Mat att prata om

Andromedae

Trådstartare
Jag är volontär på ett språkcafé där vi nästa gång ska ha tema "mat". Som en del i temat är det tänkt att vi som volontärer ska ta med oss "smakportioner" av olika sorters mat. Tanken är att maten ska inspirera samtalet. Temat är till stor del min förtjänst, men jag har nu insett att jag inte har den blankaste om vad jag ska göra själv :o :D

Så nu vill jag ha era tips på mat som är värd att prata om!

Krav:
- Ingenting som innehåller fläskkött
- Bör kunna serveras i smidig smakportion (typ snitt eller liknande, inte soppa)
- Rimlig kostnad (Jag lär göra cirka 30 smakportioner och jag lär betala det själv, så kanske ingen rysk kaviar ...)
- Det skadar ju inte om det är något som är "pratvänligt", dvs till exempel flera färger, olika texturer, lukt, mat med historia/mat som förekommer i flera olika länder etc. Detta är inget absolut krav då vi brukar få pratat ändå :D

Språkcafét är för deltagare som vill öva svenska så jag funderar delvis på att göra något med "svenska smaker", men det är inget krav. Huvudsaken är som sagt att det går att smaka på, att det går att prata om och gärna att det är något som inte är allt för komplicerat att göra.

Tack på förhand :)
 
Jag är volontär på ett språkcafé där vi nästa gång ska ha tema "mat". Som en del i temat är det tänkt att vi som volontärer ska ta med oss "smakportioner" av olika sorters mat. Tanken är att maten ska inspirera samtalet. Temat är till stor del min förtjänst, men jag har nu insett att jag inte har den blankaste om vad jag ska göra själv :o :D

Så nu vill jag ha era tips på mat som är värd att prata om!

Krav:
- Ingenting som innehåller fläskkött
- Bör kunna serveras i smidig smakportion (typ snitt eller liknande, inte soppa)
- Rimlig kostnad (Jag lär göra cirka 30 smakportioner och jag lär betala det själv, så kanske ingen rysk kaviar ...)
- Det skadar ju inte om det är något som är "pratvänligt", dvs till exempel flera färger, olika texturer, lukt, mat med historia/mat som förekommer i flera olika länder etc. Detta är inget absolut krav då vi brukar få pratat ändå :D

Språkcafét är för deltagare som vill öva svenska så jag funderar delvis på att göra något med "svenska smaker", men det är inget krav. Huvudsaken är som sagt att det går att smaka på, att det går att prata om och gärna att det är något som inte är allt för komplicerat att göra.

Tack på förhand :)

Snittar på kavring med sill, gräslök och gräddfil. (eller riktig gubbröra så får man ett roligt ord att diskutera :-)).
"Snittar" på knäckebröd med ägg och Kalles Kaviar. Passar inte alla smaklökar.

Vi här i Norden har under århundraden till stor del överlevt på sill i olika former som lagrades med salt.
 
Köttbullar som vi tycker är så svenskt finns i många andra kulturer men med andra smaksättningar.

Soppa i smakportion serveras lämpligen ur tex kaffekopp. :D Om man nu ändå vill göra soppa tänkte jag! :D Fast den enda "svenska" soppa jag kan komma på just nu är ärtsoppa och det är ju inte så lämpligt... ;)
 
Gör en typisk svensk efterrätt?
Lite marsipan med grädda och jordgubbssylt.
Svenska pannkakor med sylt.
Marängsviss.
Allt går ju att göra i litet format och kan läggas i muffinsformar som nämnts tidigare.
 
Vad roligt det låter!

Vart i Sverige bor du nånstans? Tänkte att du kan ta med något som är speciellt för just den delen av Sverige kanske =)

Vill du att det ska vara något som du tror kommer gå hem hos de flesta eller du är inte främmande för något som kanske inte gör det men som det kan vara lite kul o ta med, t ex kaviar som någon skrev?

//r
 
Laxpudding! Går att skära i tårtbitar när den stått till sig lite. Godast varm, dock. Dill är väl bland det mest svenska som finns.
 
Snittar på kavring med sill, gräslök och gräddfil. (eller riktig gubbröra så får man ett roligt ord att diskutera :-)).
"Snittar" på knäckebröd med ägg och Kalles Kaviar. Passar inte alla smaklökar.

Vi här i Norden har under århundraden till stor del överlevt på sill i olika former som lagrades med salt.
Det precis det jag tänkte på, trots att jag själv inte gillar sill!
 
Sill på somaliska betyder ett fult ord för kvinnlig framstjärt, typ f**ta. Så ni lär få lite att prata om, om det kommer gäster därifrån :D.
Roliga namn är ju ett härligt sätt att tackla uppgiften på! Gubbröra som flera föreslagit är kul.
 
Jag är volontär på ett språkcafé där vi nästa gång ska ha tema "mat". Som en del i temat är det tänkt att vi som volontärer ska ta med oss "smakportioner" av olika sorters mat. Tanken är att maten ska inspirera samtalet. Temat är till stor del min förtjänst, men jag har nu insett att jag inte har den blankaste om vad jag ska göra själv :o :D

Så nu vill jag ha era tips på mat som är värd att prata om!

Krav:
- Ingenting som innehåller fläskkött
- Bör kunna serveras i smidig smakportion (typ snitt eller liknande, inte soppa)
- Rimlig kostnad (Jag lär göra cirka 30 smakportioner och jag lär betala det själv, så kanske ingen rysk kaviar ...)
- Det skadar ju inte om det är något som är "pratvänligt", dvs till exempel flera färger, olika texturer, lukt, mat med historia/mat som förekommer i flera olika länder etc. Detta är inget absolut krav då vi brukar få pratat ändå :D

Språkcafét är för deltagare som vill öva svenska så jag funderar delvis på att göra något med "svenska smaker", men det är inget krav. Huvudsaken är som sagt att det går att smaka på, att det går att prata om och gärna att det är något som inte är allt för komplicerat att göra.

Tack på förhand :)

Varför inte fläsk? På grund av muslimska gäster? Tänk då isåfall på att se till att eventuell kaviar är från halalgodkänd fisk, så du inte åker på en miss där. Tänkte eftersom flera tipsat om kaviar. :)
 
Jag veeeet att du inte ville ha soppa, men serverat i en liten kopp eller shotsglas så blir det ju ganska smidigt ändå :).

Därför röstar jag för: nässelsoppa!

Säsongen är perfekt och det äts inte i jättemånga andra länder. Plus att man kan prata vidare om "farliga" eller bara otippde råvaror som blir goda när man tillagar dem. Ett samtal om fugufisk kanske? Eller prata om vad man kan finna i svensk natur som lämpar sig i grytorna?
 
Vad roligt det låter!

Vart i Sverige bor du nånstans? Tänkte att du kan ta med något som är speciellt för just den delen av Sverige kanske =)

Vill du att det ska vara något som du tror kommer gå hem hos de flesta eller du är inte främmande för något som kanske inte gör det men som det kan vara lite kul o ta med, t ex kaviar som någon skrev?

//r

Jag bor i Göteborg :) Och tanken är väl att det ska vara något som går att äta (även om det inte nödvändigtvis måste vara "gott" för allas smaklökar, kan ju vara bra att öva även de negativa orden kring mt, haha)

Varför inte fläsk? På grund av muslimska gäster? Tänk då isåfall på att se till att eventuell kaviar är från halalgodkänd fisk, så du inte åker på en miss där. Tänkte eftersom flera tipsat om kaviar. :)
Många muslimska deltagare, ja. Tack för tipset, det hade jag inte alls tänkt på :o

@hagel Var får man tag på nässlor? Jag bor i lägenhet ute i förorten liksom ... :p
 
Jag bor i Göteborg :) Och tanken är väl att det ska vara något som går att äta (även om det inte nödvändigtvis måste vara "gott" för allas smaklökar, kan ju vara bra att öva även de negativa orden kring mt, haha)


Många muslimska deltagare, ja. Tack för tipset, det hade jag inte alls tänkt på :o

@hagel Var får man tag på nässlor? Jag bor i lägenhet ute i förorten liksom ... :p

Man plockar? :D

Kräftor är ju lite roligt också.

Kräftor är haram, dvs icke godkänt för muslimer. :p Fisk med fjäll är godkänt, fisk, skaldjur och sjömat utan fjäll = haram. :)
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 146
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag börjar inse att hur mycket jag än stretar emot, så kommer jag bli tvungen att gå tillbaka och tillbringa så pass mycket tid på...
13 14 15
Svar
290
· Visningar
22 209
Senast: Kiwifrukt
·
Kropp & Själ Jag har hela mitt liv lidit av olika psykiska sjukdomar och min autism. Jag upplever att det i många sammanhang fortfarande år 2020 är...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 921
Senast: Lillefrun
·
Mat Jag vet att jag kanske inte framstår som en muntergök när jag skriver en del om min autism och anorexi här på buke, men jag läser dom...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
11 305
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp