Massa frågor!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Foxx
  • Startdatum Startdatum
F

Foxx

Hej! Fick idag reda på att min övervuxna shettis är dräktig. En tjuvbetäckning med en annan shettis hingst. Hon kommer alltså få fölet om ca. 11månader. Jag kan absolut ingenting, men pratat med hingstägaren (som har flera avelsston). Hon har lovat att hjälpa mig. Men man vill ju kunna lite själv ;)

Så här kommer MASSA frågor! :D

1. När bör jag sluta träna shettisen som vanligt?
2. Hon går på lösdrift, bör jag täcka henne på vintern? (annars har hon inte täcke).
3. När ska jag börja ge henne avelsfoder? (hon är VÄLDIGT lättfödd).
4. Jag vill att hon ska föla ute, men bör man ta in stoet o fölet på natten? Hur kallt ska det vara för att man måste ta in dom?
5. Om vädret tillåter (var går gränsen?) kan fölet vara ute alla nätter?
6. Hur ser vaxproppar ut?
7. När ska efterbörden kommit ut ur stoet?
8. När ska det i tarmarna ha kommit ut i fölet?
9. När bör fölet verkas första gången?
10. När ska man försäkra det? För hur mycket? (allt som allt kommer det kosta ca. 5000 att "göra fölet")
11. Ta upp ID- kontrollant mm. o göra pass?

Kommer med massa frågor jag har glömt sedan :devil::angel:

Hoppas någon kan svara på några iaf. Jag vill bara känna mig "lite" förberedd, kommer naturligt vis prata med flera IRL om det också.

Kramar

Sv: Massa frågor!

1. När bör jag sluta träna shettisen som vanligt?
Det beror lite på vad som är vanlig träning för henne. Vissa ston vill inte mer när de är sex till sju månader in i dräktigheten. Andra funkar fram nionde tionde månaden. Som sagt det beror ju också på vilken typ av träning det är tal om.
2. Hon går på lösdrift, bör jag täcka henne på vintern? (annars har hon inte täcke).
Har hon inte täcke nu kommer inte de faktum att hon är dräktig spela någon roll.
3. När ska jag börja ge henne avelsfoder? (hon är VÄLDIGT lättfödd).
Det är inte säkert att hon behöver avelsfoder, det beror på hur hennes vanliga foder ser ut. Hur värdena är och mängden grovfoder hon får. Om hon behöver mer foder är det från och med den åttonde dräktighets månaden som fölet börja kräva mer av stoet.
4. Jag vill att hon ska föla ute, men bör man ta in stoet o fölet på natten? Hur kallt ska det vara för att man måste ta in dom?
Med tanke på årstiden det handlar om är det inte direkt kylan som är avgörande utan mer om det är vått ute eller inte. Mycket blött i hagen och/eller riktigt ösregn är mer de orsaker som bör få en att fundera på om de behöver vara inne, inte temperaturen.
5. Om vädret tillåter (var går gränsen?) kan fölet vara ute alla nätter?
Se svaret på fråga fyra.
6. Hur ser vaxproppar ut?
Vitgrå nästan som torkat vitt pappersklister i färgen. Det är egentligen början till föletsmjölk som sipprar ut lite och stelnar. Inte alla ston får dem.
7. När ska efterbörden kommit ut ur stoet?
Den ska vara ute senast efter ett par timmar. Om det går mer än sex timmar men den kommer ut av sig själv så bör ändå stoet undersökas av veterinär. Hon kan behöva få antibiotika för undvika infektioner i livmodern. Kommer den inte ut inom någon timme bör man som ovan kontakta veterinären. I värst fall kan den behöva plockas ut.
8. När ska det i tarmarna ha kommit ut i fölet?
Det första ska komma efter en halvtimme till någon timme. Det är det gamla som fölet fötts med. Sedan när det har diat och magen kommer igång så kommer det riktig bajset. Vissa föl kan få förstoppning då så man får vara lite observant det första dygnet.
9. När bör fölet verkas första gången?
Beror lite på vissa behöver hovslagare väldigt fort p g a felställningar andra behöver inte alls hovslagare egentligen. Men man brukar träna även fölet när stoet verkas. Att lyfta och bli lite raspad på hovarna.
10. När ska man försäkra det? För hur mycket? (allt som allt kommer det kosta ca. 5000 att "göra fölet")
Det kan försäkras till sitt fulla värde hos de flesta bolag från och med att det är två dygn.
11. Ta upp ID- kontrollant mm. o göra pass?
När fölet fällt ut den första fölpälsen men innan den börja får vinterpäls. Så att man kan se vilken färg det kommer att få och var alla virvlar sitter. Den ska också ha hunnit få lite muskler i halsen så att det finns något att sätta chipet i. Det brukar vara lagom vid cirka 4 månaders ålder.

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 185
Senast: Thaliaste
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 929
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 309
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 916
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar