Mat att prata om

Men var växer det nässlor? :D
Bakom närmsta gödselstack? Eller i en park eller trädgård.

Mitt tips är annars snittar på ljust bröd med rökt lax. Gärna sallad eller gurka och ev lite sås också mellan brödskivorna. Om man köper formbröd som är till för smörgåstårta så går det snabbt att göra. Kanske lite tråkigt och välkänt. Men det brukar uppskattas i de flesta läger.
 
Får väl gå på nässeljakt lite senare. Frågan är väl om jag hittar de mängder som behövs. Recepten jag har kollat på kräver 2 liter nässlor för 4 portioner, och jag antar att jag därmed minst bör komma upp i den mängden ...

Har dock inte bestämt mig helt och hållet än. Gubbröra och sill låter roligt, nackdelen är att jag inte äter det själv så jag kan inte säga om jag lyckats i min matlagning :angel:
 
Kul ide! Jag föreslår renskav, med pepparrotsvisp på pumpernickel - finns att köpa färdiga som små snittrundlar. Ta med dig tub med pepparrotsvispen, packet med pumpernickel och färdigskurna bitar renskav i en burk gärna en kvist eller två av dill att dekorera med, det blir lite exotiskkt eftersom dill inte används mycket som krydda förutom i Sverige. Snabbt, enkelt och smidigt och inget kladd på vägen dit.

Alternativt, mandelmusslor med grädde och hjortronsylt. Baka mandelusslorna hemma, tar inte särskilt lång tid, en burk hjortronsylt räcker gott, vispa grädden hemma och lägg sedan i en burk med lock. Bara att göra färdigt när du är där och återigen inget kladd på vägen dit (erfaren transportör av eleganta snittar som inte ser lika eleganta ut vid framkomsten) ;)
 
Just det kom på, tunnbrödsrullar med renskav och pepparotsvisp funkar också bra, diskussion om skillnaden på svenskt tunnbröd och annat ojäst bröd från andra länder kan vara givande. Plus du kan göra några rullar utan pepparrotsvisp vilket inte alla troligen gillar. Återigen, billigt, snabbgjort och lätt att transportera :)
 
Jag råkade komma över en viss mängd rabarber (fördelen med att ha föräldrar med trädgård :D) så det verkar som att jag ska göra rabarbersmulpaj i portionsform, serverat med vaniljsås (efterrätt är också mat ... :angel:).

Jag kommer dock skicka vidare era förslag till eventuellt veliga medvolontärer som inte har bestämt sig för vad de ska göra. Jättekul att ni har engagerat er så också!
 
Idag är det dags! Jag har provsmakat en paj och den var ruskigt god, så tycker inte deltagarna om sina pajer kan jag äta upp dem (=48 stycken) själv :D Då är bara frågan om jag ska servera dem med vaniljkräm eller vaniljsås. Vad tycker ni?

Förövrigt har jag också hittat ett brännässlebestånd och kan eventuellt vara tvungen att riskera liv och lem för att göra soppa. Åt mig själ.
 
Hemma och proppmätt efter en träff som var lika trevlig som vanligt!

Det var lite olika hur pajerna uppfattades, haha. Vissa av deltagarna tyckte att det var för sött och någon enstaka för surt. Andra tyckte så mycket om det att de ville ha med sig några extrapajer hem till kvällsfika ;) De flesta var i alla fall väldigt positiva!

Bortsett från rabarberpaj bjöds det på kladdkaka med grädde, köttbullar med lingonsylt, pannkaka med sylt, sallad med grillad halloumi, linsgryta med bröd, ost- och svamppaj samt smörgåstårta. Allt förutom köttbullarna vegetariskt :) Skrev jag att jag är mätt? Ett par bilder från vår facebook:

11229378_369086576628229_4133308663738302506_n.jpg

11263921_369086479961572_4901854483804435039_n.jpg

(Oroa er inte för broccolin, den blev rättad ;) )

11012115_369086676628219_8837040368919670858_n.jpg


Fotografbesök från Volontärbyrån hade vi också, men jag var lite för fokuserad på vad jag höll på med för att fråga vad han gjorde där :angel:
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 146
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag börjar inse att hur mycket jag än stretar emot, så kommer jag bli tvungen att gå tillbaka och tillbringa så pass mycket tid på...
13 14 15
Svar
290
· Visningar
22 209
Senast: Kiwifrukt
·
Kropp & Själ Jag har hela mitt liv lidit av olika psykiska sjukdomar och min autism. Jag upplever att det i många sammanhang fortfarande år 2020 är...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 921
Senast: Lillefrun
·
Mat Jag vet att jag kanske inte framstår som en muntergök när jag skriver en del om min autism och anorexi här på buke, men jag läser dom...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
11 305
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp