Mask hos avmaskad häst?

Sv: Mask hos avmaskad häst?

Ja du Mynta.......har du alltid rätt i allt du säger?? Tveksamt!
Jag fick mitt första rog för si så där 20 år sedan, då var det 2 ggr/år, sedan har det ändrats massor av gånger, likaså mitt avmask.prog.
Har nu de senaste åren haft det nuvarande.
Varför jag inte har mask på hästarna?? Ja kanske för att jag avmaskar dom?

Körde ungefär samma prog på det stall jag jobbade i under ngt år (ägaren hade 4 maskningar men ngn mån skillde), och jag införde det på ett annat stall, där det också fungerar ypperligt. Tänk va? Inga sjuka hästar på 20 år, pga maskmedel.

Lägg ner! DU är inte den enda på detta forum som bär "kunskap", men heller inte den enda som "eggar" till bråk och tjafs!

Mitt råd. Prata med vet. och fungerar sedan maskningen......varför då ändra det?
Min gammhäst har gått på samma prog i 5 år.....med 2 maskmedel varannan gång ca. Aldrig haft mask, aldrig blivit sjuk. Och det har heller ingen av de övriga hästarna.

Enya skrev:
Frågar igen då, hur tycker du att jag ska göra om jag inte vill göra träckprov? När ska man avmaska då? Jag har också lärt mig att avmaska 4 gånger per år och jag trodde att det gällde fortfarande. Februari, betessläpp, installning och i november. Men så är det alltså inte längre? Kan du inte berätta hur jag ska göra, så att jag får det rätt då?

Jag tycker inte att du ska byta prog om du anser att det fungerar bra!
Däremot är det inte bra att alltid köra samma medel, då resistens kan uppstå.
Kontakta din vet och se vad han har att säga.

Jag byter medel en gång om året. Har aldrig tidigare haft problem med mask heller och jag vet flera med mig som inte heller haft det. Givetvis vill jag göra rätt, och lära mig mer.

Enya skrev:
jag har ökat på lusernen på shettisen och minskar på betforen ( det är snart slut i alla fall, men vill inte sluta tvärt), men jag känner att jag vill ge fri tillgång på grovfoder. Framför allt till shettisen.
Det blir säkert bra så.
Öka på luzernet försiktigt tills du ser resultat.

Jag har i alla fall avmaskat ( trodde att det var ok att göra så nu, det har jag ju lärt mig att man ska, fast tydligen helt fel) så jag hoppas på resultat av något av det.
Ja det var ett himla tjaffsande om det.
Men det är bättre att ta träckprov faktikst, om man tror att man inte fick med masken förra gången.
För man kan inte veta vilken mask som råkar vara kvar, och de skall behandlas med olika medel.
Om du inte har avmaskat med Banminth på länge, så kan hästen t.ex. ha bandmask.
Det är bara Banminth i dubbel dos som tar det.
Och man kan inte trycka i hästen hela floran av olika maskmedel bara för att vara på den säkra sidan.
Jag har ett avmaskningsprogram som min veterinär har gjort för flera år i taget.
Och så justerar han det varje år efter de senaste rönen (oftast vilka maskar som blivit resistenta mot vad) och vilka nya preparat som kommit ut.

qenzo skrev:
Jag maskar mina hästar 4 ggr/år, har alltid gjort och kommer så att alltid göra!
Jag har aldrig haft mask på hästarna och hoppas att det inte händer heller.

Mitt avmaskningprog är från vet. och DÅ lyssnar jag.

Hur vet du att du aldrig haft mask på hästarna om du inte tagit träckprov?

Har du frågat din veterinär hur uppdaterade hans parasitkunskaper är? Jag har hört de mest skrämmande okunniga veterinärer på stora kliniker där man "borde" vara säker på att veterinärerna är uppdaterade.

Enya skrev:
Frågar igen då, hur tycker du att jag ska göra om jag inte vill göra träckprov? När ska man avmaska då? Jag har också lärt mig att avmaska 4 gånger per år och jag trodde att det gällde fortfarande. Februari, betessläpp, installning och i november. Men så är det alltså inte längre? Kan du inte berätta hur jag ska göra, så att jag får det rätt då?

Det finns massor med info. Bl.a foldern på Apoteket, Agrias sida, och så hittar du en artikel från SVA och en artikel här med tydliga källhänvisningar.

gladys skrev:
Öhh..Hur långt har det gått egentligen innan du märker att hästen har mask?? Jag vet om mina hästar behöver avmaskas. Jag vet när mina hästar ska avmaskas. Tar det inte gör jag om det. Och vet du vad - Jag ger hela sprutan. Hemskt va. Jag behöver inte betala extra för att förstå att jag ska maska. Det är då inte bättre att lämna jobbet halvgjort. Snacka om att be om resistenta parasiter. :devil:

På vissa hästar syns det tydligt att de har mask, på andra inte alls. På träckprov som togs på min och en annan jämnårig fölunge visade de sig ha exakt lika mycket mask, men min såg helt "omaskig" ut medan den andra såg väldigt angripen ut.

Hur vet du att dina hästar behöver avmaskas? Vad tittar du efter? Och hur vet du att det "inte tar"? Hur länge väntar du innan du gör om? Om du gett rätt mängd och hästen fått i sig allt och du haft rätt medel så lär tillverkarna vara mycket intresserade av om medlet "inte tog" eftersom det tyder på resistensutveckling.

Hela sprutan är bra att ge, hellre överdosera än underdosera.

Träckprovet är ju till för att man inte ska avmaska mer än vad som behövs. Att avmaska för att man TROR att det kan hjälpa påskyndar resistensen.

Jag hade en unghäst som visade resistens för spolmask med ivermectinpreparat....stället hon kom ifrån är oerhört seriösa med avmaskningsprogram utförda av veterinärer...dom har fortfarande ett h-e med just denna stammen spolmask...min häst var fin i päls o hull men hade en envis hosta som inte gav med sig...och på 10 dagar tror jag inte du vill veta hur mycket mask det kom ur henne.....och då hade hon ändå varit maskad enl konstens alla regler innan ( årsföl)

Visst hade du bilder på alla maskarna?
Det vore kanske läge att visa dem igen nu.

gladys skrev:
Kära tant ester, Fång KAN orsakas av proteinförgiftning.("bättra på sina kunskaper i hästvård"?) :angel:
Att maska i "tid och otid" är det ingen som rekomenderat. Om avmaskningen inte fungerat låter du då din häst ha mask?
Och du,är inte betfor full av kolhydrater....?

Tack...nu slapp jag skriva det.... :bow:

Länken på ena artikeln är ju från SVA, alltså Statens Veterinärmedicinska Anstalt. Det om något borde vara det mest aktuella. Källa utöver SVA till den andra artikeln jag länkade till är en av Sveriges få parasitologer och hon sitter inne med oerhörd kunskap, och skulle hon vara osäker kollar hon vidare.

Förhoppningsvis menar du inte att jag är en idiot, för nu har jag i alla fall lärt mig något nytt om avmaskning!

Jag har väl inte påstått att jag har rätt i allt jag säger...vart läser du det någonstans ?? Du verkar ju också vara en sådan som vägrar hänga med i utvecklingen och forskningen...det jag skriver är ju ren och skärf fakta vad som gäller nu...sedan om det ändras i morgon är ju då det....Varför vill inte folk se forskningsresultat för ?? Jag har inte bestämt att si eller så ska det se ut, det är ju årtal av forskning som kommit fram till detta, och bara för att en sak såg annorlunda ut för 20 år sedan betyder väl inte att det inte kan ha ändrats eller hur ? Klart du kan ha mask...det är väl inte maskmedlet som avgör detta, det är väl din beteshygien....

Har inte sagt att jag kör med samma maskmedel om och om igen.....
Har heller inte sagt att jag inte anlitar vet om jag undrar över ngt!

Har inte sagt att jag INTE skickat träckprov, men gör det inte flera ggr/år.
Mår mina hästar bra, är i fint hull, kondition etc utgår jag i första hand från att de är friska.

Påstår inte att mitt sätt är det rätta sättet.....därav mitt råd att kontakta vet och höra vad denne säger.

Jag är verkligen inte fullärd.....å det är ingen annan här inne heller.

Pussi och Gladys!

Jag tänker inte upprepa mig för människor som anser sig fullärda och är så fel ute att man inte vet om man ska skratta eller gråta. Läs gärna på i aktuell litteratur om fång. Och gör detsamma om avmaskning. Ny forskning (ja, så ny är den ju nu inte heller) har visat att parasiterna, främst lilla blodmasken, går in i ett vilostadie i hästens tarmvägg ungefär i samband med första frosten (lite olika beroende på var i landet man bor mao). Detta larvstadie kommer man inte åt med hjälp av maskmedel, varför det alltså är helt bortkastat att avmaska under den kalla perioden av året. Det som kan hända om man avmaskar under vintern är att maskarna i vilostadiet aktiveras och börjar ta sig ut ur tarmväggen in i tarmen. Detta kallas massaktivering eller larva migrans. Följden kan bli svåra tarmskador med diarré och/eller kolik till följd.

Mina hästar avmaskas efter schema, dock ett fungerande och inte ett som bevisligen inte fungerar. Om jag misstänker qatt det inte fungerar tar jag träckprov och bedömer situationen efter det. Vadå låter dem gå med mask? Det är ju det man riskerar om man följer ett felaktigt avmaskningsschema, mao avmaskar vid fel tidpunkt.

Betfor innehåller kolhydrater ja? Har jag påstått något annat? Hästen i exemplet har mig veterligen inte problem med fång och betfor är ett utmärkt fodermedel, bla pga av att det processas av mikrofloran i grovtarmen och inte tenderar att ge stärkelseläckage till grovtarmen som stora givor kraftfoder kan göra.

Jag erkänner att jag gjorde fel som avmaskade nu, miussuppfattade allt. Nu har jag lärt mig och det kommer inte att upprepas.
Min shettis har aldrig haft problem med fång enligt förra ägaren, och inte så länge jag haft honom heller. Han äter nu betfor, men efter uppmaning från I_U så tänkte jag sluta med det, han är ju ändå inte alltför förtjust i det. Det är svårt att veta hur man ska göra, någon säger att betfor inte är bra, andra säger att det är bra.

Jag känner att jag vill påpeka lite att jag bor i Skåne och den 7 november i fjor tror jag inte att vi hade haft frostnätter ännu. Där kom vintern inte förrän i slutet av december.

Jag vet att jag inte är full-lärd, det blir man aldrig. Och det finns antagligen fler åsikter än det finns hästar. Jag tycker inte att jag är dryg för att jag står för mina åsikter. Kan hålla med om att jag uttryckte mej fel då jag skrev: "det är aldrig fel att maska" och jag menar inte heller att man ska avmaska "i tid och otid".
Har man sådana frågor som Enya hade bör man naturligtvis i första hand vända sig till vetrinär (vetrinärer har också olika åsikter). Att följa råd av en människa man inte känner på ett forum är inte att rekomendera (läs reglerna). Jag ser det här som ett diskutions forum inget annat. Diskuterar gör jag. Har rätt till en åsikt.
Personliga påhopp och idiotförklaringar är olämpligt uppträdande i min bok. Oavsett vem det gäller.

Senast ändrad:

Vilka frågor tycker du att jag ska ställa en veterinär???

Liknande trådar

Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 633
Senast: lady_vip
·
A
Foder & Strö Hej allihopa! Jag har en travare som jag haft i ett år. När jag köpte henne var hon väldigt mager. I vintras fick hon behandling mot...
Svar
2
· Visningar
778
Senast: Aia
·
Å
Foder & Strö Har haft d-ponnyn sen i somras. När han kom var han jättetunn och omusklad. Nu är det bättre men han är fortfarande tunn & har inte mkt...
2
Svar
22
· Visningar
1 740
Senast: åsnan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka