Markträna + ridning samma dag tillfälle?

Sv: Markträna + ridning samma dag tillfälle?

Som sagt, du vet ju inte ett enda dugg om NH och hur vi tränar, så hur kommer det sig att du strör dina "absoluta sanningar om NH" omkring dig?

Jag arbetar mina hästar från marken i samtliga gångarter, även tölt, för att stärka dem, särskilt när det gäller "problemområden" där de kanske tex har så dålig styrka/balans att de helt enkelt inte klarar att utföra rörelsen med ryttare i början.
Från marken har jag god sikt, utmärkt läge att ge rätt signal i rätt tid, samtidigt som hästen får tillfälle att hitta sin kroppskontroll i lugn och ro.

Vår dressyrtränare är mycket imponerad över det arbete jag gjort de senaste veckorna med vår vuxna häst, vi har arbetat några dagar per vecka med just stärkande arbete från marken i skritt, trav och nu kommer även en stark och samlad galopp.
Detta har gett att från att i slutet av sommaren knappt kunna hålla balansen på en stor volt i trav, så kan hästen nu bära sig i mycket god form i trav på helt lång tygel. Och det gör den på eget bevåg, för att den orkar, vill och kan. :love:

Det är som sagt synd att du inte har bättre kunskaper om markarbete, det är roligt och givande både för häst och människa :idea:

Tja det kanske är bättre för hästen när ryttarkunskaperna är bristfälliga.

bära sig i mycket god form i trav på helt lång tygel
ja vad svarar man på det.
Skulle det vara dressyr?

Men vad är det för fel att rida på lång tygel nu då? Nu menar jag inte hela tiden (ur ett dressyrperspektiv), men bara en liten stund för att kolla av läget, sen om om hästen dessutom går i perfekt form så är ju det toppen! Många tappar ju allt såfort tyglarna längs.. lr rusar på, lr tappar bjudning, då får man gå tillbax.

Och detta har ju absolut ingenting med NH att göra, så jag förstår inte varför ni diskuterar det öht? dressyr är en sak, Nh nått annat.

edit: och det går alldeles utmärkt att kombinera dessa.

Senast ändrad:

Tja det kanske är bättre för hästen när ryttarkunskaperna är bristfälliga.

ja vad svarar man på det.
Skulle det vara dressyr?

Ja? Vi tränar dressyr för en tränare som är både duktig och öppen för andras ideer. Min önskan är att lära mig rida hästen i form utan hjälp av tygeln, och det är vad hon hjälper oss med. Och det går riktigt bra dessutom.

Är det din enda kommentar?
Först beskyller du alla PNH-are för att terrorisera sina hästar, när jag visar en icke-terroriserad PNH-häst så menar du att vi tränar hästarna värdelöst för att vi inte arbetar annat än i skritt, och när jag berättar att vi självklart arbetar i alla gångarter så försöker du håna mina ryttarkunskaper?
Vart vill du komma? Kan du bara inte inse att du inte vet ett skvatt om PNH (eller någon annan form av NH) och att du helt enkelt borde avhålla dig från att uttala dig om hur "vi" är och beter oss?

Menar du att du tror att en häst inte kan tränas att bära sig i form utan hjälp av en tygel?
:grin:

Man har i alla tider markjobbat hästar. dvs i ARBETE-trav o galopp. inte maskat runt o mest i skritt.

Där räcker den dagliga hanteringen.

Man körde t o m in hästar först- som förberedelse o stärkning av hästens fysik innan man satt på.
Man satt heller inte på hästen så mkt i skritt- där hästens ryggmuskulatur mest är slapp o avspänd istället för som i trav o galopp- anspänd.

Det enda som är bra med NH om det utförs bra är att man tar sig tid att umgås med hästen, men sen räcker inte detta för en häst- motion.

Oj så dina hästar skrittas aldrig? Man kan ju oxå gå i lite snabbare tempo än snigelfart ;), vissa hästar är det ju snarare tvärtom med, de gnatar på för fulla livet och vill ju helst röra sig i en annan gångart, kanske tappar takten. Men då är det bra att bara skritta, tills mer lugn och mer harmoni innan man börjar med de andra gångarterna, då blir det oxå bättre, inte spänt.

Och ja Nh ger inte nån vidare motion (däremot en hel del hjärngympa), därför kombinerar man Nh det med valfri gren..

Nh är alltså ingen gren, tror man att hästen ska bli en duktig dressyrhäst för att man gör olika övningar lr nått, ja då har man ju missat lite av den självklara orsaken till varför man gör ngt.

Senast ändrad:

Och ja Nh ger inte nån vidare motion (däremot en hel del hjärngympa), därför kombinerar man Nh det med valfri gren..

Det där med hjärngympan är perfekt när man har en arbetsnarkoman som inte får belastas med ryttare eller snabbare körning än skritt på några månader.

Fast ni kommer ju alla in på helt andra saker, och utgår ifrån olika frågor. Nedan står TS ursprungliga inlägg - det som jag mfl reagerade på. Jag kan inte riktigt se att denna fråga gäller något annat än lydnad och ledarskap - över en häst som TS träffat tre gånger. TS vill sedan explicit ha tips på hur man dominanstränar, det står några inlägg senare på sidan, för h*n har läst att man ska knuffa på sin häst för att den ska respekterar sin ryttare/ägare.

Jag tycker det är väldigt sunt att reagera negativt emot den inställningen till en häst, oavsett vilken häst det gäller. Jag tycker inte att någon varit oförskämd eller nedlåtande emot TS, men alla framför sin åsikt.

Hej!

Jag har en mycket basic fråga men jag har inte lyckas bli klok på hur man gör här. Jag har precis börjat rida en sköthäst och jag tycker det fungerar mycket bra trots vi bara ridit tillsammans tre gånger. Hon verkar respektera mig och sådär men jag vill ändå ge mig på lite med horsemanship och börja med lite övningar för lydnad och så.

Nu är det såhär att stoet är väldigt otränat och har dålig kondis. Det blir mest skritt när vi rider, dock funkar korta sträckor trav, tölt och en liten, liten bit galopp. Men det måste vara på kort gräs eller trampad jord, sand går absolut inte annat än skritt.

Nästa gång vi ses tänkte jag ge mig på lite övningar på mark. Är det att rekommendera att man först ger sig på övningar på mark ett tag och sedan rider som vanligt? Eller ska man ta det lugnt och bara köra antingen markträning eller ridning?

Jag vill absolut inte tråka ut hästen eller göra så den blir helt slut och aldrig vill träna med mig i fortsättningen!

Vad säger ni? Hur gör ni som marktränar era hästar?

Tack på förhand!

Det är som sagt synd att du inte har bättre kunskaper om markarbete, det är roligt och givande både för häst och människa :idea:

Bara en liten nyans till "diskussionen":

Att inte göra precis som du gör eller anamma det som du anser är bra innebär inte per automatik att man inget alls vet om markarbete. Bara att man arbetar på olika sätt.

För den allmänna diskussionen:

Vill / kan man inte ridträna sin häst, och vill / kan inte träna den på töm, av någon orsak (sjukdom/okunskap/ovilja...) - samt är intresserad av tricktraining eller liknande så visst kan man lära den en massa tricks om man nu vill. Det är billigare att skaffa en pudel, men alla bestämmer ju själva över sin plånbok. :D

Jag är ganska krass - jag har häst för att rida, och en frisk häst mår bra av ordenligt med motion samt en del hjärngympa - med det får den på dressyrbanan. Jag har aldrig träffat på någon häst som behövt mer komplicerad "hanteringsträning" är konsekvens, tydlighet och säkerhetstänk för båda individer - så blir den avslappand och vet vad som gäller.

De NH-kurser jag varit med på har enbart fokuserat på sk ledarskap - hästarna plockades ut, ställdes på ridbanan, och skulle ledarskapstränas genom att flyttas på i diverse riktningar. Detsamma gäller dem som "tränar NH" i min närhet. Hästen leds omkring, ska sedan backas fem meter för att den "kom för nära", ställas "plats" och stå blickstill en lång stund, läras att gå över pressening (livsfarligt, tänk vad som kan ligga under!)... etc. Jag har full förståelse för att folk kopplar ihop "NH" med trakasserier, om det är sådant man mött.

Sedan att folk tränar olika stämmer såklart. Och vill man löslongera sin häst så kan man säkerligen lugnt och fint lära den att springa på volt utan lina. Precis som man kan ex klicka fram nästan alla beteenden. Det beror ju på människans grundkunskap, och intresse. Det finns också (givetvis) okunniga människor inom "vanlig hantering", som bara smackar till hästen så fort något inte passar. Binder ihop den med extranören för att den ska läras att bära sig, etc. Idioter finns överallt.

Men har hon sagt att hon vill dominera hästen?? Jag uppfattade att hon vill göra kommunikationsövningar. Bättre kommunikation är inte av ondo utan tvärtom för både häst och människa. Utveckla kommunikationen borde fler ryttare/hästägare göra. Även om den är rätt bra betyder ju inte det att den kan bli bättre.

Bara en liten nyans till "diskussionen":

Att inte göra precis som du gör eller anamma det som du anser är bra innebär inte per automatik att man inget alls vet om markarbete. Bara att man arbetar på olika sätt.

Absolut! Man kan arbeta med hästen från marken på en hel massa sätt, som är bra och stärkande för hästen. Oavsett om man har NH som filosofi eller ej. Men när man menar att markarbete bara är att masa runt lite i skritt, då tycker jag faktiskt att det låter som att man inte har NÅGRA kunskaper om hur man kan arbeta sin häst från marken.

Sedan lite *kl*

NH kan aldrig innebära någon typ av motion. NH är ett sätt att tänka och möta hästen.
Sedan går vår vardag naturligtvis ut på att motionera och gymnastisera vår häst till en stark och hållbar kompanjon, precis som "alla andra hästägare".

Skillnaden är kanske tex att jag har fler verktyg att jobba med från marken. Som jag ser det finns det ingen uppsutten övning som jag INTE kan förbereda hästen för från marken. Alla övningar/rörelser jag vill att hästen ska utföra med ryttare gör vi från marken först, för att stärka hästen och låta den hitta sin egna balans. Ju starkare och mer välutbildad hästen blir, desto mindre blir behovet av att arbeta från marken. Tillslut blir det bara för att variera träningen.

Av det "traditionella dressyrryttare" skriver här så tolkar jag det som att de INTE har kunskapen att kunna jobba med sina hästar från marken på det sättet. Men jag kanske missuppfattat allt?

Tja, av TS inlägg låter det absolut som att denne har läst sig till att man måste dominera och knuffa runt hästen. Det jag ju Tobbe skrivit i sin bok... :(

(jag tror jag måste läsa den, kan han verkligen ha skrivit så??)

Om man har sett "NH" som du beskriver det förstår jag att man får en negativ bild av det. Men från det är steget långt till att börja spy ur sig en massa galla om hur "alla NHare" gör.

Alla normalbegåvade människor måste väl fatta att man inte kan dra långtgående slutsatser av "några få" dåliga exempel.
Bättre att antingen sätta sig mer in i ämnet eller låta det vara, uppmuntra folk att ta reda på mer om det de är intresserade av.

Som TS tex, h*n har läst "lite" och uppenbarligen missuppfattat en del. Bättre att uppmuntra till att lära sig mer i ämnet istället för att spy på iden.
Jag "läste lite" om Monty Roberts på egen hand, sedan fick vi hem en riktigt utmanande treåring som vi fick problem med. Jag fick då för mig att "göra lite" som jag läst om :crazy: kan väl sammanfatta med att hästen tappade HELT det lilla förtroendet han fått för mig. Dessutom tappade jag humöret av frustration och allt gick åt pipan då jag tyckte att hästen var en idiot.

Sedan fick vi hjälp av en underbar kvinna som lärde mig i följande ordning:
1. Hästen är som en dator, den gör det du ber om eller reagerar enligt installerade program på yttre stimuli, dvs DU och dina signaler.
2. Allt hästen gör är reaktioner på det JAG gör
3. Läs hästen och förstå dess "installerade program", hur kommer den att reagera på vad

Sedan GICK det inte att tappa humöret på samma vis, när man lärde sig att se vad JAG gjorde så att hästen gjorde som den gjorde :idea:

DET tycker jag var en underbar läxa, som fler borde lära sig. Men man måste sätta sig in i det ordentligt och ha hjälp av en riktigt bra instruktör.

Som notering kan jag säga att det "ni" beskriver att ni sett av NH, den enda gången jag stött på den attityden så är det faktiskt en western-människa som stått för det.
Men jag drar inte alla westernryttare över en kam för det, jag konstaterar bara att just JAG tycker inte att vissa av hennes metoder är något jag vill anamma.

LITE eget kritiskt tänkande måste man faktiskt ha.

:rofl::rofl::bow:
Skön brud! :love:

Som sagt, att visa sig dominant är bara något man kan göra i rättvisa tillfällen, och OM man faktiskt HAR den pondusen. Annars kan man råka illa ut, MYCKET värre än att bli tvungen att gå i diket :p

Och det säger jag alltså samtidigt som jag kallar mig NH-människa.
NH går INTE ut på att bossa runt med hästen, tvärtom.

Det var just så som den NH även skulle han vara lite PNH gjorde med mitt sto. HAn skulle dominera henne och hon sparkade mot han 9 gånger. Men han fortsättär hela tiden.. Hon vägrade bli ner tryckt.

men som sagt innan stod jag sen hos några som gjorde PNH för en annan tränare och de funkade hon bätre med än alla andra männiksor hon träffat..
Förutom med mej. Med mej va hon alltid jätte snäll och skulle aldrig lägga ett öra bakåt som hon gjorde med många andra. Hon fostrade människor. Om du inte sa till henne emd respekt så smällde det emd en gång.
Hon tog ingen skit från någon.

Men det fattade inte dne andra tränaren. Att man ens kan kalla sej NH människa när man inte akn ta en häst med respekt utan med syfte att trycka ner hästen. Jag tror många NH människor folk sett gör så..

Mne jag vet många som inte gör det.

Så det finns de dåliga inom NH som gör precis så som ni NH männikor hela tiden säger att vi som inte jobbar inom NH alltid gör emd våra hästar.

Min nya häst följde mej lös andra gången som jag höll på med henne. Utan någon NH övningar. Utomhus.
Att visa ömsesidig respekt är a-o med hästen.

För den allmänna diskussionen:

Vill / kan man inte ridträna sin häst, och vill / kan inte träna den på töm, av någon orsak (sjukdom/okunskap/ovilja...) - samt är intresserad av tricktraining eller liknande så visst kan man lära den en massa tricks om man nu vill. Det är billigare att skaffa en pudel, men alla bestämmer ju själva över sin plånbok. :D

Jag är ganska krass - jag har häst för att rida, och en frisk häst mår bra av ordenligt med motion samt en del hjärngympa - med det får den på dressyrbanan. Jag har aldrig träffat på någon häst som behövt mer komplicerad "hanteringsträning" är konsekvens, tydlighet och säkerhetstänk för båda individer - så blir den avslappand och vet vad som gäller.
Jag förstår din poäng men personligen så klarar jag inte av att avyttra min tidigare beskrivna arbetsnarkoman bara för att han behöver vila från arbete i några månader. För att hålla honom på bra humör får han gärna vara en "dyr pudel" i andras ögon.

Men vad är det för fel att rida på lång tygel nu då? Nu menar jag inte hela tiden (ur ett dressyrperspektiv), men bara en liten stund för att kolla av läget, sen om om hästen dessutom går i perfekt form så är ju det toppen! Många tappar ju allt såfort tyglarna längs.. lr rusar på, lr tappar bjudning, då får man gå tillbax.

Och detta har ju absolut ingenting med NH att göra, så jag förstår inte varför ni diskuterar det öht? dressyr är en sak, Nh nått annat.

edit: och det går alldeles utmärkt att kombinera dessa.

Jag rider dressyr och jag samlar med sätet på långa tyglar ofta, därimot rider jag in ramarna med tyglarna, men utgår alltid ifrån att hästen själv ska hitta sin balans sen med långa tyglar.. Även när jag har korta tyglar. Bara för att man har korta tyglar ska hästen absolut inte ligga i handen. Det är inte meningen med korta tyglar. De ska själva hitta sin balans i de korta tyglarna. De som bär runt sina hästar har förståt fel.
Så gör ingen som kommit längre i dressyr.

Rider man på något annat vis :confused:

Det verkar som att bara för att man inte ser att personen har långa tyglar så bär alla med korta tyglar runt sina hästar??? Tycker det är kontigt att man bara tar det för givet..

JAg skulle aldrig jobba min häst med repgrimma på marken. Det jag inte kan göra i en vanlig grimma ska jag inte ge mej på. För jag är för okunnig. En repgrimma är för mej som att sätta på ett skarpare bett på min häst. Vilket jag inte har ridit på inom mina 18 år med hästar. Att byta till skarpare metoder. då är man fel ute.

Att jobba lös som i frihets dressyr det är bäst tycker jag. Om jag skulle jobba något med hästar på marken.. Där imot är jag lite i mot ruond corall som att månag longerar varv på varv. Det kan bli en stor skada för hästen.

Av det "traditionella dressyrryttare" skriver här så tolkar jag det som att de INTE har kunskapen att kunna jobba med sina hästar från marken på det sättet. Men jag kanske missuppfattat allt?

Jag kan ju bara tala för mig själv. Men, nej, jag ägnar mig inte någonting av det jag ser NH-människor ägna sig åt (vilket dessutom stämmer med det som Lager skrev). All hantering och alla signaler kommer för mig istället helt naturligt i logiska situationer. T.ex. vänligt be fölet flytta på sig så att man kommer fram till krubban med maten. Eller backa undan från boxdörren så mamma häst kan komma ut/in i boxen. Borstning, kratsa hovar, ta på/av grimma, ledas. Allt detta skapar en god kontakt och relation till hästen vilket gör att övrigt arbete inte blir svårt alls. Inte ens med den mest explosiva häst (har en sådan häst också).

Det som jag kallar markarbete kommer senare med tömkörning, longering och så småningom inridning. Inget av det brukar som sagt innebära några svårigheter när man skaffat sig en god relation till hästen redan från början. Oavsett om man är intresserad av NH, PNH eller bara vanligt sunt förnuft och många års erfarenhet.

Senast ändrad:

Om man har sett "NH" som du beskriver det förstår jag att man får en negativ bild av det. Men från det är steget långt till att börja spy ur sig en massa galla om hur "alla NHare" gör.

Alla normalbegåvade människor måste väl fatta att man inte kan dra långtgående slutsatser av "några få" dåliga exempel.

Problemet för mig är att det inte är "några få" dåliga exempel som synts. Utan faktiskt många, för att inte säga majoriteten. Givetvis har jag också sett människor som får en fantastiskt fin kontakt med nästan alla hästar de möter. Men den gruppen är liten och de brukar inte kalla sig NH-are. Eller PNH, för den delen heller.

Jätte bar inlägg.

Jag har stött på sånna både inom den helt vanlig hanteringen, Nh och Pnh..

Är själv uppväxt med hästar hos gammal hästgubbar som i stort sätt bara går fram till en häst och den gör allt för den personen. Även om den hästen har varit väldigt svår för många..
På ett ställe gick en av hästarna alltid lös ute när de var ute och gick. Det var inget kontigt alls med det.

Därför blev jag chockad när det helt plötsligt hade ett namn och kallades för NH..

Va????? Tänkte jag, helt vanligt sunt förnuft för oss i alla fall.

Det är detta jag efetrsträvar och jag blir bättre hela tiden.. Men det är lång väg kvar.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
706
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 296
Senast: lirco11
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 790
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 781
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar