Markträna + ridning samma dag tillfälle?

Sv: Markträna + ridning samma dag tillfälle?

Mig veterligt kan alla hästar röra sig framåt, i alla gångarter. Det är deras natur och jag utgår ifrån det när jag tränar hästar.

Så jag lär inte in galoppfattning från marken alls. Från marken lär jag in det direkta och inderekta tygeltaget, samt det böjande/ställande. Det använder jag sen när jag rider, som en hjälp, när jag förklarar sitsens inverkan och betydelse vad gäller riktning och form.

Jag har lärt många hästar fatta galopp på sätet. Det är jätteenkelt om man är konsekvent med sitsen och inte drar i tyglarna.

Bjudning det får man helt enkelt om man låter hästen vara framtill. Det är faktiskt så enkelt.

Du är rolig du...

du tränar böjande o ställande från marken o hur skulle det ge hästen ngt förutom att just som jag skrev- kunna vända hästen.

för mig är det ingen prio utan att den förstår språk o smack o ptroo. Start o broms

Det är ren BS att hästen skulle fatta galopp med enbart sitsen innan den förstår vad det innebär.

NH- hästar måste vändas vändas för att de inte törs gå- därav så viktigt att kunna böja dem i halsen.

Men hur lär ni hästen från början vad de olika sitsarna innebär? Förklara gärna hur sitsarna ser ut, travsitsen tex. Finns det olika lr är det samma sits för trav oavsätt om man vill ha en ökad trav lr mellantrav? I kuperad terräng rider du lätt då -lättridning? eller är det mer trav som trav, alltid samma?

vilken "pekning" från NH kan man ta med sig upp? hur lär man hästen att fatta galopp med tecken som hästen sedan inte ser?
Man använder rösten- om man är bussig mot hästen o inte tror sig att telepati fungerar.

Därför blir det problem när hästen måste rubbas från sida till sida för att den är lärd att inte gå brevid eller före sin människa- utan lov. De vågar ej bjuda framåt. ngt som ändå är svårt för unghästar som oftast blir tveksamma då man sitter upp. vad vill du?
Vart ska vi?

Hu

Nu börjar jag undra om du bara gör dig dummare än vad du är?

Nog vet du väl att hästen ser ryttaren utmärkt när man sitter på dess rygg?
Har man dessutom tunga tyglar i en repgrimma både känner och ser hästen ens signaler.
Vi använder också rösten, varför skulle vi inte?

Och det blir inga problem att flytta hästen, vad får du det ifrån?? Det är ju helt grundlösa påståenden du strör omkring dig!
Hästarna ska kunna gå i vilken position som helst, bakom, bredvid eller framför, och naturligtvis är bjudningen jätteviktig. Skillnaden är kanske att vi ALDRIG pressar fram en osäker häst, vi jobbar upp dess självförtroende och därmed vilja och bjudning.

NH- hästar måste vändas vändas för att de inte törs gå- därav så viktigt att kunna böja dem i halsen.

DETTA, om något, är BS! :mad:

Nu lämnar jag tråden då jag annars får en hjärnblödning på din och dina trångsynta och okunniga inlägg. :devil:

Nu börjar jag undra om du bara gör dig dummare än vad du är?

Nog vet du väl att hästen ser ryttaren utmärkt när man sitter på dess rygg?
Har man dessutom tunga tyglar i en repgrimma både känner och ser hästen ens signaler.
Vi använder också rösten, varför skulle vi inte?

Och det blir inga problem att flytta hästen, vad får du det ifrån?? Det är ju helt grundlösa påståenden du strör omkring dig!
Hästarna ska kunna gå i vilken position som helst, bakom, bredvid eller framför, och naturligtvis är bjudningen jätteviktig. Skillnaden är kanske att vi ALDRIG pressar fram en osäker häst, vi jobbar upp dess självförtroende och därmed vilja och bjudning.
Nej de ser inte vad man gör uppsuttet- om man inte vänder på dess huvud förstås. Varav många kan upplevas som bakskygga.
Blir signalerna samma när man inte står i samma position?
Står inte framför längre. repinverkan får en helt motsatt inverkan. Tömkörning däremot inverkar som med ryttare på- bakifrån.
Nej i NH brukar man inte prata med hästen.
du kanske gör så o det är ju bra.

Senast ändrad:

Fast det är nog rätt olika. jag snackar med mina djur, sen får folk tycka vad de vill om det, nh-folk och andra. Jag bryr mig faktiskt inte, bara mina hästar å jag är nöjda och har kul tillsammans :).

Här har vi denna metod

http://www.youtube.com/watch?v=_mj-xsMuHNo&feature=player_detailpage

Här har vi en annan där man varken vill eller kan vänja hästen vid sadel o heller inte förstår att hästarna blir rädda för skänkeln som de inte förstår ngt av i början- får sparkar i magen av ryttarens ben

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=1ygOIZvvspk

Jag har en stum dator så jag hör inte vad som sägs. Men vad gör dem, är det rodeohästar de tränar? För, herregud, inte är det väl inridning:confused:

Om man rider in hästar på detta vis så undrar jag hur man är funtad. Varför inte låta det ta den tid det behöver och vänja hästen successivt så att den hela tiden är glad och intresserad? Istället för att skrämma och hetsa den som de gör i dessa filmer. Jag hoppas verkligen inte att detta är vanligt förekommande...

Jag har en stum dator så jag hör inte vad som sägs. Men vad gör dem, är det rodeohästar de tränar? För, herregud, inte är det väl inridning:confused:

Om man rider in hästar på detta vis så undrar jag hur man är funtad. Varför inte låta det ta den tid det behöver och vänja hästen successivt så att den hela tiden är glad och intresserad? Istället för att skrämma och hetsa den som de gör i dessa filmer. Jag hoppas verkligen inte att detta är vanligt förekommande...

Det hoppas jag också :(
Om jag förstått det rätt är detta en "populär problemlösare" dvs jag tror att folk har haft någon form av problem med hästen, därav den pyssliga metoden.
Oavsett problemhäst eller ej, så är han helt avskyvärd mot hästen och jag hoppas hela tiden att hästen ska bli less och ge honom vad han förtjänat :(
Jag vet inte vad karln har för utbildning eller om han själv påstår att han håller på med NH.

Detta är naturligtvis vidrig hantering av en häst, det finns massor av filmer med vidrig hantering/ridning av vanliga traditionella ryttare/tränare, både dressyr, hoppning, western osv.
Precis som att jag inte vill att den här karln läggs i samma "fack" som mig, gissar jag att ni inte vill ligga i samma fack som dem?

Jag tänker inte leta reda på några filmer dock, det har jag inte tid med. Måste jobba!

Jo, de ser utmärkt vad man gör på ryggen. Utan att vända på skallen.

Handsignalerna är inlärda från alla positioner, och är inga problem att ta med upp.

Jo, de ser utmärkt vad man gör på ryggen. Utan att vända på skallen.

Handsignalerna är inlärda från alla positioner, och är inga problem att ta med upp.

Jag lärde mig "för 100 år sedan" att hästen inte längre ser ryttaren när denne sitter rätt upp och ned i lodrät sits. Därför försöker man hålla sig väldigt framåtlutad vid första uppsittningarna på unghästen med huvudet i normal låg position där hästen fortfarande ser vad man håller på med. Om man rätar upp sig för snabbt kan hästen bli skrämd iom att den inte längre ser vad man gör. Om hästen fortfarande är rak, vill säga. Böjer den halsen så ser den ju.

Det hoppas jag också :(
Om jag förstått det rätt är detta en "populär problemlösare" dvs jag tror att folk har haft någon form av problem med hästen, därav den pyssliga metoden.
Oavsett problemhäst eller ej, så är han helt avskyvärd mot hästen och jag hoppas hela tiden att hästen ska bli less och ge honom vad han förtjänat :(
Jag vet inte vad karln har för utbildning eller om han själv påstår att han håller på med NH.

Detta är naturligtvis vidrig hantering av en häst, det finns massor av filmer med vidrig hantering/ridning av vanliga traditionella ryttare/tränare, både dressyr, hoppning, western osv.
Precis som att jag inte vill att den här karln läggs i samma "fack" som mig, gissar jag att ni inte vill ligga i samma fack som dem?

Jag tänker inte leta reda på några filmer dock, det har jag inte tid med. Måste jobba!

Så vitt jag vet bekänner sig denne person inte till någon "NH-variant" vilket ytterligare spär på mina fördomar om okunnighetens hos de personer som så passionerat deklarerar sin avsky mot NH. Att lägga in dessa filmer som ett argument mot NH är lika irrelevant som att lägga in tjurfäktningsfilmer som ett argument mot mjölkproduktion.

Jag vet inte i så fall hur det funkar, för mina hästar ser då utmärkt bra när jag med handen pekar tex vart de ska gå.

Du är rolig du...

du tränar böjande o ställande från marken o hur skulle det ge hästen ngt förutom att just som jag skrev- kunna vända hästen.

för mig är det ingen prio utan att den förstår språk o smack o ptroo. Start o broms

Det är ren BS att hästen skulle fatta galopp med enbart sitsen innan den förstår vad det innebär.

Jag skrev att jag tränar indirekta och direkta tygeltag från marken, samt även böjande ställande. Vad du använder för signaler för att "gå fram" och "stanna" lägger jag ingen värdering i alls.

Enklaste sättet att lära hästen galopp-sitsen är att helt enkelt sitta i "den" och genom drivning få den till galopp. Efter några få gånger (om man är konsekvent ) så "fattar hästen galoppen" på enbart sätet utan att behöva öka farten alls. Sen om man har lärt in det indirekta och direkta tygeltaget på ett korrekt sätt så kan man även använda dessa för att få hästen i en "form" som underlättar för den att fatta specifik (hö/vä) galopp.

Hur lär du in galoppsignalen själv för övrigt? Enbart en smackning lär ju inte funka om hästen aldrig hört det ljudet förut.

Dina föraktfulla kommentarer lämnar jag åt sitt eget öde...

Men hur lär ni hästen från början vad de olika sitsarna innebär? Förklara gärna hur sitsarna ser ut, travsitsen tex. Finns det olika lr är det samma sits för trav oavsätt om man vill ha en ökad trav lr mellantrav? I kuperad terräng rider du lätt då -lättridning? eller är det mer trav som trav, alltid samma?

Enkelt förklarat (enligt min metod) handlar det om att alltid rida med ett aktivt säte. Från skritt till trav så ökar jag bara takten i bäckenet. Likaså För ökad skritt till långsam skritt eller tvärtom. För att stanna slutar jag bara att rida. Stannar inte hästen då så böjer jag in den på en volt tills den stannar av sig själv. Galoppsitsen på den enklaste nivån, under inlärningsprocessen, ser ut som så att man (för hö galopp) sträcker fram höger arm, lyfter upp höger axel och höft, lägger bak vänster arm och driver med den om det behövs...plus att man aldrig aldrig aldrig håller in eller hindrar hästen med tyglarna...

..och ja, jag rider lätt när det behövs, det är fortfarande tempot (som jag sätter) och min aktivtet i sätet som avgör hur fort eller långsamt det ska gå och/eller vilken gångart det ska vara...det är fantastiskt hur lätt det är att lära en häst att följa sätet utan att man behöver vare sig tyglar eller skänklar....men man måste vara oerhört konsekvent och alltid rida aktivt med sätet...

...tyglarna använder jag främst som hjälp att förklara sidvärtesrörelser, vare sig det är riktat till en enskild kroppsel (tex framdel), alla kroppsdelar åt sidan (sidepass) eller en vändning....dock aldrig för att hindra en häst från att gå framåt...

Den har lärt sig ordet Galopp, i samband med kramen o sen lägger man till hur man vill göra uppsuttet o även med benen- om man vill kunna rida fattningar där hästen sätter sig o galopperar bättre än naturligt samt senare kan byta galopp "i uppförsbacke"- med gest o även i serier.

det funkar tyvärr inte med enbart sätet.. om man vill ge hästen en fair chans att kunna utföra det man önskar-lätt. Talar samma språk.

skuggi menar nog när hon står bakom hästen eller när hon sätter ut resp hand.
hästen måste då tyvärr "tänka" bakåt o har mindre fokus på att kunna arbeta o se framåt- bjuda.

det är i såna fall bättre med ord o ljud- se fyrspannskuskarna- tydligt o lättbegripligt även för en häst.

Så vitt jag vet bekänner sig denne person inte till någon "NH-variant" vilket ytterligare spär på mina fördomar om okunnighetens hos de personer som så passionerat deklarerar sin avsky mot NH. Att lägga in dessa filmer som ett argument mot NH är lika irrelevant som att lägga in tjurfäktningsfilmer som ett argument mot mjölkproduktion.
Nej det behöver inte gå till så, men få hästar får röra sig framåt i trav o galopp direkt- vilket avdramatiserar det med att ryttaren kommit upp.

Man skrittar o vänder o hästen får inte springa iväg lite.
hästen måste vara "markutbildad" först.

för vem?
Tja inte för hästens skull.

Nej det behöver inte gå till så, men få hästar får röra sig framåt i trav o galopp direkt- vilket avdramatiserar det med att ryttaren kommit upp.

Man skrittar o vänder o hästen får inte springa iväg lite.
hästen måste vara "markutbildad" först.

för vem?
Tja inte för hästens skull.

Eh...nej på alla påståenden, var får du dem ifrån och hur menar du. Skrittar och vänder? Får inte gå framåt? Jag känner inte igen något av det du beskriver faktiskt.
Menar du på allvar att du sätter av i galopp vid första uppsittningen?

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
706
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 293
Senast: lirco11
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 790
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 780
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar