Markträna + ridning samma dag tillfälle?

Sv: Markträna + ridning samma dag tillfälle?

Så det finns de dåliga inom NH som gör precis så som ni NH männikor hela tiden säger att vi som inte jobbar inom NH alltid gör emd våra hästar.

Nu är det hela kammen igen! Vi måste ALLA sluta med sånt!

JAG är NH-människa, och jag säger absolut inte att "icke-NH-människor beter sig illa mot sina hästar jämt".
När du skriver som du gör lägger du ord i min mun, och det gillar nog varken jag eller andra, sånt leder till känslor av "vi mot dem" och skitsnack.

Det finns folk som drar alla över en kam och snackar skit om traditionell ridning, hoppning, western, NH, whatever.
Låt OSS vara bättre än dem, låt OSS prata om vad som är BRA med det som vi själva känner till! Och sluta snacka goja om sånt vi iNTE kan.

Om det är något man sett som man undrar över så kan man fråga här, och då finns det alltid kunniga inom området som kan svara.

Jag vill inte behöva försvara mig mot folk som påstår att jag gör ditt eller datt för att jag tränar på ett visst sätt eller ägnar mig åt en viss tävlingsgren. Och det vill säkert inte du heller. Varför skulle vi liksom?

Fast det du nämner att du gör i den daglig hanteringen, gör det att du sedan kan jobba hästen från marken i dressyrrörelser som skänkelvikning, öppna, sluta, framdels- och bakdelsvändning?
Hur mycket jobbar du så?

Kanske är det inte ett så stort problem med "stora hästar" men jag som haft islandshästar länge känner att det finns ett stort behov av att muskla hästen utan ryttare först, för att få bärighet och styrka. Vår relativa viktskillnad är ju så mycket mindre.

Efter att så lätt ha löst ett balans/styrkeproblem från marken på några veckor, så undrar jag om det gått lika lätt/snabbt uppsuttet?
Jag ser andra storhästryttare i vårt stall som verkar kämpa uppsuttet månad ut och månad in med samma liknande saker som jag som sagt kunde lösa så lätt från marken.
Jag har inte fått uppfattningen att de har verktyg för att lösa problemet från marken, då skulle de väl testa det?

Nu står vi inte installade på något elit-stall, det är ganska vanligt folk där. Kanske är det så att markarbete används mycket mer av "riktigt duktigt folk"?

Problemet för mig är att det inte är "några få" dåliga exempel som synts. Utan faktiskt många, för att inte säga majoriteten. Givetvis har jag också sett människor som får en fantastiskt fin kontakt med nästan alla hästar de möter. Men den gruppen är liten och de brukar inte kalla sig NH-are. Eller PNH, för den delen heller.

Ok, det är ju verkligen jättetråkigt att du stött på sånt folk.
Men har du själv sökt något på internet(typ filmer) för att få en mer nyanserad bild?
Innan du "skriver ner" NH mm menar jag.

Jag tycker att det brukar finnas många NH-are här på buke(av alla möjliga varianter) som både uttrycker sig bra om hur de arbetar med sina hästar, och en del har lagt upp filmer.

Hur mycket "bra NH" måste du se innan du kan sluta se "NH" som något alltigenom dåligt?

Och nej, eftersom många rentav kan bli otäcka och aggressiva om man nämner att man håller på med någon form av NH så brukar folk kanske inte prata om sig själva på det sättet så ofta. En tjej som står i mitt stall och som är superduktig brukar åka ut och försöka hjälpa folk som har problem. Hon kallar sig inte för NH eller liknande, trots att det är just PNH hon "hör till", och det just för att hon blivit otroligt otrevligt bemött tidigare.

kl*

Jag har inte läst igenom hela tråden, men har testad lite NH med mitt fullblodssto - den tekniken som går ut på ledarskap och dominansövningar, vilket inte har gått så bra då hon blir tjurig och tappar intresset. Då jag tränar min hund med klicker och hon inte heller funkar i traditionell ledarskapsträning, köpte jag några klickerböcker för häst och började träna det med stoet - och det går SÅ bra! :D Träningen handlar om att de ska jobba för en belöning - klickern är en signal på att de gjort "rätt" och att en godis/belöning (klapp osv) är på väg. Detta fungerar mycket bättre för mig än NH jag stött på då min häst/hund blir mer engagerad och roligare att arbeta med. Och möjligheterna är ju oändliga!

Klickerträningen och positiv förstärkning flyttar ju fokus från ledarskapet och dominansen, som jag tycker är lite tråkigt att fokusera på. Har en tjej i min sociologiklass som är NH-tränare, och vi har ganska olika uppfattning om hästträning kan jag säga.. Men sen anpassar ju alla träningsmetod efter sig själv och sin häst, man vet ju inte exakt hur någon gör bara för att de håller på med NH :) Men om man tycker att den traditionella ledarskapsträningen inte fungerar kan jag rekommendera klicker, har funkat jättebra för mig iallafall. Jag ser den träningen som likvärdig med t.ex ridträningen, det är inte tal om att jag ska få hästen undergiven, utan att vi ska jobba tillsammans och träna mentalt. :laugh:

Lägger till lite också, jag har till exempel tränat mitt sto efter en target, då att hennes nos ska följa spetsen på ett spö, men också att stå blickstilla när jag lägger grimskaftet över hennes hals - vilket är underbart eftersom jag ofta lastar själv och hon tidigare inte stod stilla när jag skulle stänga bakom henne.

Senast ändrad av en moderator:

Fast det du nämner att du gör i den daglig hanteringen, gör det att du sedan kan jobba hästen från marken i dressyrrörelser som skänkelvikning, öppna, sluta, framdels- och bakdelsvändning?
Hur mycket jobbar du så?

Du läste nog inte hela inlägget. För jag skriver att markarbetet för mig omfattar bl.a. tömkörning. Man kan arbeta hästen otroligt mycket på töm, problem i ridningen kan avhjälpas när man ser hur hästen arbetar på töm. Min gamla häst gjorde både skänkelvikningar, skolor, ryggningar, galoppombyten, ökningar mm mm på töm. Nu är tömkörning egentligen inte min specialitet utan jag överlåter det oftast med varm hand till maken.

De rörelser du pratar om ber vi inte unghästarna att utföra, det förstår de inte i början och klarar inte av, utan nivån är mycket basic. Precis som ridningen. Rakt fram och stooora volter i alla gångarter, start/stopp. Vi tömkör också efter lämpliga vägar. Arbetet byggs sedan på i takt med att hästarna blir allt starkare. Hittills har tömkörning inte berett några bekymmer alls iom att den dagliga hanteringen fungerar så bra, den som du skriver inte leder till några dressyrrörelser...

Brukar du kräva skolor mm av en unghäst innan du sitter upp?

Ok, det är ju verkligen jättetråkigt att du stött på sånt folk.
Men har du själv sökt något på internet(typ filmer) för att få en mer nyanserad bild?
Innan du "skriver ner" NH mm menar jag.

Jag tycker att det brukar finnas många NH-are här på buke(av alla möjliga varianter) som både uttrycker sig bra om hur de arbetar med sina hästar, och en del har lagt upp filmer.

Hur mycket "bra NH" måste du se innan du kan sluta se "NH" som något alltigenom dåligt?

Jo, på Buke verkar allt vara rosa moln. Även om jag nog tycker att det som syns ute i buskarna många gånger också visas och förespråkas här.

Men jag pratar inte om några filmer, utan om vad jag ser IRL. Och där är repvifteri och dominansövningar i klar majoritet. Tyvärr. Så mycket att jag tror att ni som utövar något bra faktiskt är i minoritet. Jag har väldigt svårt att tro att det är sååååå många nya orutinerade NH-are som missuppfattat det hela som det gärna skylls på här.

De väldigt duktiga personer jag sett har knappast blivit aggressivt bemötta. Jag tvivlar på att de ens vet så särskilt mycket om NH. Men de har ett alldeles särskilt handlag med hästarna, alldeles av sig själva i sina egna trygga personer.

Skillnaden är kanske tex att jag har fler verktyg att jobba med från marken. Som jag ser det finns det ingen uppsutten övning som jag INTE kan förbereda hästen för från marken. Alla övningar/rörelser jag vill att hästen ska utföra med ryttare gör vi från marken först, för att stärka hästen och låta den hitta sin egna balans. Ju starkare och mer välutbildad hästen blir, desto mindre blir behovet av att arbeta från marken. Tillslut blir det bara för att variera träningen.

Av det "traditionella dressyrryttare" skriver här så tolkar jag det som att de INTE har kunskapen att kunna jobba med sina hästar från marken på det sättet. Men jag kanske missuppfattat allt?

Då måste jag fråga vart du räknar in tömkörning? Vi jobbar mycket med att tömköra våra hästar både som en del i utbildningen när de är yngre och som variation på arbete/rehab efter skada för de äldre. Vi ser oss inte som NH-utövare utan snarare som traditionella dressyr/hoppryttare men vi kanske har fel? (Jag bryr mig egentligen inte om "vilket fack" det stoppar oss i utan är mest nöjd med den utdelning det ger. För att förtydliga så är det skillnad på att tömköra för att köra in hästen och på att tömköra för att arbeta en dressyrhäst).

Härligt det låter med tömkörningen :love:
Så har jag aldrig sett någon tömköra, du har ingen film? :d
Är det vanligt att man jobbar så "avancerat" på töm? Även högre upp i utbildningsstegen så att säga?
De jag sett som tömkört har mest bara styrt runt lite, gått ut i skogen eller ev tömkörnings-longerat typ.

Tänk vad lätt det är att missförstå när man skriver/läser :eek:
Självklart menade jag att jag gör varje utbildningssteg från marken innan jag gör det uppsuttet. Men jag sitter ju och rider långt innan vi börjar med öppna och liknande såklart :p Innan uppsittning har vi jobbat med styrning och att svara korrekt för sidförande hjälper bara.
Det låter som att det du/din man gör vid töm, är samma som jag gör, fast jag då typ har ett rep eller har hästen lös :idea: Vi tömkör förståss också, alltså med två tömmar, fast det är inte jag så bra på än.

Det är verkligen otroligt tråkigt om det är så mycket folk som hanterar sina hästar illa och kallar det NH :(
Jag har som sagt knappt sett något sånt alls, men så har jag inte sett så mycket annat NH-folk "live" utanför vårt lilla "parelli-gäng"

Jag kan inte hjälpa att jag hellre vill lyfta och sprida den positiva och stärkande sortens NH, som jag själv haft turen att stöta på, istället för att göra ner det i skiten bara för att.
Det är trots allt faktiskt så att hästar hanteras illa även av folk som har andra inriktningar. Hästar kan hanteras illa på olika sätt, jag vet inte om något sätt är bättre än det andra?
Jag tror bara att det kanske är så att en del av dem som känner att de måste piska/spänna in/ha skarpare bett osv på sin häst, kanske skulle må bättre och få en bättre relation med sin häst om de fick hjälp att se positivt på sin häst och lära sig mer om hur man når fram till den.
Jag fick hjälp via NH, även om jag sökte den på traditionellt håll först.
Att hacka ner på NH i allmänhet kommer inte att hjälpa fler hästar, bättre att hjälpa till att sprida en vettig syn på hästen, med respekt och ödmjukhet.

Ja, som sagt så har jag nog aldrig sett någon arbeta en dressyrhäst på töm, av det jag har sett så har det varit inför inkörning eller för att vänja unghästar att gå "själva" ut i skogen typ.

Jag kan inte tro att det är något ovanligt avancerat arbete på töm vi gör. Jag hoppas att många använder tömkörningen som en hjälp i ridningen, och som en variation till uppsuttet arbete. I synnerhet som man kan göra samma arbete på tömmen som när man rider.

Någon film har jag inte och jag lägger aldrig ut varken bilder eller filmer på nätet.

Jag kan inte tro att det är något ovanligt avancerat arbete på töm vi gör. Jag hoppas att många använder tömkörningen som en hjälp i ridningen, och som en variation till uppsuttet arbete. I synnerhet som man kan göra samma arbete på tömmen som när man rider.

Någon film har jag inte och jag lägger aldrig ut varken bilder eller filmer på nätet.
Exakt.

Jag galopperar mina unghästar på töm ute på vägar- hänger med o försöker inte att "samla" hästen för att jag inte orkar springa med.
De kan redan sedan longering- en kram på inner= resp. galopp. o sk. vikning- för skolor... äkta sådan behövs ryttarens ben för att forma hästen så den inte bara viker sig- falsk skola.
När hästen kan det uppsuttet o om man är duktig på tömkörning så kan det funka.

sen kan jag byta galopp- sen den lärt sig det uppsuttet.

Tömkörning är mer ett komplement/ varierad träning för mina hästar.

Pudeldressyr såsom konster kör jag med min hund.
Det räcker att hästarna är så duktiga uppsuttet o att de funkar så väl i vardagen såväl som helg= tävling. Sen får de vara häst o om de vill umgås med mig så är de välkomna. jo de får t o m kliva in i min "zon" o fråga om jag vill vara med o klia:love:
Jag är en medlem i flocken:angel:

Jag har begränsat med tid och pengar och riktar in mig på det som ger mig och hästen mest utbyte. Jag har nu gått mina tre NH-helgkurser, och varit på några clinics utöver kurserna för att lära mig om "hästpsykologi" - allt har gått ut på samma sak. Ledarskaptjafs. Detsamma som jag möts av från diverse "lösgående" NH:are i buskara härute. Det finns säkerligen duktiga människor också, men jag har helt enkelt inte energi och ekonomi tillräckligt för att leta reda på dem och få reda på att det jag redan gör fungerar alldelles utmärkt...

Jag har också ridit på ett par AR-clinics och kommit fram till att detta inte ger mig några AHA-upplevser. Då söker jag ju inte aktivt vidare en fjärde tränare inom samma genre - för att JUST denne kanske kan lära mig någonting nytt. Eller western, som jag också provat, om än inte lika flitigt - vilket heller inte var min inriktning.

Sedan kan man ju gå på nya clinics och träningar ändå, om det funkar ekonomiskt och det finns utrymme. Men till vardags betalar jag inte pengar åt någon vars kunskaper som jag helt enkelt inte har någon nytta av.

Läsa och titta på videos är en sak, det gör jag gärna - är väldigt teoretiskt lagd ;) - och jag har hunnit igenom de flesta av "de stora" i bokform. Det betyder inte att jag genast går ut och ska utsätta hästen för en massa konstigheter, när vi redan har en utmärkt och enkel kommunikation. Han var ju också från början en sur jäkel som inte betedde sig trevligt, men med ordentligt med motion, bra mat och lugn hantering så funkar han fantastiskt bra. Behövs inte en massa annat.

/.../

Håller med.

Tömkörningen är ett sätt att stärka hästen, både inför inridningen och under träning. Unghästar går rakt fram och lär sig starta, stanna, svänga. Precis som under ryttare sedan.

Välutbildade hästar gör ju bytesserier, samt piaff och passage på töm. Men de flesta befinner sig väl någonstans mittemellan...

Det finns ju en poäng med tömkörningen, det är inte något som man "bara gör" lite i största allmänhet.

/.../
Att hacka ner på NH i allmänhet kommer inte att hjälpa fler hästar, bättre att hjälpa till att sprida en vettig syn på hästen, med respekt och ödmjukhet.

Jag hjälper gärna till att sprida en vettig syn på hästen, med respekt och ödmjukhet. Det är till exempel vad jag försöker göra här. :laugh:

Jag tror inte att "hacka" är särskilt konstruktivt i någon situation, däremot att säga vad man tycker och tänker.

Varför tar du upp detta med att ligga i handen bara för att man har korta tyglar? Det är precis lika dumt som att aldrig rida med långa tyglar mellan varven. bära upp hästen ska man inte göra, vare sig i dressyren lr NH:n, hästen ska kunna bära sig själv.

Tydligen är det så i mina "omgivningar" :p

Jag minns faktiskt nu att jag en gång för många år sedan såg en man på ridskolan, en "duktig kompis" till ridskolechefen som tömkörde en ganska ung hingst i ridhuset när jag tömkörde en av nordisarna.
Det han gjorde såg inte ut som att det var förberedande för körning, utan ngt annat... I hans fall gick det ut på att rappa hästen över rumpan med tömmarna medan han med hela sin kroppstyngd höll emot i tömmen. Det gjorde att hästen försökte vända sig utochin och stå med alla hovarna på samma ställe, när det inte gick försökte den klättra upp längs sargen :cry::cry:

Jag vart så chockad och ledsen att jag tog nordisen och gick ut och grinade(var väl kanske 15 år...) :( minns fortfarande den mannens namn inser jag, den där upplevelsen gjorde verkligen intryck...

Men, bortsett från det, så har jag nog typ aldrig hört om eller sett någon arbeta sin häst på töm som ni beskriver.

Exakt.

Pudeldressyr såsom konster kör jag med min hund.
Det räcker att hästarna är så duktiga uppsuttet o att de funkar så väl i vardagen såväl som helg= tävling. Sen får de vara häst o om de vill umgås med mig så är de välkomna. jo de får t o m kliva in i min "zon" o fråga om jag vill vara med o klia:love:
Jag är en medlem i flocken:angel:

Fast jag tror inte att du förstår vad skuggi försöker förklara. Det är olika kommunikationssystem helt enklelt.

Delvis kl
NH (och även det system jag själv tränar efter som inte är direkt NH, utan det träningssystem som NH härstammar från, nämligen Vaquero-traditonen, som ursprungligen kommer från Spanien men som utvecklats i californien) kommer faktiskt ur en tradition som handlar om att utbilda arbethästar (alltså ingen pudeldressyr).

Om man ska tillbringa många långa arbetsdagar i sadeln så kan man inte hålla på och tex "krama innertygeln" för att få rätt galopp. Man behöver ett enhetligt enkelt kommunikationssystem som inte blir jobbigt att använda (eller utsättas för om man är en arbetshäst) dagarna i ända. Så enkelt förklarat så lär man hästen att följa sätet, alltid, alltid, alltid...från första dagen i sadeln och sedan resten av hästens arbetsliv...man har en skrittsits, en travsits, en hö galoppsits, en vä galoppsits, en sväng vänstersits, en vänd högersits, en trav flytta till högersits, en trav flytta rumpan till vänster sits, osv osv...

För enkelhetens skull så lär man hästen (från marken) två viktiga tygeltag först, som man sen tar till hjälp när man börjar rida hästen, nämligen det direkta och indirekta tygeltaget, ja egentligen har man även ett tredje, det inaktiva böjande/ställande tygeltaget, men det går jag inte in på nu...

...vi kallar ju tygelsignaler för "hjälper", och det är vad tygeltag enligt detta system bokstavligt talat är...en hjälp som man tar till för att förklara, förtydliga för hästen vad sätets signaler betyder...man använder alltså aldrig tygeln primärt som i tex tömkörning...

...så den delen av utbildningen som är från marken är bara en förberedelse för ridningen...precis som med tömkörningen...bara att det är helt olika grundtänk avseende tyglarnas roll...

Jag förklarade just hur jag enkelt lär den unga hästen med röst o en hjälp som man sedan KAN ta sig med upp för att sedan byter ut till hjälper med utgång från sitsen.
Vad trodde du???

vilken "pekning" från NH kan man ta med sig upp? hur lär man hästen att fatta galopp med tecken som hästen sedan inte ser?
Man använder rösten- om man är bussig mot hästen o inte tror sig att telepati fungerar.

Därför blir det problem när hästen måste rubbas från sida till sida för att den är lärd att inte gå brevid eller före sin människa- utan lov. De vågar ej bjuda framåt. ngt som ändå är svårt för unghästar som oftast blir tveksamma då man sitter upp. vad vill du?
Vart ska vi?

Hu

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
706
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 296
Senast: lirco11
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 790
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 781
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar