålla nere mängden lite, och istället ge ett mer energitätt foder.

Mina vuxna hundar äter 2 gånger om dagen. Tiken kräks om hon är utan mat längre, och hanen är konstant hungrig så det hade varit grymt att låta honom gå hungrig ännu längre.

Att dom kräks gör dom bara i början sen ger dom sig.

Att dom skulle få magomvridning är ju bara om man inte tänker till. Ger man hunden precis innan man lägger sig så lägger sig hunden och smälter maten i lugn och ro.

ger man flera gånger om dagen finns det massa saker som är negativa också. det är fullständigt onormalt för en hund att äta sen ge sig ut på långpromenader , träningar o.s.v. för dom innebär mat lika med vila och lugn och ro för då är deras dag gjord.

Sen om man håller på med hundsport så får man en mycket mer aktiv hund om man ger den en gång.
Vet att ex försvarsmakten ger sina engång av den anledningen.

Finns ett ganska bra ord språk till detta hungriga vargar jagar bäst.

Jag själv utfodrar en gång. När jag spårtränar använder jag aklltid näring. Märker stor skillnad på intensiteten i spåren om jag gett dom frukost eller inte..

Mina har fri tillgång. Det bästa jag gjort när vi har flera hundar. Varje individ väljer att äta när de själva vill.
Oftast äter de mest när man kommit in för kvällen, eller ännu senare.

är det bara jag som ger min hund mat en gång om dagen? tycker det verkar som att alla ger minst 2 ggr. men jag tyckte inte att min hund åt så bra när hon fick 2 ggr så därför har hon fått 1 ggn om dan de senaste 10 åren. och om man tänker på hundens magsäck så är den väl inte gjord för att äta ofta egentligen? för hur ofta äter vargarna egentligen?

Vargar och hundar är interiört sätt identiska med varandra, varför en hund klarar sig bra med att äta 1 gång om dagen. Det handlar inte så mycket om att vara "gjord för" eller inte, man får helt enkelt se till hunden som individ. Hundar har en väldigt uttöjbar magsäck liksom deras kusin vargen för att ha möjlighet att häva i sig stora kvantiteer mat om den har gått länge utan. Skulle tex människor eller växtätande djur göra något liknande hade vi förmodligen dött. Däremot ska man tänka på att låta hunden vila efter måltiderna, egentligen oavsett hur mycket man ger, men deso viktigare om kvantitén är stor.

Jag ger min ena hund 2 ggr/dag (schäfertik) och terrierhanen får oftast en gång då han är rätt ointresserad av mat på morgonen. Gå på vad hunden säger (nåja, hade min tik fått välja hade hon gärna ätit konstant) men enligt min mening ska man inte ge mer än 2 ggr/dag om man inte har speciella skäl eftersom att hundmagar behöver vila mer mellan måltiderna.

Både ja och nej. Fysiskt sätt är de identiska (om man inte ser till det exteriöra, päls osv) så jag anser ju att åtminstone maten ska vara så naturlig som möjligt. Sedan håller jag med om att de förmodligen gärna hade ätit jämt de med, om de fick. Det är sant att risken är större för magomvridning, men då får man se till att hunden vilar några timmar efter maten istället :)

skönt att höra. folk brukar alltid bli så chockade när jag säger att hon bara får en ggn och tycker jättesynd om henne, men det är väl oftast icke hundmänniskor iofs

Både ja och nej. Fysiskt sätt är de identiska (om man inte ser till det exteriöra, päls osv) så jag anser ju att åtminstone maten ska vara så naturlig som möjligt. Sedan håller jag med om att de förmodligen gärna hade ätit jämt de med, om de fick. Det är sant att risken är större för magomvridning, men då får man se till att hunden vilar några timmar efter maten istället :)

Jag ger mina mat en gång per dygn, på kvällen efter sista rastningen (brukar bli mellan 20-23 beroende på kvällsrytm). Sen får de en kissrunda precis innan läggdags, men det är ju mer att de skvätter lite runt kvarteret. Unghunden kan få rätt stor mängd mat, så där ser jag till att det verkligen finns tid att smälta maten så att säga.
Orsaken till att de bara får en gång per dygn är att de inte äter om de får fler gånger per dygn. Ibland kan de få lite frukost (testar ibland för att se om de vill börja få mat två gånger per dag), men det är ytterst sällan de äter upp.

Vår hund får mat en gång om dagen, dvs burkmat. Dessemellan har han fri tillgång till torrfoder hela dygnet, så blir han hungrig däremellan kan han äta av det. Dock äter han inte allt för mycket av det, ett par gånger om dagen eller så.

Ja det är väl klart att en hungrig hund är mer intensiv. Konstigt vore väl annars ;). Men det blir lite konstig hundhållning om man ser till sina egna behov först, och hundens sedan. Är hunden så hungrig att den kräks om den är utan mat, så tycker jag att det är grymt att låta den vara utan. Att äta sin frukost i ett näringsspår är däremot ett bra sätt att komma runt problemet!

Personligen har jag lite svårt för romantiseringen av "det naturliga". Naturen är hård, grym och orättvis, och inte något att eftersträva enligt min mening. Se istället till vad som är optimalt, och vad som funkar för just din individ. Funkar det med en gång om dagen så är det ju alldeles utmärkt. Funkar det inte, så får man ju ändra på sig.

skönt att höra. folk brukar alltid bli så chockade när jag säger att hon bara får en ggn och tycker jättesynd om henne, men det är väl oftast icke hundmänniskor iofs

nej det är nog inte så att icke hundmänniskor blir mer chockade över att hunden bara får en portion om dagen. Ett argument för att ge mer än en gång är att hunden får en jämnare insulinnivå.

Jag ger mina mat en gång per dygn, på kvällen efter sista rastningen (brukar bli mellan 20-23 beroende på kvällsrytm). Sen får de en kissrunda precis innan läggdags, men det är ju mer att de skvätter lite runt kvarteret. Unghunden kan få rätt stor mängd mat, så där ser jag till att det verkligen finns tid att smälta maten så att säga.
Orsaken till att de bara får en gång per dygn är att de inte äter om de får fler gånger per dygn. Ibland kan de få lite frukost (testar ibland för att se om de vill börja få mat två gånger per dag), men det är ytterst sällan de äter upp.

Nä, en kissrunda ger nog ingen ökad risk för magomvridning :D

Cillam: Håller med i sitt sista inlägg! Jag ser ingen anledning att "svälta" en hund för att den ska jobba bättre om hunden har en bra matdrift, inte om den har dålig drift på mat heller för den delen. Känns omvänt att belöna med det hunden inte får "högst lön" för.

Jag ger utfodrar en gång/dygn, hoppar över ibland o i bland kan det bli något extra, trots att de fått mat, typ pizzakanter. :angel:

Jag arbetar som bekant natt så har lite udda dygnsrytm, som smittar av sig på hundarna.
Skall jag sova inför ett nattpass så får han mat efter morgon promenaden inför sömnen. Dito mellan arbetspassen.
När jag är ledig så blir det olika från dag till dag, beroende på vad vi har haft för oss, eller skall göra.

Man kan säga att de enda rutiner vi har är att vi inte har några direkta rutiner.

Glömde att hos nattmatte så får alla hundar något att gnaga på när de nattas, det varierar vad de får, kan vara en kalkonfot, kycklingvinge eller ett märgben

min gamling ville inte äta ordentligt när han fick två gånger om dagen så då började jag ge honom en gång och han åt bättre. När omplaceringen kom in så gav jag honom samtidigt som gamlingen eftersom det kändes enklare. Och det har funkat utmärkt.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 057
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 994
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 813
Senast: Otherside
·
Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
1 014
Senast: Rumpnissen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Klippa hund