Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Var går gränsen mellan "avelssto" och "framstående avelssto" egentligen?
Var Peso visad/premierad?
Jag vet att Poul Erik Lang (stavn?) har fött upp Master, har han haft fler ston än Bellis från den här linjen? Börjar man kolla så ligger inte barn och barnbarn så bra till i blupen, man tycker ju att Masters, och de andra tävlingshästarna borde smitta av sig lite med blupen? Fast jag förstår ju fortfarande inte hur det där fungerar.. Men många av avkommorna till linjen ligger ganska lågt i blup fast de är efter anständiga hingstar..
Denna stostam har ju mest använt sig av gedigna svenska hingstar, så man borde väl kunna lita på den, om man nu skulle kunna lita på den. Många av avkommorna som visats har haft 6-7 på gångarterna, iallafall de jag kunnat hitta på ASVH. Är det så att det valts fel hingstar till stona tro? Bra hingstar men fel i förhållande till stona? Eller är de sena i utvecklingen?
Jag tycker bara det är märkligt, hade förväntat mig lite högre siffror.
Ulrika
På den tiden var ett halvblod en häst som hade en fullblodsförälder, engelsk/arabisk/anglo, och en förälder som inte var fullblod oavsett vilken ras det var. Vi slarvar, egentligen heter rasen varmblod.
Lanthäst kunde bestå av vad som helst med någon varmblodsras inkorsad, det var alltså inte rena halvblod. Användes mycket som ridhäst inom armén.
Om du har möjlighet ska du läsa Kurt Graafs "Den svenska varmblodsavelns historia under 200 år". Där får du veta hur lanthästen utvecklades till dagens varmblodshäst. Boken innehåller många små irriterande faktafel som att Unikum inte hade några svårklassavkommor trots att han hade avkomma i OS, men om man bortser från detaljerna så ger boken en väldigt bra överblick hur vi kommit fram till dagens ridhästar.
Master tillhör ingen numrerad stofamilj. Men modern Bellis fick 13 föl och var efter Iran och han har visat sig ge mkt bra gång och mekanik. Vänta på Görel där ramlar det nog ner fakta . Har för mig att fler u.Bellis visats på BP.