F

Franko_81

Varför har nästan alla som hoppar martingal på sina hästar?
Jag följde med min kusin när hon tävlade idag och kom att tänka på att iprincip alla hade det men nästan ingen "slog upp med huvudet", dom är väl till för att hästen inte ska kunna få upp huvudet så högt liksom?? Eller är jag helt ute och cyklar?

Sv: martingal

Tror många har det i förebyggande syfte. Det skadar ju inte att martingalen sitter där, den är ju inte i vägen.

Ofta har man nu en kombinerad förbygen/martingal och det är kanske effekten av förbygeln man egentligen vill åt (hindra att sadeln glider bak), och martingalen ka nju lika gärna sitta där eftersom den inte stör hästen!

Jag har det iaf på min ibland ( då jag kommer ihåg:angel: ) för när vi hoppar eftersom hon blir så hetsig eller vad man ska säga när hon inte får galoppera och tar man i henne då så är det stor risk att man blir knockad :p

jag använder det på mina hästar när jag hoppar för att dom blir så hetsiga när man rider mot ett hinder
man vill ju inte att hästen springer å tittar upp på molnen när man ska hoppa;)

Jag använder också i förebyggande syfte :angel: min kan bli väldigt stark och dra upp huvudet..men inte lika mycket och ofta om martingalen sitter där

Säger som så många andra redan sagt, att ha den lite i förebyggande syfte är ingen dålig idé, den stör ju inte hästen på ngt sätt. Man vill ju ha hoppglädje i sin hopphäst, vill att den ska bjuda framåt mot hindren. Och hoppglädje leder ju ofta till att hästen i allafall ngn gång ibland försöker välja ett högre tempo än lämpligt och när ryttaren då förhåller, då kan ju huvudet på hästen komma upp för högt i ett försök att strunta i ryttarens förhållning.

Jag anser att en martingal ofta även gör hästen stadigare eller hur man säger, den blir liksom lite inramad, balansen känns bättre.

Jag har nu en häst som ngn enstaka gång blir för hoppglad och man får förhålla lite mer, har martingal på henne för att slippa att det blir vingligt de gångerna. Tränar jag småhinder hemma, då har jag aldrig martingal.
Förra hästen hade gjort mig tandlös om jag hoppat utan martingal.
Gammelhästen behövde ingen, han är tyvärr byggd lite i nerförsbacke kombinerat med lat, så där slogs aldrig upp ngn skalla för högt inte!

kl

För några år sedan knockade min häst mig så jag fick ett stort HÅL i hakan o fick åka in på akuten och sy. Sedan dess sitter martingalen där allt som oftast, inte bara vid hoppning utan även vid dressyr och uteridning även fast pållan inte slänger upp med huvudet så ofta.
Men som någon tidigare skrev, ibland känns det faktiskt som att hästen också blir stadigare och mer inramad.

men det är klart hästen inte kan slå upp huvudet om den har martingal!

Ja, dels det ni alla säger och dels är det ju så att många har viss utrustning bara för att ha den även fast det inte behövs.. Ju mindre utrustning man har på sin häst, desto bättre visar det ju att man verkligen kan rida den. Men så är tydligen inte fallet med någon av er, så hoppa inte på mig, ni behöver ju inte ta åt er:p

håller med dig :p

Rider min hoppgalning utan martingal han blir bara distraherad av den. Så ni som säger att den inte stör hästen har fel, det finns dom som blir störa av de.

Martingallen använder jag för att rama in hästen med och sedan är det en jäklig skillnad att hoppa en häst med martingal....... Lättare att kontrollera och ta tillbaka mellan hindrena. även om inte min häst slår upp huvudet så är han inprincip omöjlig att hoppa utan martingal.

Rider min hoppgalning utan martingal han blir bara distraherad av den. Så ni som säger att den inte stör hästen har fel, det finns dom som blir störa av de.

Naturligtvis finns det det.
Finns ju hästar som absolut inte kan ha tvådelade bett, dom som inte kan ha tredelade bett, dom som inte kan ha magplatta osv. Alla hästar är ju olika individer med olika behov.

Ja, dels det ni alla säger och dels är det ju så att många har viss utrustning bara för att ha den även fast det inte behövs.. Ju mindre utrustning man har på sin häst, desto bättre visar det ju att man verkligen kan rida den. Men så är tydligen inte fallet med någon av er, så hoppa inte på mig, ni behöver ju inte ta åt er:p

Personligen så anser jag att det är ur säkerhetsaspekt att man har martingal.

Tyglarna kan inte fara lika lätt över huvudet med martingal, du har något att ta dig i när du hoppar bla. Har inget med ridskicklighet att göra!

Skulle personligen inte hoppa en häst utan, även om ingen av de hästar jag tävlar idag behöver det.

Sedan är det aldrig utrustningen som avgör hur skicklig man är oavsett lite eller mkt ;)

Jag har haft martingal på 2 av mina "färdig"utbildade hästar, och ridit 4 st utan. Hade martingal på ena pga att hon knockade mig utan, den andra för att han gärna körde upp huvudet för att slippa ta förhållningar (mao inte färdigutbildad, trots att han gick 130-klasser... :angel:)
På unghästarna har jag det i förebyggande syfte, lättare att ge stöd/rama in dem. Rider ibland (sällan) med martingal vid övrig ridning (men visst händer det att den åker på inför en rejäl galopp på grannens stubbåker)

Ställer mig till din skara.
Tycker att man kan påverka mkt genom rätt skolning av hästen som gör att man slipper ha martingal, även på de hästar som inte störs av den.

Senast ändrad:

Rätt tillpassad matingal stör inte alls. Då sätts den fel om den gör det!

Icke sa nicke!
Oavsätt hur rätt martingalen sitter kan den störa den häst som är känslig av sig, genom att den över huvud taget finns där!
Kanske svårt att förstå om man inte har haft en sådan häst!

Har sett massor med hästar som varit känsliga för martingal som fått på en annan som sitter som den ska som inte stört.

Liknande trådar

Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av...
2
Svar
31
· Visningar
1 907
Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
2
· Visningar
171
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 347
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 831
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈