Mask hos avmaskad häst?

Sv: Mask hos avmaskad häst?

Enya skrev:
Vilka frågor tycker du att jag ska ställa en veterinär???

:confused:
Jag menar bara att detta är ett diskutions forum, så att ta det som skrivs här på blodigt allvar kanske inte är nån bra ide´. Det finns ju miljarder åsikter om allt och ingenting. Både bra och dåliga...

Men snälla, du tror väl ändå inte vi sitter och hittar på ? Min information och fakta har jag fått från SVA bla...jag har även flertalet gånger haft telefonkontakt med parasitologen där...jag försöker alltid försöka hålla mig uppdaterad om vad som händer inom forskningen på maskfronten...Så visst ska man disskutera, men man måste väl trots detta ändå få fram rätt fakta om vad som gäller ?

Mynta2 skrev:
Men snälla, du tror väl ändå inte vi sitter och hittar på ? Min information och fakta har jag fått från SVA bla...jag har även flertalet gånger haft telefonkontakt med parasitologen där...jag försöker alltid försöka hålla mig uppdaterad om vad som händer inom forskningen på maskfronten...Så visst ska man disskutera, men man måste väl trots detta ändå få fram rätt fakta om vad som gäller ?

Det är väl bra att hålla sig uppdaterad. Men som sagt det finns miljarder åsikter. Alla har rätt till sin egen utan att bli kallad idiot eller att anses som besserwisser. Som sagt har även vetrinärer olika åsikter. Jag tycker att man ska hitta någon som man litar på, ett forum är inte rätt plats för det. Ingen kan 100% vara säker på sin sak.

Det går inte att diskutera när det övergår till personliga påhopp!

JAG anser liksom Gladys att man inte ska vända sig till ett forum, där människor utan att ha sett hästen, yttrar sig om vad som är bäst.
Råd ja visst, men tycker man att det inte står rätt till med sin häst är det väl ändå smartast att vända sig till veterinären först å SEDAN ev till forumet.

Och som det sagts tidigare finns lika många "rätta" sätt som det finns folk....å ingen vet allt, det är inte bara en person som håller sig uppdaterad vad gäller olika saker inom häst...... men allas tankar och åsikter räknas inte.

När det gäller att hålla sig uppdaterad inom parasitologi så är vi ett par som kan räknas som mest uppdaterade, där tillhör Mynta2 t.ex. Så om nån då kommer och säger galna saker där vi faktiskt ÄR helt uppdaterade (och fortsätter lära oss tack vare intresse och envishet) så måste man ju protestera.

Men jag håller helt med att personangrepp inte är rätt väg att gå.

Ja men jag har varit medlem i ngn vecka så det är INGEN som vet hur pass uppdaterad ex jag är.

Det huggs vitt och brett så fort man öppnar truten, vilket får iaf mig att dra öronen åt mig och inte känna mig välkommen!

Som sagt, åsikter har alla rätt till och som du Magdalena säger är inte pers. påhopp ngt att rekomendera då det går raka vägen till osämja.

TantEster skrev:
Pussi och Gladys!

Jag tänker inte upprepa mig för människor som anser sig fullärda och är så fel ute att man inte vet om man ska skratta eller gråta. Läs gärna på i aktuell litteratur om fång. Och gör detsamma om avmaskning. Ny forskning (ja, så ny är den ju nu inte heller) har visat att parasiterna, främst lilla blodmasken, går in i ett vilostadie i hästens tarmvägg ungefär i samband med första frosten (lite olika beroende på var i landet man bor mao). Detta larvstadie kommer man inte åt med hjälp av maskmedel, varför det alltså är helt bortkastat att avmaska under den kalla perioden av året. Det som kan hända om man avmaskar under vintern är att maskarna i vilostadiet aktiveras och börjar ta sig ut ur tarmväggen in i tarmen. Detta kallas massaktivering eller larva migrans. Följden kan bli svåra tarmskador med diarré och/eller kolik till följd.

Mina hästar avmaskas efter schema, dock ett fungerande och inte ett som bevisligen inte fungerar. Om jag misstänker qatt det inte fungerar tar jag träckprov och bedömer situationen efter det. Vadå låter dem gå med mask? Det är ju det man riskerar om man följer ett felaktigt avmaskningsschema, mao avmaskar vid fel tidpunkt.

Betfor innehåller kolhydrater ja? Har jag påstått något annat? Hästen i exemplet har mig veterligen inte problem med fång och betfor är ett utmärkt fodermedel, bla pga av att det processas av mikrofloran i grovtarmen och inte tenderar att ge stärkelseläckage till grovtarmen som stora givor kraftfoder kan göra.

ja mina hästar avmaskas också efter shema och det var inte det ja har jag inte sakt till dig att jag tyckte var fel heller...ja, jag vet också att betfor innehåller kolhydrater jag ger det själv till min häst det jag reagerade på var att du höll med om att hästarna inte får fång av proteinet..vad är det då som är farligt om de får i sig för mycket gräs på sommaren till exempel?? :confused:

Senast ändrad av en moderator:

Lånar knapp

Läste inte alla inlägg...
Men.. vårt föl, "Kalle", hade sååå mkt problem med magen.. o eftersom han var avmaskad trodde vi och vet att det inte var mask..
Han fick mer o mer ont i magen o vet var ute rätt ofta. Vi trodde att han fick ont i magen av hösilage.
Iaf, efter ett tag, efter olika mediciner (tex ngn medecin som var till för magsår) så fann vi en mask i hans avföring. Så även fast han var avmaskad så hade allt inte kommit ut.
Nu är han en riktig hingstunge igen o lever runt som bara den...

Amica skrev:
Lånar knapp

Läste inte alla inlägg...
Men.. vårt föl, "Kalle", hade sååå mkt problem med magen.. o eftersom han var avmaskad trodde vi och vet att det inte var mask..
Han fick mer o mer ont i magen o vet var ute rätt ofta. Vi trodde att han fick ont i magen av hösilage.
Iaf, efter ett tag, efter olika mediciner (tex ngn medecin som var till för magsår) så fann vi en mask i hans avföring. Så även fast han var avmaskad så hade allt inte kommit ut.
Nu är han en riktig hingstunge igen o lever runt som bara den...

Det är därför man gör träckprov bland det första man gör om de får magproblem. Jag trodde inte min skulle ha mask heller eftersom han var avmaskad helt enligt boken, men eftersom markerna var så nedsmittade så plockade han på sig ny smitta hela tiden.

Att fång kan orsakas av proteinförgiftning är en gammal teori som efter moderna försök är avskriven.
Betfor innehåller drygt 20% socker vilket har den fördelen framför stärkelse att det snabbt tas upp i tunntarmen o därmed inte orsakar störningar i grovtarmsfloran resten är en massa snälla fibrer o en del protein.
Att ta i lite när folk tvärsäkert presenterar felaktigheter är inget personangrepp. Kanske läge att lära sig lyssna på de som verkligen har kunskaper istället.

PL

Senast ändrad:

Skrev jag inte att jag inte hade läst alla inlägg? Jo.
Och vad är detta för något?!

Jag svarade till personen, eftersom i rubriken står det: Mask hos avmaskad häst?
DET svarade jag på!
Inte svarade jag på ngt om täckprov? Nej

ALLTID när det handlar om ett forum, så ska det alltid finnas några som ska ha SÅ rätt.
Jag svarade ENDAST på rubriken, och ska väl inte få en föreläsning därför att jag svarade att vår fölunge hade likadant?

Skärpning, annars lär väl alla trådar strängas ned snart om detta fortsätter.

Jag tolkar det inte som att Magdalena hoppade på dig, utan att hon tog ditt inlägg som ett exempel på varför det är viktigt att kolla maskförekomsten!

Men snälla nån! Jag har väl inte hoppat på dig på något sätt? Bara fortsatte på ditt exempel.

Det är den bästa metoden :angel:
Hostan du hade på mask hästen, hurdan var den?

Förlåt om jag lägger mig i...

Men Magdalena höll ju helt med dig, varför denna reaktion? :confused:

Det finns inga experter vad jag har sett på denna sida.
Har inte sagt att mitt sätt är det enda rätta.
Att kalla ngn för idiot är pers angrepp!

peter_lundin skrev:
Att fång kan orsakas av proteinförgiftning är en gammal teori som efter moderna försök är avskriven.
Betfor innehåller drygt 20% socker vilket har den fördelen framför stärkelse att det snabbt tas upp i tunntarmen o därmed inte orsakar störningar i grovtarmsfloran resten är en massa snälla fibrer o en del protein.
Att ta i lite när folk tvärsäkert presenterar felaktigheter är inget personangrepp. Kanske läge att lära sig lyssna på de som verkligen har kunskaper istället.

PL

den var inte jag själv inblandad i, för det skedde på ett annat ställe där fölis var född och "uppvuxen" ....jag märkte problemet när jag fick hem henne.....

Men hostan hon fick trodde vi var vanlig "unghästhosta" men den ville inte ge med sig alls.......OM jag följt dessa expertisråd skulle jag ha väntat till februari( enl dom) att maska, men jag gjorde inte det gudskelov utan maskade i november..annrs vet jag inte vart det barkat hän om hon skulle gått med så mycket mask i 3-4 månader till...efter detta följde vi upp med träckprov tills det var grönt...

Saken var den att hon blivit utsatt för en spolmaskbesättning som utvecklat resistens mot ivermectinpreparat och därmed funkade inte ivomec på henne, men en banminth spruta funkade ypperligt..stället hon var på hade också ett par snorungar och jag talade om för dom om min häst och det visade sig att dessa också var drabbade....nu vet jag inte hur det gått men jag vet att dom har haft ett h-e med maskningar förra året för att "nolla" denna besättningen av maskar..

Min häst var fin i hullet, pigg och som en normal 5 månaders fölunge förutom snoret o hostan....

Senast ändrad:

Det beror på vad man menar med expert, experter på tex på hästparasiter finns det bara en handfull i sverige men här finns en del som har mer kunskaper o utbildning än andra. Jag kan inte se att TantEster kallat någon för idiot däremot fick hon ett ganska spydigt mothugg när hon helt riktigt påpekade att protein inte ger fång.
PL

Liknande trådar

Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 633
Senast: lady_vip
·
A
Foder & Strö Hej allihopa! Jag har en travare som jag haft i ett år. När jag köpte henne var hon väldigt mager. I vintras fick hon behandling mot...
Svar
2
· Visningar
778
Senast: Aia
·
Å
Foder & Strö Har haft d-ponnyn sen i somras. När han kom var han jättetunn och omusklad. Nu är det bättre men han är fortfarande tunn & har inte mkt...
2
Svar
22
· Visningar
1 740
Senast: åsnan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Valp 2025
  • Hullbedömning - hur tjock/smal "ska" hunden vara?

Hästrelaterat

Tillbaka