Masters stolinje?

Sv: Masters stolinje?

Man gjorde inte samma skillnad på rid- och körhäst som det görs idag. De flesta varmblodiga "ridhästar" användes ofta också för att dra lättare harvar, vagnar osv. och jag tror att tom. min farfars fullblodssto, som vunnit löp i Danmark och som normalt var hans ridhäst, spändes för när det behövdes.

Jo det är nog så, jag vet nog inte vad jag inbillade mig.. Man fick nog välja hästar som fungerade till mycket.. :)
/U

Jag pratar om typ första halvan av 1800-talet. 1913 är ju nästan modern tid;)

Tittar man i stamböcker från den tiden har många ston högt fullblodsinslag. Jag tycker att hästarna på bilden ser ut som normala varmblod gjorde på den tiden.

Om jag inte har fel så var många hästar bertydligt mycket grövre och mer lågställda på 70-och 80-talet, vart kom det grova och lågställda från då?
Var det ett medvetet mål eller blev det så?
Det borde ju funnits en ganska stabil "modern" bas med ston tycker man och det blir ju inte lågställt av sig själv?

Jag har själv ett sto med inte så galet omodern stam - men som är lågställd med korta skenor men inte grov. Ändå ganska mycket fullblod i henne.. Jag tror dock inte att det är något som är särskilt väl befäst i hennes gener eftersom hon än så länge lämnat annan modell på avkommorna. Hästarna på bilden från 1913 har modernare modell än mitt sto med prestations och elit-stam.. Lite lustigt kan jag ju tycka att det är..
/U

Varmblodsaveln var styrd av arméns önskemål. Kurt Graaf beskriver i boken hur armén vissa år ville ha ädla hästar och betalade extra för remonter efter fullblodshingst, och andra år ville ha hästar av annan typ och betalade bättre för det.

Hannoveranare var tyngre än ostpreussare/trakehnare som alltid varit ädla i jämförelse så staten styrde också hästaveln genom att importera den typ av hingstar som man ville ha till remonterna och genom vilka av de inhemska hingstarna som sattes i avel.

Så när man behövde lågställda arméhästar handlade man in någon hingst från Hannover?
Egentligen är det lite lustigt det med trender, nu kämpar vi för att få långbenta ädla hästar och om 5 år så har Totilas och flera andra övertygat oss om att det inte alls behöver vara särskilt långbent för att vara tjusigt..
/U

Grovt förenklat var det så fast det handlar inte om lågställd kontra högställd utan om grovlek. Staten köpte in de hingstar man trodde skulle kunna ge de remonter man ville ha. Trakehnarna var ju också åt det lågställda hållet men ädla.

Tänk på att det är samma gener i dagens ädla hannoveranare som i de gamla svenska halvbloden. Det verkar som om många glömmer bort det.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 056
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 487
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 877
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka