Måste bara få fråga!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Måste bara få fråga!

Jag måste bara fråga;varför väntar ridhästmänniskor så länge med att hantera och träna sina hästar?

Jag har 20 års unghästvana och jag kan hästens anatomi på ett utmärkt sätt.

För att ha hållit på så länge så borde du väl vara bättre uppdaterad och lärt dig mer :eek:

Men du har ju både helstängt och murphy så då kan det inte vara så enkelt att ta till sig någon information alls.

Man kan ju faktist tro att du är en
kombinerad hund - islandshästmänniska :devil:

Lever på gamla meriter och kör talesättet:

Det finns två sätt att göra saker på.
Mitt sätt och fel sätt. :grin:

AM

Jag vet inte om du menar mig när du säger "ridhästmänniska"?
Jag ser mig bara som en hästmänniska.Själv börjar jag hantera mina hästar direkt när dom föds,men för den sakens skull börjar jag inte köra dom när dom är ett och rida när dom är 2- 2 1/2 . Ändå har jag inte alla dessa problem som ni anser att man får om man inte gör det.Konstigt..

Eller så är det du som är en sån människa? Det kan man ju se hur man vill på.
tja..jag har en hund,som jag inte alls tränar som andra hundmänniskor gör antar jag.Fast jag har bara haft hund i fyra år så jag vet inte hur det var förr heller.Islandshäst har jag inte och har aldrig haft.Är inte särskilt imponerad av hur man hanterar hästar på Island heller.Just att jag är så nytänkande och sanningssökande gör tyvärr ofta att jag trampar folk på tårna,det är sånt man får ta.Men jag är mycket stark i min "tro" och min hästhantering är extremt bra.Både med tanke på utevistelse/stora hagar/hantering/träning/fodring osv.Jag använder inte spö och sporrar,jag är inte ledare över mina djur utan motiverar dom istället till att samarbeta med mig.Det är just nytänkande jag är,så då måste det vara du som inte är det..eller?

Men du, varför inte helt enkelt hålla dig från travforumet? Du kommer juh åka på hjärtsnurp snart som du gastar dig blå här?

Jag har också 20 års erfarenhet av hästar, rid som trav, är en hästmänniska men med ett öppet sinne för individen. Och är utbildad inom häst under våren,visserligen trav inriktning så det gills kanske inte.

Alla är vi olika.Det är inte själva utförandet på treårstestet som är grejen,utan att man måste börja rida dom för tidigt för att hinna dit.

Har du överhuvudtaget sett ett 3-års test? För det första är ridningen frivillig för det andra så finns det inga som helst krav på hästen under ridprovet annat än att den skall trava och galoppera ett varv åt varje håll. Det räcker alltså att hästen accepterar ryttare på ryggen. Man får inga poäng på ridprovet.

Om man inte har en jätteproblematisk häst så räcker det med några gångers ridning bara. Klarar inte hästen den belastningen så lär den inte klara någon belastning längre fram heller, oavsett hur länge den får gå i hagen och skrota.

Mvh

Tora

Det känns inte som att jag ska diskutera mitt förtoende för flyinge och liknande ställen i det här forumet.Men dom får mig inte direkt att ropa "hallelujah" . Men där kommer även min syn på hur m ycket utevistelse hästar behöver,storlek på hagar,när man särar mamma och föl osv..och det hör inte hemma här som sagt.

Nej det är ju klart. De vet ju absolut ingenting om hur man tar fram unghästar. De har ju bara hållit på en aning längre än dina 20 år. Att de då har kommit fram till att hästarna håller längre om de börjas med tidigare och får längre inlärningsperiod är ju förstås bara strunt.

Förr i tiden så körde man in unghästarna på Flyinge men slutade sedan med det. Nu har man börjat med det igen då man har upptäckt att det är bra för hästarnas hållbarhet.

Mvh

Tora

Nu har jag ju jobbat på ett sånt sätt så att jag har sett både travträning,hbl träning och Islandshästträning på nära håll och det är väldigt många som börjar träna sina hästar på tok för tidigt för treårstesten,mina hästar går inte bara och skrotar i hagen,fast dom inte börjar ridas som tvååringar,eller köras som ettåringar.jag gastar inte det minsta.Dom som är upprörda är ni,inte jag.För att ni inte klarar av min åsikt.Jag tycker vad jag tycker,precis som att ni tycker det ni tycker.Finns ingen skillnad på det tycker jag.Jag kan lika gärna vända på citatet- "your way or no way" . Jag diskuterar på vilket forum jag vill.Att diskutera är nyttigt och det är för att diskutera vi är på ett diskussions forum.Inga blir så vassa som travfolk när dom får mothugg,det är ju nästan läskigt.

Problemet är att många inte inser det utan envisas med att hästen ska gå i en stadig hög form i alla tre gångarterna.

KL
Skogstrollet hur hårt presterar dina häster? Det är en himmelsvid skillnad på travlopp och att hobbyrida/köra.

Jag är ridhästmänniska, travhästar ser jag antingen på bild eller träffar dem när de blivit ridtravare. Jag tycker att travsporten är intressant men har aldrig fått möjligheten att lära mig något om den.
Nu har jag ett dräktigt sto så det blir förhoppningsvis föl nästa år. Eftersom jag tävlar distans så vet jag att hållbarhet är grunden till allting. Jag vet också att lagom belastning under uppväxten ger en starkare hållbarare häst. Min plan är altså att köra in unghästen för att få en stark hållbar häst.
Jag tror att ridhästfolket har väldigt mycket att lära från travet liksom travet kan lära endel den andra vägen.

Det fattas för mycket annat där som inte faller mig i smaken,tex mkt utevistelse i hagar där hästarna kan röra sig fritt i alla sina tre gångarter tillsammans med andra hästar.Om man inte vet vad som händer med leder och senor på en häst som står på box 20 timmar per dag hur ska man då kunna veta vad som är rätt för övrigt?

herregud, så du menar att inom ridvärlden rör sig alla hästar i sotra hagar och kan utnyttja sina tre gångareter?? har du aldrig varit i tex ett dressyrstall?

som exempel på ridskolan här i trakten skulle jag få utnytja någon av deras hagar, skulle det vara som sjukhage åt en shettis, men det är knappt.

nu menar jag inte att alla drerssyrstall och ridskolar har små hagar!!!

Mina hästar presterar väldigt olika. Inte mer än dom klarar av för att inte gå sönder.Dom tvingas helt enkelt inte till träning så tidigt bara för att dom ska kunna tävla så tidigt som möjligt och tjäna pengar så tidigt som möjligt.Men hästar på högre nivå idag ska bara prestera,helst överprestera och när dom går sönder så är dom slut,och avlivas.."för stackars putte han älskar ju att tävla,så nu när han inte kan det längre så tar vi bort honom för hans egen skull"
Jag kan inte säga så mycket mer än det jag har sagt.Synd att ni fördömmer allt jag säger och listar mig som en "travhatare"..Jag tycker bara att hästarna pressas för hårt och inte får en chans att vara just hästaroch unga

Nu var det just flyinge jag pratade om..och Strömsholm tex.för att någon tog upp dem.jag tror tvärtom..att ridhästvärlden många gånger är sämre än travvärlden är på just utevistelse.

OK, från inkörning och belastning av unga travhästar till Flyinge och dressyrstall? :confused:

Mata inte **********.... :angel:

Det fattas för mycket annat där som inte faller mig i smaken,tex mkt utevistelse i hagar där hästarna kan röra sig fritt i alla sina tre gångarter tillsammans med andra hästar.Om man inte vet vad som händer med leder och senor på en häst som står på box 20 timmar per dag hur ska man då kunna veta vad som är rätt för övrigt?

Du har aldrig satt din fot på Strömsholm va????

Snacka skit om saker du inte ens vet om är du i alla fall bra på. :mad:

AM

Oh jo då det har jag. Du har ingen aning om vem jag är,och förmodligen skulle du bli förvånad. Ni börjar kännas som regelrätta mobbare.Jag vill inget ont.

Fin inställnig du har till folk som tävlar :grin:. Visst finns det rötägg men de flesta är nog som jag som skulle behålla Novan oavsett ifall det går att rida på henne eller inte.
Angående detta med att unghästar ska få vara hästar så kommer unghästen få vara häst större delen av dygnets timmar och även veckans dagar. Jag kanske kommer köra den 1-2 dagar i veckan = maximalt 2 timmars lättjobb. Jag misstänker att travfolket har samma inställning att man kör inte varje dag utan det blir några dagar i veckan.
I övrigt är det lustigt att du är så negativ till travet iom detta med utevistelse. Mig veterligen går väldigt stor andel av hästarna i hage tillskillnad mot ridelitens hästar.
Du skriver att du belastar varje häst efter dess förutsättningar men det är ju det jag är ute efter att öka chansen att hästen tål en högre belastning. Utifrån det luddiga svar du gav så misstänker jag att du ägnar dig åt hobbyridning/körning (vilket absolut inte är fel) och där räcker det med en mindre hållbarhet. Ska man dock ut och rida långt i höga hastigheter på hårda vägar så krävs det en rejält utvecklad tålighet i hästen för att den inte ska gå sönder.

Jag tycker inte alls att det är för tidigt att börja köra in hästar vid ett års ålder.
Vi har två ettåringar i stallet som körs KORTA turer 3ggr i veckan, vissa dagar bara 5-10min.
Båda hästarna är mkt possitiva till körning och är väldigt fina att ha å göra med.
Dom har varit för vagn i två månader ungeffär.

Det har ju blivit mer stress inom travsporten att få hästarna till start som tvååringar eller tidigt som treåringar vilket är förståeligt eftersom det finns så otroligt mkt pengar att hämta om man har en hygglig häst.
Men det är ju upp till var och en hur man gör med sin häst.

Jag själv är inte för tvååringsstart.

Sedan är det ju skillnad på att sitta på hästarna och att ha vagn som de får dra.

Jag börjar aldrig rida mina travare före dom är tre år och dom som börjar ridas vid tre års ålder vill jag ha välmusklade.

/ linn

jag måste ha läst för snabbt, trodde skogstroll menade att det var inom travvärlden hästarna rörde sig i pyttesmå hagar!

Fast min häst är inte alls ohanterad! Hon är en av de mest väluppfostrade och trevliga unghästar jag någonsin träffat, får även höra det jämt :) Hon kan alla basis saker i hanteringen (stå still, bli ledd, spolad, visitering osv) vi ska snart börja med inridningen och jag har en lugn bra plan även för detta :) Vi siktar naturligtvis på 3:års men jag anser att denna häst är kapabel för det också! :) (07:a)

Till alla som gett mig svar: Jag kan faktiskt gå med på att man börjar tidigt så att hästen ska hinna vänja sig vid prestation. Sen är jag helt OT när det gäller trav och sysslar endast med att köra shettisar/någon enstaka storhäst när det kommer till körning så jag kan inte direkt uttala mig.

Men finns det någon som förstår att man reagerar på att hästarna är så unga vid sina kval osv?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
737
Senast: Oknytt
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 480
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 417
Senast: Fetaost
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 050
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Inredningstråden nr3
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur