Måste få ställa en färgfråga!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare LuddeLump
  • Startdatum Startdatum
L

LuddeLump

Jag har inte hittat nåt svar på min fråga i nån annan tråd, och fick inte fram silverkedjans sida.
Om stoet är brun utan tecken och alla i hennes stamtavla också är bruna, kan hon få ett föl i nån annan färg då? Eller är brunt dominant så att det inte spelar nån roll viken färg hingsten har och vilka anlag han bär på?

Sv: Måste få ställa en färgfråga!

Om hon är homozygot brun kan hon bara få bruna föl oavsett hingstens färg. Men, sen finns det ju några "färger" som ändrar grundfärgen eller hur man nu ska säga. Exempelvis, skimmelanlaget, de olika skäckanlagen, konstanskimmelanlaget, silveranlaget och gulgenen. Om hingsten har något av dessa så påverkar de den bruna färgen och du kan då få t ex en skimmel född brun, en brunskäck, en brunskimmel, en silverbrun eller en gulbrun.

Om stoet är homozygot för brun, dvs har två Aguti-gener och då alltid nedärver den ena, behöver hon ju inte vara homozygot för svart. (Även om det kanske är så i detta fallet). Har hon endast en svart gen och du betäcker med en fux hingst kan avkomman bli fux eftersom den bruna genen inte syns "utanpå" en fux. Det blir då samma på alla andra färger som har röd basfärg, tex rödblack, isabell etc.

Det kan finnas fuxanlag bakom ditt sto även om samtliga förfäder i de närmaste 3-4 leden är bruna. Fuxanlaget kan vandra "dolt" i väldigt många generationer och sen helt plötsligt ploppa fram... Detta är något som irriterar shetlandsuppfödare som riktat in sig på svarta ponnyer och som kanske trott att de avlat på homozygot svarta shettisar både på fädernet och mödernet. Åsså pluppar det ut en liten fuxunge helt plötsligt... :p

Enda sättet att få veta säkert vilka färganlag hon bär på är att se vad det blir för färger på avkommorna... (nåja, man KAN göra ett red factor-test för att få veta om hon har fuxanlag eller inte)

Samma som nämnts ovan gälelr agutianlaget = det anlag som styr ifall hästen blir svart elelr brun. Det krävs bara ett agutianlag för att göra svart till brunt, så teoretiskt sett kan även ett "icke aguti-anlag" vandra genom många generationer.

Det låter förvisso sannolikt att ditt sto ska kunna vara homozygot för brunt, men man vet aldrig... :)

/ ameo som tror sig ha ett homozygot svart sto (lämnat 5 avkommor varav 2 bruna och 2 svarta och en mbr skäck) och eventuellt en dito hingst (som väntar sin första kull till sommaren)

Det är så klart rätt! Råkade visst "glömma" fuxgenen. :o

Nånstans finns det uträknat att fux färgen är mer dominant än någon annan.
vilket isf, enligt mej, betyder att tillslut kommer alla hästar att va fuxar =/

men hur mycket sanning det liger i det här kan jag inte riktigt svara på

Fux är inte dominant över huvud taget, det är en recessiv färg... Däremot är den ju lätt att renavla, det är ju bara att betäcka två fuxar med varandra så får du ju garanterat fux...
Men se till t.ex. frieser och fjording så är det ju också möjligt (lätt vore väl fel ord... eftersom det kan dyka upp fuxar många generationer efter) att renavla andra färger.

Frieser är väl ett bra exempel på att det är svårt att få bort alla fuxgener? Såg för nåt år sedan en bild på ett sött litet fuxföl!

Även hos fjordingen dyker det upp en och annan "oblack" men där har jag inte sett något färskt exempel.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 244
Senast: lizzie
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 932
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 704
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 638
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar