Måste man vara med i a-kassan?

kolblakkur

Trådstartare
Har funderat ett tag nu på om jag verkligen ska vara med i a-kassan. Jag har aldrig varit arbetslös (33 år gammal i år) och lär aldrig bli det heller. Har två utbildningar som gör mig eftertraktad på arbetsmarknaden. Både landsting och kommun skriker efter personer med dessa utbildningar (kombinationen av dem är inte helt fy skam heller) och behovet beräknas inte avta, snarare tvärtom.

Hur hade ni gjort?

Har funderat ett tag nu på om jag verkligen ska vara med i a-kassan. Jag har aldrig varit arbetslös (33 år gammal i år) och lär aldrig bli det heller. Har två utbildningar som gör mig eftertraktad på arbetsmarknaden. Både landsting och kommun skriker efter personer med dessa utbildningar (kombinationen av dem är inte helt fy skam heller) och behovet beräknas inte avta, snarare tvärtom.

Hur hade ni gjort?

Jag hade beräknat vilken buffert som skulle ge mig tillräcklig/motsvarande trygghet och gå ur om/när jag hade/fått ihop den.

Hur hade ni gjort?
Allt kan hända och du har väl allt annat av värde försäkrat?

Hur hade ni gjort?

Finns ingen lag på som säger att du "måste" vara med i någon A-kassa... Men precis som med en trisslott, plötsligt händer det och du blir kanske sjuk och inte längre kan utföra ditt arbete... F-kassan utförsäkrar dig!!! Då gäller Ingen A-kassa=Ingen inkomst...
Jag själv skulle inte våga vara utan A-kassan.

Jag tror inte heller att jag någonsin kommer bli arbetslös men jag känner mig ändå tryggare när jag är med i a-kassan. Har dessutom någonslags inkomstförsäkring för just arbetslöshet via fack/a-kassa som höjer ersättningsnivån, känns också tryggt.
Man vet aldrig vad som händer i framtiden. Jag ser det som en liten peng för en stor trygghet :)

Hur hade ni gjort?

Jag är inte med just nu då jag jobbar mindre än 75% och blir man arbetslös oavsett hur länge man jobbat på samma jobb så ger de inte ut pengar ändå till oss som inte har förmågan att jobba minst 75% i 6månader sammanhängande. Vilket jag bittert fick erfara när jag blev sjuk och kastad på bar backe!

Hur hade ni gjort?
Var och en gör som man vill.

Jag har inte planerat att mitt hus ska brinna ner heller. Men jag har en hemförsäkring.
Det är för mig en total självklarhet att vara med i A-kassa och fack.

Jag gick med igår :p har inte varit med tidigare eftersom jag inte känt något behov, men nu när det är lite svajigt i min bransch känns det tryggt.

Vet att när det var IT kris för en herrans massa år sedan så upptäckte plötsligt en hel del (unga!) IT killar som skrattat åt både fack och a-kassa, att de var i akut behov av båda. Känner nån som jobbade på deras a-kassa då och hen berättade att de var ganska otrevliga/desperata när de ringde. Visst kan man sitta stensäkert och vara eftertraktad, men man vet aldrig vad livet har i framtiden. Som sagt, allt annat försäkras varför inte det viktigaste för ett framtida drägligt liv.

Vet att när det var IT kris för en herrans massa år sedan så upptäckte plötsligt en hel del (unga!) IT killar som skrattat åt både fack och a-kassa, att de var i akut behov av båda. Känner nån som jobbade på deras a-kassa då och hen berättade att de var ganska otrevliga/desperata när de ringde. Visst kan man sitta stensäkert och vara eftertraktad, men man vet aldrig vad livet har i framtiden. Som sagt, allt annat försäkras varför inte det viktigaste för ett framtida drägligt liv.

Ja, jag tror att de som bara jobbat under högkonjunktur (jag själv, t ex) har lätt för att undervärdera risken att bli arbetslös..

Är med i fack och a-kassa främst av solidariska skäl faktiskt. Facket tycker jag gör flera bra saker varje år på min arbetsplats, och driver frågor som är aktuella och när personal behöver hjälp. A-kassa nyttjade jag själv några månader i min ungdom (stämplade deltid i alfa-kassan) och det betalar jag gärna "tillbaka" idag.

Jag är 47 år, har aldrig varit arbetslös, är högutbildad, jobbar inom en bransch som skriker efter folk... Och ändå är jag både med i a-kassan och har en inkomstförsäkring! Den kombon gör att jag kan ha en inkomst på 80% av min nuvarande lön under ett helt års tid om jag blir arbetslös, vilket jag som singel, tonårsförälder och hästägare (x2) tycker är extremt värdefullt. Vill liksom inte behöva sälja hästarna på stört om jag blir arbetslös!

Har däremot aldrig varit med i facket och kommer sannolikt aldrig att gå med heller.

@kolblakkur om du är 33 år nu så har du 32 år kvar på arbetsmarknaden om du vill gå i pension när du är 65. Det är en lång tid, mycket kan hända på den tiden och jag tror inte att vi kan förutse allt... Därför rekommenderar jag a-kassa (kompletterad med inkomstförsäkring om du "slår i taket" i a-kassan)!

Hur hade ni gjort?

Jag är inte med i någon A-kassa.

Inte med i a-kassan, mest pga att jag har företag vid sidan av och då får jag inte ut några pengar vid arbetslöshet oavsett om företaget har gett mig 0 kr i lön under varje år :meh:

Inte med i a-kassan, mest pga att jag har företag vid sidan av och då får jag inte ut några pengar vid arbetslöshet oavsett om företaget har gett mig 0 kr i lön under varje år :meh:
Eller, lägger jag ner företaget i samband med arbetslösheten så skulle jag få ut pengar, men hur kul är det när man kämpar för att få den att snurra på :meh:

Är det så? Jag har "hobby"företag som inte drar in många kronor, är inte med i a-kassa nu men funderade på om jag skulle gå med efter föräldrarledigheten.

Liknande trådar

Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år... 2
Svar
20
· Visningar
1 889
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 827
Senast: malumbub
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
924
Senast: Sharpless
·
Juridik & Ekonomi Är ni med i facket? A-kassa? Jag funderar på att gå ur. Har aldrig haft svårt att få jobb, har aldrig varit arbetslös, har behövt... 7 8 9
Svar
167
· Visningar
11 097

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka