Masters stolinje?

Sv: Masters stolinje?

Jovisst är en 8 bra poäng! Men jag hittade inte många gångarts 8:or bland de avkommor jag hittade på ASVHs sidor. En 8:a hade jag alltså inte sett som annat än bra.
Ulrika

Var går gränsen mellan "avelssto" och "framstående avelssto" egentligen?
Var Peso visad/premierad?
Jag vet att Poul Erik Lang (stavn?) har fött upp Master, har han haft fler ston än Bellis från den här linjen? Börjar man kolla så ligger inte barn och barnbarn så bra till i blupen, man tycker ju att Masters, och de andra tävlingshästarna borde smitta av sig lite med blupen? Fast jag förstår ju fortfarande inte hur det där fungerar.. Men många av avkommorna till linjen ligger ganska lågt i blup fast de är efter anständiga hingstar..:confused:
Denna stostam har ju mest använt sig av gedigna svenska hingstar, så man borde väl kunna lita på den, om man nu skulle kunna lita på den. Många av avkommorna som visats har haft 6-7 på gångarterna, iallafall de jag kunnat hitta på ASVH. Är det så att det valts fel hingstar till stona tro? Bra hingstar men fel i förhållande till stona? Eller är de sena i utvecklingen?
Jag tycker bara det är märkligt, hade förväntat mig lite högre siffror.
Ulrika

Peso liksom Bellis var elitston. Här kan du se vilka ston Lang avlar på i dag http://www.langstables.se/

T ex TipTop är ju faktiskt ganska så linjeavlad då Safir och Bellis båda är u. Peso, de är mormor respektive farmor till TipTop.

Eftersom Peso fick hela 20 avkommor så har uppfödaren använt flera ston från henne i sin avelsverksamhet.

Fast Bellis var nog ett favoritsto, dels med tanke på Master, men även på att ett nuvarande avelssto, Tarantella, har henne i både 2:a och 3:e led.

Jag måste bara tillägga till denna tråden så det inte misstolkas, det är inte kritik mot denna familjen, det är bevisligen en mycket bra stofamilj :). Eftersom jag inte haft något "svenskt" sto innan så försöker jag lära mig lite om svensk avel, och linjer.. Och det är därför det kommer lite dumma frågor.
Ulrika

Om jag tittar på Allbreed (som verkar ha aningen längre stam än vad som finns hos asvh) så verkar det som Masters stolinje grundar sig på ett sto som kallas BLUECHER MARE, och det låter inte som ett typiskt svenskt namn från den gamla goda tiden. Finns det något annat namn på henne? Hon står som svenskt halvblod, och då bör ju den stostammen ha varit i Sverige åtminstånde sedan 1890
http://www.allbreedpedigree.com/lessy

Vet någon något om hur den här stammen startade och vem urstoet var?

Finns det någonstans man kan hitta bilder på de äldre hästarna? det hade absolut varit jättespännande att se vad det var för något.
När började man med stamboksföring av svenska halvblodsston etc?
Ulrika

Det första kända stoet var Tyra e Hohenzollern - Blücher. Hon var inte stamboksförd. Dottern Lessy hade stamboksnummer 2085.
Hohenzollern importerades till Sverige som 4-åring 1889.
Blücher hittar jag inte i mina gamla stamböcker, men Tyra var svenskfödd.

På den tiden antecknades inte alltid stonas namn. Stamstoet var antagligen ett lantsto vars stam man inte hade brytt sig om att anteckna.

Man började stamboksföra halvblod under andra halvan av 1800-talet.

Lantsto, var det en slags arbetshäst de hade på landet, något kallblodsaktigt, eller var det en tidig variant av halvblod?
Ulrika

På den tiden var ett halvblod en häst som hade en fullblodsförälder, engelsk/arabisk/anglo, och en förälder som inte var fullblod oavsett vilken ras det var. Vi slarvar, egentligen heter rasen varmblod.

Lanthäst kunde bestå av vad som helst med någon varmblodsras inkorsad, det var alltså inte rena halvblod. Användes mycket som ridhäst inom armén.

Om du har möjlighet ska du läsa Kurt Graafs "Den svenska varmblodsavelns historia under 200 år". Där får du veta hur lanthästen utvecklades till dagens varmblodshäst. Boken innehåller många små irriterande faktafel som att Unikum inte hade några svårklassavkommor trots att han hade avkomma i OS, men om man bortser från detaljerna så ger boken en väldigt bra överblick hur vi kommit fram till dagens ridhästar.

Vad roligt att läsa en positiv Master-tråd! Ofta hör man mycket negativt om denne hingst, vilket jag inte tycker är rättvist. Det "roligaste" jag hört är: "Master gokändes enbart för att hålla kvar Ceylon-blodet". Den personen kan inte sett Kyra rida Master. (Är dock lite partisk då jag har en Master själv.)

Nu var jag lite besviken på årets Master-hingst, Impuls, men det var ändå väldigt roligt att höra en av testryttarna berömma denne hingst mycket (jag ställde inga ledande frågor, jag lovar! ;)).

Senast ändrad av en moderator:

Det låter som den första boken jag ska införskaffa när jag fått jobb. Tack för tipset :)
Ulrika

Kanske ska tillägga att jag veterinärbesiktigade och lade handpenning på en dotter till Daniella, så det är en av anledningarna till att jag är så nyfiken av mig.. ;)
Ulrika

På den tiden var ett halvblod en häst som hade en fullblodsförälder, engelsk/arabisk/anglo, och en förälder som inte var fullblod oavsett vilken ras det var. Vi slarvar, egentligen heter rasen varmblod.

Lanthäst kunde bestå av vad som helst med någon varmblodsras inkorsad, det var alltså inte rena halvblod. Användes mycket som ridhäst inom armén.

Om du har möjlighet ska du läsa Kurt Graafs "Den svenska varmblodsavelns historia under 200 år". Där får du veta hur lanthästen utvecklades till dagens varmblodshäst. Boken innehåller många små irriterande faktafel som att Unikum inte hade några svårklassavkommor trots att han hade avkomma i OS, men om man bortser från detaljerna så ger boken en väldigt bra överblick hur vi kommit fram till dagens ridhästar.

Gammal tråd, och jag hade säkert kunnat hitta en bättre tråd att stoppa in länken.. men jag hittade foto på 2 hästar som jag tolkar som att de skulle kunna vara lanthästar, men reagerade över att de är så mycket större, ädlare och mer högställda än vad jag inbillade mig de hästar de använde som transporthästar var. Osäker på året bilden är tagen: http://www.hoor.se/sv/SeGora/Kulturmiljoer-och-museer/Utstallningar/Minnen-fran-Hoors-mejeri-/?page=3

Jag vet att periodvis varit olika typer som varit idealet men trodde det var mer "nordsvensk" över de arbetande hästarna (ok, jag gissar att de flesta arbetade, men jag har svårt att formulera mig idag)
/U

Master tillhör ingen numrerad stofamilj. Men modern Bellis fick 13 föl och var efter Iran och han har visat sig ge mkt bra gång och mekanik. Vänta på Görel där ramlar det nog ner fakta:D . Har för mig att fler u.Bellis visats på BP.

Jo, de har nummer 65.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 056
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 487
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 877
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka