...
TinyWiny> Ja fast jag menar inte markövningar i form av att leda hästen till och från hagen. Jag menar
riktigt markarbete och dominansträning. Hm, jaså? Så man ska inte dominansträna sin häst? Märkligt, då har alla de där gurusarna som t.ex. Tobbe, helt fel då
Tobbe rekommenderar i en av sina böcker att man ska börja med att
knuffa på hästen för att visa vem som bestämmer. Man gör markövningar med en längre piska för att lära hästen gå efter en. Ska man inte göra det då?
skuggi> Har kollat, helt ok. Okej, så om man frågar på ett forum är man helt ny i leken? Är det inte bättre man frågar än att bara köra på och gissar?
Dessutom undrade jag hur NI gör, inte bara "ska jag göra detta och detta?" utan hur ni gör med era hästar vid markträning. Och
"leka med hästen" är ingenting jag har tänkt mig. Jag har läst flera böcker om horsemanship och umgåtts tidigare med en tjej som tränade hästar enligt horsemanship. Dock slog det mig att jag inte har koll på om det är att rekommendera om man bör träna markarbete under samma session som ridning av hästen, då man absolut inte får tråka ut den eller pressa den. Det är himla tråkigt att man blir stämplad som att man inte kan något och att man "leker" med hästen "på det där viset" (vad nu det skulle vara för vis, då jag inte ens har börjat ännu!).
Då vet jag i alla fall att jag inte kan vända mig hit fler gånger utan att bli trampad på och halvt förlöjligad. MimiFly, du har rätt. Man bör inte ställa sådana här frågor på ett forum där vem som helst kan
hälla galla över en. Tack, jag söker mina svar på annat sätt i framtiden.