Markträna + ridning samma dag tillfälle?

Sv: Markträna + ridning samma dag tillfälle?

Nej men travar.
däremot har jag sett duktiga unghästutbildare som rider i alla gångarter i fräscht tempo o som sitter som en kentaur- är ett med häst o stör så lite som möjligt.
Rider oxå ut för att just få den naturliga bjudningen som det ger.

Det skapar en mindre spänd atmosfär om ingen håller o att hästen får röra på sig.

Nej men travar.
däremot har jag sett duktiga unghästutbildare som rider i alla gångarter i fräscht tempo o som sitter som en kentaur- är ett med häst o stör så lite som möjligt.
Rider oxå ut för att just få den naturliga bjudningen som det ger.

Det skapar en mindre spänd atmosfär om ingen håller o att hästen får röra på sig.

Nu har jag inte suttit in mer än ett 15-tal hästar och de har alla varit inkörda. Men jag har aldrig varit med om att någon av dem varit så dåligt förberedd på att ha ryttare på ryggen att man måste låta dem dra iväg i trav eller galopp för att inte vara för spända. Mina hästar har i lugn och ro kunnat skritta på och själva hitta sin balans med den extra vikten på ryggen. Ofta brukar vi ta en runda på stallbacken första gången men ganska snabbt ger vi oss utanför. Jag brukar dock som regel inte rida ut första gången. Jag tycker att jag hinner med det sen, har inte märkt att de tappar bjudning på grund av att jag inte rider ut och galopperar första gången de har ryttare på ryggen.

Jag vet inte i så fall hur det funkar, för mina hästar ser då utmärkt bra när jag med handen pekar tex vart de ska gå.

Men det kan ju vara så att dina hästar känner den lilla förändring som blir i sitsen när du pekar med handen åt olika håll, och följer denna.

Enkelt förklarat (enligt min metod) handlar det om att alltid rida med ett aktivt säte. Från skritt till trav så ökar jag bara takten i bäckenet. Likaså För ökad skritt till långsam skritt eller tvärtom. För att stanna slutar jag bara att rida. Stannar inte hästen då så böjer jag in den på en volt tills den stannar av sig själv. Galoppsitsen på den enklaste nivån, under inlärningsprocessen, ser ut som så att man (för hö galopp) sträcker fram höger arm, lyfter upp höger axel och höft, lägger bak vänster arm och driver med den om det behövs...plus att man aldrig aldrig aldrig håller in eller hindrar hästen med tyglarna...

..och ja, jag rider lätt när det behövs, det är fortfarande tempot (som jag sätter) och min aktivtet i sätet som avgör hur fort eller långsamt det ska gå och/eller vilken gångart det ska vara...det är fantastiskt hur lätt det är att lära en häst att följa sätet utan att man behöver vare sig tyglar eller skänklar....men man måste vara oerhört konsekvent och alltid rida aktivt med sätet...

...tyglarna använder jag främst som hjälp att förklara sidvärtesrörelser, vare sig det är riktat till en enskild kroppsel (tex framdel), alla kroppsdelar åt sidan (sidepass) eller en vändning....dock aldrig för att hindra en häst från att gå framåt...

Jag är inte med på vad du pratar om, tror jag. När man pratar om galopp för första gången så antar jag att man menar unghäst under inridning. Eftersom man kommer till både trav och galopp väldigt snart. Iom det så undrar jag hur dina hästar förstår sätet direkt, utan någon som helst inlärning med hjälp av hand och skänkel också? Jag rider själv med sätet och försöker vara så mjuk i handen som jag bara kan. Det tror jag de allra flesta försöker. Jag "fostrades" av mina gamla häst att rida med säte och skänkel. Men jag har, trots att jag ridit en del unghästar genom åren, aldrig suttit på en häst som av sig själv förstått sätets inverkan redan från början. Man brukar genom konsekvent arbete, med hjälp av en mjuk stabil hand, "föra över" hästen till sätet successivt. Tills sätet är den primära hjälpen.

Men det är kanske inte så gröna hästar du pratar om?

Varför tror du att galoppfattning är så svårt att lära in uppsuttet?

Just galoppfattning är en av dom saker jag lär in direkt uppsuttet av den enkla anledningen att jag inte longerar hästen på lång lina och inte heller har lust att springa (jag själv alltså) igång galoppen. Men hästar är flyktdjur och det faller sig väldigt naturligt för dem att röra sig framåt så det har då aldrig varit några problem att få igång dem till galopp.

Inlärningen fungerar likadant vare sig du arbetar från marken eller uppsuttet. Sitsen är dessutom väldigt tydlig (läs mitt inlägg igen) och det faller sig helt naturligt för en unghäst att genom ökning falla in i galopp. Efter några upprepningar så sitter det. Kanske inte perfekt, det gör det ju aldrig med en unghäst, men så pass att hästen vet att det är galopp och är jag tydlig med sitsen så kommer den att känna vilken galopp (hö/vä) som är bekvämast och följsammast i förhållande till min sits. Blir det fel så är det bara att göra om. Sen har jag ju mina tygeltag (indirekta/direkta) att använda mig av för att hjälpa hästen i rätt form/position för ex hö/vä galopp om den skulle ha svårt för att få till det.

Sen är det ju självklart så att jag använder tyglar och skänklar, men aldrig som primära signaler, utan dom är alltid sekundära, dvs dom används bara för att förklara och förtydliga vad jag menar med sätet om hästen inte förstår. På den unga hästen används dom oftare.

Ursäkta, jag läste nu att jag missuppfattat dig lite, eller blandat ihop ditt svar med andra inlägg. Att du hade funderingar kring att jag inte använde tygel och/eller skänkelsignaler för tex galoppfattning och inte huruvida jag gör det från marken eller ej, ber om ursäkt..

Hur som så menar jag helt enkelt att det spelar egentligen ingen roll vilka signaler man använder, om man lär in från marken eller uppsuttet, inlärning fungerar ganska likvärdigt ändå.

För min del tycker jag det är mycket enklare att redan från början använda mig av samma signalsystem hela tiden genom hästens utbildning, att det blir mer logiskt och enkelt för hästen att följa mig om jag är konsekvent. Det som förändras över tid är hur tydliga signaler man behöver ge, inte att själva signalen/hjälpen i grunden förändras ju mer rutinerad hästen blir.

Sen är det vissa saker som är enklare att lära in från marken, tex tygeltagen, medans andra moment är enklare uppsuttet. Det tycker jag är upp till var och en hur man väljer att förbereda sin häst.

Varför tror du att galoppfattning är så svårt att lära in uppsuttet?

Var har jag skrivit att det är svårt att lära in galoppfattning under ryttare? :confused:

Om du hade läst hade du sett att jag undrar om vi egentligen menar samma sak här? Inlärning av galopp gör att jag tolkar det som att det handlar om unghäst under inridning.
Och då påpekade jag att jag ännu inte stött på någon unghäst som redan från början förstått inverkan från sätet på det sätt som du skriver. Att man använder sätet för att få den lättpåverkade unga hästen att svänga, med hjälp av ledande tygel, är en sak. Men att rida med "aktivt säte" så som du skriver har jag inte varit med om att det varit möjligt. Utan det kommer successivt med hjälp av en mjuk hand och rösten (jag nämnde inte rösten tidigare då det är en så självklar hjälp).

Är det helt gröna hästar du pratar om? Eller hästar som ridits ett tag? Signaler lär man in från marken, ja. Vi är nog alla överens om att samma signaler sedan används uppsuttet. Men hur lär du in sätets inverkan från marken?

Senast ändrad:

/.../
Hästarna ska kunna gå i vilken position som helst, bakom, bredvid eller framför, och naturligtvis är bjudningen jätteviktig. Skillnaden är kanske att vi ALDRIG pressar fram en osäker häst, vi jobbar upp dess självförtroende och därmed vilja och bjudning.

Vilka är "vi"? Du och de du känner? Alla NH:are?

...och följdfrågan blir, vilka är "ni" i det här sammanhanget, som alltså då tydligen pressar fram osäkra hästar?

Detta med att hästen vägrar gå framåt är en av de vanligaste frågorna på detta forum känns det som. Den återkommer hela tiden. Uppenbarligen både från "NH"-håll, och "vanlig-hanterings"-håll. Den som säger "vrid in hästens huvud och dra runt den på volt tills den ger sig" är vanligen från grupp 1 ovan, den som säger rappa till med spöet är vanligen från grupp 2. För att välja de extrema varianterna. Ingen av dem är trevlig, den ena mental (och fysisk) terror, den andra stryk.

Jag blir frustrerad när man anser att straffbackning är en lämplig uppfostringsmetod (ofta rekommenderat inom NH här, och på detta forum), medan man samtidigt blir jätteupprörd för att en häst får en smäll på nosen. Eller rider med skitskarp repgrimma, men samtidigt ojar sig över att någon rider med kimbelwick... Det blir väldigt dubbelt.

Nu ställer jag mig inte bakom slag på hästnosar, eller oövertänkt användning av kimbelwick. Poängen är att jag inte ser någon direkt skillnad emellan en skarp grimma med punktverkan på nerver, eller ett skarpt bett - och jag tycker verkligen inte att reggrimman är "snällare". Liksom det inte är "snällare" att få en häst att lyda genom mental press - än det är att använda fysisk press.

En duktig hästmänniska märker man ju är duktig, då spelar inriktningen ingen roll. Det syns direkt på hur de hanterar hästarna, agerar på ev lektion, löser ev problem. Etc. Där bryr jag mig inte om ifall det är en VD-tränare, western, CR, eller whatever - så länge jag och hästen får hjälp. Vill man hävda att man är "naturlig" i sin hantering så fine... så länge man är rättvis och tydlig emot sin häst. Precis som alla borde vara, oavsett inriktning.

Senast ändrad:

Måste bara få kommentera det citatet som du svarade på:angel:

Hästen SKA.....
Nej om man accepterar att hästar är individer så kan den få slippa vissa saker.

jag skulle aldrig kunna tvinga min 180+ märr att gå bakom mig när dn känner ett obehag av andra hästar. den har då bråttom o får ha det.

när jag sitter på följer jag ju bara med o den får skritta lite fortare- personligheten ska man inte kuva helt.

Jag skull aldrig försöka tvinga ngn människa att umgås med ormar, råttor spindlar bara för att JAG inte har det problemet.
Inse att folk o fä är olika.

Kan hålla med dig om att ordet ska inte är så positivt, lite som måste. Ingen vill väl göra ngt för att den måste egentligen? Är det för många måsten i livet så ledsnar man ju tillslut.

Däremot håller jag med Skuggi om att det är bra att stärka självförtroendet hos hästen, speciellt om det är dåligt. Och utan vilja och bjudning kommer man ju ingenstans.

Så jag hade inte skrivit ordet ska, för jag tänker inte så. Lika lite som jag tänker att hästen måste göra ngt.

Som jag skrev i inlägg nr 126 så missuppfattade jag dig och läste jag fel/blandade ihop inlägg, men ber väl om ursäkt en gång till då...och konstaterar att även du kan missa...tror det är ganska vanligt när en tråd generar många inlägg i samma ämne...:D

Hur som, som svar på din fråga, så rent generellt så utgår jag ifrån att tyglar och skänklar är sekundära hjälper, alltid, och jag använder dom enbart som förtydligande...förstärkning....och detta gäller även på en unghäst. Sätet är alltså alltid alltid den primära signalen, MEN i början behöver man förklara vad den betyder...

I dom flesta rörelser, övningar, så tar jag alltså hjälp av tyglar och skänklar vid inlärning. Men vid just galoppfattning så behövs oftast inte detta, då det är helt naturligt och väldigt enkelt för en häst att fatta galopp....rakt fram...som jag börjar med på en unghäst. Sitsen (galoppsitsen) som sådan är dessutom en väldigt tydlig sits, hästen känner tydligt skillnad om den galopperar "med" mig (="rätt galopp") eller inte, eftersom om den galppperar hö när jag "sitter" vänster ja då sitter jag ju på fel ben = jobbigt och obehagligt....skulle det mot förmodan vara så att hästen har svårt att förstå detta (handlar ofta om hästar som har svårt för galopp rent generellt, typ travare, eller hästar som ridits år ut och år in utan tydlighet och konsekvens i detta och helt enkelt har slutat bry sig i hur det känns, eller som i mitt eget fall, jag är "sne" i bäckenet och periodvis har jag svårt för hö galoppsits och lyckades pga detta (under en ganska lång period) skapa stor förvirring hos min häst) ja då har jag övningar, där jag använder mig av tygelhjälperna och även skänklarna, som förbereder hästen (sätter den i balans och position) för "rätt" galopp, men detta är inte själva galoppfattningshjälpen, utan en förberedelse, stor skillnad anser jag...

Jag tror att du gör på liknande sätt själv, bara att du håller inte isär lika tydligt vad som är förberedelse och vad som är själva "signalen", kanske för att det inom den disciplin du tränar inom inte är lika uttalat viktigt att komma ifrån tyglar och skänklar. Men jag kan ju ha fel.

Hehe - du reagerade på den första meningen, och jag på den andra...

SKA:andet finns lite här och var tycker jag. Mycket inom NH:n ja, i alla fall inom ledarskapshysterin - om jag är ledare så ska den blint lita på mig och stå ut med allt jag bestämmer, aldrig reagera själv på nåt.

Men även inom tävlingsridningen kan jag tycka, en del hästar som faktiskt inte lämpar sig för sin uppgift, men ändå ska pressas. Eller tunga draghästar som plötsligt ska ridas på och klämmas ihop i kort form enligt senaste specialridningsmode.

Håller nog med. :)

Frågan är väl hur ägaren stärker sin häst - om det är så att den faktiskt blir stärkt, eller bara inte längre visar sin rädsla.

Är det inte lite så i hela samhället då? Det så fullt av skan och måsten att vi slutat reagera? Inte bara hästvärlden, det smittar av sig från den kaotiska livet runtomkring, jag tror det. det hade nog inte så mkt NH kurser och diverse annat om man som människa tog sig tiden att lyssna på sig själv och sin omgivning, levde för det man brinner för, inte bara för att tjäna pengar. Ja nu spinner jag vidare lite väl mkt, men tror det har en koppling på nått sätt.

NH är ju ingen quick fix, vifta lite med nått rep, backa lite på måfå bara för att. göra nån övning och bli sur på hästen för att den inte gjorde som människan hade tänkt sig. Ja det är ju ingen NH öht taget, bara en massa folk som tror sig veta och är egentligen väldigt... hm. instängda. de lyssnar för dåligt. vad säger hästen och vad säger man själv? hästen är en spegel av människan. Elefanter som försöker kommunicera med myggor, det funkar lixom inte, blir platt.

Jag kan inte säga: Gör såhär med din häst -det funkar! för alla är individer och inga maskiner, det som funkar på den ena funkar kanske inte på den andra.

Lära känna sig häst och lära känna sig själv. Jag har lärt mig massor om mig själv tack vare hästarna. otroligt kloka djur :love:. vi människor har ju verkligen en tendens att krångla till saker å ting.

NH är ju ingen quick fix, vifta lite med nått rep, backa lite på måfå bara för att. göra nån övning och bli sur på hästen för att den inte gjorde som människan hade tänkt sig. Ja det är ju ingen NH öht taget, bara en massa folk som tror sig veta och är egentligen väldigt... hm. instängda. de lyssnar för dåligt. vad säger hästen och vad säger man själv? hästen är en spegel av människan. Elefanter som försöker kommunicera med myggor, det funkar lixom inte, blir platt.

Jag kan inte säga: Gör såhär med din häst -det funkar! för alla är individer och inga maskiner, det som funkar på den ena funkar kanske inte på den andra.

Lära känna sig häst och lära känna sig själv. Jag har lärt mig massor om mig själv tack vare hästarna. otroligt kloka djur :love:. vi människor har ju verkligen en tendens att krångla till saker å ting.

Håller med helt och fullt, vädligt bra skrivet. I synnerhet det fetstilta, det är precis det det handlar om.

delvis kl
(N)H har sitt ursrpung i vaquerotradititionen, det kunde vara ganska tuffa metoder ibland, Bill och Tom Dorrance "mjukare" tankar och ideer kring hästträning kom som svar på det. NH för mig är alltså det som dessa män står för....inte specifikt Parelli, även om han myntade (för)namnet (Natural).

Så ni NH motsåndare, ta och läs lite om dessa män så kommer ni kanske att ändra uppfattning och inse att det är dags att hålla isär vad som är NH och vad som är den enskilda människan missförstånd.

http://www.tomdorrance.com/
http://www.billdorrance.com/

SKA:andet finns lite här och var tycker jag. Mycket inom NH:n ja, i alla fall inom ledarskapshysterin - om jag är ledare så ska den blint lita på mig och stå ut med allt jag bestämmer, aldrig reagera själv på nåt.

delvis kl

Det här citate är tänkvärt tycker jag. (Tom Dorrance)

"The best thing I try to do for myself is to try to listen to the horse. I don't mean let him take over. I listen to how he's operating: what he's understanding or what he doesn't understand: what's bothering him and what isn't bothering him. I try to feel what the horse is feeling and operate from where the horse is. "- TD

Detta är NH-filosofin för mig...

Vad menar du med att den inom "min" disciplin inte är viktigt att komma bort från tyglar och skänklar?

För övrigt så tycker jag inte att jag missförstod dig. Utan tyckte att jag inte fick något svar på min fråga hur du gör för att rida en helt grön häst med "aktivt säte". Och jag tycker nog egentligen fortfarande att inget svar har getts på det, alternativt så pratar du förbi mig kanske. Du hakar upp dig på just galoppfattningar, men det är inte det jag pratar om.

Nh ska inte vara en form av teknisk hantering.

Det räcker med att interagera med dem, titta i många många timmar hur hästar interagerar i flockar( många såna), lära av andras erfarenheter o de tar många många år, men folk vill inte ge det den tiden i vårat snabba dagens samhälle.

Man lär sig för var individ man träffar på att det alltid skiljer mellan dem.
Man minns var hästs uppenbarelse o nycker.

De går inte att stoppa in i fack- som PNH gör.

Även ridmässigt har de olika talanger o brister.

NH har kunnat ta fart för att folk skaffat häst för tidigt o fått problem.

man har inte stallat upp hästen där kunnigt folk finns o där man kan få hjälp INNAN det eskalerar.

Senare har man köpt nya hästar som ska hanteras efter detta goda recept- fast man inte har ögat för den ovana hästen. drillas i förebyggande.

Man ser inte att hästen inte förstår ngt av vad människan håller på med o man drar sina slutsatser att den är dominant eller på annat sätt uppstudsig.

Man letar inte fel i sin egen hantering o att man inte är tillräckligt tydlig.

det finns säkert undantag- de som har känsla för hästen. De som lyssnar o oxå förstår.

Nej jag är inte ute o cyklar.

Den NH-varianten som jag har sett har varit från den som utbildar( vem har gett henne den titeln?) NH-instruktörer.
Man kan inte lära folk att finna en känsla.
antingen finns den där eller inte.
Man kan träna upp den men då gäller det att man har en god mentor vid sin sida hela tiden. Det räcker inte med enstaka kurser.

titta på kända hästmänniskors barn. De får oxå skit om de behandlar hästen illa o de ser skillnad på när mentorn tar vid= hästen KAN o förstår.
Vem beror missförstånden på?

Kunskap är inte bara teoretisk utan oxå praktisk o det tar många många år o en del lär sig aldrig.

Senast ändrad:

Vilka är "vi"? Du och de du känner? Alla NH:are?

...och följdfrågan blir, vilka är "ni" i det här sammanhanget, som alltså då tydligen pressar fram osäkra hästar?

Håller med i det du skriver. Det citerade är min undran också. Ofta skrivs det på det viset och intrycket man får är att antingen så ägnar man sig åt NH och är "snäll" eller också åt traditionell hantering och då är man "elak".

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
706
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 294
Senast: lirco11
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 790
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 780
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Härnösand