Sv: Mask hos avmaskad häst?
Luff skrev:
Knapplån
Enya - hur ser träcken ut (torr, gråaktig tex - hästskit ska vara åt det grönaktiga hållet och vara saftig ) och hur uppför han sig för övrigt, är hö´t hygieniskt ok, kanske har han vitaminbrist, har också varit med om shettisar som varit bukiga o fula i den åldern dock. Den långa fällen är inte ett positivt tecken, jag tycker det låter som magen är i olag.
Hans träck ser bra ut-grön och saftig, men i höstas hade han problem med magen, hade diarré som blev bra igen.
Jag skulle för övrigt beskriva honom som frisk och glad, för det är så han verkar. Dock har han trots sina unga år alltid verkat så vuxen. Han leker inte så mycket som jag tycker att han borde. Han var ju bara 1,5 år när han flyttade hit. Han kanske bara är sån?
Höet ser bra ut och luktar gott, inget fel på det hygienmässigt. Dock inte analyserat. Båda hästarna äter med god aptit av det.
Han får förutom fri tillgång på hö och halm, lusernpellets, betfor och mineraler/vitaminer och ett mått tokosel i veckan, de har även fått b-vitamin i höstas. Nordisen klarar sig bra på det och ser fin ut både vad gäller hull och päls. Den inhyrda ponnyn som nu är såld, såg också jättefin ut. Alla tre hästarna hade/har samma foderstat förutom att mängden varierar.
Pälsen är lång och lockig och ett rent helvete att få ren. Nyrycktad ser han jättefin ut i sin päls ( om man inte tittar på virvlarna), men under magen samlas allt skit nu och pälsen är så lång och lockig att den tovar sig. Ryktar båda varannan dag ( kratsar hovarna varje morgon dock efter tips härifrån, gjorde det varje kväll tidigare). Den stora hästen fäller som tusan nu, men jag tror inte att shettisen fäller sin päls än.
Veterinären tittade på hans tänder, men tyckte inte att det var tandproblem som låg bakom, han har nyligen tappat en tand och det är en som är på väg upp, men inget som ska ge problem ( enligt honom). Han tyckte att foderstaten var bra och sa att det bara är att fortsätta med den ett tag och se om det ger med sig. Själv tycker jag att han börjar se något bättre ut. Jag har inget emot att man känner revbenen, önskar att man gjorde det på nordisen också, men vill inte att han är för mager. Kanske har veterinären rätt: han kommer att se bäöttre ut när han fällt vinterpälsen och vuxit till sig lite mer.
I alla fall hoppas jag på det.