Markträna + ridning samma dag tillfälle?

Sv: Markträna + ridning samma dag tillfälle?

Med dominansövningar ser jag det som "gör dethär annars..." istället för "kolla va kul nu testar vi det här, jag visar dig vägen :)" och gör hästen fel så är det inte hela värden, börja om lr testa ett bättre sätt. Att bråka med sin häst är bara korkat.

Jag håller med i dte med dominans..

Mne jag tycker även att NH kan hjälpa folk om de hittar rätt lärare som passar de. Mne har man inga problem så ser jag ingen annledning till NH för min del.. JAg har bra grundhanteringar med mina hästar och bra harmoni utan...

MAn får välja lärare inom NH som man gör inom all typ av häst.. Alla ridlärare passar inte alla mäniksor och hästar osv. MAn får vara lika uppmärksam som med allt annat.. Alla NH tränare tar inte dominasen på dominasens vis, det finns de bra också..

VArför dra alla över en kant???

Det är som att om man håller på emd en viss ridstil så är alla andra ridstilar fel osv.. Men så är det över altt i och för sej..

En del människor vill kolla på sin hästs bakdel och de flyttar på den en del vill rida framdelsvändning.. Alla har vi olika vägar till samma mål.

HArmoni och en avslappnad trevlig samling...

Ja det är väl lite den frågeställningen jag oxå har. Folk är bra på att drar över kammar.. jag som ändå är instruktör (sk NH) känner inte alls igen mig i dominanstänket, även fast vissa verkar få det till att det ska vara så. och repviftande bara för att känns oxå märkligt.

Man ska inte trycka ner hästen, man ska stärka hästen, våga få de tro på sig själv, att den kan, få bra sammarbete med sin människa.

sen kan jag ha en evigt långt diskussion med diverse människor ang Nh och det kan leda till ngt lr inget alls. Har en guru som jag gillar väldigt mkt, håller inte alltid med varandra, men väldigt vettigt och bra grundfilosofi. sen så är ju alla olika, jag gör inte alltid så som denna gör, men fokuset är detsamma. Målet med glädje, utvecklig och harmoni. Och sen mer induviduella mål med varje ekipage. Men den hästen vill jag komma hit och med den här hästen vill jag komma dit.. tex ridmässigt. Men vägen dit ska oxå vara meningsfull. Om man tkr att själva slutmålet är påängen, ja då missar man ju mkt roligt på vägen.

*KL och allmän undran*

När jag läsar trådar som denna där det ofta kommer upp kritik mot markarbete, Uttryck som "fösa runt", "flytta runt bara för att...", "dominera" dyker upp.

Jag kan inte förstå varför det är ett värre övergrepp att träna min häst på att göra en sidepass, bakdelsvändning, framdelsvändning, ryggning, halt etc. när jag står på marken jämfört med om jag gör samma sak med liknande hjälper från ryggen?

Vad är det i mina fötters placering i myllan som gör det så mycket värre?

Sen jag började skola om min kallblodstravare övar jag ofta in olika rörelser från marken. Med rep och repgrimma. Repgrimma när vi tränar, vanlig grimma när vi myspromenerar. Jag övar honom på att flytta sin framdel/bakdel/hela kropp åt olika håll och på olika sätt där jag från marken ser hur han gör och kan leda honom rätt. Sen överförs dett till uppsuttet arbete.

Är det repet? Grimman? Är det avståndet? Är det värre att flytta bakdelen om kommandot kommer från tre meters håll eller med en sporre från en uppsutten ryttare? Varför är en sidepass utan ryttare mer hjärntvättande än en sidepass med ryttare? Jag förstår inte.

Min arbetsnarkoman till kallblod skall inte ridas över vintern men han hatar att gå sysslolös och gillar att jobba med huvudet. Är det bättre att låta honom vara och bara skogspromenera hellre än att jobba då och då på ridbanan med preoblemlösningsövningar, bomlabyrinter, vändningar och trick? Någon han i alla fall ser ut att uppskatta.

Jag tror att det stora problemet är att "många" bara sett när folk hållit på att lära in signalerna, och så har de tyckt att det verkar helt meningslöst att tex ha hästen att backa för tex ett höjt finger eller svänga bort rumpan för en blick.

Visst är det helt meningslöst att bara hålla på att backa runt hästen i tid och otid, men de har inte hört/tänker inte på/ser inte varför det här kommandot behöver befästas.

Om jag från avstånd ska lära min häst att gå sidvärts så måste jag ju först kunna flytta både framdel och bakdel, men även visa en "back"-signal (visuell eller ljud) om hästen driver för mycket framåt, precis som man gör uppsuttet.

Det är väl kanske så att "folk" fått för sig att om man bara "flyttar hästen lite hit och dit" så tycker hästen att man är dess "ledare" och sedan kommer den att lyda minsta vink man sedan ger den.
Och så tycker de att deras hästar kanske är stökiga, eller så "vill" de bara vara "ledare", det är ju lite inne. Och då läser de Tobbes bok och "går ut och knuffar" på hästen lite och hoppas att det gör susen.

De har ju bara inte förstått att det där bara är alfabetet, sedan måste man börja kommunicera och utmana hästen, lära den nya och roliga saker, hjälpa den att bli starkare och tryggare. DÅ blir man "ledaren", eftersom att man är den som kommer med glädje och trygghet till hästen.

Det viktiga är ju inte vad man gör utan hur man gör det. att nöta på ngt är inte bra, det gäller ju allt egentligen, däremot kan man finslipa ngt, men det är en helt annan sak. Att nöta hör man tom på namnet att det inte är bra, vem vill ha nötta kläder? Ja det går iofs mode på det, men bara för att dra ett exempel.

Du kan tänka såhär: vill du ha en dominant arbetsgivare som drar runt dig, du har inget att säga till om. Eller vill du ha en trygg, men fast, bestämd (ej velig) och trevlig arbetsgivare? ngn som kan guida dig och visa vägen, inget fösande runt.

Det viktiga är ju inte vad man gör utan hur man gör det. att nöta på ngt är inte bra, det gäller ju allt egentligen, däremot kan man finslipa ngt, men det är en helt annan sak. Att nöta hör man tom på namnet att det inte är bra, vem vill ha nötta kläder? Ja det går iofs mode på det, men bara för att dra ett exempel.

Du kan tänka såhär: vill du ha en dominant arbetsgivare som drar runt dig, du har inget att säga till om. Eller vill du ha en trygg, men fast, bestämd (ej velig) och trevlig arbetsgivare? ngn som kan guida dig och visa vägen, inget fösande runt.

För mig är det självklart (det var inte det jag menade med mitt inlägg). Men det verkar inte vara det för andra. Det verkar vara just det faktum att man gör något från marken som innefattar ett längre grimskaft och en repgrimma som helt plötsligt gör träning/arbete till dominans/hjärntvätt.

Det jag invänder mot är när det görs utan syfte, eller för att just dominera och hävda sig över hästen.
Att hästen ska stanna och kunna stå still när jag leder den från marken är så självklart, lika självklart som att om jag måste flytta på den för att den är i vägen så ska den flytta sig. Men när det inte finns något annat syfte för att flytta på hästen än att just flytta på hästen, jag tror det är vad många (inkl jag) invänder mot.
Att lära in saker från marken som senare används inom ridning/körning, där övningarna i slutändan syftar till att gymnastisera/stärka hästen är ju inget ovanligt. Då har det ju, som du också skriver, ett syfte! Sen kan syftet också vara, som karamelldrottningen skriver, att stärka hästen mentalt. Det stora problemet är väl att när folk börjar "vifta med rep" utan att ha ett syfte eller veta vad de gör, då blir det liksom inte bra för någon part...

För mig är det självklart (det var inte det jag menade med mitt inlägg). Men det verkar inte vara det för andra. Det verkar vara just det faktum att man gör något från marken som innefattar ett längre grimskaft och en repgrimma som helt plötsligt gör träning/arbete till dominans/hjärntvätt.

Jag tror det är så att repgrimman har blivit lite synonym med viftande och en del av de okunniga förväntar sig något magiskt resultat bara de köper en sådan samt ett långt grimskaft. Med betoning på att jag tror... ;)

Då har man ingen koll alls.

Bara för att man köper sig en fin dressyrsadel så blir man ju inte världsbäst på att rida, det krävs många timmar i sadeln. Samma med repgrimman, ingen garanti för ett bra förhållande till sin häst, konstigt att folk inte förstår det bättre -brist på kunskap.

Så åter igen det viktiga är hur och inte vad.

Det är väldigt smart att lära in på marken så hästen hittar sin balans innan vi också kommer och stör med våran vikt.. Väldigt smart..

Om jag tränar på backen kommer jag annvända en vanlig grimma. För mej är nog repgrimman ungefär som att man sätter skarpare bett på sin häst. Eftersom jag inte kan så sätter jag inte en repgrimma på min häst.. Jag har ridit i 17 år till och från och har aldrig ridit med annat än två eller tre delat bett..

Därimot hade jag en svår fångad häst för ett tag sen..

Hon ville springa i ett varv runt mej och jag började med att byta varv osv. Jag gjorde allt på känsla och allt funkade hur bra som helst.. Till slut drev jag henne upp åt i hagen bara genom att när hon gick i ett annat hål så gick jag mot bakdelen och då stannade hon. Ca 5 meter i från henne var jag då.. Sen stannade hon och jag tog henne bara.

När jag fick hem min nya häst så stod hon redan första gången helt lös ute medans jag bortsade och gjorde i ordning henne. Vi red 5 minuter och pyslade med henne i 20 minuter för att bygga förtroende. Andra gången precis på samma vis och då följde hon mej lös, fast de andra hästarna var på andra sidan staketet..

Nu det sista jobbar jag bara på att hon ska komma till mej i hagen utan en massa krav.. Kliar och gosar. Bara trevligt.. Så vi lär känna varann..

Alla har sina sätt och jag har mina..

Jag tror att folk är så negativa mot NH för att en del NH utövare vill vara lite bättre ch skyller icke NH utövare för att de håller på med djurplågeri och kan inget, fel ute osv.. JAg tror att det därför har blivit så negativt mot NH.
Men jag tyckar att de flesta som börjar med något nytt vill tro att just det är rätt osv. Har märkt dte i olika ridstilar också.. Om alla bara var öppna mot varann och såg att vi alla har samma mål så skulle det bli mycket bättre och trevliagre inom hästvärlden..

Är det inte så man kan tolka en hel del ridinstruktörers stilar för också??? Att allt bara är dominas mot hästen.. Det finna i alla stilar på marken och i sadeln.. Det är olika lärare och vi kommer alltid hitta de i alla stilar. De som mest utövar dominas utan att ge något till hästen..
Jag har sett jätte mycket sånt i ridningen också..
HAde en häst som började sticka med folk pga av det. De kan ta i mot mycket men ibland slår det tillbaka och mycket sånna hästar har jag jobbat med. De som mist förtroendet för människor och det har varit hopp, dressyr hästar och även skogsmulle ridna hästar.. Ser inget undantag i utnytjandet mot de olika stilarna

Varför skulle det bara finnas i NH?
Har sett så många som rider och bara sätter dominas krav på krav hela tiden och aldrig låter hästen få skritta ut på lång tygel och bara vara i skogen eller annat.

HAr du aldrig sett det på folk som rider?

Håller med.. Det kräver många timmar ovasett vad man vill lära sej och full lärd blir man aldrig.. Även relationen med sin häst blir aldrig fullländad. Man får hela tiden tänka sej för, tycker jag. Vi bestämmer men vi ska också så till att hästen får det som den tycker om i allt. Både människa och häst ska ha kul..

Allt handlar om ömsesidig respekt ovasett vad man vill hålla på med för att hästen ska vilja vara med dej frivilligt.

Dit kan man nå på många olika sätt, inget är rätt eller fel. Man måste ha ett öppet sinne och lyssna på hästen.. Gillade..

"Om din häst säger nej så har du antingen ställt fel fråga eller ställt frågan fel". Man får ackta vilka kanaler man stänger i sin hantering/ridning..

Absolut finns det inom ridningen också, jag har aldrig sagt att det är något specifikt för NH, även om det är där det kanske märks mest. Men det var ju NH som diskuterades...
Det är inte ovanligt att folk inte har något syfte med ridövningar heller, titta bara på alla som sitter och nöter varv på varv på volten.

...

TinyWiny> Ja fast jag menar inte markövningar i form av att leda hästen till och från hagen. Jag menar riktigt markarbete och dominansträning. Hm, jaså? Så man ska inte dominansträna sin häst? Märkligt, då har alla de där gurusarna som t.ex. Tobbe, helt fel då :) Tobbe rekommenderar i en av sina böcker att man ska börja med att knuffa på hästen för att visa vem som bestämmer. Man gör markövningar med en längre piska för att lära hästen gå efter en. Ska man inte göra det då?

skuggi> Har kollat, helt ok. Okej, så om man frågar på ett forum är man helt ny i leken? Är det inte bättre man frågar än att bara köra på och gissar? :confused: Dessutom undrade jag hur NI gör, inte bara "ska jag göra detta och detta?" utan hur ni gör med era hästar vid markträning. Och "leka med hästen" är ingenting jag har tänkt mig. Jag har läst flera böcker om horsemanship och umgåtts tidigare med en tjej som tränade hästar enligt horsemanship. Dock slog det mig att jag inte har koll på om det är att rekommendera om man bör träna markarbete under samma session som ridning av hästen, då man absolut inte får tråka ut den eller pressa den. Det är himla tråkigt att man blir stämplad som att man inte kan något och att man "leker" med hästen "på det där viset" (vad nu det skulle vara för vis, då jag inte ens har börjat ännu!).

Då vet jag i alla fall att jag inte kan vända mig hit fler gånger utan att bli trampad på och halvt förlöjligad. MimiFly, du har rätt. Man bör inte ställa sådana här frågor på ett forum där vem som helst kan hälla galla över en. Tack, jag söker mina svar på annat sätt i framtiden.

Jag har fetmarkerat ett par saker som får mig att baxna:

Varför i hela friden skulle man knuffa på hästen baradärföratt i syfte att dominansträna? Om du ber hästen att flytta på sig t ex i hagen, i boxen eller i stallgången och den inte lyssnar, då förstärker du väl din bedjan med ett pet och händer det ingenting då, då kan man ge en knuff.
Det skulle aldrig falla mig in att börja knuffa på min hästar, jag ser ingen anledning att vara bufflig. Då är de inte buffliga mot mig.

Att leka med hästen är ett utmärkt tillfälle att bygga upp ett samspel och förtroende. Man litar och lyssnar på varandra.

Ang att spy galla, så är det såvitt jag har läst ingen som gör det, utan kommer med väl underbyggda argument, men det är klart du får ju inte medhåll... :angel:

Mitt äldsta sto skulle tappa förtroendet och titta på mig som om jag vore helt dum i huvudet om jag skulle bossa runt henne i nåt patetiskt försök att "visa min dominans".
En dag skulle en tjej leda hem henne från hagen längs vägen. Tjejen ville väl visa sig på styva linan och "visa vem som bestämde". Det föll inte så väl ut :D
Det slutade med att tjejen fick gå i diket hela vägen tillbaka till stallet. På vägen fick hon inte gå. Försökte hon ta sig upp så föste stoet vänligt, men väldigt betämt ned henne i diket igen. :devil:

Det slutade med att tjejen fick gå i diket hela vägen tillbaka till stallet. På vägen fick hon inte gå. Försökte hon ta sig upp så föste stoet vänligt, men väldigt betämt ned henne i diket igen. :devil:
:rofl::rofl::bow:
Skön brud! :love:

Som sagt, att visa sig dominant är bara något man kan göra i rättvisa tillfällen, och OM man faktiskt HAR den pondusen. Annars kan man råka illa ut, MYCKET värre än att bli tvungen att gå i diket :p

Och det säger jag alltså samtidigt som jag kallar mig NH-människa.
NH går INTE ut på att bossa runt med hästen, tvärtom.

:rofl::rofl::bow:
Skön brud! :love:

Som sagt, att visa sig dominant är bara något man kan göra i rättvisa tillfällen, och OM man faktiskt HAR den pondusen. Annars kan man råka illa ut, MYCKET värre än att bli tvungen att gå i diket :p

Och det säger jag alltså samtidigt som jag kallar mig NH-människa.
NH går INTE ut på att bossa runt med hästen, tvärtom.
De flesta NH-are är nog PNH där du först terroriserar hästen o sätter dig i respekt/skrämsel.

aldrig förr har hästar behövts "marktränas" såsom det sker idag:crazy:

De flesta NH-are är nog PNH där du först terroriserar hästen o sätter dig i respekt/skrämsel.

aldrig förr har hästar behövts "marktränas" såsom det sker idag:crazy:

Du talar som du har vett, som vanligt :grin:

Jag är just PNH-are, och jag har ALDRIG terroriserat någon häst(iaf inte sedan vi började med PNH) och jag har aldrig lärt mig eller hört någon annan PNHare terrorisera sin häst till något.

"Always put the relationship first" är något av det första vi får lära oss. Det är ALLTID viktigast att relationen mellan häst och människa är bra, ingen uppgift får genomföras om den inte kan genomföras med bibehållen relation.

Och dra inte upp de där videorna på Pat och Linda igen är du snäll, det är SÅ uttjatat.
Här får du en video där jag terroriserar min tvååring till absolut underkastelse och lydnad. Jag klippte bort den första timmen där jag bara slår honom, sedan ser det såhär ut: :angel:
www.youtube.com/watch?v=zEq--zuuebI

Att inte du vet hur man från marken tränar en häst stark och bärig som förberedelse och omväxling till ryttare, är bara dina hästars förlust. Knappast något du kan skylla någon annan för. :devil:

Att inte du vet hur man från marken tränar en häst stark och bärig som förberedelse och omväxling till ryttare, är bara dina hästars förlust. Knappast något du kan skylla någon annan för. :devil:
Man har i alla tider markjobbat hästar. dvs i ARBETE-trav o galopp. inte maskat runt o mest i skritt.

Där räcker den dagliga hanteringen.

Man körde t o m in hästar först- som förberedelse o stärkning av hästens fysik innan man satt på.
Man satt heller inte på hästen så mkt i skritt- där hästens ryggmuskulatur mest är slapp o avspänd istället för som i trav o galopp- anspänd.

Det enda som är bra med NH om det utförs bra är att man tar sig tid att umgås med hästen, men sen räcker inte detta för en häst- motion.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
706
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 296
Senast: lirco11
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 790
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 782
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar