Markträna + ridning samma dag tillfälle?

Sv: Markträna + ridning samma dag tillfälle?

Något som jag tänkt på och sett är att NH-are häromkring i de allra allra flesta fall har otrooooligt snälla och lugna hästar. Men som dessa personer ändå tycker att de måste "öva" på och fösa omkring. Så snälla hästar som finner sig i det här.

Det ser kanske ut på annat sätt på andra ställen.

Jag skulle vilja se NH-hanteringen ske i vanlig bred grimma utan terrorknutarna.

Man tror att hästens mun är jättekänslig även fast bettet är lent o runt, men förstår inte alls hur känsligt hästens huvud är. Nacke, tinning o den känsliga nosryggen.

Sätt på repgrimman på er själva o inse varför den är så fantastisk.

Har du någonsin sett en sådan häst våga komma fram till sin människa o fråga om den vill vara med o klia- det mest naturliga sättet för hästar att bli vänner.

Nej det är Boss o slav.

Det där oäkta klappandet på hästen... där man inte ser att hästen då tyr sig tillbaka. Hästen litar inte på sin människa. Ge o ta finns inte:crazy: Inget äkta samspel.

Vad menar du med att den inom "min" disciplin inte är viktigt att komma bort från tyglar och skänklar?

För övrigt så tycker jag inte att jag missförstod dig. Utan tyckte att jag inte fick något svar på min fråga hur du gör för att rida en helt grön häst med "aktivt säte". Och jag tycker nog egentligen fortfarande att inget svar har getts på det, alternativt så pratar du förbi mig kanske. Du hakar upp dig på just galoppfattningar, men det är inte det jag pratar om.
Jag anser nog att "vi" traditionella använder mkt mindre av både tygel o skänkel iom att hästen inte förstår det ännu. man rider rakt fram o bromsar man inte hästen kommer den att bjuda.

Rider med rösten. Det Fiador menar med sätet är mer hela kroppen, men ju mindre man stör hästen o ju tydligare/ enklare hjälper ju lättare blir det att förstå. en kram o ordet galopp= galopp.

Har du någonsin sett en sådan häst våga komma fram till sin människa o fråga om den vill vara med o klia- det mest naturliga sättet för hästar att bli vänner.

Nej det är Boss o slav.

Det där oäkta klappandet på hästen... där man inte ser att hästen då tyr sig tillbaka. Hästen litar inte på sin människa. Ge o ta finns inte:crazy: Inget äkta samspel.

När jag tänker efter så har jag faktiskt inte sett det. Otroligt snälla hästar, ja. Spontant kontakt, nej.
Och som sagt, de hästar jag sett är inte så snälla som de är pga NH-övningarna, utan är väldigt väldigt snälla och lugna ändå. Men de hade kanske haft mer "gnista" utan övningarna. Tror jag. Och kommer förmodligen få en smocka snart...

Men detta svar visar ju att du är HELT ute och cycklar.. Nh-hantering hu jeda mej.. Och det går alldeles utmärkt att ha sin häst i vanlig grimma lr lös. Bara för att man införskaffat sig en repgrimma så betyder ju inte det att man är bra på att komunicera, men det viste du va?

Edit: däremot undrar jag om det inte är du som är lite bossig? Fast det kanske bara är på nätet och inte alls i verkligheten?

Ömesidig respekt = inte bara vakra ord utan ngt som betyder mkt.

Senast ändrad:

Jag anser nog att "vi" traditionella använder mkt mindre av både tygel o skänkel iom att hästen inte förstår det ännu. man rider rakt fram o bromsar man inte hästen kommer den att bjuda.

Rider med rösten. Det Fiador menar med sätet är mer hela kroppen, men ju mindre man stör hästen o ju tydligare/ enklare hjälper ju lättare blir det att förstå. en kram o ordet galopp= galopp.

Om det är det h*n avser med sätet så har vi pratat förbi varann. Därav min fundering över hur dennas unghästar (?) kunde uppges förstår sätet direkt. De unghästar jag ridigt har inte varit obegåvade, tvärtom. Men sätets inverkan kommer som sagt successivt, med hjälp av rösten och en mjuk stabil hand som kopplar ihop sätets inverkan vid övergångar osv. Till slut kan man rida sina övergångar för enbart sätet. Jag då som enligt Fiador inte vill ha bort hästen från tygeln (?) brukar flytta fram handen en liten liten aning (inget som syns för blotta ögat) i t.ex. övergångar för att inte stoppa hästen med handen. Och får då mjuka stadiga övergångar.

Än har jag inte sett ngn häst som tränats lös eller i vanlig grimma förrän långt senare.

Vad vill man åstadkomma med den sk. markträningen?
Att gå ut o gå med sin häst ger mkt mer. Den får se lite av Världen o inte en ridbana- vilket den kommer att få se tillräckligt ändå.

Hästen följer en om den gillar en. Det verkar inte folk förstå.

då tror folk att man nödvändigvis har tränat NH:rofl:

inte kunnigt folk, men de med mindre hästkunskap.

Såg just en lockelse i reklam av en som utlyste sina tjänster- "folk kommer att beundra kontakten som ni har".

Trickträning verkar roa folk som inte har så stort utbyte av ridningen- det räcker inte. Jag vill att hästarna ska få vara hästar övrig tid o vara med mig om de vill o förstås om jag vill.

Ja visst är jag trist:cool:

Vilka är "vi"? Du och de du känner? Alla NH:are?
Jag och de som följer PNH:s filosofi. Sedan finns det garanterat andra förståss, men de kan jag ju inte uttala mig om.

...och följdfrågan blir, vilka är "ni" i det här sammanhanget, som alltså då tydligen pressar fram osäkra hästar?
"ni" skulle då vara de som hör till nedan grupp 2

Detta med att hästen vägrar gå framåt är en av de vanligaste frågorna på detta forum känns det som. Den återkommer hela tiden. Uppenbarligen både från "NH"-håll, och "vanlig-hanterings"-håll. Den som säger "vrid in hästens huvud och dra runt den på volt tills den ger sig" är vanligen från grupp 1 ovan, den som säger rappa till med spöet är vanligen från grupp 2. För att välja de extrema varianterna. Ingen av dem är trevlig, den ena mental (och fysisk) terror, den andra stryk.
Håller med, har inte personligen sett råd 1, eller så har jag missat det för att det verkade för bisarrt, hur får man fram hästen om man straff-snurar den??

Jag blir frustrerad när man anser att straffbackning är en lämplig uppfostringsmetod (ofta rekommenderat inom NH här, och på detta forum), medan man samtidigt blir jätteupprörd för att en häst får en smäll på nosen. Eller rider med skitskarp repgrimma, men samtidigt ojar sig över att någon rider med kimbelwick... Det blir väldigt dubbelt.
Håller med här också, straffbackning har jag bara sett användas av western-folk, men inte så många att det skulle vara representativt på något vis.

Nu ställer jag mig inte bakom slag på hästnosar, eller oövertänkt användning av kimbelwick. Poängen är att jag inte ser någon direkt skillnad emellan en skarp grimma med punktverkan på nerver, eller ett skarpt bett - och jag tycker verkligen inte att reggrimman är "snällare". Liksom det inte är "snällare" att få en häst att lyda genom mental press - än det är att använda fysisk press.
Nu vet jag iofs inte om det här med repgrimmans punktverkan på nerver kanske är lite överdrivet? Min grimma sitter då olika varje gång jag sätter på den, så det ska vara en jäkla massa nervpunkter hästen har då, om jag ska lyckas träffa någon varje gång?
Personligen tror jag att "tricket" med repgrimman är öglan under hakan. Den är sträv och hänger ner en bit(jämför metallringen på en vanlig grimma). Rörelser i snöret fortplantas mycket väl upp i repgrimman iom att öglan är sträv och hänger ner, dessutom är våra snören ofta ganska tunga. Ett vanligt lätt grimskaft med metallspänne i en metallögla på en nylonfrimma, där känner hästen knappast om jag vigglar lite med repet, jag måste ju då göra ganska stora rörelser innan det blir motsvarande som i repgrimman.
Kolla på början på den här filmen, när min unghäst leker med rep och repgrimma, om den var så skarp skulle han nog inte själv välja att lyfta sin fot med den?
Texten har jag lagt på efteråt, jag har förståss inte lärt honom det där, det var något han själv hittade på, men när jag berömde och gav honom godis för det första gången, då gjorde han det såklart direkt igen, sötaste tokponnyn :love:
Resten av filmen kan man bortse ifrån, vi bara fjantar runt lite.. :angel:

En duktig hästmänniska märker man ju är duktig, då spelar inriktningen ingen roll. Det syns direkt på hur de hanterar hästarna, agerar på ev lektion, löser ev problem. Etc. Där bryr jag mig inte om ifall det är en VD-tränare, western, CR, eller whatever - så länge jag och hästen får hjälp. Vill man hävda att man är "naturlig" i sin hantering så fine... så länge man är rättvis och tydlig emot sin häst. Precis som alla borde vara, oavsett inriktning.

Håller med i det sista.

I övrigt tycker jag att "approachen" från "traditionellt håll" OFTAST är att hästen ska "bara lyda" och gå förbi läskiga saker. Den ska inte tveka, inte titta och inte fundera, bara GÅ PÅ. Vill den då kasta sig förbi så är det helt ok.
Det tycker jag låter som att man "pressar" hästen, att hästen ska vara mer orolig för att göra ryttaren "besviken" än läskiga saker.

Om man studerar vanlig inlärning, oavsett djur/människa eller situation, så vet man att man lär sig sämre under stress.
Att pressa en häst förbi något, så att den tillslut slänger sig förbi, eller att den måste trava förbi, det tycker jag låter som inlärning under stress. Chanserna att hästen slänger sig för liknande saker framöver är stor. Dessutom lär sig hästen att den inte får stöd av ryttaren, bara att den blir pressad när den blir osäker.

Enligt PNH ska man köra approach and retreat, låt hästen gå fram, stanna, titta, gå tillbaka en bit, slappna av, gå fram igen, kanske lite närmare osv.
Med min förra unghäst som var rätt skvättig så "tömkörde jag med en tygel" ut i skogen. I början gick jag kanske vid bogen och gav stöd, såg han nått läskigt fick han stanna, inte kasta sig, vända eller så. Stanna och titta i lugn och ro. När han slappnade av bad jag honom gå igen, ibland gick det bara ett steg, sedan fick han stå och titta tills han slappnade av. Jag stod bara och hängde bredvid, brydde mig inte om det han kollade.
Ganska snart lärde han sig att han får lov att stanna och titta om han blir osäker, men att om jag har sagt att vi ska gå, så brukar det inte vara någon fara. Han började själv korta av sina "stanna och titta", han stannade till och sedan började han själv gå igen.
På ett par pass gick han från att stanna HELA tiden, till att gå fram i friskt tempo, ibland sakta in lite om det lät något, och sedan gå igen.
Jag gick längre och längre bak, blev han väldigt brydd kunde jag gå fram till sadelläge/bog och gå med som lite stöd, men snart behövdes inte det heller.

Det här byggde hans självförtroende otroligt mycket, han tyckte det var sjukt kul att komma ut, så han började driva undan de andra hästarna när jag kom till hagen, så att jag skulle ta honom och ingen annan :love:

Jag har inte hört någon "traditionell" beskriva problemlösning på det viset, och kommentaren nu lär väl bli typ "..." äh, glöm det förresten :crazy:

Nej du är inte trist, tkr du är en av de mest intressanta människorna här. även om jag inte alltid håller med dig, speciellt när det gäller sk NH.

själv är jag inget för trick. Och Nh är väl inget man tränar? Jag tänker inte: "nu ska jag ut och träna NH". Jag ser iaf inte NH som nån form av träningsmetod, men jag vet att många tänker olika där.

Själv promenerar jag en hel del med mina hästar och hunden får följa med, ser det inte som nån "nh-träning", bara vanlig hederig promenad. och eftersom jag inte har tillgång till nån ridbana så blir det varken ridning lr från marken där.

Jag vet inte om jag missat vad hela nh-grejen handlar om, men för mig handlar det om samspel mellan människan och hästen, att man lyssnar på hästen. är ingen sörre fan av flera stora namn, tex tar jag avstånd från PNH, även om jag kan förstå folk som gillar honom så tkr jag att han är alldeles för okänslig. viktigt att man kan kommunisera med sin häst med små singnaler. De som jag framför allt ser upp till har inga större namn, men ändå väldigt äkta i sin kommunikation. Gillar inte när NH blivit till en komersiell grej.. känns falsk.

Vad menar du med att den inom "min" disciplin inte är viktigt att komma bort från tyglar och skänklar?

För övrigt så tycker jag inte att jag missförstod dig. Utan tyckte att jag inte fick något svar på min fråga hur du gör för att rida en helt grön häst med "aktivt säte". Och jag tycker nog egentligen fortfarande att inget svar har getts på det, alternativt så pratar du förbi mig kanske. Du hakar upp dig på just galoppfattningar, men det är inte det jag pratar om.

Jag menar inget särskilt med "inom din disciplin", det var bara ett påstående, eller en undran, om det kanske är det som gör att vi inte förstår varandra avseende primära och sekundära hjälper.

Sen tycker jag att jag ganska grundligt, i inlägg nr 117 (se citat nedan) har beskrivit hur jag går till väga när jag lär in galoppfattning. Kanske har du missat detta inlägg, annars finns nog inget annat sätt att förklara än att visa IRL hur det går till...du är varmt välkommen hemt till mig:)

Citat från mig själv, inlägg nr 117
"Galoppsitsen på den enklaste nivån, under inlärningsprocessen, ser ut som så att man (för hö galopp) sträcker fram höger arm, lyfter upp höger axel och höft, lägger bak vänster arm och driver med den om det behövs...plus att man aldrig aldrig aldrig håller in eller hindrar hästen med tyglarna..."

Måste bara få kommentera det citatet som du svarade på:angel:

Hästen SKA.....
Nej om man accepterar att hästar är individer så kan den få slippa vissa saker.

Som vanligt läser du som du vill.

Låt mig omformulera då, så att även du kanske kan förstå:

Jag som människa har ansvaret för att min häst känner sig trygg med mig och mitt ledarskap oavsett om jag ber den gå framför, bredvid eller bakom mig.
För att hanteringen ska kunna vara säker måste jag kunna be hästen göra som jag säger, ska vi igenom en smal dörröppning så ska jag kunna be att den väntar och går efter mig.
Är det så att det är en flock med "lösa otäcka hästar" där inne med oss, då ska jag kunna be min häst gå före ut genom dörren, så att jag kan gå bakom och skydda oss från de "farliga anstormande hästarna".

I hagen har jag sedan tidigare visat min häst att jag inte låter andra hästar flyga på honom när han är med mig, därför går han avslappnat bredvid eller bakom mig när vi går genom hagen.
Mitt ansvar är att hålla koll på de andra hästarna, och avvärja eventuella (om än osannolika) attacker.
Eftersom min häst är trygg med den vissheten, så blir han inte stressad om det kommer någon springande bakifrån tex.

Håller nog med. :)

Frågan är väl hur ägaren stärker sin häst - om det är så att den faktiskt blir stärkt, eller bara inte längre visar sin rädsla.

Se mitt inlägg nyss, om hur jag tex jobbar med att stärka min häst.
Hur gör DU i samma situation?

Nej det är Boss o slav.

Ja, Boss och Slav!
Det är våra ledord :D

Här ser du min stackars slav, som gör vad han kan för att komma undan från sin elaka Boss :idea:

(det här gör han alltså på eget bevåg när jag släppt honom lös för att kunna hjälpa min man som tränade den andra hästen. Maken fick sluta träna och filma istället.. nu har han ju terrorknutarna på sig iofs, men inget snöre hänger ju i iaf))

Tack. Det var snällt sagt:laugh:

Men...
För mig är det mer hästkänsla- att man ser till var hästs behov o att den får ha det så bra som möjligt- när jag får ynnesten av att få rida på dem.

De har medbestämmanderätt i mkt.

vill de vara ute så får de det, men kan välja själv om de vill kunna gå in.

vill de inte ut i snöstorm så slipper de. De får äta gräs sålänge det finns.

jag försöker att variera ridningen o går varje dag en längre promenad förutom ridningen.

Jag kan läsa av mina hästar direkt iom att jag känner dem utan o innan. 20 resp. 12 år tillsammans.

Är lite ledsen just nu när Vet. inte ansåg att tänderna behövdes åtgärdas trots att den har uppenbara problem med att äta, är lite sur, har vågbett o det märks även i ridningen.
Jag måste föra min hästs talan o fick idag en remitterad tid hos tandläkaren.:bow:

Jag vill inte vara mina hästars boss, utan dess människa som gör det man kan för att de ska ha ett så gott liv som möjligt.

Jag vill inte ha ngt amerikanskt modeord på det. God hästsyn, god hästhållning, hantering o ridning efter individen.

Jag anser att den svenska hästhanteringen är väldigt hästvänlig. Man har dem som tamdjur o vänjer dem vid allt ( landet "lagom"= mellanmjölk) o tar det pö om pö o försöker inte att ta ur dem det mest naturli´ga- flyktinstinkten.
Det ger sig när de är trygga o får livserfarenhet..om man själv slappnar av lite. De blir som man gör dem!

Jag är verkligen jättenyfiken på att få läsa dina svar på mina senaste inlägg :idea:

Jag menar inget särskilt med "inom din disciplin", det var bara ett påstående, eller en undran, om det kanske är det som gör att vi inte förstår varandra avseende primära och sekundära hjälper.

Sen tycker jag att jag ganska grundligt, i inlägg nr 117 (se citat nedan) har beskrivit hur jag går till väga när jag lär in galoppfattning. Kanske har du missat detta inlägg, annars finns nog inget annat sätt att förklara än att visa IRL hur det går till...du är varmt välkommen hemt till mig:)

"Galoppsitsen på den enklaste nivån, under inlärningsprocessen, ser ut som så att man (för hö galopp) sträcker fram höger arm, lyfter upp höger axel och höft, lägger bak vänster arm och driver med den om det behövs...plus att man aldrig aldrig aldrig håller in eller hindrar hästen med tyglarna..."

Varför tjatar du på om galoppfattningar? Du verkar ha blandat ihop mig med någon annan, jag har aldrig frågat dig om dina galoppfattningar.

Åter, det som intresserar mig är hur dina gröna unghästar lyder ditt "aktiva säte" redan från början?

Eller är det bara i galopp du har ett aktivt säte? Du rider väl inte omkring i galopp hela tiden. Hur inverkar du i övriga gångarter om du nu bara använder sätet i galopp?

Jag är inte med på vad du pratar om, tror jag. När man pratar om galopp för första gången så antar jag att man menar unghäst under inridning. Eftersom man kommer till både trav och galopp väldigt snart. Iom det så undrar jag hur dina hästar förstår sätet direkt, utan någon som helst inlärning med hjälp av hand och skänkel också? Jag rider själv med sätet och försöker vara så mjuk i handen som jag bara kan. Det tror jag de allra flesta försöker. Jag "fostrades" av mina gamla häst att rida med säte och skänkel. Men jag har, trots att jag ridit en del unghästar genom åren, aldrig suttit på en häst som av sig själv förstått sätets inverkan redan från början. Man brukar genom konsekvent arbete, med hjälp av en mjuk stabil hand, "föra över" hästen till sätet successivt. Tills sätet är den primära hjälpen.

Men det är kanske inte så gröna hästar du pratar om?

Det är det här inlägget jag "fastnat" i. Ber om ursäkt om jag missat att vår diskussion gällande "signaler" har kommit att handla om något annat.

Självklart använder jag tyglar och skänklar, jag tänker precis som du där, det har jag skrivit om och om igen i var och vartannat inlägg. MEN sätet är alltid den primära signalen, tyglar och skänklar försvinner helt så fort hästen fattar. Dvs även en unghäst rids på sätet primärt och med "slack" i tygeln som normalläge. Som ex. vill jag att unghäsent ska börja trava, så ökar jag aktiviteten (takten) i sätet (nr 1), första gången fattar inte hästen så klart så då förtydligar jag med skänklar (nr 2) och ev klapp på rumpan med handen (nr 3), men så fort hästen travar så försvinner skänklar och hand. Nästa gång kommer hästen att börja trava redan på nr 2 och gången därefter kommer den att börja trava på nr 1 såvida den rids med aktivt säte och konsekvent handhavande, svårare än så är det inte...

MEN vid just galoppfattningen använder jag inte tyglar/skänklar som förtydligande, utan DRIVER den unga hästen till galopp med handen bak. Det var ju det du från början hakade upp dig på, eller hur?

Sen hänvisar jag till mina övriga inlägg igen då, där jag ingående beskrivit hur jag ser på och använder tyglar och skänklar. Du kan ju börja med inlägg nr 117 som jag redan hänvisat till. Orkar du inte läsa kanske du ska sluta tjata;)

"
Galoppsitsen på den enklaste nivån, under inlärningsprocessen, ser ut som så att man (för hö galopp) sträcker fram höger arm, lyfter upp höger axel och höft, lägger bak vänster arm och driver med den om det behövs...plus att man aldrig aldrig aldrig håller in eller hindrar hästen med tyglarna..."
Det där låter lite för mkt hemmasnickrat för mig:cool:

Ja man kan lära hästen att fatta galopp genom att dra i ena örat oxå:banana:

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
706
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 293
Senast: lirco11
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 790
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 775
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar