Massa frågor!

G

Gilan

Har äntligen bestämmt mej för en ras..det kommer bli en Flat:) Ska åka å kolla på valp på fredag.

Spelar det roll om man väljer en hane eller tik? för och nack delar?

Hur gammal ska valpen vara när man börjar lära den att vara själv?

Kan man blanda burkmat och torrfoder? Hur gör ni?

Vad för saker lär man köpa innan man får hem valpen?

hoppas ni kan hjälpa mej
 
Sv: Massa frågor!

Mitt tips är att du frågar din uppfödare vad hon tycker.
Om du berättar om dig själv, kanske hon vet en valp som passar.


Jag har blandat, mest för att jag bytte foder. Men varför?
 
Sv: Massa frågor!

Spelar det roll om man väljer en hane eller tik? för och nack delar? Jag har en tik eftersom jag tycker de är bäst! Alla mina kompisar har oxå tik så det är lite smidigare. Det som är negativt med tik är ju löpet och livmodern ofta ska operaras bort.

Hur gammal ska valpen vara när man börjar lära den att vara själv? Jag började dag ett då jag gick till tvättstugan. Börja från början men jättekorta tider och utökade tiden!

Kan man blanda burkmat och torrfoder? Hur gör ni? Bara torrfoder, ett bra kvalitetsfoder är det ända hunden behöver.

Vad för saker lär man köpa innan man får hem valpen? Mat (samma som uppfödaren), bajspåsar, koppel, matskålar, sovplats, leksaker, borstar, tuggben, träningsgodis.... m.m

Lycka till med din lilla valp! :)
 
Sv: Massa frågor!

ett hett tips är att försöka hitta någon "före köpet kurs" så får du svar på de här frågorna och några till. försök redan nu skaffa dig ett kontaktnät med hundmänniskor och sluka all tillgänglig litteratur. en flatte är en ganska krävande ras och det underlättar om man har åtminstone någon liten pejl på det där med hundar innan man köper valp. man gör så mycket misstag ändå med första hunden att det är onödigt att göra misstag på grund av bristande baskunskaper.
 
Sv: Massa frågor!

Okej..jo känner en del hundfolk min storasyster som jag bodde hoss i 1 år harr 2 hundar så är inte helt grön heller. Bara att jag aldrig tatt hand om en valp innan:)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
8 912
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 322
Senast: Trassel12
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 273
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 082
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp