Mask hos avmaskad häst?

Sv: Mask hos avmaskad häst?

Knapplån
Enya - hur ser träcken ut (torr, gråaktig tex - hästskit ska vara åt det grönaktiga hållet och vara saftig ) och hur uppför han sig för övrigt, är hö´t hygieniskt ok, kanske har han vitaminbrist, har också varit med om shettisar som varit bukiga o fula i den åldern dock. Den långa fällen är inte ett positivt tecken, jag tycker det låter som magen är i olag.

Jo men jag förstår inte varför...som ni ska ha hennes alla uppgifter på HUR hon gjort med sina hästar i alla år, när hon förklarar för er,sedan förstår ni inte så ska ni ha punkt för pricka exxakt hur hon gjort?? fast hon igentligen redan sagt det? Varför inte bara acceptera att hon har gjort så som hon gjort, hon har fått råd av hennes VET och hon har som hon sa bytt avmaskningemedel ofta...

Diskussition ja visst...men jag förstår inte varför ni är så himla intresserade av vad qenzo har gett i alla år..vad är de som är så intressant? De räcker väl med att hon har skrivit till er felra ggr hur hon gjort och gett, i råd av veterinär..?? Eller? Måste hon förklara flera ggr?

Mynta: det är möjligt att du har rätt i att de vuxna inte ska maskas i januari enligt vetpharma, men som jag läser det, är det som står under "vuxen häst" rek. även för dom, och inte endast för unghästarna. Är inte felfri så jag kan ha tolkat det fel.
Men bara under betet blir det x-antal maskningar även enligt vetpharma. Så nog är de uppe i 4 ggr alltid.
Men jag avmaskar i januari ivf.

Och visst kan man vara nyfiken, och jag har inte sagt ngt namn på ngn av medlemmarna här inne. Men de som känner sig skyldiga på div. PM kan med glädje känna sig träffade!

Jag är inte en allvetande sophög....även om jag gärna skulle vilja det.

Lar: ja jag fattar inte heller vitsen, men men.....
Har nu sagt samma sak flera gånger...visst, jag kan ha feltolkat vad vetpharma skrivit ....men jag maskar iaf enligt vet's. inrådan, skickar träckprov, och har heller inte mask på mina hästar...eller de som inhyste sina i mitt stall, eller i det stall där jag "basade".

Kan säkert vara fel att maksa så, men huvudsaken är att jag/vi slipper mask, och sedan får man lyssna på vad vetten säger. Mkt enkelt.

Senast ändrad av en moderator:

Qenzo helt rätt....jag har läst hela tråden..o du har upprepat dig flera ggr..o får bara mothugg och en massa sura miner? så länge dina hästar inte har mask och din veterinär ger dig bra råd...så fortsätt så...jag lyssnar iallfall på min VET , trodde alla gjorde det? :)

Det finns ingen vare sig parasitolog eller tillverkare som idag rekomenderar avmaskning av vuxna hästar i januari. Samtidigt anser jag att faran med en sån avmaskning har överdrivits här på buke.
'PL

peter_lundin skrev:
Det finns ingen vare sig parasitolog eller tillverkare som idag rekomenderar avmaskning av vuxna hästar i januari. Samtidigt anser jag att faran med en sån avmaskning har överdrivits här på buke.
'PL

Ok, ja som sagt...jag kan ha misstolkat det...ingen är perfekt.
Annars håller jag med i vad du skriver.

laroque32 skrev:
Alltså nu har jag läst hella tråden :mad: vad är det ni vill få ut av det här igentligen?
Att ingen felaktig information sprids och att kanske få några goda tips.

Qenzo är ny sen en vecka,
Vad spelar det för roll?
Det gör henne bara om möjligt till en ämmu mera osäker källa för fakta.

hon har förklarat såå många ggr...hur och varför hon har gjort som hon gjort med SINA hästar--- Och endå ska ni fråga om och om igen??
Ja för jag fick ingen rätsida på det.
Och dessutom så skulle hon visst inte längre ha några hästar vad jag kunde läsa.
Vilket gör qenzo till en osäker källa för information.
Och då så behövde jag svara flera gånger.
Dessutom så varierade informationen.
Från början så var det minsann 4ggr/år oavsett vad annat som kunde inverka.
Och det stämmer ju inte så det behövde redas ut.

Hon säger även att hennes sätt kanske inte är det bästa, men fråga en veterinär...varför ska hon sitta o behöva skriva upp sitt shema över betes tider och avmasknings medel, nr ni endå bara r ute för o säga ATT hon GÖR FEL :eek: Nä lägg ner det dr snacket..nu vart vill ni komma igentligen??
Här delar man med sig av sin kunskap och sina efarenheter.
Detta gör man för att hjälpa andra och inte för att visa hur bra man sköter sina egna hästar.
Så om man börjar att ge råd i en tråd och påstår att man vet och kan en massa, så får man faktiskt vackert tåla att få flera frågor samt att av hövlighet svara på dessa.
Annars kan de andra forumdeltagarna bli sura.

Inte_Ung skrev:
Att ingen felaktig information sprids och att kanske få några goda tips.

Vad spelar det för roll?
Det gör henne bara om möjligt till en ämmu mera osäker källa för fakta.

Ja för jag fick ingen rätsida på det.
Och dessutom så skulle hon visst inte längre ha några hästar vad jag kunde läsa.
Vilket gör qenzo till en osäker källa för information.
Och då så behövde jag svara flera gånger.
Dessutom så varierade informationen.
Från början så var det minsann 4ggr/år oavsett vad annat som kunde inverka.
Och det stämmer ju inte så det behövde redas ut.

Här delar man med sig av sin kunskap och sina efarenheter.
Detta gör man för att hjälpa andra och inte för att visa hur bra man sköter sina egna hästar.
Så om man börjar att ge råd i en tråd och påstår att man vet och kan en massa, så får man faktiskt vackert tåla att få flera frågor samt att av hövlighet svara på dessa.
Annars kan de andra forumdeltagarna bli sura.

Fel info - jag har inte sagt att mitt sätt är det rätta utan uppmanar alla att vända sig till veterinär.

Osäker källa - går man någonsin säker på internet?

Inga hästar - måste man äga egen häst för att vara involverad med hästar? Sålde min egen för 4 år sedan för att jag flyttade till lght samt fick barn = inte tid och råd med egen häst.
Vad är det som säger att jag inte fortfarande är aktiv/jobbar med hästar som yrke?

Jag avamskar fortfarande 4 ggr/år, har inte gett sken av att göra på ngt annat sätt. Det jag inte skrev var att jag faktiskt gör träckprov, men inte inför varje avmaskning. Utan 1 gång/år.
Har inte sagt att jag inte byter maskmedel.

Ska man behöva vara medlem i 2 år innan man blir "betrodd" ska man nog inte ge sig in i forumen öht.

Råder fortfarande ingen att maska som jag gör, utan att tala med sin veterinär!!
Allt jag sa från början var att JAG gör så här....sedan får resten göra hur de vill, men förhoppningsvis med inrådan av vet.

Senast ändrad av en moderator:

qenzo skrev:
Fel info - jag har inte sagt att mitt sätt är det rätta utan uppmanar alla att vända sig till veterinär.
Nej, men du har sagt att det fungerar, vilket gör det mycket intressant att veta hur du gör.
Att läsa på tillverkares hemsidor och avmaskningsråd samt på FASS.vet, det har jag redan gjort.
Och avmaskningsråd har jag sedan från min Veterinär.
Men jag ville ändå gärna veta hur ett i praktiken fungeraden koncept som avviker från detta kan se ut.

Jag avamskar fortfarande 4 ggr/år, har inte gett sken av att göra på ngt annat sätt. Det jag inte skrev var att jag faktiskt gör träckprov, men inte inför varje avmaskning. Utan 1 gång/år.
Har inte sagt att jag inte byter maskmedel.
Men nu så säger du emot dig själv.
I inlägget ovan så har du ju skrivit ett avmaskningsschema som innebär Banminth var 4-5 vecka?
Hur skall du ha det?

Ska man behöva vara medlem i 2 år innan man blir "betrodd" ska man nog inte ge sig in i forumen öht.
Nej då, man måste bara vara konsekvent och trovärdig.
Att på ett ställe skriva, jag har inte längre häst, jag sysslar nu mest med hund.
Och på ett annat ställe skriva, jag avmaskar "mina" hästar så och så, det verkar skumt.

Vad är det som säger att jag inte fortfarande är aktiv/jobbar med hästar som yrke?
Nå, gör du det då?
Och är det du som har ansvaret för avmaskningen?
Och för hur många hästar?
Och under hur många år har du varit det?

peter_lundin skrev:
'PL

Å andra sidan så har jag på bara ett par år hört om minst tre fall (ett par till som ej är bekräftade) som blivit ordentligt dåliga pga massaktivering av avmaskning vid fel tidpunkt. Den som råkat ut för det tycker nog inte att faran är överdriven...

Luff skrev:
Knapplån
Enya - hur ser träcken ut (torr, gråaktig tex - hästskit ska vara åt det grönaktiga hållet och vara saftig ) och hur uppför han sig för övrigt, är hö´t hygieniskt ok, kanske har han vitaminbrist, har också varit med om shettisar som varit bukiga o fula i den åldern dock. Den långa fällen är inte ett positivt tecken, jag tycker det låter som magen är i olag.

Hans träck ser bra ut-grön och saftig, men i höstas hade han problem med magen, hade diarré som blev bra igen.

Jag skulle för övrigt beskriva honom som frisk och glad, för det är så han verkar. Dock har han trots sina unga år alltid verkat så vuxen. Han leker inte så mycket som jag tycker att han borde. Han var ju bara 1,5 år när han flyttade hit. Han kanske bara är sån?

Höet ser bra ut och luktar gott, inget fel på det hygienmässigt. Dock inte analyserat. Båda hästarna äter med god aptit av det.

Han får förutom fri tillgång på hö och halm, lusernpellets, betfor och mineraler/vitaminer och ett mått tokosel i veckan, de har även fått b-vitamin i höstas. Nordisen klarar sig bra på det och ser fin ut både vad gäller hull och päls. Den inhyrda ponnyn som nu är såld, såg också jättefin ut. Alla tre hästarna hade/har samma foderstat förutom att mängden varierar.

Pälsen är lång och lockig och ett rent helvete att få ren. Nyrycktad ser han jättefin ut i sin päls ( om man inte tittar på virvlarna), men under magen samlas allt skit nu och pälsen är så lång och lockig att den tovar sig. Ryktar båda varannan dag ( kratsar hovarna varje morgon dock efter tips härifrån, gjorde det varje kväll tidigare). Den stora hästen fäller som tusan nu, men jag tror inte att shettisen fäller sin päls än.

Veterinären tittade på hans tänder, men tyckte inte att det var tandproblem som låg bakom, han har nyligen tappat en tand och det är en som är på väg upp, men inget som ska ge problem ( enligt honom). Han tyckte att foderstaten var bra och sa att det bara är att fortsätta med den ett tag och se om det ger med sig. Själv tycker jag att han börjar se något bättre ut. Jag har inget emot att man känner revbenen, önskar att man gjorde det på nordisen också, men vill inte att han är för mager. Kanske har veterinären rätt: han kommer att se bäöttre ut när han fällt vinterpälsen och vuxit till sig lite mer.
I alla fall hoppas jag på det.

Funderar faktiskt på att klippa honom så fort det blir lite varmare. Kan man göra det?

Inte_Ung skrev:
Nej, men du har sagt att det fungerar, vilket gör det mycket intressant att veta hur du gör.
Att läsa på tillverkares hemsidor och avmaskningsråd samt på FASS.vet, det har jag redan gjort.
Och avmaskningsråd har jag sedan från min Veterinär.
Men jag ville ändå gärna veta hur ett i praktiken fungeraden koncept som avviker från detta kan se ut.

Ja men jag har ju redan skrivit hur jag gör. Sedan har jag hämtat info från en sida med ungefär samma maskschema som det jag själv har/har haft.

Inte_Ung skrev:
Men nu så säger du emot dig själv.
I inlägget ovan så har du ju skrivit ett avmaskningsschema som innebär Banminth var 4-5 vecka?
Hur skall du ha det?

Ja under betet ska hästarna maskas efter ex banminth's intervaller.

Inte_Ung skrev:
Nej då, man måste bara vara konsekvent och trovärdig.
Att på ett ställe skriva, jag har inte längre häst, jag sysslar nu mest med hund.
Och på ett annat ställe skriva, jag avmaskar "mina" hästar så och så, det verkar skumt.

Mmm det finns mycket att fundera över. Att jag inte längre äger häst betyder inte att jag inte bär ansvaret över häst/hästar.
Tro vad ni vill, ni verkar iaf redan ha en uppfattning. Spelar ju ingen roll hur många gånger jag upprepar mig eller om och om igen säger att jag REKOMENDERAR att kontakta vet. och INTE lita på div råd man får via nätet.

Inte_Ung skrev:
Nå, gör du det då?
Och är det du som har ansvaret för avmaskningen?
Och för hur många hästar?
Och under hur många år har du varit det?

Ja, Ja, 12 och är mammaledig, men innan dess 8 år. Återgår till det senare.

qenzo skrev:
Ja under betet ska hästarna maskas efter ex banminth's intervaller.
Men hur får du det till att bli 4 ggr/år?
Och samma som med Cydectin?

Ärligt, jag föder upp hästar sedan 14 år tillbaka och har haft häst i 21år.
Jag är intresserad av hur man kan minska avmaskningsbehovet genom en god beteshygien.
Och jag tycker att du är snål med information om hur du har lyckats.
Man får ju dra varenda liten bit ur dig.

Lätt!
Jag har nu fått ett utmärkt svar på PM och kommer att se över mina egna avmaskningsrutiner för att se om jag kan minska mitt användande av maskmedel till förmån för bättre beteshygien.
Eller om jag faktiskt redan har tillräckligt bra beteshygien för att kunna minska på maskandet.

Tack qenzo.

Jag skulle inte rekommendera att klippa nu, sommarpälsen har redan börjat växa (jag gjorde detta på en lurvig shettis en sen vinter och fick en jätteful pålle hela sommaren, taggig o ful blev hon.)

Om nu vet tycker det är ok så avvakta du lite till och lita till din instinkt - många shettisar i den här åldern ser rent för tokiga ut. Med en korrekt foderstat (shettisar i 2års åldern har ett ganska högt näringsbehov precis som andra unghästar) och ett ev träckprov när det är dags för avmaskning så ska det nog bli häst så småningom.
Du har ju fått många goda råd här mellan tjafsen.
Men klipp inte - stå ut med kletet i några veckor till så drösar det av sen.

Synd att jag inte kan klippa nu, jag är nyfiken på vad som döljer sig under all denna päls!! Och så vill jag få bort den toviga pälsen under magen...han har redan börjat rulla sig och jag bävar för ännu mer lera som han kan gegga i.
Jag ska köpa b- vitamin och ge dem, det kanske hjälper att fälla all denna päls? Han har faktiskt börjat själv, det går numer inte att borsta honom utan att tömma borsten för varje tag, fast det tycker jag är bra. Hans päls är verkligen lång, på vissa ställen är den 10 cm lång!
Det är min första shettis så jag vet inte så mycket om dem. Vet att det är mer en björn på vintern än en häst!

Min Luff som var fjording var sån i pälsen på magen i alla vårar, styva torkade krullar som gick att dra loss så småningom. Det var piggborste och koskrapa som gällde.

Liknande trådar

Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 633
Senast: lady_vip
·
A
Foder & Strö Hej allihopa! Jag har en travare som jag haft i ett år. När jag köpte henne var hon väldigt mager. I vintras fick hon behandling mot...
Svar
2
· Visningar
778
Senast: Aia
·
Å
Foder & Strö Har haft d-ponnyn sen i somras. När han kom var han jättetunn och omusklad. Nu är det bättre men han är fortfarande tunn & har inte mkt...
2
Svar
22
· Visningar
1 740
Senast: åsnan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka