Måste bara få fråga!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Måste bara få fråga!

Jag kan inte säga så mycket mer än det jag har sagt.Synd att ni fördömmer allt jag säger och listar mig som en "travhatare"..Jag tycker bara att hästarna pressas för hårt och inte får en chans att vara just hästaroch unga

Men du måste ju också inse att det även inom travet finns en hel del som strävar efter så naturlig hästhållning som möjligt?
Med det menar jag framför allt utevistelse dygnet runt och absolut startförbud som 2-åringar.

Jag har travhästar - är amatörtränare, och skulle aldrig någonsin drömma om att starta en 2-åring. Jag har även mina hästar ute dygnet runt.
Detta ovanstående vet jag även att några av Sveriges största proffstränare anammar. Så du måste ju också se att travvärlden VISST förändras.

Men finns det någon som förstår att man reagerar på att hästarna är så unga vid sina kval osv?

Absolut!!
Att köra in en häst tidigt och att vänja och träna den är en sak. Att starta den tidigt är en annan. Jag är personligen emot 2-årsstarter och hästar som startar så tidigt springer oftast heller inte så länge.
Jag startar hellre hästen sent och har en som springer tills den är 12 år. :D
Men alla har ju olika syn där.
Dock är det ju inga garantier någonstans, att bara för man startar sent håller hästen osv.... allt kan ju hända. Tyvärr.

Jag är inte för 2-års starter, men min erfarenhet är att travare inte far illa av att man börjar tidigt med dem (de är ju ändå under några år framavlade just för sitt ändamål) sen är det klart stor skillnad från stall till stall och människa till människa HUR mkt som görs med dem så pass tidigt.

Kan ju bara svara för vad jag själv gör vid den tiden och det är att lägga på sele, huvudlag och tömköra ca 15min var tredje dag, sen precis innan betet vid 1,5år så sätter jag på vagn och går en bit med dem, gör detta kanske 3gng innan betet. Sen får de gå på bete till hösten och efter det så tömkör jag kanske två veckor för att sedan börja sätta i vagn igen, korta sträckor först för att SAKTA bygga upp både kropp och knopp hos hästen.
Så gjorde jag på den tiden jag tränade unghästar,det funkade för mig, de hästar jag kört in har hållt väl upp i ålder och en del tävlar fortfarande och en del är ridhästar.

Sen är det klart pengar styr mer och mer vilket jag tycker är jättetrist både för hästarna och sporten i helhet men det är bara min åsikt :)

Sen är det här en fråga som alltid kommer trätas mellan "ridfolk" och "travfolk" ;)

Huvudsaken är att man kan använda sitt huvud och alltid handla utifrån individ till individ!

Jag har 20 års unghästvana och jag kan hästens anatomi på ett utmärkt sätt.
Jag vet att en ettåring inte bör köras.I min värld får man inte ut något av att stressa unghästar. Jag pysslar med mina ettåringar,borstar,lyfter hovar,leder osv. Jag kan börja tömköra dom 10 minuter i veckan när dom är 1 1/2 år,men inget kontinuerligt.bara för vanan.
För övrigt går dom på enorma beten i flock och rör sig så som är naturligt för en unghäst så att deras senor och leder ska hålla i framtiden.Sen kan dom vänjas vid vagn vid 2 1/2-3 års ålder.Sitter på dom vid tre och rider/kör ordentligt vid fyra års ålder.Mina hästar håller,och blir gamla.

Ja men vad bra då...då kanske du även känner till träningsfysiologi :idea: , att det är av ganska så stor vikt att belasta leder och skelett om en häst skall bli hållbar, hjärta , lungor också.....det du gör med en häst upp till 2,5 års ålder kan du aldrig träna en äldre häst till...det är som unga hästar det är viktigt att belasta och träna...sen tränar man inte hårt, utan belastningen är A och O.

Vad gör dina hästar...knappast tävlar va ?? I så fall är du ju likadan och i annat fall är det ju inte konstigt att dom håller :angel: ....
Min gammelhingst ( 16 år) har vunnit 14 lopp och starat 72 ggr och ADRIG varit halt eller behandlad...det du.:bow:

Det farligaste som finns är att "ha erfarenhet" och därmed bli blind och tro att de sätt man själv gjort i "20 år" är det enda rätta.

....

Men personligen tycker jag det är idioti att låta hästen gå vind för våg tills den är 3 år och ska gå 3 åringsprovet. Hästens ligament ska sakta vänjas för de den ska användas till. Annars kommer den inte att hålla.

Bra sagt, huvudet på spiken! Även om hästen inte ska gå treårstest så är det kanon att hantera dem massor tidigt!

Lägger till om Martas fina ord om träningsfysiologi här: Det är bara som unghäst man kan utveckla hästens hjärta och lungor. Sedan får man nöja sig med det som finns i hästen så att säga (vilket naturligtvis kan få hästen till start, men vill man ha större hjärta och lungor så måste man börja tidigt). Jämför med humanidrotten...

Hur många elitidrottare finns det som börjat sin karriär när de är färdiga i växten som 18-åringar, i idrotter där man behöver god fysik, hjärta och lungor? Jag tror inte någon kan säga någon... Motionärer, tja, man kan givetvis börja träna och springa ett marathon när man är 45, men ta medlaj på det kommer man troligen aldrig att göra.

Att lägga belastning på sina unga adepter tycker inte jag är fel, snarare vore det djurplågeri att köra in dem som treåringar och sedan ta ut dem i travlopp med den belastning på senor och ligament som det innebär...

För övrigt så stämmer det ju. Skogstroll gömmer sig bakom sitt nick. Vi andra på trav är ju långt från anonyma och får står för vem vi är.

Det enda du kommer att få höra nu är en massa bullshit om hur bra det är att köra dom tidigt.När i själva verket sanningen är ett enda ord: PENGAR.
Hästarna ska köras i löp så tidigt som möjligt,köras några år i sin ungdom och sen är dom slut. Vem i hel**te kör runt i skogen med en ettåring?? Jag har ettåringar här hemma av alla de slag och raser.INGEN utav dom är mentalt eller fysiskt redo för att köras.INGEN.

För varje inlägg du gör bevisar du att din hästkunslap i allmänhet o din travkunskap i synnerhet är helt obefintlig..

Å inte kan trollet d här med ekonomi heller.

(Bättre å satsa på 96% av prispengarna än d 4% som 2-åringarna tävlar om)

Vem fan vill ha en Torvald Palema lr en Triton Sund liksom?

Trollet har missat helt att travet är i nerförs backe mkt tack vare att d är för dyrt att ha travhäst, att d är för svårt att få d att gå ihop.
Trollet läser om spelarnas omsättning å tror att de på andra sidan ovalen får dessa pengar.
Dessutom är d flesta negativt inställda mot 2-årstävlandet, dvs d är bra som d är nu. Få aktiva vill att d ska öka, tvärtom va d liv när STC valde att öka prispengarna till de yngsta. (Så att d ska va 4%)

På trollet låter d som om d är en baggis att få fram en vinnarhäst, så lätt att man stressar den i allt i väntan på PENGARNA å när den har sprungit in lite kosing så slaktas den för att ge plats till nästa vinnare!

Håhåjaja, håhåjajaja, hör va d blåser i träa i da..

Ekonomi är för mig inget försvar att behandla djur illa.Det är dyrt att ha häst,det får kosta vad det vill.Annars ska man inga ha.
På samma sätt äter jag bara kött från djur som går ute året runt,fast det är dyrare.
Anledningen att jag känner så starkt för detta är min tidigare erfarenhet,och de olika hästjobb jag har haft.Det har idag drivit mig till att ta stort avstånd från de flesta tävlingssammanhang.Just för att hästar inte ses som djur-utan som tävlingsindivider.
Att travsporten utvecklas positivt är ju bra,men för mig behövs det stora förändringar innan jag är nöjd.

För mig är "gammelhingsten" 25 åringen hemma,som visserligen bara gått på bygdetrav,kördes in som tvååring,startades som treåring och inte heller är behandlad.Det är gammalt för mig.16 är inte gammalt,och att det på något sätt skulle vara imponerande att en 16 åring är fräsch känns bara "creepy".Tråkigt att det ska behöva vara en ovanlighet.

Att ge sig på min hästkunskap är löjligt.Bara för att jag inte håller med er om unghästträning och 2 års starter så kan jag inget om hästar?
Pinsamt hörrni att gå ner på den nivån.
Jag har ingen aning om vilka ni är,och ni har nick´s precis som jag,vilka inte säger mig ett dugg.Jag har aldrig döljt mitt namn tidigare.

Som vanligt otroligt tråkig ton på travforumet,det märks vilka som har svårast att ta kritik på buke.

//Sofie

Lite lustigt att flera av dem som har svårt för att ta din kritik mot travet är utpräglade ridhästmänniskor. Jag blir grinig när jag ser klart ogrundad kritik. Det du ägnar dig åt är ungefär samma sak som att anklaga alla dressyr människor för att Anki van Gruvsten (eller vad hon heter) ägnar sig åt rollkur.
Stor del av den dåliga stämningen jag har sett här inne har spritts av dig via helt ogrundade inlägg.

För mig är "gammelhingsten" 25 åringen hemma,som visserligen bara gått på bygdetrav,kördes in som tvååring,startades som treåring och inte heller är behandlad.Det är gammalt för mig.16 är inte gammalt,och att det på något sätt skulle vara imponerande att en 16 åring är fräsch känns bara "creepy".Tråkigt att det ska behöva vara en ovanlighet.

I travsammanhang är ju 16år gammalt eftersom han inte får tävla längre men det är väl inget som säger att han inte kommer bli ännu äldre..

En häst som gjort 72 starter å varit fräsch hela tiden finns det nog inte många av :bow:
små hältor och skavanker drabbar de flesta hästar oavsett gren.

Hemma i sommarhagen går gamle "Lunsen", född 1983, gjorde inte många starter innan han "drog av banan" som 7 åring.. Tävlingsskorna lades på hyllan o han är mors ridhäst än idag.
Som sällskap har han "Tjejjen", född 1988, mindre bra uppväxt, gick 19-tider som 2 åring. Köpt från hästhandlare av mina föräldrar som 4 åring,de fann henne i en manskapsbod med sin åsnekompis, en naken glödlampa var deras ljus. Bortbytt mot en oljelampa.. För 10.000 kom hon i deras ägo. Gaffelbandet "small" i lopp som 7 åring, gick till avel, fick 2 avkommor. Nu bara sällskapshäst för kroppen orkar inte ryttare. Men hon är glad för det o leder flocken.
Till flocken hör också Täppan född-02, totalt värdelös som travhäst o ridhäst! Ändå är hon kvar. Och så har vi Indiana,född-97. Hon har också sin lilla historia.
Å så har vi juh avelsstona "Calle" & "Lovely", med varsin avkomma :d
Och inte att förglömma, den lille sketna ponnyn Bella...

Ja urscha för oss travfolk!! ;)

Ge sig på din hästkunskap?
Det är ju ganska enkelt, du säger gång på gång att det går fint att slå, pressa, trycka o tvinga hästar till att prestera. Det tycker jag är en otroligt dålig hästkunskap och dessutom efter att det sitter massa folk o talar om för dig att det fungerar inte så, det är ett finlir i fingertopparna och göra precis rätt för den enskilde individen för att få det att lyckas o blir bra o pengar tillbaka.

Vi ju nyligen haft en disskution om 2-års starter o anledningen till varför de körs in så tidigt, hur det går till och lik förbenat så tar du inte in fakta utan blundar, håller för öronen och låter som en fanatisk religös person där din sanning är den enda sanningen o världen skall frälsas o halleluia och alla som inte lyssnar o tycker som du har dålig inställning o svårt att ta kritik.

För min del får du tycka va 17 du vill om trav, men jag är helt ärligt super less på att förklara för en som verkligen inte begriper och har förmåga att förstå det man skriver!

Som vanligt drar du helt egna slutsatser om vilken slags människa jag är och vad jag "tycker". De ställen jag har jobbat på/besökt/sett har inte brytt sig särskilt mycket om individen,tyvärr.Om ni gör det så är det ju jättebra,men det berättigar inte att andra inte gör det.Jag anser fortfarande att ingen tvååring bör starta.Och ska inte behöva ljuga och säga att jag gör det bara för att ni tycker så.Jag tycker att det finns ganska mycket som har kommit fram den senaste tiden som indikerar på att allt inte står helt rätt till i travsporten,och det är helt naturligt att man reagerar.Speciellt när man känner igen mycket från egna upplevelser.Jag vet inte hur just era hästar har det,jag antar att det är ganska få av er som har hästar i den absoluta toppen.Jag antar också att det för er mer är ett intresse än något att tjäna pengar på,och det gör en stor skillnad för hästarna.Dom blir hästar istället för pengamaskiner.Ni tar det som att det är just er jag kritiserar,när det är de felaktiga handlingarna jag ger mig på.Man måste inte försvara allt vad travsport gäller bara för att man har en travhäst.Mina åsikter är mina åsikter,som jag har bildat av egen erfarenhet,och naturligtvis även av allt som har uppmärksammats i media.Allt som står i tidningen är inte lögn.
Mycket är tyvärr sant,för det har jag sett med egna ögon.
Du kan förklara hur mycket du vill,men om vi tycker olika så gör vi det.
Om ingen av oss tänker vika så är det ju dött lopp.Jag önskar bara att ni förstod att jag inte är här för att jävlas.Jag står på djurens sida,alltid.Varken pengar,hämnd eller elakhet driver mig.

Det känns som att er inställning gör det omöjligt att föra en normal dialog,jag får återigen tacka för mig,och känner att jag har sagt det jag kan i detta ämnet i alla fall.På återseende!

Jag läser den text du skriver och du skriver att du tror att det funkar att få hästen att springa genom att ta till våld o tvång... och det är fortsatt för mig dålig hästkunskap om man tror att det är en väg som fungerar bra.

Du fortsätter att tala om vad du sett vad du tror o ditten o datten, sen att det sitter folk här som jobbar dagligen med trav, jobbar i stora stall och hos stora tränare och säger att du har fel, det struntar du i... Dött lopp vi tycker olika, visst fine, men varför skriver du ens då om du bara vill pracka på det du sett och vägrar lyssna på det andra sett om du inte vill skapa dålig stämmning?

Vad spelar det för roll på vilken nivå våra hästar tävlar just nu? Tror du att de får med stryk ju mer pengar de har på sig?

Ditt inlägg i hovtråden är under all kritik o visar ganska tydligt din oförmåga att ta in det folk skriver, så jag är glad o tacksam att du tackar för dig nu och hoppas du har mer ödmjukhet när du återkommer och istället för att envist hävda att du vet hur det funkar, faktiskt kan lyssna på andra...

Ingen har sagt att travsporten är felfri.
Få är för 2-års starter både här o irl o det är individen som avgör om det kan vara aktuellt med 2- 3-4-5-6 års start eller inte...

Jag tycker att det verkar vara du som bidrar till den dåliga stämmningen....
Alla vi andra diskuterar våra åsikter och erfarenheter utan att hacka ner på varandra eller trav.

Man måste ju kunna vara lite ödmjuk i ett forum och kunna se utifrån andras ögon oxå, inte bara köra huvudet i väggen "My way or the highway". Det är det som är det fina med hästar, man blir aldrig fullärd!

Har ingen aning om dina hästkunskaper och tänker inte heller diskutera dem, bara trist att du inte verkar vilja ta åt dig nått av det vi som jobbar/har jobbat med trav säger, vi kan ju inte alla vara "djurplågare" som bara vill ha pengar:) utan vi kanske bara är hästmänniskor som vill våra individer det bästa inom vår branch? Rötägg finns det överallt, i alla häst sporter och hästsammanhang.

/Karolina, hästmänniska även fast jag jobbat med trav! :)

Jag har 20 års unghästvana och jag kan hästens anatomi på ett utmärkt sätt.
Jag vet att en ettåring inte bör köras.I min värld får man inte ut något av att stressa unghästar. Jag pysslar med mina ettåringar,borstar,lyfter hovar,leder osv. Jag kan börja tömköra dom 10 minuter i veckan när dom är 1 1/2 år,men inget kontinuerligt.bara för vanan.
För övrigt går dom på enorma beten i flock och rör sig så som är naturligt för en unghäst så att deras senor och leder ska hålla i framtiden.Sen kan dom vänjas vid vagn vid 2 1/2-3 års ålder.Sitter på dom vid tre och rider/kör ordentligt vid fyra års ålder.Mina hästar håller,och blir gamla.

Låter på mig som om det saknas en hel del häst kunskap där...
lyfta benen o borsta det gör jag men mina föl när dom e några veckor gamla.....
tömköra 10 minuter i veckan :rofl:
Jaja ha du dina konstiga sätt o låt oss trav folk vara ifred.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
737
Senast: Oknytt
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 480
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 417
Senast: Fetaost
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 050
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka