Maskfynd - är det vad jag gissar ?

Sv: Maskfynd - är det vad jag gissar ?

En annan intressant sak som jag funderade på igår. Denna dam som har så mkt spolmask hon hostar aldrig någonsin och inte heller har hon någon klåda. Hur sjutton kan de ha sin vanliga utvecklingsväg i henne iom att hostan är en del av processen för dem att komma upp ur lungorna ? Man märker överhuvudtaget ingenting på denna dam av hennes spolmask hur mkt hon än har för stunden. Det enda jag har gissat beror på spolmasken är att hon är väldigt strävhårig i pälsen dock har jag nu sen hennes son kom sett att även han har lite av den typen päls och han är ren och har varit i många år så känns som att den strävare pälsen är mer den typ av päls de har helt enkelt. Nu är hon skimmel och fortfarande spräcklig på dem syns ju inte om de är glansiga eller matta på samma sätt som på färgade hästar.
 
Sv: Maskfynd - är det vad jag gissar ?

Ok. Så det krävs att det har varit babies på marken.
och bandmask, hur långt kommen är det nu i Sweden? har hört den är på regal främ marsk.

Det krävs inte att det har varit bebis där det krävs att det varit någon häst som släppt ut ägg oavsett ålder. Äggen finns sen kvar i måååånga år och väntar på att en oskyddad individ skall plocka upp dem så att det sen kan bli ännu fler ägg på marken förenklat förklarat.

Även hästarna med immunitet plockar i sig av äggen men deras immunförsvar tar ju då sen hand om dem och tar död på dem någonstans på vägen innan det blir nya äggläggande maskar.

Det man dock skall tänka på att är en häst nersatt i sitt immunförsvar av någon annan tex sjukdom så kan hästens immunförsvar vara överbelastat och plötsligt klarar den inte att själv ta död på spolmask varpå även en normalt immun häst kan börja släppa ägg. Det är en bit vissa inte tänker på.
Gamla och sjuka hästar gäller det att vara observant på.
 
Sv: Maskfynd - är det vad jag gissar ?

Ok. Så det krävs att det har varit babies på marken.
och bandmask, hur långt kommen är det nu i Sweden? har hört den är på regal främ marsk.

Vissa områden/stallar har problem med bandmask på vissa hästar, men långt ifrån alla. Jag har inte själv märkt av någon ökning, snarare är det väl att folk i allmänhet börjar bli mer upplysta och upptäcker saker tidigare eller tar prov som det upptäcks på.
 
Sv: Maskfynd - är det vad jag gissar ?

En annan intressant sak som jag funderade på igår. Denna dam som har så mkt spolmask hon hostar aldrig någonsin och inte heller har hon någon klåda.
Var skulle klådan komma ifrån?

Hostan kan vara bara några gånger, kanske hon hostar till i hagen eller på natten? Det behöver inte vara någon ihållande hosta.
 
Sv: Maskfynd - är det vad jag gissar ?

Var skulle klådan komma ifrån?

Hostan kan vara bara några gånger, kanske hon hostar till i hagen eller på natten? Det behöver inte vara någon ihållande hosta.

Har du helt missat att klåda är vanligaste symtomet du ser först på föl som är angripna de får klåda främst runt strupen men även spritt över halsen det uppstår när larverna vandrar de kliar sig helt frenetiskt och det är inte ovanligt att de tom kliar upp sår på bara några timmar.
 
Sv: Maskfynd - är det vad jag gissar ?

Hon hostar faktiskt aldrig vi har övervakningskamror i stallarna på natten, jag vet ju hur pass hög frekvens det är på hostan på föl och någon sådan hosta har hon aldrig haft.
 
Sv: Maskfynd - är det vad jag gissar ?

Träckprovet visar en ögonblicksbild.

Det är ju helt korrekt och självklart att det kan bli så att just det träcket är fritt.

Jag har också fått fel på prov. Ena gången på djursjukhus där de gjorde om det och fick ett helt annat resultat. Veterinären var helt oförstående men jag gissar på att prov blandats ihop.

Vid ett annat tillfälle fick jag också ett helt oväntat resultat på en av våra äldre hästar som vi faktiskt aldrig har avmaskat. När jag skickade ett nytt träckprov 3 dagar efter fick jag från ett av de stora företagen tillbaka förväntat resultat samt en ursäkt att en förväxling måste skett på något sätt.

Så den mänskliga insatsen i hanteringen gör så klart att det blir fel ibland! Både i stallar och på labb.
 
Sv: Maskfynd - är det vad jag gissar ?

Men herregud vad du misstolkar. Jag menar GIVETVIS att man KAN ta träckprov på föl. Har aldrig påstått man bara ska skita i dom bara för man ska maska vid 8 veckors ålder. Du påstår ju man inte kan ta träckprov på föl.
 
Sv: Maskfynd - är det vad jag gissar ?

Du skrev ju att man inte skulle avmaska föl utan träckprov vilket är helt fel iom att det inte går att se så tidigt på träckprov utan de skall avmaskas tidigare än att det är möjligt att se något på träckprov.
 
Sv: Maskfynd - är det vad jag gissar ?

Vissa områden/stallar har problem med bandmask på vissa hästar, men långt ifrån alla. Jag har inte själv märkt av någon ökning, snarare är det väl att folk i allmänhet börjar bli mer upplysta och upptäcker saker tidigare eller tar prov som det upptäcks på.

Jag fråga för jag har hört från hovslagern på kliniken föra året att dom fick in en del bandmask häster, nåt som vi inte hade så mycket problem med för i tiden, troligen berörenda på alla import häster och ett otillständig avmasknings program som har utvecklets.
Jag tänkt i ditt arbete om du har markt nåt.
 
Sv: Maskfynd - är det vad jag gissar ?

Men litegrann kan du väl tänka efter ? Föl är dom ju ett bra tag och många maskningar kommer ju ske under fölstadiet. Varför då inte när man KAN träckprova vid 10 veckors ålder göra det ? Att man inte kan se nåt före den åldern är väl orelevant ? Klart man ger då, men sen menar jag. Givetvis ska man väl ta prov när man kan inte bara ge för att det alltid vart så. Det handlar om 1 avmaskning utan prov..men sen går det alldeles utmärkt att träckprova.
 
Sv: Maskfynd - är det vad jag gissar ?

Men litegrann kan du väl tänka efter ? Föl är dom ju ett bra tag och många maskningar kommer ju ske under fölstadiet. Varför då inte när man KAN träckprova vid 10 veckors ålder göra det ? Att man inte kan se nåt före den åldern är väl orelevant ? Klart man ger då, men sen menar jag. Givetvis ska man väl ta prov när man kan inte bara ge för att det alltid vart så. Det handlar om 1 avmaskning utan prov..men sen går det alldeles utmärkt att träckprova.

Tänke att hoppa in här:
Man kan ta alla träckprov man vill oavsätt föl/hästens ålder, men såna prov SKA INTE kom i vägen för ett "preventive avmasknings program".
Tyvär har SLU och SVA fått dessa träckprovning om bakfot!!
Provtagning är mer av en "efter kontrol" för att se att medlet har gjört sitt jobb.
 
Sv: Maskfynd - är det vad jag gissar ?

Men litegrann kan du väl tänka efter ? Föl är dom ju ett bra tag och många maskningar kommer ju ske under fölstadiet. Varför då inte när man KAN träckprova vid 10 veckors ålder göra det ? Att man inte kan se nåt före den åldern är väl orelevant ? Klart man ger då, men sen menar jag. Givetvis ska man väl ta prov när man kan inte bara ge för att det alltid vart så. Det handlar om 1 avmaskning utan prov..men sen går det alldeles utmärkt att träckprova.

Nu tänker du nog själv fel, man skall aldrig ha så lång avmaskningsintervall på föl så att de hinner få äggläggande maskar därav är träckprov inget alternativ för föl de skall avmaskas med kortare intervall än så.

Dessutom kan det få betydligt mer förödande konsekvenser på framtiden om ett föls träckprov skulle visa ett felaktigt resultat vilket vi ju vet inte är ovanligt, så man gamblar helt enkelt inte med fölen man avmaskar dem oavsett behov eller ej deras första år.
 
Sv: Maskfynd - är det vad jag gissar ?

Nja, föl maskas vid ca 8 och 16 veckors ålder..och många behöver maskas även jan/feb, så då menar du att man gamblar om man tex efter maskning nr 2 vid 16 veckors ålder tar prov och kollar resultatet ? Sedan blir ju ett träckprov inte bättre än av den som tar det. Så missvisande brukar dom inte vara. Blir dom helt galen är det ju du som människa som misslyckats ta det rätt.
 
Sv: Maskfynd - är det vad jag gissar ?

Nja, föl maskas vid ca 8 och 16 veckors ålder..och många behöver maskas även jan/feb, så då menar du att man gamblar om man tex efter maskning nr 2 vid 16 veckors ålder tar prov och kollar resultatet ? Sedan blir ju ett träckprov inte bättre än av den som tar det. Så missvisande brukar dom inte vara. Blir dom helt galen är det ju du som människa som misslyckats ta det rätt.

Du menar att i de fall där prov tagna samtidigt på samma sätt ur samma hög och delats upp och sen skickats till två olika lab och kommit tillbaka med två olika resultat beror på den som tagit provet, shooooore....
 
Sv: Maskfynd - är det vad jag gissar ?

Men herregud är det något att feltolka det du skrev, jag kan väl inte hjälpa att du sen insåg att det kanske inte var ett så vettigt inlägg du hade skrivit.

Jag är nog faktiskt ganska övertygad om att jag har mer källor till mina åsikter än du bara för att du pratat med någon på ett träckprovslabb.

Jag har hållit på och sökt lösningar och diskuterat spolmaskproblem på längden och tvären med i stort sett varenda expert på området både i sverige och även ett par olika som jobbar med sådant i danmark varifrån stoet kommer ,nu sen 08 när jag fick hit detta sto, tror du då på fullaste allvar att jag inte har något på fötterna för vad jag säger.

Om du hade läst mina inlägg ordentligt så hade du sett att jag har fler källor än så, högst trovärdiga sådana dessutom. Ditt spolmaskproblem skiter jag högaktningsfullt i, och har inte heller ifrågasatt, utan bara påpekat att ska faktiskt kan ersättas med bör i fallet föl under vissa omständigheter.
Men som vanligt är det ju bara du som har rätt och håller man inte med dig är man korkad. :grin:
 
Sv: Maskfynd - är det vad jag gissar ?

Nej men man är korkad om man gamblar med sina föl genom att inte avmaska och risken det för med sig att sprida sådana osanningar är att någon orutinerad läser trådarna här och tror att de inte behöver avmaska sitt föl den klarar det själv, sen har du kanske ett fölliv på ditt samvete..........
 

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
163 620
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Nu känns det som jag är ute på okänd mark, har alltid tidigare haft turen att slippa kolikhästarna men nu var det tydligen min tur...
Svar
10
· Visningar
2 341
Senast: ch791022
·
  • Låst
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept behöver du visa att du...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
258 428
Senast: sassiball
·
Hästvård Vi har två -06:or som kom hit första veckan i december, den ena hade blivit avmaskad med ivermektinpreparat innan och den andra maskades...
Svar
6
· Visningar
903
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Oväntade saker ni finner läskiga
  • Sluta vara en hamster?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp