Mask hos avmaskad häst?

Sv: Mask hos avmaskad häst?

Så, nu har det gått en tid och shettisen har fått ett kg lusern och fri tillgång på hö och halm + mineraler och saltsten. Han är inte lika bukig spom tidigare, men jag är osäker på om han överhuvudtaget har gått upp i vikt alls. Han verkar må bra, är pigg och busar i hagen. Men man känner revbenen ganska tydligt under pälsen. Camaro ( den stora) ser fin ut, fäller sin päls och är nästan färdig. Han får 2 kg lusern och 300g soja + mineraler och fri tillgång på hö och halm. Båda hästarna får salsa musli som belöning när de har gjort något bra. Jag har börjat tömköra, promenera och longera shettisen och han verkar tycka att det är kul och är med på det. Jag har inte köpt b-vitamin, läste här att det många gånger kan vara onödigt att ge då hästen kan producera det själv. Camaro klarar av att fälla, men Valle gör inte det. Han fräller men är inte på långa vägar lika färdig som Camaro och jag funderar på om jag ska köpa b-vitamin i alla fall? Hans päls är dock fin trots längden och han är lättare att få ren nu.

Men vad som oroar mig är att han inte vill gå upp i vikt. När vet var här så tyckte han bara att det var ju en unghäst så det är bara att fortsätta med den foderstaten jag har nu så ger det sig så småningom. Han sa också att det är lite svårt aqtt avgöra om han är för mager nu när han har så mycket päls och man ska ju kunna känna revbenen.
Jag ska ta träckprov på måndag, har inte blivit färdig till att göra det denna veckan givetvis, och jag hoppas lite på att han har mask så att jag kan avmaska honom och få honom fin. Vad tror ni om honom?

Inte_Ung skrev:
Bara soja till nordsvensken, inte till shettisen.
Och max 200g/100kg häst.
Häll t.ex. 5 liter i en plastpåse och väg det hos någon som har våg.
Sedan så kan du mäta i liter i stället.
När jag använde soja så var en liter = 400g. :confused: :confused:

Jag änvänder Edel Häst Topp från Joh.Hanssons.
Det är ett koncentrat ämnat att blandas med havre.

Av den sojan jag har är 1 dl 150gram :o så uppenbarligen skiljer det ganska rejält. Har dessutom hört max 100 gr per 100 kg häst :confused:

Höll på att få hicka först när du sa att de skulle mäta i liter med tanke på min vikt men sedan såg jag att ditt vägde mkt mindre dock på sin plats med en REJÄL varning om den olika vikten blir ju lite farligt om man har den typ jag köpt och tror att 1 liter är 400gr när det i själva verket är 1,5 kg....

Jag tror nog som någon annan föreslog att man ska utesluta parasiter eller någon annan sjukdom först, innan man börjar laborera med fodret.

Sedan är det ju väldigt svårt att sätta ihop en välanpassad foderstat när man inte har näringsvärdena på höet...

Bra idé att skicka in träckprov för man ska ju inte avmaska i onödan.

Hoppas det löser sig!

Miria

Vi har inte direkt laborerat med fodret. Vi har tagit bort betforen, som han i alla fall inte gillade, och ökat på lusernen. Det är allt.
Jag bara undrar vad som kan vara fel med honom, är det mask eller kan ha ha någon sjukdom som gör att han itne går upp i vikt eller kan det vara för lite energi i fodret?

Ang B-vitamin så skulle jag isf hellre ta ut vet och spruta B-vitamin.

Jag har haft äldre hästar som haft knas vid fällningen, och visst har det gett liet resultat, men största resultatet har blivit när vet sprutat Beviplex.

I övrigt så är det nog bara att vänta in träckprovet (skickar du det till Vidilab ochs kickar på måndag så har du svar på mailen på tisdag om du anger mailadress) och sen skulle jag i samråd med den veterinären som Vidilab har knuten till sig eller i samråd med de KUNNIGA här på Buke lägga upp avmaskningsschema (och eftersom det från olika människor är olika innebörd i kunnig så är veterinären säkraste kortet. Det finns de som är minst lika kunniga här på Buke, men att få hela Buke att gå med på det är en annan femma..)

Om inte träckprovet 'ger' något så tycker jag det är dags att ponnyn får en grundlig genomgång med blodprov och hela 'kittet' av farbror veterinären.

Men jag fattar att du hoppas på mask, och vi kan hålla en tumme för att det är så lättlöst.

Jag tror lite på mask eftersom jag misstänker starkt att han inte är avmaskad alls förut hos sin förra ägare. Det kan ju vara så att det jag gjorde i november inte alls tog allt pga för mycket mask. Just eftersom han äter med god aptit och leker och verkar må bra i övrigt.
Dock är det att han inte vill gå UPP i vikt och att han är bukig trots lusernet. Han går definitivt inte ner i vikt utan står still trots mängden mat han får. Och så släpper han inte pälsen som han ska. Vissa har kanske svårt för att fälla och sätta päls, vad vet jag som bara har haft hästar som skött detta utan några som helst prioblem.
Jag har varit förskonad från skador och sjukdomar från hästarna ( och övriga djur) så detta är lite nytt för mig. Vet jag hade ute av andra orsaker tittade på tänderna och tyckte att han såg bra ut och att det inte skulle orsaka problem för honom. Dessutom så tyckte han att hästen nog kommer att se fin ut när han fällt sin päls, då är det också lättare att gå upp i vikt trodde han. Han bad mig helt enkelt vänta ut honom och se till att hästen får i sig allt foder han ska ha och så skulle jag avmaska honom så småningom. Han tyckte inte att det var något jag behövde vara orlig för eftersom unghästar ser lite konstiga ut.
Vad kostar det om vet. kommer ut och ger b-vitamin i spruta?

Liknande trådar

Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 633
Senast: lady_vip
·
A
Foder & Strö Hej allihopa! Jag har en travare som jag haft i ett år. När jag köpte henne var hon väldigt mager. I vintras fick hon behandling mot...
Svar
2
· Visningar
778
Senast: Aia
·
Å
Foder & Strö Har haft d-ponnyn sen i somras. När han kom var han jättetunn och omusklad. Nu är det bättre men han är fortfarande tunn & har inte mkt...
2
Svar
22
· Visningar
1 740
Senast: åsnan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka