Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag kan inte säga så mycket mer än det jag har sagt.Synd att ni fördömmer allt jag säger och listar mig som en "travhatare"..Jag tycker bara att hästarna pressas för hårt och inte får en chans att vara just hästaroch unga
Men finns det någon som förstår att man reagerar på att hästarna är så unga vid sina kval osv?
Jag har 20 års unghästvana och jag kan hästens anatomi på ett utmärkt sätt.
Jag vet att en ettåring inte bör köras.I min värld får man inte ut något av att stressa unghästar. Jag pysslar med mina ettåringar,borstar,lyfter hovar,leder osv. Jag kan börja tömköra dom 10 minuter i veckan när dom är 1 1/2 år,men inget kontinuerligt.bara för vanan.
För övrigt går dom på enorma beten i flock och rör sig så som är naturligt för en unghäst så att deras senor och leder ska hålla i framtiden.Sen kan dom vänjas vid vagn vid 2 1/2-3 års ålder.Sitter på dom vid tre och rider/kör ordentligt vid fyra års ålder.Mina hästar håller,och blir gamla.
Det farligaste som finns är att "ha erfarenhet" och därmed bli blind och tro att de sätt man själv gjort i "20 år" är det enda rätta.
....
Men personligen tycker jag det är idioti att låta hästen gå vind för våg tills den är 3 år och ska gå 3 åringsprovet. Hästens ligament ska sakta vänjas för de den ska användas till. Annars kommer den inte att hålla.
Oh jo då det har jag. Du har ingen aning om vem jag är,och förmodligen skulle du bli förvånad. Ni börjar kännas som regelrätta mobbare.Jag vill inget ont.
Det enda du kommer att få höra nu är en massa bullshit om hur bra det är att köra dom tidigt.När i själva verket sanningen är ett enda ord: PENGAR.
Hästarna ska köras i löp så tidigt som möjligt,köras några år i sin ungdom och sen är dom slut. Vem i hel**te kör runt i skogen med en ettåring?? Jag har ettåringar här hemma av alla de slag och raser.INGEN utav dom är mentalt eller fysiskt redo för att köras.INGEN.
För mig är "gammelhingsten" 25 åringen hemma,som visserligen bara gått på bygdetrav,kördes in som tvååring,startades som treåring och inte heller är behandlad.Det är gammalt för mig.16 är inte gammalt,och att det på något sätt skulle vara imponerande att en 16 åring är fräsch känns bara "creepy".Tråkigt att det ska behöva vara en ovanlighet.
Jag har 20 års unghästvana och jag kan hästens anatomi på ett utmärkt sätt.
Jag vet att en ettåring inte bör köras.I min värld får man inte ut något av att stressa unghästar. Jag pysslar med mina ettåringar,borstar,lyfter hovar,leder osv. Jag kan börja tömköra dom 10 minuter i veckan när dom är 1 1/2 år,men inget kontinuerligt.bara för vanan.
För övrigt går dom på enorma beten i flock och rör sig så som är naturligt för en unghäst så att deras senor och leder ska hålla i framtiden.Sen kan dom vänjas vid vagn vid 2 1/2-3 års ålder.Sitter på dom vid tre och rider/kör ordentligt vid fyra års ålder.Mina hästar håller,och blir gamla.