Maskfynd - är det vad jag gissar ?

Sv: Maskfynd - är det vad jag gissar ?

En tanke..... du tror inte det skulle funka bättre att INTE ha bädd, utan mocka ut allt varje dag, med tanke på ev återsmittning ? Jag hade avmaskat med Cydectin i detta fall och hoppats att det skulle hjälpa !

Hej från Hambo
 
Sv: Maskfynd - är det vad jag gissar ?

Träckprov för spolmask kan tas från tolv veckors ålder. Tidigare än så ser man inga ägg.

Stackars fölunge om den har spolmask om den stackaren inte skulle få hjälp innan den var 12 veckor vid det laget hade man nog riskerat att fölungen dött av förstoppning redan om den är gravt angripen.

Ingen fölunge oavsett om den är misstänkt vara utsatt för smitttryck eller ej skall avmaskas senare än vid 8 veckors ålder att vänta till 12 veckor är fullkomligt förkastligt och riskerar fölungens liv.

Jag vände mig till SLU och deras expertis ang hur jag skulle lägga upp avmaskningen för mitt stos avkomma med tanke på att vi viste att smittorisken var hög. Och fick rådet av de som vet vad de pratar om att börja avmaska honom redan vid 6 veckors ålder som de sa du kommer att se symtom redan då och de fick rätt vid 6 veckor hade han klåda runt strupen och enstaka hostningar hördes. Han fick sedan hålla just det intervallet hela föltiden för så fort det gick 7 veckor så fick han ordentlig klåda och hosta så bara att hålla det till var 6 vecka hela tiden så hade han inga problem av det.
 
Sv: Maskfynd - är det vad jag gissar ?

Massor av blodmask hade det handlat om även en åring fullkomligt fullproppad med vuxen spolmask som enligt träckprov som gjorts precis innan då hästen verkligen såg maskig ut visade 0. De flesta har nog koll på att inte träckprov är säkert för något annat än blodmask och spolmask.

Och du har som vanligt fel ang min det är fortfarande inte samma häst som har spolmask hon har aldrig haft problem med något annat än spolmask.

Hästen ifråga har aldrig utsatts för något kraftigt maskangrepp tidigare i livet, hon är född här gått på rena beten och varit helt ren på träckprov fram tills året före detta och det har vi diskuterat flera gånger tidigare det var hon som gick ihop med hästen som blev så sjuk som i 10 års tid på träckprov legat på mellan 0 och 25epg (och dessutom avmaskats tom även vid bara 25 för att jag var rädd om betena) om du minns det så blev den hästen mkt svårt sjuk på hösten och fick nödavlivas efter 14 dagar utan någon förklaring på vad sjutton det var när den bara blev sämre och sämre. På vårens träckprov visade för första gången både detta sto och det andra ungstoet som också gick med dem blodmask och den enda förklaringen är att den gamla måste börjat släppa ut rejält med mask när han var sjuk. Så enorm maskbörda bör de inte ha hunnit plocka i sig dels handlade det om mkt begränsad tid han var sjuk dels hade de stor hage med mkt gräs och ingen anledning att stoppa i sig en massa rator. Denna visade 600epg på träckprovet den andra 450epg, den hagen stängdes helt under två år. Våren efter visade båda stona 0 epg igen men som sagt den som det visade sig inte stämma på hade väldigt ful sommarpäls nu i efterhand när man lärt sig hur hon reagerar på mask när man har haft de korrekta värdena att jämföra med så var det solklart att hon hade blodmask redan vid träckprovet. Hon är kolsvart på halsen och ofelbart kan jag numera säga direkt när hon har blodmask för hon blir brun på halsen då och ett snäpp mattare i pälsen än normalt. avmaska henne och det tar inte mer än ett par veckor förrän hon är lika svart och blank igen. Det går liksom inte att ta fel på henne med facit i hand. Därav att jag är så 110% säker på att träckprovet verkligen var fel.
 
Sv: Maskfynd - är det vad jag gissar ?

Jag förespråkar avmaskning när det behövs - inget annat. Det är du som tolkar in saker som jag inte skrivit för att dina inlägg ska framstå som ofelbara. Som du brukar göra.... Jag har som sagt källor till mina påståenden, till skillnad från dig.

Spolmasken överlever längre i markerna än tex blodmask (källa SLU), ja, men "stannar inte för gott." Om man sköter beten och hagar rätt, vill säga.

Men herregud är det något att feltolka det du skrev, jag kan väl inte hjälpa att du sen insåg att det kanske inte var ett så vettigt inlägg du hade skrivit.

Jag är nog faktiskt ganska övertygad om att jag har mer källor till mina åsikter än du bara för att du pratat med någon på ett träckprovslabb.

Jag har hållit på och sökt lösningar och diskuterat spolmaskproblem på längden och tvären med i stort sett varenda expert på området både i sverige och även ett par olika som jobbar med sådant i danmark varifrån stoet kommer ,nu sen 08 när jag fick hit detta sto, tror du då på fullaste allvar att jag inte har något på fötterna för vad jag säger.
 
Sv: Maskfynd - är det vad jag gissar ?

Parascaris univalens. Och visst, spolmask släktet, men har bara 2 kromosomer jämfört med equorum som har fyra. Den förstnämnde kan tydligen drabba äldre hästar.

Läste en annan teori, att att hästar som visat positiva prover efter 2 års ålder inte har kunnat utveckla immunitet på grund av att de undgått infektionen som föl.

Denna har definitivt utsatts för spolmasksmitta som föl då hon kom hit direkt från uppfödaren och hade gått på samma lösdrift (40 hektar) hela sitt liv (var 4 när hon kom hit) och hon var full av spolmask när hon kom. Enligt uppfödaren skött med avmaskningar hela tiden sen födseln. Dock sa de inte ett ljud om att hon hade problem med spolmask :cool: . Hon är hinhåle själv att avmaska och slåss för sitt liv för att slippa sprutan jag har väl haft mina egna funderingar på om det möjligen kan vara så att de gett upp och hon inte fått i sig de sprutor hon skulle haft, men samtidigt skulle hon ju förr eller senare blivit ren nu när hon verkligen får i sig sina sprutor och det har gått för många år nu för att bara det skulle vara förklaringen.
 
Sv: Maskfynd - är det vad jag gissar ?

En tanke..... du tror inte det skulle funka bättre att INTE ha bädd, utan mocka ut allt varje dag, med tanke på ev återsmittning ? Jag hade avmaskat med Cydectin i detta fall och hoppats att det skulle hjälpa !

Hej från Hambo

Varför skulle jag avmaska med Cydectin ? Cydectin tar inte spolmask och iom att det "bara" var en till utseendet avvikande spolmask så finns ingen anledning alls att avmaska mer. Hon är avmaskad för spolmask med rätt medel därav att maskarna kommit ut. Så vad föranleder ditt tips att avmaska med Cydectin nu ?

Denna dam är en kisseralla av stora mått, kissar mängder varje dag därav måste hon ha en uppsugande bädd i botten annars klaffsar det i hennes box oavsett hur mkt halm man strött med, hon kommer in från hagen där hon håller sig hela dagen och släpper ett niagarafall av sällan skådat slag samma sak varje dag. Därav har hon en pellets/spån bädd i botten för att suga upp under halmen för övrigt mockas boxen naturligtvis ut helt vad gäller lortar och smutsig halm, känns inte så riskfyllt att hon skulle börja äta spånet under vilket är det enda som ligger kvar. Men iom att jag skulle byta underbädden så slängde jag naturligtvis även ut allt det tjocka halmlagret hon har ovanpå också på samma gång även det rena och därav avmaskningen för att det känns fräschare att ha det gjort innan det nya läggs in för av någon anledning så känns det inte så trevligt med alla spolmaskar som kommer ut när hon avmaskas utan man vill gärna slänga ut rubbet för att bli av med dem och då byta bädd nu för att den började bli för blöt och sen avmaska några veckor senare kändes lite fel därav flytten av avmaskningen så tog vi allt i ett.
 
Sv: Maskfynd - är det vad jag gissar ?

kl

Det finns ett labb som har missvisande träckprov, vilket jag kan bevisa.
Har försökt tala om detta vid ett flertal tillfällen här, men varje gång är det nån klåfingrig moderator som raderar.

Sedan träckprov blev obligatoriska har man, enl en veterinär källa, sett fler skador av parasiter vid buköppningar än man gjorde tidigare.
Om just det har att göra med missvisande träckprov eller att folk drar sig för kostnaden och därför inte avmaskar låter jag vara osagt.
 
Senast ändrad:
Sv: Maskfynd - är det vad jag gissar ?

kl

Det finns ett labb som har missvisande träckprov, vilket jag kan bevisa.
Har försökt tala om detta vid ett flertal tillfällen här, men varje gång är det nån klåfingrig moderator som raderar.

Sedan träckprov blev obligatoriska har man, enl en veterinär källa, sett fler skador av parasiter vid buköppningar än man gjorde tidigare.
Om just det har att göra med missvisande träckprov eller att folk drar sig för kostnaden och därför inte avmaskar låter jag vara osagt.

Welcome to the club Trix, du slappa en massa varning allifall :grin:

Är det lagstifftet? för att få utt medicin krävs ett träcktprov? eller en rekomendation?

Exakt samma ord och tänke ställning som du och Gylla nu kläckar främ, som jag själv tog upp i ett annat mask tråd där jag fick skit och där vissa ansåg det var oänsvarig att det finns vetrenär som skriva utt medicine utan träcktprov.
 
Sv: Maskfynd - är det vad jag gissar ?

Massor av blodmask hade det handlat om även en åring fullkomligt fullproppad med vuxen spolmask som enligt träckprov som gjorts precis innan då hästen verkligen såg maskig ut visade 0. De flesta har nog koll på att inte träckprov är säkert för något annat än blodmask och spolmask.
Spolmasken kan vara lurig, det kan vara 0 ena dan för att sedan veckan efter vara mycket högt. Det forskas det också om, och jag hoppas du ställer upp och är med i den forskningen med din knepiga dam.
Hästen ifråga har aldrig utsatts för något kraftigt maskangrepp tidigare i livet, hon är född här gått på rena beten och varit helt ren på träckprov fram tills året före detta och det har vi diskuterat flera gånger tidigare det var hon som gick ihop med hästen som blev så sjuk som i 10 års tid på träckprov legat på mellan 0 och 25epg (och dessutom avmaskats tom även vid bara 25 för att jag var rädd om betena) om du minns det så blev den hästen mkt svårt sjuk på hösten och fick nödavlivas efter 14 dagar utan någon förklaring på vad sjutton det var när den bara blev sämre och sämre. På vårens träckprov visade för första gången både detta sto och det andra ungstoet som också gick med dem blodmask och den enda förklaringen är att den gamla måste börjat släppa ut rejält med mask när han var sjuk. Så enorm maskbörda bör de inte ha hunnit plocka i sig dels handlade det om mkt begränsad tid han var sjuk dels hade de stor hage med mkt gräs och ingen anledning att stoppa i sig en massa rator. Denna visade 600epg på träckprovet den andra 450epg, den hagen stängdes helt under två år. Våren efter visade båda stona 0 epg igen men som sagt den som det visade sig inte stämma på hade väldigt ful sommarpäls nu i efterhand när man lärt sig hur hon reagerar på mask när man har haft de korrekta värdena att jämföra med så var det solklart att hon hade blodmask redan vid träckprovet. Hon är kolsvart på halsen och ofelbart kan jag numera säga direkt när hon har blodmask för hon blir brun på halsen då och ett snäpp mattare i pälsen än normalt. avmaska henne och det tar inte mer än ett par veckor förrän hon är lika svart och blank igen. Det går liksom inte att ta fel på henne med facit i hand. Därav att jag är så 110% säker på att träckprovet verkligen var fel.

Det fetstilade är dina ledtrådar. De HAR alltså fått i sig smitta. Hur mycket det är kan ingen veta, även om du har stora marker kan de hinna få i sig mycket smitta. Larverna utvecklas mycket snabbt när väderförhållandena är bra för dem. Fick de i sig smitta då ligger det kvar vilande larver i tarmslemhinnan som inget medel kommer åt, och de kan ploppa upp när som helst från idag till om 10 år. Alltså fortfarande inget konstigt med själva provet. Du kan veta ATT de har inkapslade larver, men du vet inte när du kan komma åt dem utan att få positivt på träckprov. Om hästarna visar tydligt så du känner igen tecknen är det ju bra.

Att jag har fel angående vilken häst som har vad beror på att du antar att jag kommer ihåg saker om dina hästar lika väl som du själv gör. Bara här på Buke svarar jag på frågor om minst 1000 hästar per år, varför tror du att jag ska komma ihåg exakt vad vi diskuterat för flera år sen om specifika hästar? Vill du att det ska framgå, var mer exakt när du pratar om hästarna.
 
Sv: Maskfynd - är det vad jag gissar ?

Denna dam är en kisseralla av stora mått, kissar mängder varje dag därav måste hon ha en uppsugande bädd i botten annars klaffsar det i hennes box oavsett hur mkt halm man strött med, hon kommer in från hagen där hon håller sig hela dagen och släpper ett niagarafall av sällan skådat slag samma sak varje dag.

Jag har också ston som inte kissar ute i första taget, eftersom jag vet att de i princip alltid kissar när de kommer in så står jag med en hink som de får kissa i. De är misstänksamma i början, men jag sätter inte dit hinken förrän de har börjat kissa, de lär sig snart. Det gör väldigt mycket på mockningen, ibland kan de kissa 6-7 liter.

En kompis till mig lämnade in träckprov i april ett år från 3 unghästar, svaret var 0 på spolmask och ganska högt på blodmask, efter avmaskning kom det ut massor med spolmask, några blodmaskar såg hon inte till! Labbets förklaring var att det bara var spolmaskhanar och det tror inte jag på i alla fall!
 
Sv: Maskfynd - är det vad jag gissar ?

En kompis till mig lämnade in träckprov i april ett år från 3 unghästar, svaret var 0 på spolmask och ganska högt på blodmask, efter avmaskning kom det ut massor med spolmask, några blodmaskar såg hon inte till! Labbets förklaring var att det bara var spolmaskhanar och det tror inte jag på i alla fall!

Det går att skilja på honor och hanar, hanarna har liksom en krok i ena änden. Till en annan gång tänkte jag så kan ni titta själva. Men det är ju fortfarande så att bara vuxna äggläggande honor märks på träckprovet. Har de inte börjat lägga ägg så syns de alltså inte.

Blodmaskarna är så små att de ytterst sällan syns när de kommer ut.
 
Sv: Maskfynd - är det vad jag gissar ?

Det går att skilja på honor och hanar, hanarna har liksom en krok i ena änden. Till en annan gång tänkte jag så kan ni titta själva. Men det är ju fortfarande så att bara vuxna äggläggande honor märks på träckprovet. Har de inte börjat lägga ägg så syns de alltså inte.

Blodmaskarna är så små att de ytterst sällan syns när de kommer ut.

Men rimligtvis om det kommer ut mycket spolmask så borde det väl finnas äggläggande honor också, det var inga föl utan ett och tvååringar om jag inte missminner mig! Hon kan mycket väl missat blodmaskarna, det är vi medvetna om!

Tack för tipset, ska titta nästa gång jag ser en spolmask, men hoppas att jag slipper se någon!
 
Sv: Maskfynd - är det vad jag gissar ?

Eftersom det var i samband med avmaskning så borde det vara båda könen. Kommer de ut spontant är det mest troligt hanar, de är ju "onödiga" och stjäl plats från honorna som ska lägga ägg när de väl gjort sitt...

Honorna behöver inte ha varit könsmogna än utan att ni fick bort dem mha avmaskningen.
 
Sv: Maskfynd - är det vad jag gissar ?

I Sverige finns idag inte den resistensen hos Banminth/Fyrantel som ses i Norge, men det är för nära för att kännas bra, eller hur. För ett gäng år sen hade Ivomec en drive där de bjöd på efterkontrollen som visade att det inte finns någon resistens mot det än iaf.

Frågan är ju hur ofta det behöver kollas. Det finns en produkt för detta, lika som kollamasken fast för efterkontroll.

Jag tycker att grunden är att försöka förebygga så vi behöver avmaska så lite som möjligt och de gångerna man måste så är det läge att använda ett ivermektin eller moxidektin-preparat. Skulle man få för sig att använda Axilur eller Rintal och hästen har blodmask så kan det ju vara läge att kolla... där finns det dokumenterad resistens sedan länge.
 
Sv: Maskfynd - är det vad jag gissar ?

Det finns en teori till om spolmask på vuxna hästar. Vuxna hästarnas immunitet hindrar inte att hästen plockar upp smittan, men maskarna utvecklas inte hela vägen till könsmogna maskar innan de stöts ut av hästens eget försvar.
 
Sv: Maskfynd - är det vad jag gissar ?

Är inte spolmaks livcycle berörenda på ung häster?
Förstå avels verksomhets för hålla sig vacken.
Men vi som har bara vuxen häster på sin ranch?
 
Sv: Maskfynd - är det vad jag gissar ?

Är inte spolmaks livcycle berörenda på ung häster?
Förstå avels verksomhets för hålla sig vacken.
Men vi som har bara vuxen häster på sin ranch?

Spolmaskens ägg kan leva i många år i jorden och vuxna hästar får också i sig äggen. Men de utvecklas normalt aldrig till vuxna maskar eftersom de allra flesta hästar utvecklar egen motståndskraft mot just spolmasken.
 
Sv: Maskfynd - är det vad jag gissar ?

Jag har mina aningar om att det är klart påfrestande även för immuna vuxna när bördan blir stor av spolmaskägg jag hade en klar prestationsnedsättning/tappade orken på den som går ihop med detta spolmasksto när de pga stökiga unghingstar som inte stannade där de skulle med ston inom synhåll fick gå kvar för länge i sin vinterhage så att den blev rejält nerbetad. Vid blodprov på den var neutrofila höga vilket kan bero på mkt avfallsprodukter från mask eller allergi. Efter diskussion med vet avmaskades denna mot spolmask trots att hon har normal immunitet och vips återhämtade hästen sig och blev normal igen så helt klart verkar det som att få i sig för mkt spolmasksmitta blev ansträngande för kroppen.
 
Sv: Maskfynd - är det vad jag gissar ?

Ok. Så det krävs att det har varit babies på marken.
och bandmask, hur långt kommen är det nu i Sweden? har hört den är på regal främ marsk.
 

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
163 620
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Nu känns det som jag är ute på okänd mark, har alltid tidigare haft turen att slippa kolikhästarna men nu var det tydligen min tur...
Svar
10
· Visningar
2 341
Senast: ch791022
·
  • Låst
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept behöver du visa att du...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
258 428
Senast: sassiball
·
Hästvård Vi har två -06:or som kom hit första veckan i december, den ena hade blivit avmaskad med ivermektinpreparat innan och den andra maskades...
Svar
6
· Visningar
903
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp