Måste ha hjälp mot nästäppa

Mayalv

Trådstartare
Nu behöver jag era tips. Jag kan INTE bara gilla läget och vänta längre, jag får panik! Jag kan inte andas, jag får inte sova, jag kan inte ens vila.. Jag använder nässpray trots man säger att det inte är optimalt, detta hjälper i ca 10 min innan jag är lika täppt igen (har använt det i 3 dagar nu när jag inte står ut längre). Det har varit så illa i 8 dagar och det finns ingen ljusning, jag blir snarare bara allt mer täppt.

Foglossningen som gör att jag knappt kan röra mig är inte hälften så hemsk som att jag inte kan andas!

Saltösning = blir bara värre
Skölja med vatten med ngn kanna= Hjälper inte
Sova sittandes =hjälper inte, lika täppt oavsett

Vad får man göra när man är gravid? Vad kan man äta som kan hjälpa mot förkylningen? Det låter fjantigt men jag orkar inte vara vaken längre... Å börjar inte förkylningen backa så kommer jag inte heller få sova:arghh:.

Sv: Måste ha hjälp mot nästäppa

Ta spray. Byt sort ibland. När bäbisen är ute kommer det släppa, helt av sig självt. Been there, done that.

Man kan få rinexin utskrivet också, det verkar avsvällande. Hör med din läkte/bm som kan hjälpa dig.

Jag vet precis vad du menar, var också toktäppt sista tiden under min graviditet. Jag använde helt enkelt nässpray trots att jag visste att det inte var optimalt. Jag använde nasoferm, tyckte den torkade ut näsan mindre än andra sorter.

Sedan försökte jag stå ut på dagarna men ta på natten för att kunna sova.

Min nästäppa höll i sig någon dag efter förlossningen och nu har jag inte tagit nässpray alls de senaste 5 veckorna (bebis är 6 veckor) så det behöver inte sluta i ett beroende :)

Värmelampa!
Svärmor hade en gammal värmelampa och det var som att komma till himmelriket att äntligen kunna andas lite. Hur man får tag i en, när inte svärmor har en liggandes på vinden, vet jag dock inte... Kanske genom att bryta sig in i närmaste grisstall. ;)

Detta kanske kan funka
* Länk raderad av moderatorn*

Nästa graviditet så blev jag hjälpt av Rinexin
http://www.fass.se/LIF/product?4&userType=2&nplId=19790406000053

Senast ändrad av en moderator:

Nasonex kan du ta, finns receptfritt på apoteket. Avsvällande. Jag använde nässpray, flera olika sorter, i två månader i slutet av min tredje graviditet. Jag blev helt normal igen.

Nu har jag nog fått samma som du. Nässpray hjälper ju inte! Misstänker RS-virus då jag är rejält påverkad i lungorna också.

Jag knarkade nässpray i slutet av min graviditet (har redan glömt hur länge..) men täppan släppte så fort den lille rackaren var ute. Kroppen är skum.

Jag hade också riktigt mycket besvär med annat med så jag orkade inte kämpa med näsan med, så jag tog nässpray varje kväll/natt. Ibland även på dagen.

delvis knapplån

Tack alla för tips!

Jag har testat allt nu och det enda som fungerar är otrivin med mentol. Efter massa googlande har jag sett att den "som försiktighetsåtgärd inte ska användas av gravida"... Men när inget annat hjälper och man får panik så har jag ändå tagit den nu :o, jag tror någonstans att det är värre när jag inte får sova och stressar upp mig och när min syster väntade sina barn hade de sagt att den var helt ok och hon använde den mkt.

Känner mig dum men har så mkt problem nu med foglossningar, ryggsmärtor, vätska i hela kroppen osv så jag klarar helt enkelt inte att vara vaken hela nätterna för att jag inte kan andas.

Ah, den har jag förträngt för den är för stark för vanliga förkylningar. Jag försökte allt igårkväll men inget funkade. Men sen när jag skulle sova så funkade det plötsligt! Sen i morse när jag satte mig upp så kom täppan tillbaka. Skumt.

Jo den är ju lite starkare. Jag försöker använda så lite som möjligt men senaste två dagarna har det blivit 3 ggr/dygn för att överleva (japp, jag vet att det låter dramatiskt men det känns så :wtf:). Men ska se till att inte använda den så länge, hoppas att förkylningen lugnar sig inom några dagar. (Har hört att det har tendens att hålla i sig eftersom kroppen inte prioriterar mitt immunförsvar när man är gravid).

Överväger att försöka få rinexin utskrivet då jag tror svullnaden är värre än själva nästäppan.

Hoppas det inte är farligt för liten när det handlar om några dagar med nässprayen :(

Hoppas du får bli frisk fort!

?!Alltså det är väl ingen risk för barnet?!

det finns väl risk att man överanvänder eftersom den inte biter på sk graviditetstäppa. Jag använde också den. Ha inte dåligt samvete alls.

Värmelampa!
Svärmor hade en gammal värmelampa och det var som att komma till himmelriket att äntligen kunna andas lite. Hur man får tag i en, när inte svärmor har en liggandes på vinden, vet jag dock inte... Kanske genom att bryta sig in i närmaste grisstall. ;)

Detta kanske kan funka
* Länk raderad av moderatorn*

Nästa graviditet så blev jag hjälpt av Rinexin
http://www.fass.se/LIF/product?4&userType=2&nplId=19790406000053

Värmelampor finns att köpa i varenda kvarn, på odal och hos svenska foder så det är inga problem att få tag på en sådan :)

Känner igen. Jag försökte sluta, men höll på att bli komplett galen av att inte kunna andas öht. Fick Rinexin utskrivet, men valde att inte ta det då jag inte var så sugen på att riskera få någon av alla de biverkningar som nämndes där...

Istället körde jag helt enkelt på med nässpray (bytte mellan olika sorter och försökte att bara använda i ena näsborren och växla då och då) i 3-4 månader fram till förlossningen. Att sedan få med nässprayen dit var viktigare än kamera och bebiskläder och allt annat - och efter förlossningen var nästäppan som bortblåst!

Lycka till med täppan och bebisen!

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 218
Senast: Jahaja
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
4 039
Senast: JennyLz
·
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 993
Senast: Raderad medlem 68338
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 134
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar