Maskfynd - är det vad jag gissar ?

Sv: Maskfynd - är det vad jag gissar ?

Nej men man är korkad om man gamblar med sina föl genom att inte avmaska och risken det för med sig att sprida sådana osanningar är att någon orutinerad läser trådarna här och tror att de inte behöver avmaska sitt föl den klarar det själv, sen har du kanske ett fölliv på ditt samvete..........

:rofl:
Ibland är du faktiskt rätt rolig i din trångsynthet. Jag har som sagt vederhäftiga källor, och det är inte någon random besserwisser på internet.....
 
Sv: Maskfynd - är det vad jag gissar ?

:rofl:
Ibland är du faktiskt rätt rolig i din trångsynthet. Jag har som sagt vederhäftiga källor, och det är inte någon random besserwisser på internet.....

Men det är ju precis vad du försöker vara nu...........
Det går emot de som är experter på områdets råd ang avmaskning av föl men naturligtvis har du rätt eller hur............. vad skall man kalla det :angel:
 
Sv: Maskfynd - är det vad jag gissar ?

Har du helt missat att klåda är vanligaste symtomet du ser först på föl som är angripna de får klåda främst runt strupen men även spritt över halsen det uppstår när larverna vandrar de kliar sig helt frenetiskt och det är inte ovanligt att de tom kliar upp sår på bara några timmar.

Ja faktiskt, det har jag varken hört om eller sett och då menar jag aldrig. Kan du vara snäll och hitta någon källa på detta då jag inte kan hitta det någonstans.
 
Senast ändrad:
Sv: Maskfynd - är det vad jag gissar ?

Ja faktiskt, det har jag varken hört om eller sett och då menar jag aldrig. Kan du vara snäll och hitta någon källa på detta då jag inte kan hitta det någonstans.

Jag vill också gärna läsa om forskning kring detta. (Inte något labb eller någon maskmedels fabrikants påstående)
Precis som Gylle så har jag av en hästkarl fått lära mej att vara uppmärksam på "skador" i fölpälsen och då kolla efter löss kontra mask. Löss har aldrig funnits på några föl hos oss, och maskangrepp på föl har också varit ovanliga. Men pälsen har avslöjat de få som haft mask.
Sambandet inte statistiskt klarlagt men tillräckligt för att jag omedelbart testar om ett föl kliar sej. Självklart avmaskar vi men det kan gå snabbt på de små.
 
Sv: Maskfynd - är det vad jag gissar ?

Verkar vara allmänt känt för det var det symtom jag blev tillsagd att hålla mest koll på eftersom det är det första symtomet redan innan de börjar hosta, både min vanliga veterinär och den jag bad om råd om hur tidigt jag vågade avmaska på sva sa det och det var faktiskt just det råd jag fick att så snart jag märkte av klåda runt strupen eller hosta så skulle jag avmaska. Och mkt riktigt klådan kom först. Inget ovanligt fenomen heller gå in och titta i de sista årens föltrådar på avel så är där med jämna mellanrum föl som får klåda runt strupen och som försvinner med spolmaskavmaskning.

Så här snygg var killen efter en natts kliande när han var 6 veckor, avmaskades första gången samma dag som fotot togs och klådan försvann återkom sen punktligt var 6 vecka och talade om att det var dags för ny avmaskning, såg ännu jäkligare ut omgången efter för då hade han mer kraft att klia och nådde upp bättre att använda dörren att klia sig på man ser tyvärr bara nedre delen här har inget bättre foto men sönderkliad även uppe runt ganaschen.

DSC_0309.jpg
 
Sv: Maskfynd - är det vad jag gissar ?

Tänke att hoppa in här:
Man kan ta alla träckprov man vill oavsätt föl/hästens ålder, men såna prov SKA INTE kom i vägen för ett "preventive avmasknings program".
Tyvär har SLU och SVA fått dessa träckprovning om bakfot!!
Provtagning är mer av en "efter kontrol" för att se att medlet har gjört sitt jobb.
Så du tycker att det är helt ok att avmaska "förebyggande" även om inte hästen har mask? Lustigt att du kan allt så mycket bättre än parasitologerna.
Angående regelverket så är träckprov en förutsättning för att vet skall få skriva ut avmaskning utan träckprov som grund.
När det gäller för är det lite annorlunda, man måste utgå från att alla föl har spolmask o missad avmaskning kan bli livshotande. Hade ett fall där ägaren trodde att fölet skulle vara fritt från spolmask, vid ca 5 mån såg hn spolmask i avföringen o avmaskade. Resultat svår kolik resa till Ultuna o buköppning.
PL
 
Sv: Maskfynd - är det vad jag gissar ?

Så du tycker att det är helt ok att avmaska "förebyggande" även om inte hästen har mask? Lustigt att du kan allt så mycket bättre än parasitologerna.
Angående regelverket så är träckprov en förutsättning för att vet skall få skriva ut avmaskning utan träckprov som grund.
När det gäller för är det lite annorlunda, man måste utgå från att alla föl har spolmask o missad avmaskning kan bli livshotande. Hade ett fall där ägaren trodde att fölet skulle vara fritt från spolmask, vid ca 5 mån såg hn spolmask i avföringen o avmaskade. Resultat svår kolik resa till Ultuna o buköppning.
PL

Har aldrig påståt att jag kan mer an parasitologerna.
Jag luta mig mer av Common Sense.
Jag vet att ett trackprov kan vara missledenda.
Jag vet alla häster har mask.
Jag vet få hästen inte behändling komma den att bli sjuk.
Jag börja anna att du är en av dom som hjälp införa den har vansinig lagstiftning där folk inte längre avmaska sina häster.

Som jag sa i ett tidigar inlägg,
Ett helt meaningsloss diskussion.
 
Sv: Maskfynd - är det vad jag gissar ?

Men herregud det är väl ändå en jäkla skillnad mellan att avmaska när det behövs och inte i onödan och aldrig avmaska oavsett om det behövs eller ej?
 
Sv: Maskfynd - är det vad jag gissar ?

*kl*

:bow::bow: till Madick och peter_lundin som träget balanserar upp trådar när andra användare ger katastrofalt felaktiga råd.
 
Sv: Maskfynd - är det vad jag gissar ?

*kl*
Detta hittade jag på Hippson.se idag


"Resistensutveckling hos spolmask på hästar?
Laboratoriet Vidilab meddelar att de får in fler och fler fall till labbet där avmaskning mot hästens spolmask inte har haft avsedd effekt.

"Att ivermektinpreparat (Ivomec med flera) fungerar dåligt visste vi sedan tidigare. Nu kommer det även fall av utebliven effekt vid avmaskning med pyrantel (Banminth och Fyrantel). Vi får även in fall där vuxna hästar inte blir av med sin spolmaskinfektion troligen på grund av någon immunologisk defekt", skriver de på sin Facebooksida.

Vid SLU bedrivs fortlöpande forskning om behandlingseffekten mot hästens spolmask. Man är särskilt intresserade av fall med utebliven effekt när avmaskning har skett med bensimidazolpreparat (Axilur) och pyrantelpreparat. Vid SLU kan man även artbestämma spolmaskar från vuxna hästar med hjälp av DNA-teknik. Det förekommer internationellt uppgifter om att det finns andra spolmaskarter hos dessa hästar.

"Vidilab har ett nära samarbete med SLU och kan förmedla kontakt för vidare utredning av orsakerna om du har problem med att avmaskningen inte fungerar på din häst. Kontakta labbet så hjälper vi till med kontaktuppgifter", skriver bolaget vidare."
 

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
163 620
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Nu känns det som jag är ute på okänd mark, har alltid tidigare haft turen att slippa kolikhästarna men nu var det tydligen min tur...
Svar
10
· Visningar
2 341
Senast: ch791022
·
  • Låst
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept behöver du visa att du...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
258 428
Senast: sassiball
·
Hästvård Vi har två -06:or som kom hit första veckan i december, den ena hade blivit avmaskad med ivermektinpreparat innan och den andra maskades...
Svar
6
· Visningar
903
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp