Mask hos avmaskad häst?

Sv: Mask hos avmaskad häst?

Kan tillägga att det nu börjar bli allmänt accepterat att ivomec od inte är några bra spolmaskpreparat.
PL

Vilket tycker du att det bästa preparatet är? För jag använde ivomec.
På "min tid" var det det bästa.

Jag har inte sagt att det var Tant Ester. Hon har inte sagt ngt liknande vad jag vet.
Med "experter" här inne, syftar jag på de som anser att deras sätt är det enda sättet.
Verkliga experter finns inte många av överhuvudtaget tyvärr.

peter_lundin skrev:
Det beror på vad man menar med expert, experter på tex på hästparasiter finns det bara en handfull i sverige men här finns en del som har mer kunskaper o utbildning än andra. Jag kan inte se att TantEster kallat någon för idiot däremot fick hon ett ganska spydigt mothugg när hon helt riktigt påpekade att protein inte ger fång.
PL

Senast ändrad av en moderator:

Det finns gott om kunniga människor här på forumet, utbildade hovslagare, veterinärer, alternativbehandlare, sadelmakare etc. Det gör dom inte till experter, men väl till mycket kunniga inom sina områden.

Detta är ett diskussionsforum, alltså har ingen mer rätt än andra mer än att framföra sin erfarenhet samt förslag/ide. Tonen kan säkert bli skärpt om något framförs som verkar uppåt väggarna, med det menas inte att det är tillåtet med vilket ordalag som helst.

"Det är därför man gör träckprov bland det första man gör om de får magproblem"

? Vad menas med detta då isf?

Det jag menade på med mitt inlägg, var att de mkt väl kan ha mask även fast man har avmaskat dem. Inget annat..

Jag tycker i allmänhet att det är rätt dålig stämning i forumen, och att de som svarar kommer ifrån själva kärnämnet, eftersom de ofta, ska ha bättre svar än andra (vara bättre "hästmänniskor")
Så nu behöver vi inte ta upp detta mer.

Det är därför man gör träckprov bland det första man gör om de får magproblem

Att man utesluter en vanlig orsak till magproblem, enklast är ju att göra ett prov så har man åtminstone ellimenart denna sak och kanske kan gå vidare för annan utredning. Går ju oftast fortare att få en överblick av åkomman än att tex grejja runt med div mag-preparat som kanske inte fungerar...man får ju snabbare svar/resultat via ett prov.

Klart en häst kan ha mask trots man avmaskat...helt maskfri kan man inte få dom...men det som är grunden är ju att man ska sätta in en åtgärd där den som mest behövs..alltså NÄR man vet, inte att man TROR...

Jag tycker denna disskussion hållit sig bra till själva ämnet, det är ju inte fel att hålla sig uppdaterad...Att vara uppdaterad är ju inte samma som att VETA BÄST...Och det är ju heller ingens fel att du tar illa vid dig pga att du inte accepterar de fakta som läggs fram...Ingen har heller försökt vara sk *bättre hästmänniskor* än den andra...det är ju bara resultat av forskning som förts fram..Så vad är det egentligen du stör dig på ??

Amica skrev:
"Det är därför man gör träckprov bland det första man gör om de får magproblem"

? Vad menas med detta då isf?

Det jag menade på med mitt inlägg, var att de mkt väl kan ha mask även fast man har avmaskat dem. Inget annat..

Jag tycker du gav ett BRA exempel på hur det kan bli, och varför man använder träckprovet mer än bara för att kolla om hästen behöver avmaskas det året. Försök förstå att jag byggde VIDARE på ditt exempel, inte kritiserade. Diskussioner fortsätter och utvecklas.

qenzo skrev:
Jag maskar mina hästar 4 ggr/år, har alltid gjort och kommer så att alltid göra!
Jag undra då vad du har haft för veterinär?

Avmaskningsintervaller är ju mycket olika.
För Banminth är de 4 veckor och för Cydectin 12 veckor (nästan 3 månader).
Att då regelmässig oavsett preparat avmaska 4ggr/år verkar inte bra.

Enya skrev:
Han äter nu betfor, men efter uppmaning från I_U så tänkte jag sluta med det, han är ju ändå inte alltför förtjust i det. Det är svårt att veta hur man ska göra, någon säger att betfor inte är bra, andra säger att det är bra.
Det är inger fel med betfor, men det behövs inte till din häst.
Du kan basera foderstaten på hö och luzern, vilket ger en foderstat bestående av bara grovfoder.
På det viset kommer du undan avdelningen kraftfoder.

Om man däremot skall envisas med att använda kraftfoder, så är betfor ett bra alternativ.
Det finns många olika sätt att utfodra en häst rätt på.
Man kan ju vilja välja det billigaste, eller det som gör hästarna piggast eller havre för att man har det hemma.
Det finns inget facit där det rätta svaret står.
Så länge som hästen får sitt näringsbehov tillgodosett, så blir det rätt.

Personligen så gillar jag att analysera höet, så att jag kan veta att hästarna får exakt vad de behöver.
Sedan så skall utfodringen vara enkel och fodret så billigt som möjligt.
Med 10 hästar så spelar 5kr/dag och häst en stor roll.
Det blir många pengar på en vinter.

Inte_Ung skrev:
Jag undra då vad du har haft för veterinär?

Avmaskningsintervaller är ju mycket olika.
För Banminth är de 4 veckor och för Cydectin 12 veckor (nästan 3 månader).
Att då regelmässig oavsett preparat avmaska 4ggr/år verkar inte bra.

Min veterinär? Förstår inte vad du är ute efter nu?

Alla maskmedel tar inte all mask därför kör jag heller inte med samma maskmedel år in och år ut.
Får också nya direktiv av vetten och byter då medel.

Jag är ute efter att du inte kan ha samma intervall på olika maskmedel.
Intervall = tid mellan maskningarna.

Med Cydectin så räcker det att avmaska 2-3ggr/år och med Banmith så behövs det 5-6ggr/år varav den på hösten bör vara Ivomec eller Cydectin för att ta styngflugan.
Så jag undrar vad det är för en Veterinär som slentrianmässigt säger 4ggr/år oavsett preparat?

tänk på att det är en shettis, dom har väldigt lätt för att få fång vid proteinöverskott.

Rattfylla skrev:
tänk på att det är en shettis, dom har väldigt lätt för att få fång vid proteinöverskott.

Hmm, läser du högre upp och i tidigare inlägg så ser du att fång INTE kommer av proteinöverskott.

1. Så är det inte, läs hela tråden.
2. Shettisar behöver också en balanserad och tillräcklig foderstat för att må bra, den skall vara anpassad till hästens vikt.
En shettis på 150kg behöver 25% av vad en häst på 600kg behöver.
Rakt av, det är bara att ta en dags foderstat och dela med 4.

Har funderat mer på hans tänder. Eftersom veterinären ska komma till oss i alla fall så tänkte jag att han kunde kolla hans tänder. Han har ju uppenbarligen problem med någonting och då är det bättre att kolla nu när man ändå har vet ute. Låt säga att han har fel; vad är det vanligaste tandfelet på en så pass uing häst?

Tandfällning kanske ? Min häst mådde inte speciellt bra när hon fällde en del tänder, bla en gång började hon äta hemskt dåligt..det var en mjölktand som inte riktigt ville lossna och den nya var redan på väg så det hade blivit inflammation i tandköttet runtomkring. Gjorde antagligen ont att tugga något....*bara en tanke*

Orsaker till fång är flera och teorierna minst lika många så det lämnar jag därhän MEN avmaskning när det behövs och mot det som provet visat att det finns är det bästa. Att regelbundet avmaska "för att man alltid gjort så" slutade man rekomendera för flera år sen - då maskarna började bli resistenta. Träckprov tack och sen ev avmasknig för det är ju inte säkeratatt det behövs med god beteshygien etc.

Vid 2 år får hästen några nya tänder men om han äter med god aptit är det inte så troligt att problemet sitter där.. Det kan gott vara så att din häst ännu inte blivit immun mot spolmask och därför är infekterad av sådana. Det tar ca 0,5 år i genomsnitt (fast ibland kan det ta längre tid) att utveckla immunitet men om han föddes i en spolmaskfri miljö och stötte på masken först senare kommer immuniteten också senare förståss. Om inte tänderna eller ngt annat uppenbart fel upptäcks av vet skulle jag vänta på effekt av maskningen. Tyvärr är det dock så att det finns Ivomecmotståndskraftiga spolmaskstammar som PL och Marta skriver ovan. Tala med vet om han/hon känner till hur det är med stammarna i ert kontaktområde.

Det här med mask vet jag inte eftersom jag köpte honom i slutet av augusti och då hade han bott på samma ställe i hela sitt liv på 1,5 år. Tror nog att de hade mycket mask och att han inte blivit avmaskad som han skulle. Jag frågade om han var avmaskad innan jag köpte honom och då fick jag veta att det var han precis ( dagen innan) och så flyttade jag hem honom. Han fick sedan gå i några veckor i trädgården och när jag flyttade hem den stora hamnade båda hästarna i en hagen som inte var använd på några år och då aldrig av hästar utan bara av kor. Vi har i höstas, någon dag efter avmaskningen i november flyttat dem till den hagen vi har nu, som inte heller använts av hästar. Om det är tänderna, jag vet inte, men jag tycker att han äter bra, lite långsamt bara, men det är ju en shettis och de kan ju inte äta med samma hastighet som en nordis! Funderar lite på om det kan vara så att det är så pga att han växer mycket. Vet att växande unghästar kan vara allt annat än snygga, men jag vet inte om det är så i detta fallet. I vilket fall som helst är det bara att fortsätta med den foderstat som jag har och låta vet kolla honom när han ändå är här, så får vi se om det är fel på något.

Liknande trådar

Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 633
Senast: lady_vip
·
A
Foder & Strö Hej allihopa! Jag har en travare som jag haft i ett år. När jag köpte henne var hon väldigt mager. I vintras fick hon behandling mot...
Svar
2
· Visningar
778
Senast: Aia
·
Å
Foder & Strö Har haft d-ponnyn sen i somras. När han kom var han jättetunn och omusklad. Nu är det bättre men han är fortfarande tunn & har inte mkt...
2
Svar
22
· Visningar
1 740
Senast: åsnan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Valp 2025
  • Hullbedömning - hur tjock/smal "ska" hunden vara?

Hästrelaterat

Tillbaka