Mask hos avmaskad häst?

Sv: Mask hos avmaskad häst?

Inte Ung: jag vet det där...som jag redan sagt.
Jag får nya uppdateringar av min vet regelbundet. Lägger ner detta nu eftersom det inte spelar ngn roll vad jag skriver. Ni läser iaf bara det ni vill läsa.
Har förklarat detta flera gånger om nu men men....

* Gör träckprov, men inte före varje maskning.
* Maskar enligt ett schema som fungerar (uppenbarligen eftersom mina hästar inte har mask).
* Jag vet resp. maskmedels intervaller.
* Maskar inte med samma maskmedel år ut och år in.

Nu fattar jag inte, så då frågar jag men har du häst då? :confused: För om jag fattat saken rätt så hade du lagt ridningen på hyllan. :confused:

Måste jag ha egen häst för att fortfarande vara involverad av hästar? Finns mer inom hästvärlden än ridning.

Citerar: "1995 - 1996 utvecklade några av blodmaskarna resistens mot maskmedlen
Axilur vet, Rintal vet och Telmin vet.
Inga förändringar har skett tills idag tas de maskmedel upp som vi vet fungerar
* Banminth vet. (Pyrantelpamoat) - Full effekt mot blodmaskarna, springmask och spolmask samt vid dubbel dos mot bandmask. Ges 3 veckor - 3 dagar före betessläpp och sen var
4 vecka under hela betessäsongen (ca april - oktober).
Avmaskningen mot bandmask (dubbel dos) görs ca 3 v innan betessläpp som engångsdos.
*Ivomec vet. (Ivermektin) - Full effekt mot blodmaskar, springmask, spolmask, fölmask/trådmask, lungmask, nackbandsmask, magmask och mot styngfluganslarver.
Ges 2 veckor - 3 dagar före betessläpp och sedan var 8 vecka under hela betessäsongen (ca april - oktober).
*Pyrantel vet. (Pyrantelpamoat) - Samma substans som i Banminth vet. Preparatet har samma effekt, avmaskningsrutiner, karens och dosering som Banminth vet bara annan tillverkare.
*Axilur vet. (Fenbendazol) - Full effekt mot stora blodmasken, spolmask, springmask, lungmask och bandmask. Full effekt mot fölmask/trådmask om dosen ökas.
Ingen effekt mot lilla blodmasken.
Ges några dagar före betessläpp och sedan var 8 vecka under hela betestiden.
*Rintal vet. (Febantel) - Full effekt mot stora blodmasken, springmask och spolmask. Full effekt av fölmask/trådmask om dosen ökas samt full effekt mot lungmask om dosen ökas och upprepas efter 14 dagar. Ingen effekt mot lilla blodmasken. Ges på samma tider som Axilur vet. se ovan.
*Neguvon vet. (Metrifonat) - Full effekt mot spolmask. Full effekt mot magmask om dosen upprepas. Ingen effekt mot lilla blodmasken. Ges på samma tider som Axilur vet. se ovan.

Alla dessa maskmedel ges minst 3 ggr/år, de flesta fler.
Visserligen gäller detta blott blodmask.

Vetpharma rekomenderar på vuxna hästar avmaskning:
*Före betessläpp
*Under bete, beroende på medel från var 8:e till var 12:e vekca.
*Vid installning
*Samt i slutet av Januari.

Senast ändrad av en moderator:

Det där var bitvis gammal information.
Neguvon vet, finns inte längre.
Och Cydectin är ett nytt effektivt eget preparat i egen grupp.

Sedan så finns även Noromectin och Bimectin, som är samma som Ivomec.

Och om du då vet allt detta, hur kan du så styvnackat hålla på 4 avmaskningar om året som en regel?

qenzo skrev:
Måste jag ha egen häst för att fortfarande vara involverad av hästar? Finns mer inom hästvärlden än ridning.
Jag tror att en egen häst, där man själv har det yttersta och långsiktiga ansvaret ger en annan insikt i hästskötsel, än om man sköter andras hästar.
Sköter man andras hästar, så finns där alltid "någon annan" som får ta det slutgiltiga ansvaret.
Om man sedan dessutom har ett eget stall, så får man även ansvaret över beteshygienen.

Så om du har ett eget stall med inackorderingar, där du sköter avmaskningsrutiner och beteshygien, ja då så har du ju ett fullt ansvar för parasitbekämpningen.
Och om du då har lyckats att hålla hästarna och markerna parasitfria, så vore det ju intressant för oss att få se ditt avmaskningschema samt dina betesrutiner.

Nej det måste man inte, men jag blev lite fundersam eftersom jag vet att man kommit långt inom området av maskning och du skrev enligt dina veterinärer och hur du avmaskade hästarna, därav frågan.

Bara de senaste 2 åren har blivit en stor ändring på sättet man ser på i just avmaskning etc. Man har inte generellt längre schema som man hade förr, dessa är baserade på med utgångspunkt från aktuell miljö. Vilket kan göra att vissa stall har ett litet annorlunda maskningsschema än andra, så jag vet inte om det finns ett generellt schema längre. (Antagligen i grunden, men kan sen skilja sig åt)

Cydectin tillhör samma grupp som ivermectiner = makrocykliska laktoner.

Lägger ner detta nu!
Jag avmaskar 4 ggr/ år och ska inte behöva försvara mig inför en grupp människor som uppenbarligen aldrig blir nöjda.
Jag litar på de veterinärer jag pratat med, vilket är ett antal. Mina hästar har aldrig varit fulla i mask och det vet jag pga träckprov.
Jag har haft eget stall samt jobbat som förman på 1 större stall.
I mitt egna privata stall (med inackorderingar) varvade jag med att låta beteshagarna gå i träda, låta kor/får beta av samt så nytt!
Det kan man ju göra om man har gott om mark. Vilket inte varit ett problem för mig.

Tänker inte lägga upp ngt schema vare sig på avmaskning eller bete då det involverar även andra personer.
Och vad jag kan se är det heller ingen annan som lagt fram ngt dylikt.
Så hoppa på ngn annan ni inte är nöjd med, för jag har gjort mitt i denna tråd.

Litar på min egen kunskap på området samt arbetar MED min veterinär....inte emot honom/henne.

Jag tycker att det är tråkigt att du inte kan dela med dig av dina tydligen framgångsrika metoder.
Jag skulle ju ha nytta av råd baserade på praktisk erfarenhet av just detta, då jag ju driver stuteri.
Och just föl och unghästar är extra kännsliga.

Jag tycker att just betesplaneringen är ett himla pyssel varje år.

Ja men Inte Ung. Jag skulle gärna dela med mig av mina erfarenheter av just avmaskning, men eftersom man inte kan yttra sig om just erfarenheter utan att bli kallad det ena och det andra har jag valt att lägga ner denna disskusion.

Det senaste schema vi kört efter är det jag skrev tidigare, före bete, under bete, efter bete samt i januari....detta gäller endast vuxna hästar.

Jag har aldrig använt samma bete 2 år i rad utan max varannat år. Då hästarna betat på annat bete har den "gamla" hagen antingen blivit plöjd och omsådd, stått i träda eller blivit betad av andra djur, oftast kor.
Skogsbete är också ngt som jag varit väldigt nöjd med eftersom det under resterade tider av året betas av ex älg och rådjur. Skogbetet har inte heller använts varje år av hästarna, utan fått stå i träda varannat år.

Under dräktigheten avmaskas stoet som de andra hästarna. Föl avmaskas mot spolmask vid 8 och 16 veckors ålder, moxidektin skall dock inte ges till föl yngre än 16 veckor. Efter det avmaskas fölen med de övriga hästarna på betet.
Unghästarna avmaksas ca 5 dagar före betessläppet: moxidektin (ex Cydectin vet.), ivermektin (ex Ivomec vet.) eller pyrantel (ex Banminth vet). Sedan likt de övriga hästarna.

Jag hoppas att du är nöjd med detta och att du vet att jag inte avmaskar i tid och otid utan faktiskt kollar upp det jag håller på med. Än så länge har jag heller inte sett ett enda fall av sjukdom eller annan skada orsakat av maskmedel.

Varje år kollar jag med min vet. om vad som ska och bör ändras på.

Senast ändrad av en moderator:

Okej, det är nog att de inte ens betar 2 år i rad på samma bete som ger ditt goda resultat.
Då så dör ju de eventuella parasiter som kommit ut på betet efterföljande sommar.
Vilket gör att man kan avmaska mycket mindre, vilket ju är bra.

Jag har inte riktigt orkat att göra så.
Jag måste få alla vallar nedbetade eller slagna, för jag får EU-bidrag för det.
Jag har lånat in kalvar ett år för att få ned betet. Det var trevligt.
Och jag skulle kunna växelbeta med en granne, men det blir så väldigt långt till hästarna då.
Så jag försöker att hålla hästarna så pass avmaskade att ingen äggurskiljning skall förekomma.
Och sparar de värst utsatta betena till höstbete, för då har de flesta parasiterna dött i sommartorkan.

Din veterinär behöver uppdatera sig snarast om han rekommenderar avmaskning av vuxna hästar i januari!

Magdalena skrev:
Din veterinär behöver uppdatera sig snarast om han rekommenderar avmaskning av vuxna hästar i januari!

Citerar: "Vetpharma rekomenderar på vuxna hästar avmaskning:
*Före betessläpp
*Under bete, beroende på medel från var 8:e till var 12:e vekca.
*Vid installning
*Samt i slutet av Januari."

Läs det jag skriver i mina inlägg.

Over and out!

Jo det är ju kanske sant. Men det är inte alltid jag haft det så bra. Har haft endast 2 beten att växla mellan ibland, skogsbete och ängsbete.
Ja jag har fått ta bilen flrea gånger och åkt en bit för att komma till hästarna, men det är värt det tycker jag.
Lycka till med pållarna.
Kul att prata med någon som kan disskutera på vuxen nivå :smirk:

Inte_Ung skrev:
Okej, det är nog att de inte ens betar 2 år i rad på samma bete som ger ditt goda resultat.
Då så dör ju de eventuella parasiter som kommit ut på betet efterföljande sommar.
Vilket gör att man kan avmaska mycket mindre, vilket ju är bra.

Jag har inte riktigt orkat att göra så.
Jag måste få alla vallar nedbetade eller slagna, för jag får EU-bidrag för det.
Jag har lånat in kalvar ett år för att få ned betet. Det var trevligt.
Och jag skulle kunna växelbeta med en granne, men det blir så väldigt långt till hästarna då.
Så jag försöker att hålla hästarna så pass avmaskade att ingen äggurskiljning skall förekomma.
Och sparar de värst utsatta betena till höstbete, för då har de flesta parasiterna dött i sommartorkan.

Det gör dom alls inte, detta står ju klart och tydligt på deras hemsida:

I slutet av januari:
Avmaska 1-, 2- och 3-åringar mot spolmask med pyrantel, moxidektin eller fenbendazol, helst efter träckprovsundersökning.

Dessutom förespråkar dom träckprov, det skrivs ju både 1 och 2 gånger på sidan. Jag kan gärna lägga upp föregående års maskschema, kunde jag gjort på en gång om bara någon frågat...menar: du blev ju arg för folk frågade dig om ditt schema och sedan säger du: att ingen annan har ju lagt ut sitt...MAn kanske måste få en förfrågan först. Själv fattar jag inte varför du är så arg...tycker mest folk varit nyfiken på dig...är väl inget ont i det ?

Mynta: jag har lagt ut mitt schema! vad mer finns att gnälla över?
jag har citerat från deras sida...varför skulle jag ljuga om det? skriver att det är för vuxna hästar, inte ngt annat.
ja de skriver om träckprov, har inte sagt ngt annat. har också skrivit att jag skickar prov.....läs det jag skriver.

nej ingen har blivit frågad. men eftersom det involverar fler än mig, folk som inte har ngt med detta att göra valde jag att kortfattat skriva ner hur vi avmaskade ifjol.

"Vuxna hästar ca 5 dagar före betessläpp, alternativt i maj: ivermektin, moxidektin eller pyrantel. Om diagnostiserad eller misstänkt bandmaskinfektion avmaska med dubbel normaldos pyrantel eller komplettera ivermektin/moxidektin med prazikvantel.

Under betessäsongen:
Avmaska var 8:e vecka med ivermektin
Avmaska var 4-5 vecka med pyrantel
Avmaska var 12:e vecka med moxidektin

Vid installning:
Avmaska med moxidektin i slutet av september – början av oktober.

I slutet av januari:
Avmaska 1-, 2- och 3-åringar mot spolmask med pyrantel, moxidektin eller fenbendazol, helst efter träckprovsundersökning."

"Föl. Under dräktigheten avmaskas stoet som övriga hästar. Föl avmaskas mot spolmask vid 8 och 16 veckors ålder, moxidektin skall dock inte ges till föl yngre än 16 veckor. Därefter avmaskas fölet med övriga hästar på betet."

Arg blir jag när folk idiotförklarar mig för vad jag gör. Uppebarligen är det inte gott nog att hästarna är fria från mask och att jag samarbetar med vet.

Jag säger inte att mitt sätt är det enda, men jag kan tala om hur jag gör och sedan får folk göra som de vill. Förhoppningsvis vänder de sig till vet. om de är osäkra.
Att jag privat väljer att hantera vet. som en samarbetspartner är rätt för mig, men kanske inte för ngn annan.
Jag har valt att lyssna på vetten, och det har gett resultat.

Att vara nyfiken är inte detsamma som att påstå att jag inte är uppdaterad eller vet vad jag gör. För när det kommer till kritan så gör jag nästan som alla andra dvs träckprov, avmaskning enligt rek. från vet. och mina hästar har inte mask och ingen har heller blivit sjuk.

De resultaten är viktiga för mig!

Alltså nu har jag läst hella tråden :mad: vad är det ni vill få ut av det här igentligen? Qenzo är ny sen en vecka, hon har förklarat såå många ggr...hur och varför hon har gjort som hon gjort med SINA hästar--- Och endå ska ni fråga om och om igen??

Hon säger även att hennes sätt kanske inte är det bästa, men fråga en veterinär...varför ska hon sitta o behöva skriva upp sitt shema över betes tider och avmasknings medel, nr ni endå bara r ute för o säga ATT hon GÖR FEL :eek: Nä lägg ner det dr snacket..nu vart vill ni komma igentligen??

Men leker du martyr eller vad är det ? Idiotförklarad får stå för dig om du anser du är det, jag har INTE påstått det. Men du sa faktiskt att Vetpharma sagt att vuxna hästar ska maskas i Januari, men i detta inlägg säger du tvärtom bara för du kopierade från deras sida...Jag har inte skrivit att du ljuger heller...vart har du läst det ? Sedan kan du skilja på gnäll och bara vanlig nyfikenhet eller disskussion...

Folk frågar för dom är intresserade förstår inte du det ?? Och hur vet du att VI bara är ute för att racka ned på hennes maskschema ?? Tror du att vi är så elaka, en liten majoritet kanske är det, men i det hela stora är vi inte elaka människor. ?? Du tror liksom inte vi är intresserad av hur hon lagt upp saker och ting ?? Och vad har ny med saken att göra ? Jag själv hade ingen aning om att hon bara varit här 1 vecka, och ärligt talat så ska man väl kunna föra en disskusion med en ny användare också...eller hur ??

Liknande trådar

Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 633
Senast: lady_vip
·
A
Foder & Strö Hej allihopa! Jag har en travare som jag haft i ett år. När jag köpte henne var hon väldigt mager. I vintras fick hon behandling mot...
Svar
2
· Visningar
778
Senast: Aia
·
Å
Foder & Strö Har haft d-ponnyn sen i somras. När han kom var han jättetunn och omusklad. Nu är det bättre men han är fortfarande tunn & har inte mkt...
2
Svar
22
· Visningar
1 740
Senast: åsnan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka