Masters stolinje?

Sv: Masters stolinje?

Vi har ju en godkänd ridponnyhingst efter honom.. Vermont F: 1996 som redan som 5 åring i sin tur fick 2 godkända söner Valdo och Verdi.

Nu fick jag fram att han hade betäckt 885 ston i Sverige t o m 2005.

Enligt denna länk, http://kyrak.com/master.htm står det " In 1998 Master got an injury and the so promising dressage career came to an end. He is now continuing his, if possible even more successful, career as a breeding stallion."

Vad jag har hört ska det vara en skada i ett ben, så jag tror inte att det påverkar hans betäckningsförmåga

Okej, det där med skada har jag inte hört nåt om. Men visst måste han väl ha varit i Sverige tidigare år, det står ju betäckningsstation hos ägaren. 2002 betäckte han 30 sto, 03-21, 04-16 och 05-7.

2005 var Master stationerad i Danmark.

Kollade länken och såg filmen med Max. Även om det inte hör hemma här på avel, kommer jag alltid att förbanna Hässleholms kommun som sjabblade bort hennes gårdsköp pga teknikaliteter.:devil:
Förb korkskallar!!!

Många hingstar skadar sig när de hoppar på "lolitan". Huvudorsaken att många tävlingshinstar inte är i avel. Ett olyckligt snedhopp kan förstöra om inte hela karriären så åtminstone säsongen. Om det beror på att hingsten har svårt att skilja på arbete och nöje finns ju möjligheten att samla och frysa under lågsäsong.(Baloubet fick hela säsongen spolierad när han började betäcka)
Har tillstånd att berätta om Rastell som drabbades av just detta. Han tävlades då int. hoppning med Jens Fredricsson. Men med hjälp av duktig vet i Tyskland och klokt rehabprogram kom han tillbaka.

**KL**
vet någon vad han har kostat i år på FAI?
U

Hittar bara att han kostade 2000 USD i USA på fryst semin i år på SWANAs hemsida, det står en 2:a efter, så det kanske betyder 2 strån? Han kostade sedan 250 USD per extra strå. Vet ej hur mycket det kan skilja från Sverige.
Vi har en avkomma f.-05 i stallet, jag kan kolla med ägaren vad det kostade -04, för så mycket brukar det väl inte skilja på ett par år om inget radikalt händer.

Ja, man kanske skulle kolla på Masters faktablad...
Det står där att han kostar 1000:- per dos och 6000:- vid 45 dagars dräktighet på FAI.

Senast ändrad:

Tack för prisuppgifterna :).

Det har snackats en del om om onumrerade stofamiljer som skulle numreras. Borde detta inte vara en sådan?
Ulrika

Kollade länken och såg filmen med Max. Även om det inte hör hemma här på avel, kommer jag alltid att förbanna Hässleholms kommun som sjabblade bort hennes gårdsköp pga teknikaliteter.:devil:
Förb korkskallar!!!

Hur fick du fram någon videofilm och från vilken länk hittar ingen video?

Mia

Var går gränsen mellan "avelssto" och "framstående avelssto" egentligen?
Var Peso visad/premierad?
Jag vet att Poul Erik Lang (stavn?) har fött upp Master, har han haft fler ston än Bellis från den här linjen? Börjar man kolla så ligger inte barn och barnbarn så bra till i blupen, man tycker ju att Masters, och de andra tävlingshästarna borde smitta av sig lite med blupen? Fast jag förstår ju fortfarande inte hur det där fungerar.. Men många av avkommorna till linjen ligger ganska lågt i blup fast de är efter anständiga hingstar..:confused:
Denna stostam har ju mest använt sig av gedigna svenska hingstar, så man borde väl kunna lita på den, om man nu skulle kunna lita på den. Många av avkommorna som visats har haft 6-7 på gångarterna, iallafall de jag kunnat hitta på ASVH. Är det så att det valts fel hingstar till stona tro? Bra hingstar men fel i förhållande till stona? Eller är de sena i utvecklingen?
Jag tycker bara det är märkligt, hade förväntat mig lite högre siffror.
Ulrika

Bellis son Humle e. Lambert vann Agria Cup med Ebba von Essen och han finns inte ens med i BLUP.

Jo visst är det märkligt, alla dessa fina tävlingshästar.. Och det är ju inte klubbtävlingar direkt ;)

U

Funderade lite vidare på visningspoäng.. Det är ju inte omöjligt att hästarna är mycket ridbara, och att detta kompencerar 7 mässiga gångarter. Det har ju hänt förr att en häst får bättre trav under en ganska duktig ryttare..
Ulrika

Briar hade 688
Guiness 888
Chapman 888

8 är en BRA poäng.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 056
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 487
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 877
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka