F
Foxx
Hej! Fick idag reda på att min övervuxna shettis är dräktig. En tjuvbetäckning med en annan shettis hingst. Hon kommer alltså få fölet om ca. 11månader. Jag kan absolut ingenting, men pratat med hingstägaren (som har flera avelsston). Hon har lovat att hjälpa mig. Men man vill ju kunna lite själv
Så här kommer MASSA frågor!
1. När bör jag sluta träna shettisen som vanligt?
2. Hon går på lösdrift, bör jag täcka henne på vintern? (annars har hon inte täcke).
3. När ska jag börja ge henne avelsfoder? (hon är VÄLDIGT lättfödd).
4. Jag vill att hon ska föla ute, men bör man ta in stoet o fölet på natten? Hur kallt ska det vara för att man måste ta in dom?
5. Om vädret tillåter (var går gränsen?) kan fölet vara ute alla nätter?
6. Hur ser vaxproppar ut?
7. När ska efterbörden kommit ut ur stoet?
8. När ska det i tarmarna ha kommit ut i fölet?
9. När bör fölet verkas första gången?
10. När ska man försäkra det? För hur mycket? (allt som allt kommer det kosta ca. 5000 att "göra fölet")
11. Ta upp ID- kontrollant mm. o göra pass?
Kommer med massa frågor jag har glömt sedan
Hoppas någon kan svara på några iaf. Jag vill bara känna mig "lite" förberedd, kommer naturligt vis prata med flera IRL om det också.
Kramar
Så här kommer MASSA frågor!
1. När bör jag sluta träna shettisen som vanligt?
2. Hon går på lösdrift, bör jag täcka henne på vintern? (annars har hon inte täcke).
3. När ska jag börja ge henne avelsfoder? (hon är VÄLDIGT lättfödd).
4. Jag vill att hon ska föla ute, men bör man ta in stoet o fölet på natten? Hur kallt ska det vara för att man måste ta in dom?
5. Om vädret tillåter (var går gränsen?) kan fölet vara ute alla nätter?
6. Hur ser vaxproppar ut?
7. När ska efterbörden kommit ut ur stoet?
8. När ska det i tarmarna ha kommit ut i fölet?
9. När bör fölet verkas första gången?
10. När ska man försäkra det? För hur mycket? (allt som allt kommer det kosta ca. 5000 att "göra fölet")
11. Ta upp ID- kontrollant mm. o göra pass?
Kommer med massa frågor jag har glömt sedan
Hoppas någon kan svara på några iaf. Jag vill bara känna mig "lite" förberedd, kommer naturligt vis prata med flera IRL om det också.
Kramar