Pussi och Gladys!
Jag tänker inte upprepa mig för människor som anser sig fullärda och är så fel ute att man inte vet om man ska skratta eller gråta. Läs gärna på i aktuell litteratur om fång. Och gör detsamma om avmaskning. Ny forskning (ja, så ny är den ju nu inte heller) har visat att parasiterna, främst lilla blodmasken, går in i ett vilostadie i hästens tarmvägg ungefär i samband med första frosten (lite olika beroende på var i landet man bor mao). Detta larvstadie kommer man inte åt med hjälp av maskmedel, varför det alltså är helt bortkastat att avmaska under den kalla perioden av året. Det som kan hända om man avmaskar under vintern är att maskarna i vilostadiet aktiveras och börjar ta sig ut ur tarmväggen in i tarmen. Detta kallas massaktivering eller larva migrans. Följden kan bli svåra tarmskador med diarré och/eller kolik till följd.
Mina hästar avmaskas efter schema, dock ett fungerande och inte ett som bevisligen inte fungerar. Om jag misstänker qatt det inte fungerar tar jag träckprov och bedömer situationen efter det. Vadå låter dem gå med mask? Det är ju det man riskerar om man följer ett felaktigt avmaskningsschema, mao avmaskar vid fel tidpunkt.
Betfor innehåller kolhydrater ja? Har jag påstått något annat? Hästen i exemplet har mig veterligen inte problem med fång och betfor är ett utmärkt fodermedel, bla pga av att det processas av mikrofloran i grovtarmen och inte tenderar att ge stärkelseläckage till grovtarmen som stora givor kraftfoder kan göra.