Marsvin igen

Madick

Trådstartare
Nu börjar husdjurssuget sätta in rejält hos mig och marsvinstankarna snurrar.

Om man har en "bärbar" bur, kan marsvinen byta hem över helgen, alltså följa med när barnen är hos sin pappa, om jag nu inte ska vara hemma över helgen. Eller är det bättre att marsvinen har "djurvakt" som matar och sköter morgon och kväll men de är ensamma resten av tiden? Andra lösningar jag inte tänkt på?

Sv: Marsvin igen

Jag veckopendlade med mina marsvin i nästan 2½ år. Hade en bur på studieorten och en hemhemma. Varje vecka pendlade de inte, om mina föräldrar var hemma i Sverige var marsvinen oftast kvar hemhemma.

Jag tror att de egentligen trivdes bättre hemhemma, men de var aldrig nervösa eller oroliga på studieorten. Första gången var det nytt såklart, men min ena grabb är så jäkla tuff och orädd att han snabbt kände sig som hemma vilket den andra också gör då. Det kändes väl itne alltid så kul att släpa ut dom mellan bil och lägenhet/hus när det spöregnade eller var -20, men det gick det med. :p

Sen har de bott hos lite olika vänner på studieorten också när jag varit iväg på studieresor med min klass osv, inga problem att byta hem för några dagar bara heller. :)

Jag reser bort ibland och matar då på morgonen dag 1 samt kvällen dag 2, borta en natt. Stor vattenflaska (så det inte tar slut) och en rejäl tuss med hö så klarar de sig alldeles utmärkt och självklart får de pellets och grönt också innan jag åker.

När jag var tonåring tog jag med mig marsvinen när jag åkte hem mellan min mamma och min pappa. De tog det bra och var alltid populära på tåget, alla skulle kika på "katten som låter så konstigt och reser i en hög med hö". :D Jag hade en vanlig bur på vardera ställe och transporterade grisarna i en vanlig transportbur för katt. Smidigare så.

Jag har också gjort så när jag bara varit borta så kort, men frågan är om det egentligen är lagligt numera? Skärptes inte "daglig tillsyn"?

jo, jag skrev- skärptes inte det? Så att det inte duger med att kolla till dem på morgonen ena dagen och kvällen nästa?

Det låter ju som att det skulle funka, jag är ju sällan borta flera nätter. Spännande! Synd bara att barnen har blivit lovade att välja färger, de vill ha en trefärgad och en ljusfux, jag vill ju ha en typ chokladsilver eller kanske svart med bläs. Nåja, vi får väl se. Klurar vidare!

Nu flyter jag ifrån trådämnet lite, och vet inte hur du tänkt kring det här heller, men jag vill bara slå ett slag för att kika med seriösa omplaceringar när det väl är dags att skaffa dom små kottegrisarna. Vill ni ha ungar brukar det inte vara något problem, omplaceringar får tyvärr alldeles för ofta in dräktiga honor. Trygghet i form av någon att höra av sig till och be om råd får man också. :)

Jag har ju "chokladpralinfärger" på alla mina marsvin. :)

Det här är hanen i choklad/vitt/creme. Lite mörk bild.

Och de två honorna i vad jag tror agouti/creme och choklad/brun.

Är det något sånt du menar?

Jag vet att det åtminstone var tal om det... Eller så var det inte smådjur.. Hmm...

Jag vet att det skärptes så på katt men jag har inte hört om sånt på smådjur. Har ännu inte kollat, men ska göra det. :)

Jag håller med. :)

Jag funderade på att para den ljusa honan (agouti/creme) med den släthåriga chokladhanen (överst) men när det dags så blev jag med både människovalp och hundvalp och tvekade över en kull marsvin också så det blidde inget. Tyvärr. Ångrar mig lite idag faktiskt.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 936
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 223
Senast: Jahaja
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 284
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
3 482
Senast: Exile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar