Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Träckprov för spolmask kan tas från tolv veckors ålder. Tidigare än så ser man inga ägg.
Jag förespråkar avmaskning när det behövs - inget annat. Det är du som tolkar in saker som jag inte skrivit för att dina inlägg ska framstå som ofelbara. Som du brukar göra.... Jag har som sagt källor till mina påståenden, till skillnad från dig.
Spolmasken överlever längre i markerna än tex blodmask (källa SLU), ja, men "stannar inte för gott." Om man sköter beten och hagar rätt, vill säga.
Parascaris univalens. Och visst, spolmask släktet, men har bara 2 kromosomer jämfört med equorum som har fyra. Den förstnämnde kan tydligen drabba äldre hästar.
Läste en annan teori, att att hästar som visat positiva prover efter 2 års ålder inte har kunnat utveckla immunitet på grund av att de undgått infektionen som föl.
En tanke..... du tror inte det skulle funka bättre att INTE ha bädd, utan mocka ut allt varje dag, med tanke på ev återsmittning ? Jag hade avmaskat med Cydectin i detta fall och hoppats att det skulle hjälpa !
Hej från Hambo
kl
Det finns ett labb som har missvisande träckprov, vilket jag kan bevisa.
Har försökt tala om detta vid ett flertal tillfällen här, men varje gång är det nån klåfingrig moderator som raderar.
Sedan träckprov blev obligatoriska har man, enl en veterinär källa, sett fler skador av parasiter vid buköppningar än man gjorde tidigare.
Om just det har att göra med missvisande träckprov eller att folk drar sig för kostnaden och därför inte avmaskar låter jag vara osagt.
Spolmasken kan vara lurig, det kan vara 0 ena dan för att sedan veckan efter vara mycket högt. Det forskas det också om, och jag hoppas du ställer upp och är med i den forskningen med din knepiga dam.Massor av blodmask hade det handlat om även en åring fullkomligt fullproppad med vuxen spolmask som enligt träckprov som gjorts precis innan då hästen verkligen såg maskig ut visade 0. De flesta har nog koll på att inte träckprov är säkert för något annat än blodmask och spolmask.
Hästen ifråga har aldrig utsatts för något kraftigt maskangrepp tidigare i livet, hon är född här gått på rena beten och varit helt ren på träckprov fram tills året före detta och det har vi diskuterat flera gånger tidigare det var hon som gick ihop med hästen som blev så sjuk som i 10 års tid på träckprov legat på mellan 0 och 25epg (och dessutom avmaskats tom även vid bara 25 för att jag var rädd om betena) om du minns det så blev den hästen mkt svårt sjuk på hösten och fick nödavlivas efter 14 dagar utan någon förklaring på vad sjutton det var när den bara blev sämre och sämre. På vårens träckprov visade för första gången både detta sto och det andra ungstoet som också gick med dem blodmask och den enda förklaringen är att den gamla måste börjat släppa ut rejält med mask när han var sjuk. Så enorm maskbörda bör de inte ha hunnit plocka i sig dels handlade det om mkt begränsad tid han var sjuk dels hade de stor hage med mkt gräs och ingen anledning att stoppa i sig en massa rator. Denna visade 600epg på träckprovet den andra 450epg, den hagen stängdes helt under två år. Våren efter visade båda stona 0 epg igen men som sagt den som det visade sig inte stämma på hade väldigt ful sommarpäls nu i efterhand när man lärt sig hur hon reagerar på mask när man har haft de korrekta värdena att jämföra med så var det solklart att hon hade blodmask redan vid träckprovet. Hon är kolsvart på halsen och ofelbart kan jag numera säga direkt när hon har blodmask för hon blir brun på halsen då och ett snäpp mattare i pälsen än normalt. avmaska henne och det tar inte mer än ett par veckor förrän hon är lika svart och blank igen. Det går liksom inte att ta fel på henne med facit i hand. Därav att jag är så 110% säker på att träckprovet verkligen var fel.
Denna dam är en kisseralla av stora mått, kissar mängder varje dag därav måste hon ha en uppsugande bädd i botten annars klaffsar det i hennes box oavsett hur mkt halm man strött med, hon kommer in från hagen där hon håller sig hela dagen och släpper ett niagarafall av sällan skådat slag samma sak varje dag.
En kompis till mig lämnade in träckprov i april ett år från 3 unghästar, svaret var 0 på spolmask och ganska högt på blodmask, efter avmaskning kom det ut massor med spolmask, några blodmaskar såg hon inte till! Labbets förklaring var att det bara var spolmaskhanar och det tror inte jag på i alla fall!
Det går att skilja på honor och hanar, hanarna har liksom en krok i ena änden. Till en annan gång tänkte jag så kan ni titta själva. Men det är ju fortfarande så att bara vuxna äggläggande honor märks på träckprovet. Har de inte börjat lägga ägg så syns de alltså inte.
Blodmaskarna är så små att de ytterst sällan syns när de kommer ut.
Är inte spolmaks livcycle berörenda på ung häster?
Förstå avels verksomhets för hålla sig vacken.
Men vi som har bara vuxen häster på sin ranch?