Mask hos avmaskad häst?

Sv: Mask hos avmaskad häst?

Jodå, om du läste vad jag skrev så skrev jag uttryckligen: November är lite sent för att avmaska, men nu är det ju gjort å inget att göra åt...och sedan går du och avmaskar igen trots att jag skrev så...Så visst sa jag emot dig, men eftersom du redan stoppat i dom maskmedel i november så är det ju lite svårt att göra något åt det.

Om du misstänker hästen är full i mask nu så börjar du självfallet med ett träckprov, därefter får du ju lägga upp en bra plan tillsammans med ev din veterinär..eller kanske parasitologen har ideer...

En 2-åring behöver ännu mera protein än en vuxen häst, detta för att kunna växa korrekt.

Snälla, tro mig jag har fött upp Islandshästar i 15år.
De är som shettisar, bara litet större.

hit_o_dit.jpg

Välmatat föl född -04.

Ja du, det är väl forskarna inte helt eniga om ännu...senaste budet var väl om stärkelse...Men å andra sidan orsakas ju fång av en rubbning...detta pga hastigt foderbyte...hastigt foderbyte kan vara så simpelt som: byte av höparti...eller att gräset börjar växa igen på sensommaren...

Mynta2 skrev:
Vadå aldrig fel ? Jo, om man inte vet vad man maskar mot, maskar på fel tidpunkt samt inte ens vet om hästen har mask....

Jaha du, maskar du bara när du "vet" att hästen har mask?
Det är knappast så att det måste ske en exakt tidpunkt.(ungefärligt) Inte är det heller så att hästen tar någon direkt skada av det. Jag maskar alltid mina hästar före och efter betet. Råkar det då vara i november så får det vara det då. Det har fungerat bra.
Proteinförgiftning kan orsaka fång.

Senast ändrad:

TantEster skrev:
Orsakder till fång: Kolhydrater, giftiga växter, vissa infektioner, störningar i tarmfloran orsakade av i princip vad som helst.

Att säga att "det är aldrig fela att maska" innebär att man bör bättra på sina kunskaper i hästvård. Be att få häftet "Avmaskningshandboken" av veterinär eller apotek och läs på.
Oavsett om hästen är avmaskad tildigare eller inte tar naturligtvis en avmaskning alla de parasiter som är känsliga för den substans man använder. Att avmaska i tid och otid gynnar däremot maskarnas resistens och då kommer problemet med avmaskningar som inte biter att öka.

Betfor är ett utmärkt foder som, precis som grovfoder, till största delen spjälkas i grovtarmen, mao fysiologiskt för häst.

Kära tant ester, Fång KAN orsakas av proteinförgiftning.("bättra på sina kunskaper i hästvård"?) :angel:
Att maska i "tid och otid" är det ingen som rekomenderat. Om avmaskningen inte fungerat låter du då din häst ha mask?
Och du,är inte betfor full av kolhydrater....?

Senast ändrad:

Och hur vet du om din häst har mask då om du inte först kollat upp detta med ett träckprov. Och kanske du ska bättra på dina kunskaper...även maskar har sin livscykel och är vaken på olika tidpunkter under året...men knappast mitt i smällkalla vintern. Förklara vad du menar med *proteinförgifting* exakt VILKET protein är det frågan om ?? Protein är ju inte 1 sak utan består ju av många olika kedjor.

Om avmaskningen inte fungerat har man ju kontrollerat detta med träckprov, dessutom lär man kolla upp VARFÖR det inte fungerade. Gav man för liten mängd? Spottade hästen ut? Gav man fel medel? Det du menade på är att "det är aldrig fel att avmaska" vilket är ett oerhört korkat uttalande.

Och vaddå, "låter hästen ha mask". Hästar HAR alltid mask. I de allra flesta fall avmaskar man för att begränsa smittan, inte för att hästen lider av att ha mask.

Det tolkade jag som om det var för sent att avmaska i november. Inte att jag inte skulle avmaska nu, vilket jag en gång i tiden fått lära mig ( fast det var i februari på unghästar). Hur tycker du att jag ska sköta avmaskningen under ett år då?

Jag tror dig. Jag följer dina råd, jag har ökat på lusernen på shettisen och minskar på betforen ( det är snart slut i alla fall, men vill inte sluta tvärt), men jag känner att jag vill ge fri tillgång på grovfoder. Framför allt till shettisen. Jag har i alla fall avmaskat ( trodde att det var ok att göra så nu, det har jag ju lärt mig att man ska, fast tydligen helt fel) så jag hoppas på resultat av något av det.

Magdalena skrev:
Om avmaskningen inte fungerat har man ju kontrollerat detta med träckprov, dessutom lär man kolla upp VARFÖR det inte fungerade. Gav man för liten mängd? Spottade hästen ut? Gav man fel medel? Det du menade på är att "det är aldrig fel att avmaska" vilket är ett oerhört korkat uttalande.

Och vaddå, "låter hästen ha mask". Hästar HAR alltid mask. I de allra flesta fall avmaskar man för att begränsa smittan, inte för att hästen lider av att ha mask.

Jag förutsätter att man använt rätt medel samt fått in det i hästen.
Hon som startat tråden har ju avmaskat och misstänker att hästen förtfarande lider av mask. Då är mitt råd till henne att avmaska igen.
Något som är oklart?

Senast ändrad:

Ja, ditt råd bör ju istället vara: ta träckprov. Inte stoppa i maskmedel.

Men om det är försent i November så torde det ju även vara det nu i februari eller hur ? Din 2 åring räknas inte som unghäst i den bemärkelsen spolavmaska....Men enklast är ju att starta med ett träckprov. Utifrån detta har du ju en utgångspunkt om hur du ska lägga upp ditt maskschema, samt vilket preparat du bör sätta in.

*Suck* Jag borde ingenting för så skulle jag inte gjort själv. Det står jag fast vid. Vore jag osäker eller om inte heller andra kuren hjälpte så skulle jag kanske skicka ett prov.
Jag skriver inte här för att jä**as. :( Men det var då som bara den vad man blev grillad. :cry:

Senast ändrad:

Grillad eller inte får stå för dig, men jag fattar inte hur du undgått alla faktarapporter om resistensproblemena som breder ut sig pga folks okunnighet och användande av maskmedel ? Hur kan du då sitta och förespråka mer användande av maskmedel istället för att ta till träckprov ? Det finns ju folk som forskar om just maskning och medel, varför tar du inte till dig den fakta som faktiskt finns istället för att göra lite hur som helst och dessutom råda andra att göra så ? Och det jag inte fattar är: hur ska du kunna veta om din häst tex har upprepade kolikattacker om det beror på mask eller magproblem i allmänhet ?? Maskangrepp visar sig inte alltid som bukighet eller raggig hårrem, och när man väl SER symtomena har det gått ganska långt...så varför inte sätta in en åtgärd tidigare innan saker syns ?? Maskmedel är ingenting man ska hantera lättvindligt och missbruka i tid och otid då det inte behövs...och för att veta om det behövs krävs ju en undersökning och då i form av ett träckprov. Maskmedel är ju ett gift som även skadar naturen...och maskmedel är ju enbart ett kompliment som man tar till i sista hand...A och O är ju betesplanering....så var försiktig med vad du ge för råd tycker jag.

Mynta2 skrev:
Grillad eller inte får stå för dig, men jag fattar inte hur du undgått alla faktarapporter om resistensproblemena som breder ut sig pga folks okunnighet och användande av maskmedel ? Hur kan du då sitta och förespråka mer användande av maskmedel istället för att ta till träckprov ? Det finns ju folk som forskar om just maskning och medel, varför tar du inte till dig den fakta som faktiskt finns istället för att göra lite hur som helst och dessutom råda andra att göra så ? Och det jag inte fattar är: hur ska du kunna veta om din häst tex har upprepade kolikattacker om det beror på mask eller magproblem i allmänhet ?? Maskangrepp visar sig inte alltid som bukighet eller raggig hårrem, och när man väl SER symtomena har det gått ganska långt...så varför inte sätta in en åtgärd tidigare innan saker syns ?? Maskmedel är ingenting man ska hantera lättvindligt och missbruka i tid och otid då det inte behövs...och för att veta om det behövs krävs ju en undersökning och då i form av ett träckprov. Maskmedel är ju ett gift som även skadar naturen...och maskmedel är ju enbart ett kompliment som man tar till i sista hand...A och O är ju betesplanering....så var försiktig med vad du ge för råd tycker jag.

Öhh..Hur långt har det gått egentligen innan du märker att hästen har mask?? Jag vet om mina hästar behöver avmaskas. Jag vet när mina hästar ska avmaskas. Tar det inte gör jag om det. Och vet du vad - Jag ger hela sprutan. Hemskt va. Jag behöver inte betala extra för att förstå att jag ska maska. Det är då inte bättre att lämna jobbet halvgjort. Snacka om att be om resistenta parasiter. :devil:

Senast ändrad:

Jag maskar mina hästar 4 ggr/år, har alltid gjort och kommer så att alltid göra!
Jag har aldrig haft mask på hästarna och hoppas att det inte händer heller.

Mitt avmaskningprog är från vet. och DÅ lyssnar jag.

Vad egentligen vill du få ut av att ge idiotråd samt vara dryg ? Ska man ge råd så ska man väl ha lite underlag för sina påståenden eller hur och det har ju inte du. Du säger ju bara emot utan någon som helst fakta att luta dig mot.

Ja lyssna kan man göra, men ta reda på hur uppdaterad din veterinär är, för många är det inte TROTS sitt yrke. Och alla hästar har mer eller mindre mask...helt maskfri kan man inte göra dom...dessutom är det INTE hästarna man ska hålla parasitfria i första hand utan sina betesmarker. Men en fråga till dig...om du nu ALDRIG haft mask på dina hästar, varför avmaskar du då ?? Har man ingen mask, ja då behövs ju inget maskmedel.

Frågar igen då, hur tycker du att jag ska göra om jag inte vill göra träckprov? När ska man avmaska då? Jag har också lärt mig att avmaska 4 gånger per år och jag trodde att det gällde fortfarande. Februari, betessläpp, installning och i november. Men så är det alltså inte längre? Kan du inte berätta hur jag ska göra, så att jag får det rätt då?

Liknande trådar

Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 633
Senast: lady_vip
·
A
Foder & Strö Hej allihopa! Jag har en travare som jag haft i ett år. När jag köpte henne var hon väldigt mager. I vintras fick hon behandling mot...
Svar
2
· Visningar
778
Senast: Aia
·
Å
Foder & Strö Har haft d-ponnyn sen i somras. När han kom var han jättetunn och omusklad. Nu är det bättre men han är fortfarande tunn & har inte mkt...
2
Svar
22
· Visningar
1 740
Senast: åsnan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka