Markträna + ridning samma dag tillfälle?

Sv: Markträna + ridning samma dag tillfälle?

Ja du, vet inte. jag föser inte runt iaf. utan mer allsidig träning från marken å uppsuttet. Det är väl mer om man har en häst som går på en som man får bli ännu tydligare och flytta tillbaka den, fast det handlar ju inte om att fösa runt, bara visa för hästen att den ska respektera min plats, precis som jag respekterar dennes.

En riktig ledare behöver inte fösa runt å ha sig, den bara är, de andra följer ändå. det är oftast bara ibörjan av ihopsläpp mellan nya hästar som det kan bli diskussioner. En etablerad flock är harmonisk och alla vet sin plats.
Vissa hästar kan bli rejält pissed på sin människa om den håller på i mobbar. Man skapar en konflikt o då verkligen upplever hästen som mer "Dominant" o måste ta till tuffare medel.. eller så får man sig en omgång som man har förtjänat.-av sina dumheter.

Respekt ska vara ömsesidig även med häst.

*kl*

Jag vet inte om jag hållit på med "fel NH" men jag har då inte stött på tillfällen där man "föser runt hästen för att visa sin dominans".
Visst flyttar jag på min häst, men det gör vi ju alla, för att be om ändrad riktning osv.

I den allra första början, så fick man ju lära hästen att följa mina signaler, typ som att gå dit jag pekar. Precis som man får lära hästen att följa ett tygeltag tex. Men sedan använder man ju signalerna i arbetet med hästen.
Om jag tex "longerar" hästen, så står jag i mitten och pekar i vilken riktning han ska gå, börjar han flyta iväg med bogen utåt så pekar jag på hans rumpa (=flytta ut rumpan, raring) och då sätter han bakbenet under sig igen och stannar på det önskade spåret.
Ska vi byta varv ber jag först att han flyttar ut rumpan, sedan att han flyttar framdelen så att han har huvudet åt rätt håll, och sedan pekar jag för att be honom gå igen.
Det är ju en massa flyttande jag gör, vilket såklart är "dominant", men det har ett syfte och jag antar att det är därför hästen inte har något emot det.

Så, ni som tycker/tror att NH bara är en massa meningslöst flyttande av hästen, kan det inte bara vara så att ni sett ekipage som hållit på med grundträning av signalerna?
Tyvärr är det så att om man "bara läser lite" och "tittar lite" när andra tränar, då förstår man inte "the big picture" och då kanske man kan få för sig att ledarskapsövningar osv är att bara flytta runt hästen lite meningslöst hit och dit. Vilket verkligen är jättetråkigt, särskilt för de stackars hästarna.

Men det är ju samma sak med dressyrträning tex antar jag. Ser man på TV att "de duktiga" rider på kandar, så antar jag att man kan få för sig att det räcker med att börja rida på kandar för att bli bra.
Eller när man ser en häst med välvd hals och folk säger att den "går i form", tja, då finns det ju risk att man tror att "i form" är just bara den där välvda halsen, och jobbar emot det. Det har man ju både sett live och läst trådar om här på buke.

Man skulle önska att folk engagerade sig mer i att lära sig ordentligt om det de håller på med...

Håller på i mobbar? Du menar om människan mobbar hästen va?

Respekt är ju ömsesidigt, svårt att respektera ngn som inte respektera en själv. visar man respekt så får man tillbax, väldigt enkelt egentligen.

*kl*

Jag vet inte om jag hållit på med "fel NH" men jag har då inte stött på tillfällen där man "föser runt hästen för att visa sin dominans".
Visst flyttar jag på min häst, men det gör vi ju alla, för att be om ändrad riktning osv.

I den allra första början, så fick man ju lära hästen att följa mina signaler, typ som att gå dit jag pekar. Precis som man får lära hästen att följa ett tygeltag tex. Men sedan använder man ju signalerna i arbetet med hästen.
Om jag tex "longerar" hästen, så står jag i mitten och pekar i vilken riktning han ska gå, börjar han flyta iväg med bogen utåt så pekar jag på hans rumpa (=flytta ut rumpan, raring) och då sätter han bakbenet under sig igen och stannar på det önskade spåret.
Ska vi byta varv ber jag först att han flyttar ut rumpan, sedan att han flyttar framdelen så att han har huvudet åt rätt håll, och sedan pekar jag för att be honom gå igen.
Det är ju en massa flyttande jag gör, vilket såklart är "dominant", men det har ett syfte och jag antar att det är därför hästen inte har något emot det.

Så, ni som tycker/tror att NH bara är en massa meningslöst flyttande av hästen, kan det inte bara vara så att ni sett ekipage som hållit på med grundträning av signalerna?
Tyvärr är det så att om man "bara läser lite" och "tittar lite" när andra tränar, då förstår man inte "the big picture" och då kanske man kan få för sig att ledarskapsövningar osv är att bara flytta runt hästen lite meningslöst hit och dit. Vilket verkligen är jättetråkigt, särskilt för de stackars hästarna.

Men det är ju samma sak med dressyrträning tex antar jag. Ser man på TV att "de duktiga" rider på kandar, så antar jag att man kan få för sig att det räcker med att börja rida på kandar för att bli bra.
Eller när man ser en häst med välvd hals och folk säger att den "går i form", tja, då finns det ju risk att man tror att "i form" är just bara den där välvda halsen, och jobbar emot det. Det har man ju både sett live och läst trådar om här på buke.

Man skulle önska att folk engagerade sig mer i att lära sig ordentligt om det de håller på med...

:bow::bow::bow: speciellt sista meningen!

När jag provade en duktig NH tränare som folk annvänder sej här omkring med min gammla häst.. SÅ sparakade hon mot han 9 gånger.
HAn slutade inte, jag gick i mellan och hans kommentarer va hela tiden att jag inte kunde ha något förtroende med hästen bla bla.
Jag kom in och jag tränar aldrig på det, men jag hade min häst bakom mej som jag ofta har. JAg kan ha henne framför mej, bakom mej och över allt. Hon gick lös efter mej ute. Jag sa att jag har problem när andra ska ta henne och väntade mej få att jag hade bra samspel vilket jag vet att vi hade.
Jag hade henne bakom mej, jag pekade dit jag gick och hon hängde med mej. När jag travar henne så sjunker jag ihop så gör hon halt. Hon härmar mej och jag styr henne med mina energier. HAr man en energi att flytta dej så gör hon det.
HAn tyckte ändå inte att vi hade någon bra komminikation. När han pekade henne på hennes rumpa och hon flyttade inte under höger bak och då var vi inte samm spelta.

Men fick senare veta att hon hade en fraktur på höger bak. Hon haltade inte eller något, men hon ville inte göra skänkevikning i det varvet mm. Eller hon var svår i andra varvet lätt. Fick då veta att hästen typ trottsade mej???? Hemskt i efter när hon kanske hade ont.
Jag ahde kanske fattat tidigare att det var något fel. Men att säga att hästen inte lyssnar mm tar man åt sej av...

Om jag på min gammla häst skulle utnytja henne genom att rida slut henne varje pass i ridhuset så skulle hon självklart också gå i från mej i hagen sen. Det skulle alla hästar göra.

Jag och min gammal häst hade en stor ömsesidig respekt. Hon kom alltid springandes i hagen till mej efter NH träningen sprang hon i från mej. Det tog jätte lång tid att bygga upp vårat ömsesidiga respekt igen.
Hon hade ingen respekt kvar för mej hon ville inte vara med mej alls längre. JAg var otroligt ledsen och osäker vilket hon kände. Jag jobbade och kom tillbaka och hon blev säg själv men jag har aldrig förlåtit mej själv för den där NH lektionen någonsinn efter det..

Där i mot så stod jag på ett ställe där de gick för en annan NH tränare och de sparkade hon aldrig efter någon när de hanterade henne. (hon kunde lägga bak örnen och sparka okända ibland) Mne de hade ösesidig respekt med henne. De var tydliga ledare och säkra på sej. Därimot så gjorde de aldrig NH med sina innackorderingar. De kunde plocka erfarenheter över allt och var öppna. De lyssnade på mina erfarenhetr och jag de.. De första som hon släppte in i sitt space utan att lägga öronen bakåt utan mej då.. Och några få andra. Mne där uppe funkade alla..

Så det finns bra och dåliga lärare som inom allt. Så länge man är säker på sej själv är hästen lugn och trygg.

Vill man rida och allt annat funkar så varför ska man hålla på? JAg kan rätta till sakerna lika mycket på hästryggen.
Bästa sättet att lära känna en häst är att ha min space och ut och skritta på lång tygel kravlöst. Långa tyglar = jag litar på dej, du ger hästen förtroende. Då får du förtroende tillbaka.

Nh är mycket att man ska finna sin balans i sej själv för att bli en duktig ryttare.. STyra med kropppen. Har jag alltid gjort utan NH.

Många otrygga och rädda börjar med NH och lär sej övningarna och blir säkra genom det och då blir hästen lugn, säker och trygg..

Mina hästar vet att jag betsämmer och att jag har mitt space. De följer mej lös utan en enda NH övning.
Min gammla häst hon var en problem häst (haft en del sånna innan) Där skulle en NH människa leda henne jag sa att de skulle ha kjedja på henne för hon måste lita på dej innan du kan leda henne i grimmskaft. De lede henne bakom sej och allt sånt där och det tog inte många gånger innan hon stack över personen och stack till stallet från andra sidan gatan. Där i mot ledde en annan vän till mej henne som också håller på med NH och henne lyssnade hon alltid på och stacka aldrig ifrån.. Så jag är säker på att det inte har med NH eller inte det har med personens energier med hästen för att de ska lita på dej mm. Precis som i verkligheten i flocken. De styr varann med enrgier mycket. Därför går de gammal hästkarlarna fram till vilken häst som helst och hästen gör allt för den..
Energier...

.. Den personen gick för NH tränaren som jag och min andra häst inte funkade med.

Det VÄRSTA med NH är att många blir att det jag gör är rätt och ingen kan uppnå samma harmoni som jag bara för att de inte håller på med NH. DÄR är det stora felet med NH. Det bildas grupper som är lite bättre än alla andra... VArför?
När man då säger att jag kan ha min häst lös utomhus och allt annat som du gör så är det inte sant..
DET GÅR INTE!
Så ska det bli en massa jävla bråk och skit.
Till vilken nytta?
Är man så duktig på att läsa hästar så borde NH folk se när de som inte håller på med NH har bra samspel med sin häst och harmoni!
JAg ser folk som håller på med NH som har bra energi med sina hästar, harmoni mm, men jag ser även de som inte har det..

När jag tittar på folk som rider med bett så ser jag hästar som har bra framåtbjudning och har harmoni med sin häst.
Jag ser folk med bett som inte har harmoni med sin häst.
När jag ser folk som rider Freetsyl (bett löst) ser jag även då folk som har harmoni och vissa som inte har det..
VArför är det anntingen eller?
Men en perosn enligt de som håller på emd NH som rider utan bett har alltid HARMONI med sin häst?? Det är bettet som visar det???
Eller???? Det verkar så för NH folk i alla fall.

Varför ska man ha sin häst lös överhuvud taget? JAG vet att de jag har vill vara med mej. De visar det tydligt. Därför så ger jag mej ut i naturen och lär känna min häst med kravlös . Eller gå ut och gå med den eller vad som helst. HAr man en oinriden häst skulle jag kunna börja med lite övningar. men mest gå i skogen.
För 10 år sedan innan NH kom så tränade jag unghästar med att de skulle ta samma steg och lyssna på mej. De gick i mina steg, lika fort och halt med en gång mm. Det var kul att greja med när man var ute. Hästen vill härma oss därför tar de samma steg, lärde en gammal hästkarl mej. För säkert 20 år sedan när jag började rida min första shettis. Varför är detta något nytt???

JAg håller med en gammal man som har kört in hästar hela sitt liv han sa att NH är bara sånt som vi alltid har gjort utan en massa övningar.. Håller med!

När jag fick hem min nya häst så följde hon mej lös andra gången jag grejade med henne. Utan en enda Nh övning. Då myste jag och bortade i 20 min och red i 5 min och andra gången likadannt. Sen följde hon mej lös.. Så svårt är det. Ömsesidig respekt och mys kommer man långt på..

KÄRLEKEN till sin häst kan inget slå...

Tycker inte vi ska ha en alla är dumma i huvudet och dominerar sin häst grej heller. Tycker man ska respeketera varann och kunna hämta saker från varann. Vi akn lära av varann. men man kanske inte ska säga att det jag gör är det enda rätta utan man kanske ska kunna prata ihop och säga gör du så?? jaha då ska jag testa det osv.. Alla stilar är rätt för den männsikan eller de paret eller vad som helst. Samma som att en del gillar de ridlärarana medanns andra tycker att de är kassa osv...

Mitt sätt funkar för mej... Men jag testar ändå på lite olika.

JAg har testat dresyr, cr, Ir, AR, rakriktning och allt möjligt.. Inget är rätt eller fel alla har bara olika vägar till sitt mål! JAg är nyfiken på häst och man blir aldrig full lärd. Är det inte roligt????

Senast ändrad:

Ett väldigt vettigt inlägg! Och det får mig oxå att tänka på att NH är så olika för olika människor, jag kan ibland bli snurrig när ngt som absolut inte är NH för mig är det för ngn annan. därför kanske man ska skippa uttrycket NH och bara kalla det man gör för sund hästhållning, gillar inte att säga hantering av häst, men kanske ändå bättre än kalla det NH, då NH är så flummigt för många.

Det har ju oxå blivit så kommersiellt, vilket jag inte gillar. Jag ser upp till de med en god relation tillsammans med sina djur, och sen vad man nu vill kalla det spelar ingen roll egentligen. Jag har ju en väldigt god relation med mina djur, men ser alltid att det kan bli ännu bättre, man vidgar sina vyer, utvecklas tillsammans, inget är konstant.

En annan häst som jag var medryttare på i ett år som stack emd alla utom mej. JAg jobbade mycket kravlös och red alltid. Efter några månader så kunde jag harkla mej så styrde hon indet där bakbenet som inte hängde med i samlingen mm. Hon var inte populär i det stallet, då nu när jag häslade på henne så var hon favoriten.. Hon hade alltid en tunggrej p betet för att hon stack med folk, dne var nu borta.. JAg har jobbat till ne annan häst som stack med alla. På ahn hade de hackamor med bett och ahn stack även då med folk, även innan när de red han med snällare bett. Idag är jag säker på att de tryckte ihop han i sin ridning och han fick ont.
Jag jobbade mycket kravlös i skogen och alltid med vanligt bett. Jobbade han ner framåt. En ridlärare som skulle prov rida han och försökte trycka ihop han. Sparakade han nästan av.. Hästen var 17 år och hade fått nog!!!!

JAg har långt i från sån energi som de gammla hästkarlarna. Det sm de gör på några minuter med sin energi tar några månader för mej. Men jag blir bättre och bättre..
Det eftersträvar jag..

Precis så menar jag fast det tog ett mer antal rader på mej att förklara..

Att se en männsiak som har harmoni med sin häst är alltid en härlig syn... Ovasett vad vi gör för att komma dit.

Det där påminner mig lite om min häst, jag är inte speciellt duktig varken från marken eller från ryggen, ganska medelmåttig. Rider väl på LA nivå och är väl "normalduktig" på att hantera hästar från marken, inget utöver det vanliga. Håller inte på med "NH" utan löser problem på lämpligt vis när (om) de kommer i den vanliga hanteringen.

Köpte en fullblodsvalack för drygt ett halvår sedan som med mig varit supersnäll och allting har fungerat klockrent, men när min vän (som ridit i många år och på högre nivåer än mig) provade rida honom så tog det kanske 20 sekunder innan hon låg på marken igen. Jag var otroligt förvånad och förstod inte vad som hade flugit i honom :crazy: Hon satt upp igen och provade och denna gången granskade jag hennes ridning noggrannare, precis samma sak hände och jag konstaterade att hon var betydligt hårdare än mig i sin hand och som du nämnde det "tryckte ihop honom". Jag har sedan provat med flera andra ryttare, men då varit beredd på vad som kan hända och har han börjat tjafsa minsta lilla har de fått sitta av igen. Av det har jag konstaterat att han är en ängel så länge man är rättvis mot honom, är man för hård och/eller blir arg på honom när han inte förstår vad man menar så blir han raka motsatsen, han vill inte vara med.

Jag tror precis som flera andra här på ömsesidig respekt och rättvisa mellan häst och människa, varken det är på ryggen eller från marken. "Om din häst säger nej så har du antingen ställt fel fråga eller ställt frågan fel".

Håller med... Mycket bra skrivet. Speciellt det där "om din häst säger nej så har du anntingen ställt fel fråga eller ställt frågan fel" :bow:

MimiFly> Jag har pratat med ägaren, som inte har någon uppfattning. Dessutom ställde jag en fråga riktad till folk här, hur de gör med sina hästar. För att lära mig av andras erfarenheter.

TinyWiny> Ja fast jag menar inte markövningar i form av att leda hästen till och från hagen. Jag menar riktigt markarbete och dominansträning. Hm, jaså? Så man ska inte dominansträna sin häst? Märkligt, då har alla de där gurusarna som t.ex. Tobbe, helt fel då :) Tobbe rekommenderar i en av sina böcker att man ska börja med att knuffa på hästen för att visa vem som bestämmer. Man gör markövningar med en längre piska för att lära hästen gå efter en. Ska man inte göra det då?

skuggi> Har kollat, helt ok. Okej, så om man frågar på ett forum är man helt ny i leken? Är det inte bättre man frågar än att bara köra på och gissar? :confused: Dessutom undrade jag hur NI gör, inte bara "ska jag göra detta och detta?" utan hur ni gör med era hästar vid markträning. Och "leka med hästen" är ingenting jag har tänkt mig. Jag har läst flera böcker om horsemanship och umgåtts tidigare med en tjej som tränade hästar enligt horsemanship. Dock slog det mig att jag inte har koll på om det är att rekommendera om man bör träna markarbete under samma session som ridning av hästen, då man absolut inte får tråka ut den eller pressa den. Det är himla tråkigt att man blir stämplad som att man inte kan något och att man "leker" med hästen "på det där viset" (vad nu det skulle vara för vis, då jag inte ens har börjat ännu!).

Då vet jag i alla fall att jag inte kan vända mig hit fler gånger utan att bli trampad på och halvt förlöjligad. MimiFly, du har rätt. Man bör inte ställa sådana här frågor på ett forum där vem som helst kan hälla galla över en. Tack, jag söker mina svar på annat sätt i framtiden.

Om du inte vill ha andra svar än sådana som håller med dig i allt är det ingen större idé att skriva på diskussionsforum. Hela poängen här är ju att många kommer till tals. Annars vore det väl bra tråkigt. ;)

Bara att du direkt pratar om "dominansövningar" ger min kalla kårar. Är det vad din kommunikation med hästen ska vara - du ska dominera den tills den gör... vadå?

I övrigt håller jag helt med TinyWiny som skrivit jättefint och klokt! :bow: :banana:

/.../ "Om din häst säger nej så har du antingen ställt fel fråga eller ställt frågan fel".

Javisst. Så är det alltid, just därför ska man vara försiktig med vilka kanaler man "stänger" för hästen att uttrycka sig på.

Bra skrivet

:bow::bow:

Att lyssna först och sen göra sej en bild av det hela och sen välja det som känns bäst..

Om hästen respekterar dig och gör som du säger så finns det ingen anledning till sånna övningar egentligen. "Dominans övningar" och övningar som ska få hästen att respektera mig gör jag bara om det behövs och om det är en häst som "tänjer på gränserna" ...

Rent motionsmässigt så tror jag inte att det gör någon större skillnad. Isåfall skulle det vara att tömköra i skogen eller i paddock där man kan komma åt hästen mer. Men longering osv. ger faktiskt inte så jätte mycket..

Vill du bygga upp hästen skulle jag nog rida ut mycket.. och du måste våga "pressa" hästen lite. Den behöver inte bli totalt utpumpad! men man måste göra liiiite mer för att den ska bygga upp sig.

Skritt turer i friskt tempo är väldigt uppbyggande och sliter inte så mycket på hästen!
Små galoppintervaller kan vara bra.
"Vanliga" uteritter i alla gångarter -längd beroende på hästens kondition. men jag tror absolut du kan rida ut en tur i skogen på 30min med både trav, galopp och tölt.

En del menar att NH är dominas övningar på hästen..

En del kanske tycker att det är roligt att titta på hästens rumpa och den vänder rumpan lika mycket som att folk gillar att rida och göra framdelsvädning. Tror inte att det är så mycket domminas i det igentligen om det annvänds på rätt sätt. Även när vi sitter och rider och exempelvis bara ber hästen att gå framåt så dominerar vi hästen Eller?

Det enda vi människor gör är att dominera hästen.. = vi bestämmer över de.

Mne att säga att NH är hästens språk är bara löjligt.. Det är lika mycket hästens språk som att säga att när vi rider är det hästen språk.

Allt vi gör emd hästen handlar om inlärning.

Om man tittar på Tobbe Larsson och Pnh så gör dte mycket tvärt om varnn. Mne hästen lär sej vad du menar med dit kroppsspårk samma som vi ger den galopp fattning. Den fattar otroligt fort. Mycket för att personen känner en energi att flytta dej och förmedlar den till hsäten och vi tänker även i bilder hur de ska göra och de fattar.. Det är hästen språk för att de förstår och akn läsa våra energier.

Om du tänker på din energi när du är arg så känner hästen dne ergin samma som att du är rädd eller nervös.. Så fort du tänker flytta den där rumpan så känner de erngin av att du är bestämmd. Men de fattar inte emd en gång utan du måste visa först ett tecken för det. Man ger ett tryck på rumpan och slutar med detta när hästen tar ett steg. Den känner din enrgi att nu ska jag göra något sen lär de vidare in att bara du tittar på rumpan så flyttar du rumpan. Men ingen kan bara titta på rumpan och hästen fattar att nu ska den flytta rumpan. Så de som tror att NH är hästen språk blir lurade de annvänder samma inlärnings sytem som alla andra som jobbar emd hästar ovasett inriktning.

Inget speciellt med andra ord.. Därimot skulle jag aldrig ta på min häst ett bett och med ett NH rep vifta med det för att få hästen att backa. Jag tycker att en NH grimma = bett på hästen. De är lika kännsliga i repgrimman som med bett. JAg skulle aldrig ens göra det på min häst i vanlig grimma.
MAN GÖR INTE SÅ det är så otroligt elakt. Och sen bojkotta alla med bett när en repgrimma är precis samma... Folk blir så otroligt lättlurade..
Att vifta med ett rep det är orespektfullt mot hästen. TAnken är att du till slut ska baar röra fingret. Tror det var därför min häst sprang ifrån mej när jag skulle hämta in henne efetr våran NH lektion. JAg behandlade henne inte med respekt som hon är van vid. Utan jag va direkt kränkande och jag ahde också sprkat mot någon som viftade på det viset. Nu kände hon mej så pass att hon inte gjorde det.
Jag ahde gått fram och tryck på baken och sagt back. När hästen flyttat sej sluta trycka och sen backa och sagt backa.. När hon lärt sje detta lagt in fingret och sagt backa. till slut fattar den dne med fingret. Detta ahde jag gjort och haft hästen helt lös.. så länge vi annvänder repgrimmor elelr att driva den till lydnad är det väldigt dominans!

Men det tycker jag att driva en unghäst i att sätta dne i obalans för att dne ska ta galopp inte är snällt heller och lika mycket dominas som i NH. I stället för att longera och få hästen att förstå ett galopp kommando och sen annvända rösten och säga galopp och sammtidigt trycka galopp fattning och efter ett tag ta bort galopp kommandot så får hästen galopp uatn att lära sej att den ska rusa in i galoppen... Utan att den ska ta riktiga galopp fattningar från början.

Skillanden är att Tobbe Larsson inte försöker sälja sitt som "hästens språk" eller något magiskt.

Men det gör NH folk. De "lurar" lite folk på det.. för att käna pengar..

MAn har inte hur mycket tid som helst. Vill amn rida elelr vill amn kunna flytta bakdelen genom att titta på den? Alla har vi våra mål och vill de titta på sina hästars rumpor och flytta på de. Bryr jag mej inte om. För mej vill ajg hålla på med att rida..

Och sevengamés kan ma göra ute i naturen när man rider. Att bara omgås kravlöst med sin häst är att bygga förtroende mer än att alltid ställa krav och krav och krav.. Vilket jag alltid ahr sett i NH. När omgås man kravlöst?

När man tar upp ett ben i luften med ett snöre så är detta förtroende? JAg ger mej ut och ger hästen förtroende genom långa tyglar. Jag litar på hästen och den på mej.. Ut och galoppera och ha lite kul. Göra lite sånt som hästen också gillar mycket. Då känner den sej fri med dej.
Ta på hästen över allt som de gör i sevengamés det gör jag varje dag när jag bortstar.
Allt är bara helt vanligt som alla gör, precis som dne gammla häst karlarna gör.

MEN blir så irreterad på att en del som handlar om NH är harmoni det som vi andra gör är inte HArmoni...
Så otroligt löjligt!
Hoppas att de vaknar någon gång.

Nu menar inte jag alla som utövar NH tycker så, men många har fått för sej det.. Ännu ett sätt för dne som lär ut att käna pengar. Vi har Harmoni och inga andra. Bara de som håller på med NH. Vet även en som håller på med NH och även PNH och han idiotförklarar en del PNH.. För att folk ska hålla sej till honom och inte börja med enbart PNH.. Anntar jag. Men folk förstår inte att de blir lurade.. Den här personen sa även att de på strömsholm slår sina hästar.. Det är inte så bra att lära ut till sina elever inte konstigt att de hatar alla andrs om inet håller på med NH...

Det känns en anning sekt.
DU SKA ICKE HAVA NÅGON ANNAN GUD VID SIDAN AV MEJ det är så de här olika NH utövare genom sina texter får in i huvudet på folk. Mne inte på alla, en del förstår att det inte är den enda vägen.

att få harmoni med sin häst har många vägar och genom kärlek, att lyssna och ömsesidig respekt så når man dit..

Jag vet många inom engelskridning som också dominerar sina hästar till lydnand de finns över allt.. Verkar vara som att först var det vi vanliga folk dominera våra hästar och slog de till lydnad. Nu behöver inte vi säga samma sak om NH. Fär det är olika lärare och alla gör inte samma. Alla gör vi olika och det finns de som har dressyr lektioner som också visar sian elever att man ska slå till emd spöt och få sin häst underlägsen emd att slå de ocg dominas övingar...

Kanske dax att sluta pajkasta runt!

Är det inte så att man måste träna på allt? Både på att rida och på att jobba från marken? Jag måste i alla fall få träna för att det ska bli bra!

Och "dominansövningar" tror jag kan mena väldigt många olika saker. Allt från att med våld tvinga hästen att göra saker (både från marken och från hästryggen) till att be hästen att följa dig utan grimskaft, jag tror att alla lägger lite olika meningar i ordet dominans ...

Att rida utan grejer kan någon också dominera sej fram till. Att hästen går lös kan man också dominnera sej fram till.

Att man kan ha hästen lös betyder inget alls något eller om du kan rida barbacka och utan något alls. Allt går att dominera fram. Följer du inte mej så driver jag dej så tycker du att det är jobbigare än att följa mej har man hört ett antal gånger. Då är det domminas för att få hästen dit man vill och inget frivilligt...

Om hästen kommer till dej i hagen och vill vara med dej i stället för sina kompisar eller om du har din häst lös och den följer dej i hagen när de andra hästarna går i motsatt håll. Då kanske man kan bevisa att den faktiskt förljer dej frivvilgt osv..

Folk tror att bara för en person har sin häst lös så är det HARMONI!
Bull SHIT!

När jag ahde min gammla häst hemma följde hon mej alltid i hagen lös från sin flock mm. När vi flyttade till en annan lösdrift så gick hon inte med mej eller mötte mej, jag fick hämta henne. Även i stt andra stall, men när hon kom hem igen så var det jag som hon föjlde igen..
Vi red mycket i ridhus på de andra ställen och mest ute hemma...

Repviftande, vad har det med NH att göra? Varför tror så många att det handlar om att vifta lite med ett rep så löser sig resten?

Jag tror (hoppas) att de allra flesta vill ha en så harmonisk relation till sina djur. Tror att när man blir stor i sina rörelser kan mkt handla om rädsla hos människan, lr brist på bättre vetande. Att man måste "skrika" sas med sin energi och signaler -> hästen blir okänslig och slutar lyssna på sin människa. eller så är man för otydlig, ger dubbla signaler, ändrar konstant -> hästen blir förvirrad.

Dominant -> hästen blir tvingad.

Man ska låta hästen välja, guidar hästen till det bästa, den kommer VILJA vara med sin människa, inte tvingas, då vill den inte, blir konflikt.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
706
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 296
Senast: lirco11
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 790
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 782
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar