Mask hos avmaskad häst?

Sv: Mask hos avmaskad häst?

Förlåt om jag frågar - men ÄR shettisen verkligen "konstigt" bukig?? Arbetar den något? En häst som inte arbetar har inte samma muskulatur som kan bära upp magen, och den ser därför inte lika slimmad ut som en vältränad häst gör.

Bara soja till nordsvensken, inte till shettisen.
Och max 200g/100kg häst.
Häll t.ex. 5 liter i en plastpåse och väg det hos någon som har våg.
Sedan så kan du mäta i liter i stället.
När jag använde soja så var en liter = 400g.

Jag änvänder Edel Häst Topp från Joh.Hanssons.
Det är ett koncentrat ämnat att blandas med havre.

Varför ska hon ändra i foderstatarna åt de andra hästarna för då dom redan är fina i hullet och verkar fungera bra på det som ges ? Det var ju shettisen som inte var fin i hullet. Är inte rek giva av soja 100g/100 kg ??

Jag kommer att ge fri tillgång till hästarna i alla fall, det kan ju inte göra någon skada.
Jag vet att de andra hästarma inte jagar bort den lille, när vi lägger ut hö i hagen har de i fler högar än antalet hästar och de högarna är stora så att de inte jagar varandra pga hunger. Nu sålde ägarna till b-ponnyn sin häst i går ( jag hade honom som inackorderad och tog hand om honom ) så nu är det min stora och min lilla kvar.
Alla hästarna är nu avmaskade igen och jag hoppas på resultat där.

Ingen av mina två hästar arbetar alls. Men eftersom de får fri tillgång på hö och har käkat lusern nu ett bra tag, så borde han vara tjockare än han är. Man kan känna revbenen på hon om och magen hänger ner. Han har jättelång päls och ser allmänt komstig ut för tillfället, men jag längtar till sommaren då det är lättare att se hur han ser ut.

Avmaskade du nu, utan träckprov? Vad tog du mot för mask då? Blodmasken ligger i dvala just nu (det har ju varit svinkallt!) och det är inte lämpligt att avmaska då pga risken för massaktivering. Senaste året har jag träffat på två hästar som fått allvarliga problem efter avmaskning vid fel tidpunkt.

att maska är väl aldrig fel.
Hur motioneras din shettis? Sk. höbuk beror oftast på att buk-muskulaturen är förslappad. Känn med handen över revbenen, det ska finnas "lite" fett men du ska kunna känna revbenen. Var försiktig med proteinrikt foder till din shettis pga fångrisken. :D

Vadå aldrig fel ? Jo, om man inte vet vad man maskar mot, maskar på fel tidpunkt samt inte ens vet om hästen har mask....Det är INTE proteinet som orsakar fång.

Men den andra var ju snarare för fet, eller har jag missat något nu?
Aja.
För fet är inte = bra i hullet, det är för fet.
Rätt balans mellan energi och protein hjälper mot både underhull och överhull.
Så i dettta fallet är RÄTT alltid RÄTT.

Du, har du kollat tänderna?
Om det är något fel på tänderna, så kan hästen svälta ihjäl stående i en hö-hög.

Nej jag har itne kollat tänderna. Har tänkt på det, han blir ju 2 till våren, men eftersom han äter mycket så har jag slagit bort den tanken. Även om han har fri tillgång så har jag koll på hur mycket han får och hur mycket han äter av det. Jag vet att han äter upp nästana allt han får, allt i bland om jag är sen ut på morgonen.

Ni skulle nog beskriva nordisen som för fet, ja. Han har alltid varit det, så det är inget som har kommit i höstas när han flyttade hem till mig. Shettisen har alltid varit lite tunn så därför ville jag ge honom fri tillgång på foder så att han blev lite mer shettisaktig =). Jag försökte rida igång min store häst, men efter en del problem och is på marken gav jag upp och han har inte gjort något arbete. Nu har jag stött på en tjej som hjälper mig med honom och vi börjar från marken. Så det blir ingen motion pga det. Så fort det blir mer töväder ska jag ut och vandra med shettisen, tömköra och longera honom.

Tidigare i tråden när jag skrev att jag snart skulle avmaska, så var det ingen som sa emot mig. Men nu när jag HAR avmaskat så är det helt fel? Båda mina hästar som står i stallet nu mår hur bra som helst. Förhoppningsvis tog jag någon mask. Har börjat misstänka att han aldrig tidigare blivit avmaskad så i höstas när jag gjorde det så tog det inte allt.
Äsch, jag vet inte. De är avmaskade nu i alla fall.

Jag tolkade "snart" som i april, därav att jag inte reagerade.

gladys skrev:
att maska är väl aldrig fel.
Hur motioneras din shettis? Sk. höbuk beror oftast på att buk-muskulaturen är förslappad. Känn med handen över revbenen, det ska finnas "lite" fett men du ska kunna känna revbenen. Var försiktig med proteinrikt foder till din shettis pga fångrisken. :D

Dubbelfel. Avmaskning utan att man vet mot vad och varför gör mer skada än nytta. Även om inte hästen tar skada så påskyndar det resistensutvecklingen mot de medel vi har att tillgå idag.

Protein i sig är inte fångframkallande.

Enya skrev:
Har en shettis som ser lite konstig ut. Eftersom mitt hö inte är analyserat ( på grund av att jag var i akut behov av ett parti hö och det var inte analyserat, och jag kommer nog inte att analysera det för det är inte så många balar att det lönar sig tycker jag.) har jag låtit mina hästar få lusernpellets. Ena ponnyn och nordisen är jättefina, men shettisen är bukig. Jag trodde att det var proteinbrist, men är nu böjd att ge mig. Alla hästarna avmaskades i november, så jag har inte tänkt på att shettisen har mask. Allvarligt här, kan det vara så att shettisen har mask? Tänkte avmaska alla nu inom kort, men de andra verkar inte ha problem med mask.
Kan shettisens bukighet bro på mask?

Jag har också det problemet med min shettis...hon blev också av maskad i höstas med ivomec men är bukig och man känner revbenen... :crazy: jag ska kolla tänderna på henne nu också så får jag se om det blir bättre för hon är inte så regelbundet raspad de senaste åren vad jag förstod på förra ägaren... :cry:
Hoppas det blir lite bättre då annars får jag nog ta och skicka in ett träckprov och se om hon har mask...
Hon är dock gammal och det kan ju också bero på det..
Hur gammal är din?

Mynta2 skrev:
Vadå aldrig fel ? Jo, om man inte vet vad man maskar mot, maskar på fel tidpunkt samt inte ens vet om hästen har mask....Det är INTE proteinet som orsakar fång.
Vad är det som orsakar det då?? :confused:

Min shettis är bara snart 2 år, blir det om 2 månader så att det är så här pga ålder, det tror jag inte. Fast vi får väl vänta ut det lite, han är nu avmaskad i alla fall och han ska få mer lusern

Orsakder till fång: Kolhydrater, giftiga växter, vissa infektioner, störningar i tarmfloran orsakade av i princip vad som helst.

Att avmaska nu är, precis som Magdalena och Mynta säger, helt fel. Att säga att "det är aldrig fela att maska" innebär att man bör bättra på sina kunskaper i hästvård. Be att få häftet "Avmaskningshandboken" av veterinär eller apotek och läs på.
Oavsett om hästen är avmaskad tildigare eller inte tar naturligtvis en avmaskning alla de parasiter som är känsliga för den substans man använder. Att avmaska i tid och otid gynnar däremot maskarnas resistens och då kommer problemet med avmaskningar som inte biter att öka.

Som HH säger - att misstänka att fodret inte är ok när de andra hästarna snarare är feta är ganska befängt. Likaså att börja portionera ut soja mm till hästar som fungerar på nuvarande foderstat och där det dessutom saknas grovfoderanalys.
Bukighet behöver inte ens bero på proteinbrist, det kan lika gärna vara så att energin i foderstaten är så låg att protein måste tas som energikälla istället.

Med tanke på att avmaskning i november är i senaste laget så kan ju faktiskt parasiter vara en orsak till bukigheten. Ta ett träckprov fram på våren - avmaskningen nu kan man lika gärna stryka ur protokollet eftersom den knappast har eliminerat några maskar ändå.

Tandproblem behöver inte alltid innebära att hästen inte äter som den ska. Om tuggmönstret inte fungerar tillfredsställande kan följden bli att grovfodret inte söndermals tillräckligt = svårsmält. Hästen befinner sig nu dessutom i en tandfällar- och frambrottsperiode - detta brukar kunna yttra sig som taskigt hull.

Betfor är ett utmärkt foder som, precis som grovfoder, till största delen spjälkas i grovtarmen, mao fysiologiskt för häst.

Ok, jag ger mig.

När ska man avmaska nu då? Vilka rekommendationer finns det? Om man har en häst som är så full av mask att den är rent sjuk då? Jag har inte det, men undrar hur man gör då, väntar man till april eller när det nu var? Då kommer ju hästen att gå ganska lång tid utan att bli hjälpt.

Liknande trådar

Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 633
Senast: lady_vip
·
A
Foder & Strö Hej allihopa! Jag har en travare som jag haft i ett år. När jag köpte henne var hon väldigt mager. I vintras fick hon behandling mot...
Svar
2
· Visningar
778
Senast: Aia
·
Å
Foder & Strö Har haft d-ponnyn sen i somras. När han kom var han jättetunn och omusklad. Nu är det bättre men han är fortfarande tunn & har inte mkt...
2
Svar
22
· Visningar
1 740
Senast: åsnan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka